Nekromanti Vad är lätt respektive svårt att förstå i Eon IV?

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Något som är väldigt svårt för oss som konstruktörer att avgöra är om en regeltext är lätt att förstå vid första anblicken, eller om det tar många genomläsningar att begripa reglerna.

Vi vill såklart göra ett spel som är lätt att förstå. Vilka delar av Eon IV tycker ni är pedagogiskt skrivna och vilka delar bör vi arbeta mer med? Och isåfall, vad är det som saknas?

/ Anton Wahnström
Helmgast AB
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Saker som var lite kluriga var kapitlet om påfrestningar där det finns en hel del begrepp som dessutom är nya, skräck, mentala trauman, störningar det krävdes några genomläsningar för att greppa och för mig sitter det inte hundraprocentigt ännu, men det beror på att jag aldrig testat några. Klurigt är också att det finns två snarlika begrepp när det gäller slag, kontroll vs övertag. Dessa är hyfsat lika och är lite förvirrande i början.

Det var föredömligt enkelt att förstå stridsreglerna och den grundläggande mekaniken. Att göra en rollperson var också enkelt men där finns det några viktiga saker som gömmer sig lite. T.ex. attributbonusen av hanterk, jag gjorde säkert 20-30 karaktärer varav kanske 1/3 med hantverk innan jag insåg att det fanns. De små bonusarna till färdigheter är också lätta att missa (de där +1 +1 +1, +2 +2, +3).
Cieylor said:
Håller med om att det är lite lätt att missa ett par saker i karaktärsskapandet. Skulle vilja lägga till allt man kan göra med enheter till det som du skrev om här. Det är lätt att glömma säga till spelaren att han kan köpa språk, mysterier och avtrubbning.
Phelan said:
20-30 karaktärer??!! Cheezuz
avatarex said:
Attributbonusarna har nu fått en egen rubrik. Jag la dessutom till en text om färdighetsbonusar i steg-för-steg-listan om hur man skapar en rollperson. Tack för kommentarerna!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Överlag måste jag säga att upplägg och disposition är mycket bättre än tidigare upplagor. För karaktärsskapande får man hoppa lite mellan sidorna 72-78 och de olika kapitlen för folkslag, färdigheter osv men i stort är varje avsnitt mycket bättre samlat än Eon III där det var regel att man skulle kolla på minst två ställen för varje avsnitt.

Språket tycker jag är mestadels bra. En pedagogisk hjälp hade varit en kort pdf vid sidan som belyser viktiga ändringar mot Eon III för jag kan känna att jag hade nog greppat själva reglerna ännu bättre direkt om jag inte spelat Eon III innan, man är lite fast i det gamla och gör säkert en del falska antaganden.

Det sagt, förbättringsområden jag ser:

Karaktärsdragen
- skillnad mellan primärt och sekundärt, det sägs att det ena ska väga tyngre men vad jag kan se i texten är det ingen regelmässig skillnad på de två.
- jag känner att de olika karaktärsdragen är ojämna och i vissa fall även för snarlika. Ojämnheten ligger i att en del handlar bara om hur man beter sig här och nu, andra känns mer som livsmål, saker man vill uppnå långsiktigt och det är lite svårt att få grepp om vad ni har tänkt er. Det ger tyvärr ingen vägledning för hur ni ska rätta till det men belyser i alla fall ett frågetecken för egen del.

Belastning
Ni bör skriva något om hur ni tänkt när ni inte lagt in någon regelmässig effekt för vikt från utrustning och vapen, jag satt och letade länge efter nåt som helt enkelt inte fanns!

/ Phelan
konami_code said:
Håller med om primärt/sekundärt. Har ingen aning om hur jag skall särskilja dessa.
Cieylor said:
Skillnaden på primärt och sekundärt är att det sekundära skall vara lite mer flyktigt, och lättare bytas ut, medan det primära verkligen är centralt för karaktären. Rent regelmässigt påverkas det mest av mentala trauman etc. som oftare slår mot det sekundära. Kan nog förtydligas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har svårt att förstå vad Kännetecken är och vilken slags egenskaper hos en karaktär som är lämpliga att simulera via Kännetecken. Det hade behövts en mycket tydligare förklaring av detta. Till exempel: kan tännetecken vara kontextbundna, och gå förlorade om man byter kontext? jag menar, ponera att min halvarkipelagiska rollperson, på grund av sitt exotiska utseende, har kännetecknet 'Exotisk'...men tänk om hon lämnar Jargien och reser till Arkipelagen? Förlorar hon det känentecknet då? Eller var det ett olämpligt kännetecken till att börja med?
avatarex said:
Spontant skulle jag säga att kännetecknet "Exotiskt utseende" endast kan användas utanför Arkipelagen.
Ymir said:
avatarex: fast det blir ju potentiellt ganska konstigt, för på samma vis kan de vita rollpersonerna ju då ha kännetecknet 'Exotiskt utseende' när de -är- i Arkipelagen, och då har hela possen plötsligt en hög med helt kontextbaserade kännetecken? Med den logiken hade ju 'kvinna' kunnat vara ett kännetecken om man typ är i en extremt manlig kontext...men samtidigt är det min tolkning av kännetecknena att ja, detta vore rimligt. Och det känns skumt.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag blandar ihop de olika vapenegenskaperna då de ofta heter snarlika saker. Precis och Måttande. Vådlig och Sargande.

