Vad är nästa stora spel?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
...men "alla" äger ju DND-böckerna redan och för som har den är ju produkten "gratis" att fortsätta spela. De har mer begränsad möjlighet att nå ut med microtransaktioner än datorspel som många lever på den typen av inkomster över tid. Wizards finns ju inte här för att göra spel, de finns för att tjäna pengar precis som de flesta större företag. Titta bara på deras oändliga rad av cash grabs i MtG senaste åren, allt från reserve list till collectors packs.

Jag ser det som osannolikt att expansioner ger samma positiva kassaflöde som en ny edition i längden (hur många köper egentligen 10+ böcker jämfört med hur många som köper de 1-5 mest nödvändiga?). Om wizards behöver välja mellan en ny edition och minskad omsättning tror jag att valet för dem är givet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
De har mer begränsad möjlighet att nå ut med microtransaktioner än datorspel som många lever på den typen av inkomster över tid.
Både Dungeon Masters Guild och D&D Beyond är ju sätt för dem att ta betalt för samma saker fler gånger, dock. På längre sikt kanske det inte ens är fysiska böcker som ger dem störst inkomster.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Världen kommer naturligtvis att falla in i ledet och börja spela Köpman i röd zon på bred front.

Annars beror det väl på vad man menar med "stort", D&D6 har ju goda förutsättningar.

Annars kanske Cyberpunk Red (Senaste CP2020-versionen) kan få sig en skjuss när Cyberpunk 2077 når handeln.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Världen kommer naturligtvis att falla in i ledet och börja spela Köpman i röd zon på bred front.

Annars kanske Cyberpunk Red (Senaste CP2020-versionen) kan få sig en skjuss när Cyberpunk 2077 når handeln.
Just kombinationen av hype kring både Cyberpunk 2077 och Köpman i röd zon lär ju väcka ett oerhört intresse för Cyberpunk Red.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Både Dungeon Masters Guild och D&D Beyond är ju sätt för dem att ta betalt för samma saker fler gånger, dock. På längre sikt kanske det inte ens är fysiska böcker som ger dem störst inkomster.
Jag skulle bli mycket förvånad om intäkterna därifrån ens närmar sig de från fysiska böcker.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Både Dungeon Masters Guild och D&D Beyond är ju sätt för dem att ta betalt för samma saker fler gånger, dock. På längre sikt kanske det inte ens är fysiska böcker som ger dem störst inkomster.
...och det är just det jag menar med "mer begränsad" istället för att skriva "ingen alls". Köpen sker inte sömlöst "i spel" på samma sätt som i exempelvis LoL eller Fortnite och jag vågar gissa att det finns ett ganska rejält glapp mellan antal som köper fysiskt och antal som köper digitalt. Därutöver ska vinsten delas med andra aktörer. Jag har ingen data på det men jag tycker att det känns ganska intuitivt att det är fler som köper böcker än det är som spelar, och färre som köper online-addons än det är som spelar. Kakan krymper, en stor del av de som vill ha D&D äger det redan, en ny edition skulle öka incitamentet att köpa nytt. VI kan ju bara gissa men det låter som en knepig strategi att försöka bibehålla marknadsandel bara på expansioner.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Jag skulle bli mycket förvånad om intäkterna därifrån ens närmar sig de från fysiska böcker.
"På längre sikt kanske". Återstår helt enkelt att se. Men är det något som blivit uppenbart i senaste årens ekonomi så är det att det är farligt att underskatta digital försäljning. Resten av den här konversationen är bara spekulationer, oavsett riktning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,487
Jag har spenderat mer pengar på DMSguild än på fysiska böcker, och då har jag ändå köpt mycket fysiskt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Jag har spenderat mer pengar på DMSguild än på fysiska böcker, och då har jag ändå köpt mycket fysiskt.
Problemet med nästan alla "jag har svårt att tro..."-påståenden är att de oftare handlar om "JAG gör inte X". :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Problemet med nästan alla "jag har svårt att tro..."-påståenden är att de oftare handlar om "JAG gör inte X". :)
Tala för dig själv där, men jag ska komma ihåg det så snart du skriver något i den stilen :) Eller har du data på det? ;)

Jag baserar min teori på wizards agerande i övrigt och hur jag uppfattar deras affärsmodell. Jag ser jag också att de försöker styra över mycket till digitalt men har även svårt att se att rollspel över lag kan hålla uppe kassaflödet med bara expansionsböcker. Det fungerar en tid men sen är det nästa shiny object, precis som med allt annat, och 8 år är lång tid :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,487
Det ska bli spännande att se vart de går med 6ed. 5ed är ju kompromis editionen efter 4eds modiga men misslyckade experimenterande.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Vad gäller Wotc så kommer det med garanti göras en ny version så snart som slipsarna i Hasbro känner att det är dags.

När det gäller nästa stora spel så ser ju T2k 4e ut att bli bra.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jag är ju inte helt säker, men jag tror ändå att nästa stora grej i rollspelsvärlden kommer bli mitt hemmabygge som jag sitter och knåpar lite sporadiskt på och inte berättar för någon om. Detta kommer dock bli riktigt fett och ha allt som alla kan önska sig. Det kommer ena alla fallanger och skapa fred mellan storygamers, tradspelare och OSR:are samt mångdubbla antalet rollspelare världen över. Har i för sig inte nåt namn på detta projekt än, men det är en slags polyamorös förening mellan apocalypse world, in a wicked age och burning wheel. ;):love:;)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Det självklara steget är ett rollspel som är mer som ett brädspel, ety mer drinkar & deg-spel. Kort sagt, Hero Quest. ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Slutsatsen jag drar av den här diskussionen är att nästa stora internationella rollspel är DnD --- 5. Vi kommer att få leva med det spelet och dess dominans många år framåt, det är min framtidsspaning. Dominansen kommer av allt att döma vara till DnD6 kommer någon gång efter 2025. (Jo, jag vet att både TSR och Äventyrsspel såg odödliga ut 1986 och bägge konkade ett drygt årtionde (eller så) senare, och att konstigare saker än att Wizards skulle köra DnD5 i botten har hänt i denna värld. Men det förefaller mig inte sannolikt).

I Sverige har jag ingen aning. Om Fria Ligan fick göra Drakar och Demoner skulle det bli jättestort. Men det kommer ju inte hända.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
I Sverige har jag ingen aning. Om Fria Ligan fick göra Drakar och Demoner skulle det bli jättestort. Men det kommer ju inte hända.
På många sätt är ju Symbaroum deras Drakar och demoner. Men det skulle vara intressant med ett MYZ-DoD, för det känns som ett av de svenska rollspel som är allra mest synonymt med sina regler.
 
Top