Vad är grejen med WOD Mage?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Hej!

I slutet av 90-talet spelades det en hel del World of Darkness i spelgruppen jag spelade med då. Vampire, Werewolf, Changeling, Wraith och till och med lite Hunter. Vi testade också att spela lite Mage, men det var ingen i spelgruppen som fastnade för det. Det kändes inte som att det fanns varken skräck eller intressanta metaplot-intriger. Det var mer som en blandning av ars magika och ett superhjältespel där man straffades om man använde sina krafter öppet. Till skillnad från t.ex. vampire där det är en kamp mellan mänsklighet och monstret inom dig, kändes det inte som att det fanns någon inre konflikt att utforska heller.

Det här var för över 20 år sedan, men den åsikten om Mage har levt sig kvar. Lite förvånad blev jag när jag nyligen såg en facebook-poll över vilket som var det bästa WoD-spelet och Mage var i överlägsen ledning.

Det är uppenbarligen något jag missade med Mage. Så kan någon snälla förklara vad grejen är med Mage?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Följer denna tråd. Älskade Mage när jag läste regelboken, men lyckades aldrig översätta det till spel på något vettigt sätt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Följer också den här. Har ungefär samma upplevelse som OP (som jag även delar med Wraith).

Men jag tror att om man spelade riktigt riktigt länge och/eller gav ut mängder med XP så var det en powergamers våta dröm. För med många sfärer (tror jag det hette) och lite bättre Arete så fanns knappt några hinder för vad man kunde åstadkomma. Även om det var upp till SLs tolkning av vad som kunde göras med olika sfärer. Men kan också vara jag som kommer ihåg lite fel, var många år sedan jag läste/spelade det.

Cog.

PS! För mig var bästa WoD-spelet Vampire, alla kategorier. Werewolf god tvåa och Hunter på tredje plats. DS!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Grejen är att försvara sin egen syn på verkligheten när hela världen är emot dig.
Det enda sättet jag kan tänka mig att få det att flyga är om det är Teknokratin som är skurken.
Det är lite som cyberpunk, fast The Man har inte bara kontroll över ekonomin och politiken, utan över vanligt folks hela verklighetsuppfattning.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Jag har hört samma sak från alla WoD-samlare jag pratat med!

Min pitch för en Mage-kampanj har alltid varit: 5 magiker ska göra pannkakor, och upptäcker att det är slut på mjölk. Lös problemet.

Tror man skulle kunna ha en hel del kul ploj-kampanjer i Mage på liknande sätt! Men det är förstås inte som stilen på en klassiskt tragisk WoD-kampanj med politik och djupa karaktärer.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Mage är spelet som är skitsvårt att spela och mardrömslikt att spelleda. Men när allt klickar så uppstår det en Gambit pileup när PCs och NPCs alla försöker bryta verkligheten på olika sätt samtidigt.
För när dina plots kan innehålla telepati och mindcontrol, formbytande, verklighetsförvrängning, tidsresor och skit som får Dr.Strange att framstå som en amatör...då är det plots på plots på plots och det ultimata priset som alla vill åt är få bestämma vad verklighetens natur är.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Mage handlar om att verkligheten är vad vi kommer överens om. En grupp av fascister har skapat verkligheten som den är nu genom våld och propaganda. All vetenskap, all historia, allt du vet är sant om mänsklig natur är bara ”sant” för att majoriteten tror på det. Verkligheten ändras retroaktivt! Du vet hur great man history brukade vara inne? När det var det var det faktiskt så det förflutna var! Men nu när vi pratar om mer materiella förutsättningar är det så det förflutna var! Så världen brukade vara platt men slutade sedan någonsin ha varit det när vi insåg att folk ju inte trodde det var så någonsin!

Trollkarlarna har mest vilja till makten/tror hårdast/har en speciell X faktor så de kan ändra verkligheten mer än andra och de kan trotsa det de flesta tror är sant. Men det är farligt. Så ja de kan kasta en eldboll eller förvandla folk till grodor, men det är mest möjligt om du kan få folk att tro att du kan göra det. Så i en väckelse kyrka kan magiker pastorn bota cancer, men inte på ett sjukhus.

Du tror att världen ska vara annorlunda! Du är ideologiskt och estetiskt övertygad till en sådan grad att du ser en annan verklighet än andra. Det finns en grupp som håller med dig oavsett om du tror på New Age filosofi, Guds vilja eller paganism. Men ni kan inte slåss ensamma, verklighets fascisterna är för starka! Så ni allierar med andra som vill ha en annan verklighet… Även om ni inte håller med varandra alls! Så religösa fanatiker, anti-vaxxers, steam punk nördar och seriemördar kultister är de ända som kan förstöra att det finns en verklighet! När det är gjort kan ni göra upp om vilken ny verklighet ni ska skapa.

