Vad är grejen med WOD Mage?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Vill man vara en tight grupp i Mage så rekommenderar jag antingen en stark anledning att vara det… Eller att Teknokratin försöker genomför en pogrom. Det är sammarbeta eller dö.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Och då spelar man ett annat spel?

Känns ju spontant som att ”problemet” med Mage är att det inte är en DnD-kopia. Jag hade spelat det som Nobilis, eller för den delen AW. Sätt ett gäng rollpersoner med olika mål och verklighetsuppfattning. Släng in lite biroller också, med olika relationer till rollpersonerna. Skapa relationer mellan rollpersonerna: de är förälskade i varandra, de är släkt, de är dödsfiender, de delar samma delmål trots att de avskyr varandra, och så vidare. Tryck på startknappen och se vad som händer. Superenkelt att spela, om det inte vore för vad som verkar vara ett sjukt meckigt regelsystem, och att man måste tragla igenom en massa spelvärldsbeskrivning.
Detta är egentligen en separat tråd och diskussion, men jag skulle vilja flika in att det inte är sådär superenkelt varken att spela eller spelleda spel med spelarkonflikter. Om inte hela gruppen är medvetna om det från början (tex genom att spelet gör det tydligt i sin pitch, vilket jag anser är något det kan ta ansvar för) har det blivit pannkaka flera gånger i varje fall för mig. Och jag har läst många skräckhistorier på nätet.

(Kan det vara så att du är duktig på det, snarare än att det är lätt? ;))
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
(Kan det vara så att du är duktig på det, snarare än att det är lätt? ;))
Typ 100% av spelen vi har i Indierummet har ju spelarkonflikter, och vi lirar med nybörjare hela tiden och jag har aldrig hört om att det ska ha gått fel någon gång*, så SÅ svårt kan det ju inte vara. Men det handlar nog återigen om att man kommer in i spelet med ett traditionellt tänk. Och jag kan absolut föreställa mig att Mage gör absolut noll för att få en att tänka på något annat sätt.

* Inte så att alla partier är perfekta, men det har aldrig varit, mig veterligen, PVP som har ställt till det. I alla fall inte när jag varit med.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Och jag kan absolut föreställa mig att Mage gör absolut noll för att få en att tänka på något annat sätt.
En notis här är att V5 ansträngde sig för att få ihop en fungerande grupp som gör i alla fall en del saker tillsammans betydligt mer än tidigare utgåvor, med konstruktionen att Fursten sätter upp små grupperingar för att lösa specifika uppgifter i staden (något som känns som att det passar bra i den semi-feodala strukturen i Vampire), och förväntar sig att ni gör det jobbet (och har resurser att straffa er annars) oberoende av vilka personliga konflikter ni har i övrigt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,530
Location
Stockholm
Typ 100% av spelen vi har i Indierummet har ju spelarkonflikter, och vi lirar med nybörjare hela tiden och jag har aldrig hört om att det ska ha gått fel någon gång*, så SÅ svårt kan det ju inte vara. Men det handlar nog återigen om att man kommer in i spelet med ett traditionellt tänk. Och jag kan absolut föreställa mig att Mage gör absolut noll för att få en att tänka på något annat sätt.

* Inte så att alla partier är perfekta, men det har aldrig varit, mig veterligen, PVP som har ställt till det. I alla fall inte när jag varit med.
Grejen är ju att Mage, i regelboken, hela tiden utgår från att man spelar i en cabal. Det sätter förväntingarna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Grejen är ju att Mage, i regelboken, hela tiden utgår från att man spelar i en cabal. Det sätter förväntingarna.
Ja, antagligen är det ju så att de försökte göra en DnD-kopia och misslyckades, snarare än att de gjorde något ballt med avsikt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Grejen är ju att Mage, i regelboken, hela tiden utgår från att man spelar i en cabal. Det sätter förväntingarna.
Alla WoD-spel gör ju det. Cabal, coterie, pack osv.

Sabbath-pack, är dock hårdkodade till att hålla ihop iom. partiella blood bonds (vaudelaire?) mellan medlemmarna. Den hårda kopplingen finns inte ens i Werewolf och då skall ju ändå de vara flockdjur/varelser sas. :)

Cog.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
(vaudelaire?)
Vaulderie. Du blandar det nog med Baudelaire, som onekligen också passar i Vampire. :)

Även varulvarna är delvis hårdkodade (om än inte systemmässigt, tyvärr) att agera i en pack.

(En av de små bisarra sakerna med W:tA är att man baserar flocken på ett helt föråldrat tänkande om vargflockar.)
 
Last edited:
Top