Vad är OSR?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
När det gäller player skill ... Jag använder i princip bara den benämningen i diskussioner här på forumet, där rollspel är mer teori än praktik. När jag spelleder på konvent säger jag istället eventuellt något inledande i stil med att "hur smart du är som spelare kommer att påverka hur bra det går för din rollperson". Under spel förmedlar jag sedan spelstilen genom att ställa frågor, be spelarna beskriva vad rollpersonerna gör och bara be om tärningsslag när det är oklart hur något kommer att gå. Och det funkar nästintill alltid.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Något som kännetecknar OSR-spel för mig är de många slumptabellerna för spelledaren. Jämfört med andra rollspel jag äger tycker jag att de i OSR-kategorin ofta har avsevärt fler tabeller för "vandrande monster", skatter och fällor. Det känns också mer kart-tungt än många andra spel.

OSR-communityn har också en lite större fetischism för märkliga faror och fysiska prövningar som spelarna skall få möta. "Balans" tenderar att vara ett smutsigt ord, men ändå läggs mycket energi på att balansera upp spelet så att det inte blir "för lätt".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag vet i och för sig inte hur lätt det är att komma in i spelledandet där heller. Jag tänker att vår hobby väl typ alltid byggt på att man kommer in som spelare i grupper, och lär sig spelleda genom att titta på sin spelledare och först därefter testar själv?
Så kan det förstås vara, men jag personligen upplevde att det från och med t.ex. DoDv2 och framåt fanns stöd för mig att förstå hur jag "skulle" spelleda. Men å andra sidan spelade jag och spelledde jag mycket olika spel så jag plockade nog upp från olika håll. D&D Basic och Expert var ju superbra introduktioner där man tog saker i lugn och ro och började "litet" för att sedan expandera.

Sen är det i stor utsträckning äventyren som jag tycker ska hjälpa SL att lära sig hur de kan spelleda, och där är OSR-filosofin till viss del motsatt mot hur jag själv vill presentera information och hur mycket jag vill "hjälpa" SL att spelleda "rätt". OSR är betydligt mer sparsmakat än vad jag själv föredrar.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Funkar OSR bäst för erfarna spelledare?

Det är min fundering efter att ha läst tråden. Tolkningar och inte regler t.ex. är ju lättare för en SL att hantera om den har några års erfarenhet. För en ny spelledare kanske just den grejen känns svår att hantera. Så först lär SL sig ramverket för rollspel i stort med mer traditionella rollspel (t.ex. Drakar och Demoner eller D&D3 eller D&D5), så att den blir bekväm med hur det kan funka.
Jag tror att målgruppen för de flesta OSR-produkterna är någorlunda erfarna spelledare. Man räknar helt enkelt med att folk har börjat med något känt traddspel och hittar ens obskyra spel senare i rollspelskarriären.

Jag tror dock inte att själva spelstilen ställer högre krav på spelledaren. Snarare tvärtom, då det tenderar att vara mindre överväldigande på regelfronten.
 
Last edited:

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
OSR har också fördelen att den som ger sig ut på nätet för att söka tips och råd finner en stark och livaktig community och hur mycket tips och råd som helst, utöver alla de moduler som finns tillgängliga. Det kan ju vara något som gör det enklare att komma in i OSR-spelandet som nybörjare än andra trad-spel. Men det är svårt för mig att sätta mig in i hur en nybörjare kan tycka och tänka, och jag tror det kan vara väldigt individuellt också. Det ligger ju dock absolut en poäng i att många OSR-produkter inte har specifikt nybörjare som målgrupp. Det konstiga är att det verkar kunna funka bra ändå, lex Mörk Borg. Det verkar finnas andra aspekter än antalet tips och råd i grundregelboken som påverkar hur lätt det är att komma igång med ett spel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det verkar finnas andra aspekter än antalet tips och råd i grundregelboken som påverkar hur lätt det är att komma igång med ett spel.
Där tänker jag att en tydlig identitet är superviktigt. Vad är det här för spel?

