Nekromanti Vad är grejen med Warhammer?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Hört att det kommit en ny version av rollspelet Warhammer. Jag har ganska nyligen förstått att Warhammer inte bara är ett figurspel utan även ett rollspel, och att spelet har en riktigt hängiven fanskara.

Men vad för slags spel är det, är det bra, har ni spelat det, rekommenderar ni det, vilka passar det?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag är bara bekant med första utgåvan av rollspelet, men den är snudd på genial. Den fokuserar på liv och leverne i The Empire, och gör det på ett sätt som i det närmaste blir en kombination av mörk brittisk humor och Dungeons & Dragons. Reglerna är roligare än de är bra, men världen är samtidigt mer genomtänkt än den ens förtjänar att vara med tanke på ursprungsmaterialet.

Har inte haft så mycket med andra utgåvan eller senare utgåvor att göra, men har många bra minnen från den första utgåvan helt enkelt.

Det gavs även ut en kampanj--The Enemy Within--som varit omtalad sedan den gavs ut och som flera av mina rollspelsbekanta fortfarande bestämt hävdar är den häftigaste kampanj de spelat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag är en av den hängivna fanskaran.

Världen är väldigt människocentrisk. Det finns alver och dvärgar och halvlängdsfolk och allt sånt, och jag har aldrig kännt det som ett hinder att spela någon av dem, men världen kretsar kring människornas byar och städer, och deras politik. När man tittar på kartan så ser man framför allt människornas länder, övriga lever lite i sprickorna därimellan.

Det finns svartkrutsvapen, men de är väl invävda i settingen på ett sätt som gör att de inte känns stämningsbrytande. Tvärtom tycker jag det hade känts märkligt att inte ha med dem. Magiker är väldigt mycket "galna vetenskapare", och det finns dessutom galna vetenskapare som inte ens är magiker. Vilket också känns väldigt passande. Warhammer världen är en värld av ständiga konflikter (med andra länder, inom samma land, mot kaos, mot skavens, mot odöda...) så det känns vettigt att vetenskapen drivs framåt.

På så sätt, plus att det inte är en lapptäckesvärld, tycker jag nog warhammer världen är en av de allra mest "realistiska" rollspelsvärdarnas om finns där ute (så realistiskt det nu kan bli med magi och sånt). Plus att världen är ganska direkt baserad på vår egen värld, så det finns ett faktiskt fantasy-preussen, ett fantasy.frankrike, fantasy-italien etc... inklusive namn och sånt. Så det är väldigt lätt att sätta sig som relativt ny och "fatta" världen.

Reglerna är i grunden BRP, men men rätt mycket avsteg; alla slag går mot grundegenskaperna, exempelvis. Om du har färdigheten dikterar snarare om du får slå eller inte, och kan ge en bonus. Plus att du inte förbättrar dig på samma sätt (1% i taget baserat på om du använder färdigheten eller inte) utan du får erfarenhetspoäng som du sedan köper förbättringar för.

En sak som är hyfsat unikt är att du byter yrken för att förbättra dig. Du kanske börjar som jägare, och när du köppt alla förbättringar från jägare kan du gå vidare till scout, eller kanske till outlaw eller till roadwarden, som kommer med nya förbättringar. Det är inte ett perfekt system, men det är lite speciellt och funkar helt okej. De har dessutom trixat rätt mycket med det i senaste utgåvan för att göra det lite lagom fritt så man kan tweaka sin rollperson.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Evokee;n324291 said:
Hört att det kommit en ny version av rollspelet Warhammer. Jag har ganska nyligen förstått att Warhammer inte bara är ett figurspel utan även ett rollspel, och att spelet har en riktigt hängiven fanskara.

Men vad för slags spel är det, är det bra, har ni spelat det, rekommenderar ni det, vilka passar det?
Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP) är ett slags gritty D&D med tydliga inslag av Call of Cthulu. Eller, från början var det så åtminstone. Det utspelar sig i en fantasyvariant av psuedotyskland och blandar historiska referenser med svar humor och skräckelement.

Figurspelet kom först och spelet grundar sig på det, men fläskade ut settingen ordentligt. Inte sett till omfång men till till djup. Sedan spelet kom -86 har det funnits 4 versioner som alla varit ganska olika, så det är ganska svårt att säga vem det passar. Jag tror att de flesta kan hitta något de gillar med WFRP.

Eftersom spelet funnits i över 30 år finns det numera sjukt mycket material till det. Figurspelet har utvecklats lite åt annat håll och ibland har de försökt jämkas (dessvärre om du frågar mig).

Jag anser att Old World, som världen heter, är en av de mest intressanta spelvärldar som finns.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
entomophobiac;n324292 said:
Det gavs även ut en kampanj--The Enemy Within--som varit omtalad sedan den gavs ut och som flera av mina rollspelsbekanta fortfarande bestämt hävdar är den häftigaste kampanj de spelat.
Tyvärr har de fastnat i det hjulspåret och ger ut samma kampanj om och om och om igen...

Den här gången säger de förvisso att de ska skriva om den lite inför kommande omsläpp. Får väl se hur det blir.

