Vad är nästa stora spel?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
På svenska eller engelska? Eller nästa stora grej inom rollspel
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
För mig är senaste peppen rollspelsversionen av Dishonored. Annars vet jag inte, och brukar ha mina egna fanatiska crazes som sällan följer rollspelsvärldens vurmer.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag brukar säga att jag skulle vilja att det är ett spel med tydligt speliga regler, men vad det verkligen blir har jag ingen aning om. Antagligen blir det Dungeons & Dragons 6. :)
Eller Advanced Dungeons & Dragons 5E? :D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Är detta på gång?!

Det gör mig både deprimerad och intresserad, på samma gång. Deprimerad för det blir ytterligare en boktrio att läsa, intresserad för jag tycker 5E är den lätt bästa D&D-versionen hittills. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Är detta på gång?!

Det gör mig både deprimerad och intresserad, på samma gång. Deprimerad för det blir ytterligare en boktrio att läsa, intresserad för jag tycker 5E är den lätt bästa D&D-versionen hittills. :)
Det har inte kommit något alls om D&D 6, jag bara leker siare :p

5ed säljer ju som smör fortfarande och alla streamare spelar det. Tror inte de byter på länge än.

Och de skulle bara våga innan Dark Sun boken!!!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det har inte kommit något alls om D&D 6, jag bara leker siare :p

5ed säljer ju som smör fortfarande och alla streamare spelar det. Tror inte de byter på länge än.

Och de skulle bara våga innan Dark Sun boken!!!
Känner samma. Faktum är också att 5E är såpass robust att jag inte ser något skäl att ge ut en ny utgåva än. Möjligen reviderade grundböcker på sikt, men en helt ny utgåva känns overkill än på flera år. Tycker jag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Känner samma. Faktum är också att 5E är såpass robust att jag inte ser något skäl att ge ut en ny utgåva än. Möjligen reviderade grundböcker på sikt, men en helt ny utgåva känns overkill än på flera år. Tycker jag.
De verkar ju komma med ett mellanrum på 7-8 år sådär så vi kanske kan vänta oss något nytt om ett par år typ. Lär ju vara mer pengar än robusthet som styr deras edition-beslut gissar jag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
De verkar ju komma med ett mellanrum på 7-8 år sådär så vi kanske kan vänta oss något nytt om ett par år typ. Lär ju vara mer pengar än robusthet som styr deras edition-beslut gissar jag.
Nja, för jag tror de inser att folk blir förbannade om man släpper nya regelutgåvor för tätt. Mitt intryck är att Wizards har satsat på en annan strategi än den de hade de första femton åren på det här seklet med att tjäna pengar på grundböcker, med släppen 3, 3.5 och 4 relativt tätt. Den nya strategin är att vårda den här editionen och dess fans, och att tjäna grova pengar på att utöka antalet rollspelare snarare än att få samma fanbase att köpa nya regelböcker vart femte år. Jag kan ha fel i detta, och hör gärna andra åsikter.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Nja, för jag tror de inser att folk blir förbannade om man släpper nya regelutgåvor för tätt. Mitt intryck är att Wizards har satsat på en annan strategi än den de hade de första femton åren på det här sekelt med att tjäna pengar på grundböcker, med släppen 3, 3.5 och 4 relativt tätt. Den nya strategin är att vårda den här editionen och dess fans, och att tjäna grova pengar på att utöka antalet rollspelare snarare än att få samma fanbase att köpa nya regelböcker vart femte år. Jag kan ha fel i detta, och hör gärna andra åsikter.
Jag tror du har helt rätt. Jag skulle bli förvånad om nästa utgåva inte blir 5.5 istället för 6ed, och om det kommer inom fem år skulle jag bli än mer förvånad.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tror du har helt rätt. Jag skulle bli förvånad om nästa utgåva inte blir 5.5 istället för 6ed, och om det kommer inom fem år skulle jag bli än mer förvånad.
Så vitt jag förstår inkorporerar Wizards känd errata fortlöpande i nya tryckningar av grundböckerna. I så måtto är vi nog redan inne på 5.1 eller så, även om Wizards inte talar om böckerna på det sättet.

Någon spekulerade i att Wizards nya satsning på inkludering skulle resultera i reviderade utgåvor, och det skulle inte förvåna mig om det sker framöver. Men om man bara trycker nya böcker utan att sätta en ny etikett på dem eller om man kallar dem 5.1 eller 5.5 tycker jag är svårt att sia om.
 
Last edited:

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag tror personligen nu att när alla spel är gigantiska kickstartermonster som drar in hur mycket som helst så är det ingen som sticker ut.
Liksom, "Om alla är stora är ingen stor"/"Är alla speciella är ingen speciell".

Dock så tror jag det kan bli intressant när allt brakar ner och blir otrendigt, när nostalgifanatismen dör av, när alla influencers drar någon annanstans för att få vara med på TV, när inga större spel kommer längre och det blir en svacka som det var i slutet på 90-talet fram till början på 10-talet. Det blir intressant vilka spel som fortfarande tuffar på när kickstartersarna inte är lika inkomstbringande längre, utan bara de som är eldsjälar kämpar på, och det blir intressant vad som blir nästa stora spel om 10-15 år igen, efter nästa "rollspelsmörker".
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Det blir intressant vilka spel som fortfarande tuffar på när kickstartersarna inte är lika inkomstbringande längre, utan bara de som är eldsjälar kämpar på, och det blir intressant vad som blir nästa stora spel om 10-15 år igen, efter nästa "rollspelsmörker".
Jag vågar påstå att det är knappt någon rollspels-Kickstarter som görs av icke-eldsjälar som är ute efter inkomster. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag har också svårt att tänka mig att D&D skulle komma med någon ny utgåva inom det närmaste decenniet. Gissningsvis kommer det att fortsätta komma böcker i stil med Xanathar's Guide to Everything med några års mellanrum och bygga ut femte utgåvan.

När det gäller trendspaning tror jag det är en lågoddsare att D&D fortsätter att vara klart störst. Av produkterna som görs av svenska företag tror jag att Alien RPG och Twilight 2000 kommer att vara störst, möjligen tillsammans med Forbidden Lands/Svärdets sång. De små och medelstora svenska rollspelsföretagen fortsätter gissningsvis som nu. En trend jag skulle kunna tänka mig dyker upp är konsolidering; om utvecklingstakten mattas av orkar företagen inte hålla igång alla produktlinjer utan satsar på några som antingen ligger extra varmt om hjärtat eller betalar sig själva. Kanske snappar fansen upp de andra produktlinjerna, lite i stil med hur Fria ligan gjorde när första Järnringen var på fallrepet.
 
Top