"MÖRK BORG FÖR FAN NU KÖR VI KOLLA VAD COOLT FAN EN GOBLIN DE ÄR JÄTTEJOBBIGA" är mycket enklare att komma igång med än "ja du, det är tre böcker och du kan läsa en som spelare men som spelledare måste du läsa två och sen monsterboken och sen kan ju vad som helst hända ... ni träffar en goblin ..."
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Vad menar du med "samstämmigt" här? Att de spelar exakt likadant? Att de får en fungerande spelstil? Att de separata spelgrupperna har roligt och får flow?
Ja precis, poängen var att komma fram till om Player skill-stilen liksom faller sig naturligt och inte kräver så mycket avstämning, eller om den i själva verket kräver mycket diskussion och kalibrering up front.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag har kört ganska mycket med folk som antingen aldrig kört rollspel eller inte kört "old school" och vill testa. Min uppfattning är att även ett avskalat system som OSE är nästan för regeltungt spelmöte ett. Så på det sättet skulle Player Skill i avseendet "bry dig inte så mycket om regler, säg bara vad du vill göra" funka ganska bra. Det är lite så jag gör ändå.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag har kört ganska mycket med folk som antingen aldrig kört rollspel eller inte kört "old school" och vill testa. Min uppfattning är att även ett avskalat system som OSE är nästan för regeltungt spelmöte ett. Så på det sättet skulle Player Skill i avseendet "bry dig inte så mycket om regler, säg bara vad du vill göra" funka ganska bra. Det är lite så jag gör ändå.
Som parentes skulle jag inte kalla OSE för "avskalat" - är inte det spelet väldigt regeltungt?
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
En helt annan fråga, men ändå relaterad: tror ni folk läser de där tipsen om hur man ska spelleda? Jag gjorde det som barn, men jag undrar om alla "orkar" göra det 2023, om ni förstår vad jag menar. Allt går så mycket snabbare nu för tiden, instant gratification osv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
"MÖRK BORG FÖR FAN NU KÖR VI KOLLA VAD COOLT FAN EN GOBLIN DE ÄR JÄTTEJOBBIGA" är mycket enklare att komma igång med än "ja du, det är tre böcker och du kan läsa en som spelare men som spelledare måste du läsa två och sen monsterboken och sen kan ju vad som helst hända ... ni träffar en goblin ..."
Jag vill passa på att uttrycka min uppskattning över att goblins i MÖRK BORG har ett huvud som en goblin shark (trollhaj på svenska).
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Som parentes skulle jag inte kalla OSE för "avskalat" - är inte det spelet väldigt regeltungt?
Nej men precis, det är ju regeltungt jämfört med lite nyare strömlinjeformade spel. Men jämfört med säg Shadowrun som jag körde på 90-talet är det ganska avskalat, tycker jag.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Nej men precis, det är ju regeltungt jämfört med lite nyare strömlinjeformade spel. Men jämfört med säg Shadowrun som jag körde på 90-talet är det ganska avskalat, tycker jag.
Nästan allting känns nog avskalat jämfört med just Shadowrun. 😁


En helt annan fråga, men ändå relaterad: tror ni folk läser de där tipsen om hur man ska spelleda? Jag gjorde det som barn, men jag undrar om alla "orkar" göra det 2023, om ni förstår vad jag menar. Allt går så mycket snabbare nu för tiden, instant gratification osv.
Åtminstone jag själv läser alla spelledar-råd med stor behållning. Det är anledningen till att jag köpt många spel, speciellt inom OSR-genren. Spelledar-råden i vissa av de moderna spelen känns så givande och applicerbara att jag läser dem, trots att jag egentligen inte tycker att stilen OSR är så kul. Tex. Into the Odd, Knave, Troika!, har haft bra innehåll, och samma med Svärdets Sång, som säger sig vara OSR-inspirerat.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
En helt annan fråga, men ändå relaterad: tror ni folk läser de där tipsen om hur man ska spelleda? Jag gjorde det som barn, men jag undrar om alla "orkar" göra det 2023, om ni förstår vad jag menar. Allt går så mycket snabbare nu för tiden, instant gratification osv.
Jag tror, helt ärligt, att oavsett hur enkelt skrivet, välskrivet, pedagogiskt skrivet ett sådant kapitel än är så kommer nog en lejonpart fortfarande söka upp en video på youtube eller dylikt. Dels kan jag tala utifrån mig själv, jag vet inte varför men även om det finns en lättillgänglig text framför mig så försöker jag ändå göra allt i min värld för att gå till andra källor istället. Har märkt lite samma hos elever jag undervisar, de söker gärna källor bortom materialet som läggs fram inför dem. Det är lite som att det finns en nerv i oss att vara lite motvalls även om vi får materialet serverat framför oss.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Som parentes skulle jag inte kalla OSE för "avskalat" - är inte det spelet väldigt regeltungt?
Är du säker på att du tänker på rätt spel? OSE är väl en klon på B/X? Det borde ha relativt lite regler ...
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Är du säker på att du tänker på rätt spel? OSE är väl en klon på B/X? Det borde ha relativt lite regler ...
Allt är ju relativt såklart. Jämfört med Into the Odd är det rätt mycket att hålla reda på även i B/X. Men då har vi inte ens börjat röra oss mot "på riktigt" regeltunga spel.

Håller dock med om att OSE är för mycket för förstagångs-spelare om man tänker sig att man ska dra igenom alla regler innan man börjar, där får man i min erfarenhet fokusera på det viktigaste och hoppa över en del.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Allt är ju relativt såklart. Jämfört med Into the Odd är det rätt mycket att hålla reda på även i B/X.
Så är det. Det var just formuleringen "väldigt regeltungt" jag reagerade på. Väldigt regeltungt för mig är så att säga i den övre delen av skalan när det gäller regelmängd. Typ Western eller Eon.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Allt är ju relativt såklart. Jämfört med Into the Odd är det rätt mycket att hålla reda på även i B/X. Men då har vi inte ens börjat röra oss mot "på riktigt" regeltunga spel.

Håller dock med om att OSE är för mycket för förstagångs-spelare om man tänker sig att man ska dra igenom alla regler innan man börjar, där får man i min erfarenhet fokusera på det viktigaste och hoppa över en del.
Jag brukar i OSE fokusera på vad din klass har för roll, förklara hit points och möjligen AC. Sen att all utrustning är fri att använda efter bästa förmåga (lite Player Skill där), ungefär så. Saves tar jag när dom inträffar. Racial feats som att alver lyssnar bättre osv brukar jag påminna om, det är ingen som minns det.

Come to think of it är nog det jag "använder" class, hp, ac that's it. Nej, jag nämner att clerics kan fördriva odöda och förklarar för casters vad deras spell gör.
 
Top