Vad är era favorit-idiom?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Full som en dräng eller även drängafull--- för att uttrycka att någon nått ett legendariskt stadie av berusning
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Eftersom vi gått förbi favoriter och nu mest rabblar så kan jag lägga till två uttryck som min konstruktörskollega brukade slänga sig med:

När något sitter ordentligt eller är gediget konstruerat: "Det blir både varmt och starkt"
När det inte såg så stabilt ut, men man behöver inte oroa sig: "Gud är god och stål är starkt"
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Eftersom vi gått förbi favoriter och nu mest rabblar så kan jag lägga till två uttryck som min konstruktörskollega brukade slänga sig med:

När något sitter ordentligt eller är gediget konstruerat: "Det blir både varmt och starkt"
När det inte såg så stabilt ut, men man behöver inte oroa sig: "Gud är god och stål är starkt"
På mitt förra jobb hade jag en chef som brukade säga saker som "det här är ju rena lucköppningen" som referens till saker som man trodde skulle vara smidiga men som visade sig vara allt annat än smidiga. Gärna för att man hittat att vissa delar av systemet jury-riggats för att fungera istället för att sättas upp rätt från början eller för att den där detaljerade instruktionen visade sig innehålla en massa hål så att man inte visste hur man borde göra. Och jag tror uttrycket refererar till julkalendrar men jag är inte helt hundra.

Übereil
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
På mitt förra jobb hade jag en chef som brukade säga saker som "det här är ju rena lucköppningen" som referens till saker som man trodde skulle vara smidiga men som visade sig vara allt annat än smidiga. Gärna för att man hittat att vissa delar av systemet jury-riggats för att fungera istället för att sättas upp rätt från början eller för att den där detaljerade instruktionen visade sig innehålla en massa hål så att man inte visste hur man borde göra. Och jag tror uttrycket refererar till julkalendrar men jag är inte helt hundra.

Übereil
Spännande, jag funderar på om det är julkalender eller luck-öppningen i bingolotto.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Och jag tror uttrycket refererar till julkalendrar men jag är inte helt hundra.
För min ena bror och hans vänner var det väldigt vanligt i deras vilda ungdom att de träffades dagen efter, eller ett par dagar efter, riktigt stora fester för "lucköppning". Det gick ut på att de jämförde vad de mindes från festen för att försöka fylla i minnesluckorna, och inkluderade även att studera kvitton och ringa runt till folk som kan ha varit där. Målet var dels för att ta reda på om de hade haft kul, men också för att se om någon gjort bort sig för att se om några relationer behövde lappas ihop, eller ursäkter behövde framföras.

De kallade detta för just "lucköppning", och det påminde mig väldigt mycket om situationen du beskriver när man börjar gräva i något och upptäcker ett riktigt ormbo därunder.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Gillar själv felformulerade gamla ordspråk, såg ett tidigare i tråden.

Har hört "Nu ska vi inte ropa hej förrän vi har hämtat vatten".

Från BBT, brukar citera Sheldon Cooper ibland: If "ifs" and "buts" where candy and nuts, we'll all have a merry christmas.

Appropå lucköppning får jag vibbar av någon tafflig programledare som i slutet av julkalendern ska öppna dagens lucka och inte får grepp om skiten och får hålla på och pilla som en galning.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Minns även en gammal chef som blandade ihop affärsvärldsklyschor så det kunde bli, tex "Så har vi de puckarna fria", någon blandning av ryggen fri och vem har den pucken antar jag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
"Hen saknar farstu"
Det där påminner mig om att jag har en tämligen ny granne som skulle behöva skaffa sig en farstu. Vid ett tillfälle berättade han att hans särbo fått klamydia, vid ett annat tillfälle att han själv fått problem med testiklarna. I och för sig är det kanske normalt att diskutera sådant helt öppet i hans hemland. Han är alltså inte uppvuxen i Sverige. Själv undviker jag i alla fall att prata om mina och min eventuella partners eventuella genitala problem med slumpmässiga grannar.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
"Jag är historiker, och inte alls intresserad av porr" har praktiskt taget blivit ett internt idiom i min bekantskapskrets. Om ni inte kunnat kolla på SVT de senaste typ 30 åren pga alla sniglar på ögat, så härrör det från den välkända sketchen Ted Borg - Egyptolog.
Ohh lite (antagligen lätt förvanskade) Ted Borg citat dyker upp i mitt hushåll också med jämna mellanrum. Men oftast: "jag har inga som helst belägg, men man kan ju bara föreställa sig" på bästa möjliga skånska.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
"Jag är historiker, och inte alls intresserad av porr" har praktiskt taget blivit ett internt idiom i min bekantskapskrets. Om ni inte kunnat kolla på SVT de senaste typ 30 åren pga alla sniglar på ögat, så härrör det från den välkända sketchen Ted Borg - Egyptolog.
Var det Ted Borg som talade dom den gamla papyrusen farao får fiffi ? Nått i stil med dom gamla egyptierna var besatta av porr det kan man se här i den gamla papyrusen farao får fiffi
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Var det Ted Borg som talade dom den gamla papyrusen farao får fiffi ? Nått i stil med dom gamla egyptierna var besatta av porr det kan man se här i den gamla papyrusen farao får fiffi
Ja, fast det var inte papyrus, han höll upp en VHS. Intervjuaren påpekade för honom att "den där är ju gjord nu", varpå Ted replikerar "ja den här är gjord nu, men den kunde varit gjord då, det är min poäng!"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jo, och dessutom är han ju egyptolog vid Uppsala universitet -- så klart, givet att Varanteatern är från Lund.
Och som alumnus från och stundtals verksam vid detta lärosäte kan jag intyga att om någon har den dåliga smaken att tala skånska i dess ärevördiga hallar så ställer vi oss i en ring runt honom och vrålsjunger Gluntarne tills han veknar.
 
Top