Det här är förstås bara ett problem i början när jag är ny till spelet, men ändå.
konami_code said:
+1 på det. Det vore enklare om de hade mindre poetiska namn och mer tekniska.Precis kunde heta rustningsglipa för att vara kongruent med de egenskaper man köper. Enklare, men inte nödvändigtvis bättre.
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Ptja, tycker väl att det mesta är ganska så lätt att förstå, men ett par klurigheter:

Att Hantverk ger grundattributsbonusar är nog det som är lättast att missa.
Att Fokus från karaktärsdrag bara fås tillbaka en gång per nivå per spelmöte verkar många ha missat.

Att kartorna saknar någon markering för skala är det jag stör mig mest på.

Vilket språk är den sista kartan på? ska det föreställa kejserlig jargiska eller? Varför isåfall.
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Halloj

Hittar inte hur man köper språk. Såg att man kan använda kunskapspoäng för att köpa språk, men vad kostar de olika nivåerna? Är troligtvis bara jag som inte hittar då ingen annan tagit upp det men... - jag hittar det verkligen inte.

Lite "off topic" tror jag tryckfelsnisse varit framme. Eller så är det "on topic" och något som jag har svårt att hitta. :) - I tabellen "strider & drabbningar" värde 75 så får man lättlärd i färdigheten överlevnad. - Ska det stå vildmarksvana istället eller finns överlevnad som färdighet?
smulgul said:
Att köpa språk står på sidan 76.

Och överlevnad ska vara vildmarksvana. =)
 

myran

Veteran
Joined
13 Dec 2011
Messages
47
smulgul;n33594 said:
Att Hantverk ger grundattributsbonusar är nog det som är lättast att missa.
Var står detta?!
Vincir said:
Sida 75, i tabellen med hur många slag man ska slå på Hantverkstabellen
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag hade problem med att läsa in mig på Mentala trauman och fick bläddra lite fram och tillbaka innan jag förstod hur det funkade.
Under rubriken "hur slår man" borde det stå lite översiktligt att man drabbas av Störningar vid vissa nivåer och även att man får avtrubbning vis vissa nivåer.
avatarex said:
Tack för påpekandet! Det är nu fixat.
Snow said:
Mitt nya förslag är att rubriken efter "Hur slår man", alltså "Traumatabellerna" byter namn till "Resultat av slaget" eller något liknande. För det jag frågar efter står ju precis där.
Alternativ att "Hur slår man" avslutas med, läs nu under nästa rubrik för att se vad som händer efter slaget.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Hjälpformuläret vid karaktärsskapande är skitbra, och ni bör verkligen se till att alla spelare får information om att det finns. Utan det känns det snårigt att göra rollpersoner.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Helsikes vad jag gillar att ni skrivit både träff- och skadetabell på rollformulären. Nu frågar jag som SL mina spelare om skador o träffar ist för tvärtom (vilket leder till efterfrågan om spelledarskärm, gärna med regler på olika pappbitar som i Noir)
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
En sak till, på övertaget Knocka står det att skadan räknas som Bedövande skada, begreppet Bedövande skada nämns bara på detta ställe i boken. Innebär det att ingen skada alls tillfogas, alltså ingen utmattning? Eller skulle det stå Slagsmålsskada eller krosskada? Känns som Bedövande skada är något som hängt kvar från tidigare regelversion?
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Hmm, inlägget försvann ovan. Skippa vissa beräkningar för övertag och vapenegenskaper. Rustningsglipa kräver 3 övertag, med vapenegenskap Precis 1 krävs 3-1=2 övertag. Kalla då egenskapen Precis 2 direkt så slipper vi beräkningarna.
Oden said:
Kan vara en smart idé så man omedelbart ser hur mycket en fördel kostar, men det öppnar upp för problem om fördelarnas kostnader kan komma att påverkas från flera källor (typ stridskonster?).
avatarex said:
Dessutom är det i linje med principen att högst alltid ska vara bra (eller åtminstone mer). Ett vapen med Precis 2 är helt enkelt med precist än ett med Precis 1.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det är lite opedagogiskt att egenskapen Måttande påverkar fördelen Precision, medan egenskapen Precis påverkar Rustningsglipa.
 
Top