Fast för att vara rättvis: 2nd edition och 3rd edition försökte sig på att släppa varsin helt ny kampanj också. 2nd var väldigt "sisodär", och har inte kollat in 3rd än.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det är "gritty" fantasy, i en värld som teknologiskt kommit vidare från medeltid till renässans, trots förekomsten av magi (kanske för att ingen vettig person litar på en magiker). Samtidigt balanserar alla civilisationer på en knivsegg, eftersom Kaos finns överallt. Det är som sagt en hel del galghumor. Kejsardömet som de flesta av rollspelets publikationer utspelar sig i är vagt analogt med det tysk-romerska.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
2:a utgåvan hade ett helt fantastiskt system för yrken, där ett gäng var startyrken, tex rat carhcher, toom rober, Hedge Witch osv och när man klarar vissa krav (höjningar av grubdegenskaper) går det att gå vidare till ett nytt, lite fräckare yrke. Alla yrken har tydliga exit jobb som man kan gå vidare till men siktar man på något särskilt yrke längre fram, Mage Lord eller Vampire Hunter eller dylikt så är det lättare arr börja bakifrån och lista ut en bra karriär.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Fick första utgåvan i födelsedagspresent nån gång på 80-talet tror jag. Minns att boken hade fantastiskt inspirerande bilder men förstod aldrig hur man skulle spela. Köpte senare WFRP och har läst Enemy Within-kampanjen. Även skummat Doomstones och lite annat men bara varit SL en gång (introäventyret "Through the Drakwald" i WFRP2) som är ett ganska mediokert och hårt rälsat äventyr.

Som många säger är Old World en genial och välarbetat setting, men har aldrig riktigt varit förtjust i reglerna. För mycket detaljer och modifikationer hit och dit för min smak som bara kommer i vägen för själva spelandet även om karriärsystemet är helt underbart. Jag hade velat spela en förenklad variant på reglerna där karriärerna och talangerna finns kvar och hoppas på sikt att någon är sugen på att göra ett MYZ-hack för ändamålet. Minns att jag även var imponerad av magireglerna och insanity-reglerna när jag läste spelet en gång i tiden så lade ner ett enormt jobb för att konvertera dem till min dåvarande Trakoriska Konfluxkampanj.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jocke;n324297 said:
Alla yrken har tydliga exit jobb som man kan gå vidare till men siktar man på något särskilt yrke längre fram.
Undantaget som bekräftar den regeln var ju Daemon Slayer :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Rymdhamster;n324295 said:
och har inte kollat in 3rd än.
Den är intetsägande där den inte är dålig. Den introducerar intressanta teman som är den sedan struntar i, gör i alla fall ett knepigt tidshopp och placerar RPna i situationer där man som SL tvingas tänka "ok, hur ska jag ge dem en rimlig väg hit?".

Jag gjorde ett försök att SLa den och hade lagt en hel del jobb på att styra upp de svagaste delarna av inledningen. Nu la vi ner efter 2 spelmöten då gruppen splittrades av andra skäl men i sanningens namn tror jag inte kampanjen hade överlevt sin egen struktur i längden. 3ans värdelösa system hjälpte inte till heller. Jag är förvånad över att mitt dåtida jag orkade hålla på med eländet i ett år eller var det (även om jag inte var SL förrän på slutet). Mina nuvarande tveksamheter tilm 4an bleknar verkligen i jämförelse :).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ett Warhammer-scenario tog också hem det prestiegefyllda "bästa scenario"-priset på Fastaval i år!!! Kolla in det (på danska, men va fan)!

Kanske något för God45 att recensera? Jag skickar det härmed formellt till dig God45!

https://alexandria.dk/data?scenarie=5672

Edit: alltså inte jag som skrivit, men skickar ändå för recension!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Welcome to a fantasy world where the men are Baldrick, the dwarves are punk, and the dogs are small but vicious. Welcome to a world of bawds, grave robbers, excisemen and witch hunters; a place where “Blather”, “Flee!” and “Mime” are legitimate skill choices; and where all material on the insidious threat of Chaos is officially interchangeable between settings.

Welcome (back) to the Grim World of Perilous Adventure.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
RasmusL;n324313 said:
Ett Warhammer-scenario tog också hem det prestiegefyllda "bästa scenario"-priset på Fastaval i år!!! Kolla in det (på danska, men va fan)!

Kanske något för God45 att recensera? Jag skickar det härmed formellt till dig God45!

https://alexandria.dk/data?scenarie=5672

Edit: alltså inte jag som skrivit, men skickar ändå för recension!
Will do!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
RasmusL;n324404 said:
Awesome! Men! Hamnade den i den gamla tråden utan notifications?
Damnit, det gjorde den. Får posta om.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Tack för bra svar!

Är "the empire" som jag förstått det som att man spelar i människornas rike i kontrast till dem andra rasernas riken (á la figurspelen)? Finns det orcher?

Bläddrade igenom den fjärde upplagan häromdagen och måste säga att den ser ruskigt snygg ut gällande bilder och design.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tack för bra svar!

Är "the empire" som jag förstått det som att man spelar i människornas rike i kontrast till dem andra rasernas riken (á la figurspelen)? Finns det orcher?

Bläddrade igenom den fjärde upplagan häromdagen och måste säga att den ser ruskigt snygg ut gällande bilder och design.
Klart det finns orcher! I skogar och berg. De är rätt stereotypiska, men kul. Jag hoppas inte att övriga folksslag har riken som i WFB i 4th Ed men har inte kollat i den så mycket. Men det finns en hel drös med riken i Old World där människor, dvärgar, halflings och alver bor. Och orcher. The Empire är främst fokus för spelet. Men det är inte "människornas rike".
 
Top