Den andra sidan är teknokratin, folk som är villiga att använda dystopisk tanke och verklighetskontroll, mord, tortyr, folkmord och förtryck för att skapa en perfekt ateistisk högteknologisk utopia där demoner inte äter folks själar ibland.

Oh, och sedan finns det Nihilisterna, Nephandi kallas de, som vill förstöra verkligheten eftersom om det inte finns en sanning är en skapad sanning meningslös. Så de dyrkar lovecraftianska gudar eller säljer sig till demoner… För det spelar ingen roll. De försöker sedan slita sönder verkligheten genom sådan ondska att de flesta känner meningslöshet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Har aldrig läst några av böckerna, men hade roligt som spelare i Mage. Min tolkning av det då var att det är vad du får om du korsar World of Darkness med lite Sandman och Barker. Antagligen med drösvis av överflödig metaplot och splatbooksjuka. (Och WoD:s favoritord "furthermore".)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Sedan så förlade vår SL i Mage kampanjen till viktoriansk tid - eller, tja, oscariansk eftersom vi var i Stockholm... Det hade fördelen att det var färre grupper och SLP att hålla reda på. Dessutom kunde vi få inbilla oss att vi hade en chans att motarbeta Teknokratin i dess linda.

Jag har faktiskt en hypotes om att alla WoD-spel mår bra av att spelas i en historisk epok istället för nutid.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Mage handlar om att verkligheten är vad vi kommer överens om. En grupp av fascister har skapat verkligheten som den är nu genom våld och propaganda. All vetenskap, all historia, allt du vet är sant om mänsklig natur är bara ”sant” för att majoriteten tror på det. Verkligheten ändras retroaktivt! Du vet hur great man history brukade vara inne? När det var det var det faktiskt så det förflutna var! Men nu när vi pratar om mer materiella förutsättningar är det så det förflutna var! Så världen brukade vara platt men slutade sedan någonsin ha varit det när vi insåg att folk ju inte trodde det var så någonsin!

Trollkarlarna har mest vilja till makten/tror hårdast/har en speciell X faktor så de kan ändra verkligheten mer än andra och de kan trotsa det de flesta tror är sant. Men det är farligt. Så ja de kan kasta en eldboll eller förvandla folk till grodor, men det är mest möjligt om du kan få folk att tro att du kan göra det. Så i en väckelse kyrka kan magiker pastorn bota cancer, men inte på ett sjukhus.

Du tror att världen ska vara annorlunda! Du är ideologiskt och estetiskt övertygad till en sådan grad att du ser en annan verklighet än andra. Det finns en grupp som håller med dig oavsett om du tror på New Age filosofi, Guds vilja eller paganism. Men ni kan inte slåss ensamma, verklighets fascisterna är för starka! Så ni allierar med andra som vill ha en annan verklighet… Även om ni inte håller med varandra alls! Så religösa fanatiker, anti-vaxxers, steam punk nördar och seriemördar kultister är de ända som kan förstöra att det finns en verklighet! När det är gjort kan ni göra upp om vilken ny verklighet ni ska skapa.

Den andra sidan är teknokratin, folk som är villiga att använda dystopisk tanke och verklighetskontroll, mord, tortyr, folkmord och förtryck för att skapa en perfekt ateistisk högteknologisk utopia där demoner inte äter folks själar ibland.

Oh, och sedan finns det Nihilisterna, Nephandi kallas de, som vill förstöra verkligheten eftersom om det inte finns en sanning är en skapad sanning meningslös. Så de dyrkar lovecraftianska gudar eller säljer sig till demoner… För det spelar ingen roll. De försöker sedan slita sönder verkligheten genom sådan ondska att de flesta känner meningslöshet.
Men vad GÖR man?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Men vad GÖR man?
Verklighetskrig! Du försöker sätta ihop projekt som övertygar mänskligheten (oftast lokalt) att saker är som du tycker de är. Du undviker att bli mördad under tiden.

Du gör terrordåd mot teknokraternas fucked upp projekt. Som deras tankekontrolls centrum och klonanläggningar.

Du försöker bli mer upplyst genom att hitta magiska hemligheter i umbran.

Du har gängkrig med andra magiker om platser som ger magisk energi för du behöver den bäst.

Du försöker stoppa Nephandusar som infiltrerar din organisation och maskerar sig som normala trollkar medan de i hemlighet saboterar för er och äter barn.

