Vad är nästa stora spel?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Är inte Svärdets sång ett MYZ-DoD?
Känner väl att SväS gör så mycket annat bara? Det är vare sig samma värld eller liknande regler som någon DoD-utgåva. Däremot är väl bilderna medvetet åt det hållet... Klurigt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Men det skulle vara intressant med ett MYZ-DoD ...
Nä, nu ringer jag rollspelsinkvistionen!

Skämt å sådo, är det inte BRP är det inte Drakar för mig och en massa andra grognarder. Typ Hjältarnas tids system plus typ Symbraoums värld med Drakars logga på borde kunna bli stort. (Jag hade föredragit öppen värld, men det tror jag inte har samma komersiella potential).
 
Last edited:

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Dungeons and Dragons är ju närmast synonymt med rollspel idag. På mitt jobb spelar typ alla DnD och när jag frågar de varför är de som att de inte fattar att det finns alternativ.

Jag tror inte heller vi kommer se en ny grundutgåva snart, utan det är 5e vi kommer dras med.

Jag skulle dock gärna se något segla upp jämsides, gärna nån annan setting. Känns tex som ett ordentligt star wars spel hade kunnat bli hur bra som helst, med nya planeter släppta som moduler ex.
Jag tror att ett nytt Fantasy spel har typ 0 chans att ens skrapa på ytan av DnDs spelarbas :/.

Sen är jag intresserad av vad framtidens rollspel är, tror det här med böcker är lite utdaterat, kan tänka mig något dataspel där man spelar direkt i spelet tex. Divinity original sin gjorde ju lite detta, men tror det finns mer potential här.
Eller kanske nån AI som spelledare, så man kör genom en app eller liknande.
Vi får se.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Nästa stora grej blir förstås THE WORLD BROKE, osr post-reality apocalypse inspirerad av år 2020 som jag skriver och layoutar på min mobil just nu. Släpps inom ett par veckor.
BERÄTTA MER! Vilka stats har Corona?!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Kopparhavets Hjältar. Det enda som saknas är DoD-loggan.
Jag håller verkligen tummarna för att KH ska bli Det-Stora-Svenska-Fantasyrollspelet. Känns som att det hänger på vilka moduler de kommer att släppa framöver, hur snabbt osv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Kopparhavets Hjältar. Det enda som saknas är DoD-loggan. Så in och köp om ni inte redan gjort det. 😁
Kan ändå tycka att det är rätt skönt med ett eget namn. DoD betyder så mycket olika saker för så många olika människor. Vi hade hamnat i "men det HÄR är ju inte DoD". Men det ÄR Kopparhavets hjältar. För där har vi tolkningsföreträde. Spelet är exakt det spel vi ville göra och spela.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Pratar vi om Det Stora spelet? Jag tror D&D kommer fortsätta vara det tills/om man gör en 4E igen och tappar folk, men jag vet inte om det kommer vara Pathfinder som tar över nästa gång. Svenska spel i Sverige vet jag inte, för jag antar att D&D är störst här också numer. Räknar vi flest spelare som störst, eller det som lever längst eller får mest material? Jag har faktiskt ingen aning om vilka som är i topp nu.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nästa stora spel är troligtvis DnD 5,5 eller 6:ed möjligen pathfinder 2,5 eller nått liknande härke. Dom vidriga mörkermagikerna på wizards of the coast och paizo kommer att plåga oss i många år till med sina djävuls inkarnationer av DnD och pathfinder
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag tror inte DnD 6E kommer ha samma problem som 4E, mest för att de inte grävt ner sig i samma hål som 3.x gjorde med OGL - men det kan mycket väl dröja länge innan 6E kommer, speciellt om de bestämmer sig för att bryta med beteendet att släppa nya versioner av rollspel - om Hasbro vill att D&D ska vara mer som vissa brädspel - mer statiskt med mindre revideringar - plus håva in på licenser så kan de fokusera på att omvandla det till något som kräver lite jobb, ger mindre pengar än annat men pålitligt håvar in en del. DnD är ju i mångas ögon redan "Rollspelet" så steget är nog inte så långt.
 

Spelledarn

Raven King
Joined
10 Dec 2019
Messages
12
Location
Örebro
Jag är helt fel person att sia om detta. Har inte haft rätt på 15-20 år om vilka spel som blir hits och vilka som floppar.

Men givetvis kommer min homebrew av Warhammer Fantasy Roleplay (3E)s regler i Eberrons värld slå världen med storm. Med kort och specialtärningar och hela spektaklet. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle dock gärna se något segla upp jämsides, gärna nån annan setting. Känns tex som ett ordentligt star wars spel hade kunnat bli hur bra som helst, med nya planeter släppta som moduler ex.
Jag tror att ett nytt Fantasy spel har typ 0 chans att ens skrapa på ytan av DnDs spelarbas :/.
Hur är FFGs Star Wars inte ett ordentligt Star Wars-spel? Det är typ omöjligt för ett spel att bli mer ordenligt än vad det är. Tjogtals med moduler i mycket stadig utgivningstakt, extremt snygg art, fantastiskt regelsystem, stor fanbase.

FFGs Star Wars visar snarast på att det är helt omöjligt för ett Star Wars-spel att konkurrera med D&D. D&D har förmånen att vara synonymt med rollspel i folkmedvetandet inte bara sett till varumärket, utan även konceptet, troperna, och många specifika koncept inuti spelet. D&D är ikoniskt att det finns andra framgångsrika franchises som bygger helt på det (Lodoss War och Goblin Slayer tex). Det är en marknadsdominans så fullständig att den inte liknar något i någon annan bransch jag kan komma på, och jag kan inte se många scenarion där någon någonsin igen lyckas utmana D&D. Rollspelsbranschen är ett appendix till D&D.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eftersom rollspelsbranschen är ett appendix till D&D och utöver D&D extremt balkaniserad, tror jag att nästa stora grej är ingenting. Undersökningar tex här på rollspel.nu har visat hur extremt många olika spel folk spelar i Sverige, utan att något spel har en tydlig dominans. Därför är det svårt för något spel, i dagens klimat, att bli en stor grej i termer av att "alla spelar det." Man kan förstås bli en stor grej på det sätt som Apocalypse Wörld var, dvs stilbildande inom regeldesign, men jag skulle säga att Fria Ligans framgångar antyder att rollspelare i gemen inte är så himla intresserade av innovativ regeldesign egentligen. Så även ett sådant spel hade mest blivit något som en nischad grupp av speldesigners hade intresserat sig för, och det är svårt att förutsäga hur det hade sett ut. Det känns som att regeldesign är ett område som gått i stå lite efter indie-vågen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vad snackar ni om? Helt uppenbart kommer nästa stora grej ("stora grej" på riktigt) inom rollspelshobbyn vara något AI-relaterat. Bra och direkt spelbara utan modifikationer AI-genererade dungeons/scenarion/äventyr verkar ju vara en rimlig start. Därefter en bra AI-spelledare. Inom fem, tio år?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Jag tänker att AI-genererade äventyr inte är så långt bort. 1-2 år kanske?

Men jag tror att den stora grejen - som @Vimes är inne på - är AI-baserade spelledare som man pratar med. Om jag ber ChatGPT 6 att vara spelledare i ett Sherlock Holmes-äventyr, så kommer det att funka som ett helt vanligt scenario med ledtrådar, NPC:er och en spännande plot.

Man kanske kan be om att spela med ett visst regelsystem - eller så sköter AI:n allt bakom kulisserna.
 
Top