Du slåss mot aliens som kidnappar din pojkvän. (Aliensen är en sidoeffekt av den rådande verklighetsordningen).

Du försöker ha normala mänskliga relationer och ett jobb så att du inte blir galen. Det är jobbigt för ibland ser du och en teknokrat varandra när ni handlar mjölk och måste ignorera varandra. Eller ska ni börja blasta på ICA?
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
519
Jag har spelat, eller snarare spellet mage, men det lite nyare "awekening" kanske.

Det är väldigt häftigt, men också svårt, det kräver antingen väldigt pålästa eller väldigt kreativa spelare. De, typ 6-7, gånger jag spellet har det verkligen kunna slå åt båda hållen ibland skithäftigt och ibland rätt mhää...

Vad gör man, de gånger det varit bäst har det varit typ undersökande mysterium. Varför är den här trollkarlen död? vad gör vi med de här mäktiga men farliga magiska prylarns? Vad är det för pyroman som härjar?
Men viktigt då att det inte rör sig om vanligt folk, trollkarlar kan lösa vanliga bekymmer och ha ihjäl vanliga dödliga nidingsdödare på en grisblink.
Man vill att de ska måsta interagera med excentriska häxor, spöken och andar
Sen kan man ju köra massa Vampire politik fast med trollkarlar, vem-styr-stan-i-smyg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag har spelat, eller snarare spellet mage, men det lite nyare "awekening" kanske.

Det är väldigt häftigt, men också svårt, det kräver antingen väldigt pålästa eller väldigt kreativa spelare. De, typ 6-7, gånger jag spellet har det verkligen kunna slå åt båda hållen ibland skithäftigt och ibland rätt mhää...

Vad gör man, de gånger det varit bäst har det varit typ undersökande mysterium. Varför är den här trollkarlen död? vad gör vi med de här mäktiga men farliga magiska prylarns? Vad är det för pyroman som härjar?
Men viktigt då att det inte rör sig om vanligt folk, trollkarlar kan lösa vanliga bekymmer och ha ihjäl vanliga dödliga nidingsdödare på en grisblink.
Man vill att de ska måsta interagera med excentriska häxor, spöken och andar
Sen kan man ju köra massa Vampire politik fast med trollkarlar, vem-styr-stan-i-smyg
Jag tycker Awakening är mycket lättare att spelleda än Ascension. För i Awakening är magi en sak, den kommer från ett ställe, alla ser samma verklighet och kriget är inte om verkligheten på samma sätt.

Så i Awakening är verkligheten ett gnostiskt fängelse för att onda trollkarlar från Atlantis har klättrat upp till himlen (okej, the superrnal realms men skit sak samma) mördat gudarna och gjort sig själv till härskare över verkligheten. Du kan inte bara göra magi framför folk för du måste dra din magi in i världen från världar bortom och mellan dig och bortom finns dålig skit.

Så vad gör du? Tre saker. 1: Du försöker uppstiga för att kunna ändra verkligheten! Hur gör du det? Du lär dig mer om magi vilket du gör genom att undersöka övernaturliga mysterium, plundra Atlantis ruiner Indiana Jones style (som kan dyka upp var som helst i världen) och du lär dig från andra trollkarlar.

2: Du försöker stoppa de onda trollkarlsgudarnas agenter i världen som är sell-out trollkarlar. De är onda assholes som tycker det här är inte en World of Darkness, det är en World of Awesome där gud har gett dem en sportbil, en miljon dollar och hur många människor att tortyrvåldtamörda som de vill!

3. Överleva när onda tandfeer från bortom eller what ever the fuck kommer efter dig för att du är en trollkarl.

Min bästa Awakening kampanj var Harry Potter skola fast i Awakening! Det rockade och var lätt att spelleda.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Min bästa Awakening kampanj var Harry Potter skola fast i Awakening! Det rockade och var lätt att spelleda
De flesta anekdoter med lyckade Ascension-kampanjer jag hört om, har varit liknande. Supertydligt koncept + Mage.

Den hemliga historien + Mage
Döskalleklubben + Mage
Grishams ”Firman” + Mage

Verkar vara ett spel som kräver ett tungt ankare.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
Mage handlar om att verkligheten är vad vi kommer överens om. En grupp av fascister har skapat verkligheten som den är nu genom våld och propaganda. All vetenskap, all historia, allt du vet är sant om mänsklig natur är bara ”sant” för att majoriteten tror på det. Verkligheten ändras retroaktivt! Du vet hur great man history brukade vara inne? När det var det var det faktiskt så det förflutna var! Men nu när vi pratar om mer materiella förutsättningar är det så det förflutna var! Så världen brukade vara platt men slutade sedan någonsin ha varit det när vi insåg att folk ju inte trodde det var så någonsin!

Trollkarlarna har mest vilja till makten/tror hårdast/har en speciell X faktor så de kan ändra verkligheten mer än andra och de kan trotsa det de flesta tror är sant. Men det är farligt. Så ja de kan kasta en eldboll eller förvandla folk till grodor, men det är mest möjligt om du kan få folk att tro att du kan göra det. Så i en väckelse kyrka kan magiker pastorn bota cancer, men inte på ett sjukhus.

Du tror att världen ska vara annorlunda! Du är ideologiskt och estetiskt övertygad till en sådan grad att du ser en annan verklighet än andra. Det finns en grupp som håller med dig oavsett om du tror på New Age filosofi, Guds vilja eller paganism. Men ni kan inte slåss ensamma, verklighets fascisterna är för starka! Så ni allierar med andra som vill ha en annan verklighet… Även om ni inte håller med varandra alls! Så religösa fanatiker, anti-vaxxers, steam punk nördar och seriemördar kultister är de ända som kan förstöra att det finns en verklighet! När det är gjort kan ni göra upp om vilken ny verklighet ni ska skapa.

Den andra sidan är teknokratin, folk som är villiga att använda dystopisk tanke och verklighetskontroll, mord, tortyr, folkmord och förtryck för att skapa en perfekt ateistisk högteknologisk utopia där demoner inte äter folks själar ibland.

Oh, och sedan finns det Nihilisterna, Nephandi kallas de, som vill förstöra verkligheten eftersom om det inte finns en sanning är en skapad sanning meningslös. Så de dyrkar lovecraftianska gudar eller säljer sig till demoner… För det spelar ingen roll. De försöker sedan slita sönder verkligheten genom sådan ondska att de flesta känner meningslöshet.
Fast allt det där är väll bakgrunds grejer som själva RPna inte har någon kunskap om.

Sedan går det ju heller inte ihop med att VtM vampyrer och WtA varulvar finns som möjliga monster/SLPn i regelboken (eller var det i kompendiumet?) o de är ju inte direkt baserade på någon typ av koncensus o ignorerar helt att vad de gör är vulgärt enligt hur verkligheten i MAGE ska vara.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Fast allt det där är väll bakgrunds grejer som själva RPna inte har någon kunskap om.

Sedan går det ju heller inte ihop med att VtM vampyrer och WtA varulvar finns som möjliga monster/SLPn i regelboken (eller var det i kompendiumet?) o de är ju inte direkt baserade på någon typ av koncensus o ignorerar helt att vad de gör är vulgärt enligt hur verkligheten i MAGE ska vara.
Allt det där är typ standar kunskap för en magiker med i organisationen för trollkarlar. Så spelar man Orphans (magiker som är nya och inte vet något) vet man inte det. Men alla andra gör det.

Monsterna finns där för att folk är rädda för dem på en undermedveten nivå tror de flesta magiker. Men det är ärligt talat inte superviktigt att veta varför de finns. Det kan vara ett mysterium man undersöker eller inte. Det är ett senare problem än att nazi vampyrerna skjuter mot en med magiska tommyguns JUST NU!

Som en magiker går man ”Det är ju gulligt att du tror det är så” till alla andra splats när de berättar sin mytologi för en.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
Allt det där är typ standar kunskap för en magiker med i organisationen för trollkarlar. Så spelar man Orphans (magiker som är nya och inte vet något) vet man inte det. Men alla andra gör det.
Det är typ inte så det presenteras i böckerna om jag mins rätt, högdjuren kanske vet sånt men inte RPna.


Monsterna finns där för att folk är rädda för dem på en undermedveten nivå tror de flesta magiker. Men det är ärligt talat inte superviktigt att veta varför de finns. Det kan vara ett mysterium man undersöker eller inte. Det är ett senare problem än att nazi vampyrerna skjuter mot en med magiska tommyguns JUST NU!
Grejen är dock att det är inte någon typ av allmänna vampyrer eller varulvar utan specifikt WoD sådana som har väldigt lite med hur den allmänna koncenusen över hur dessa borde vara - speciellt i en värld där WoD spelen inte finns - och Tremer klanen är en återkommande punkt i Hermetica orderns historia och tillskilnad från de andra startklanerna är de inte ens baserad på en popkulturel vampyr arketyp.
 
Top