Vad är era favorit-idiom?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Vad syftar du på?
Någon påstod att även om Sverigedemokraterna börjar anses rumsrena är de fortfarande ett parti grundat i främlingsfientlighet – “hur mycket man än sminkar en gris…” Åkesson drog igång en internetmobb som ondgjorde sig över skandalen att man avhumaniserade sverigedemokrater genom att påstå att de är grisar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Vad syftar du på?
Peter Hultqvist skrev i en krönika, om SD, att

Högerextremisterna, som kallar sig konservativa, ska nu tämjas av moderater och kristdemokrater. Till och med en och annan som kallar sig liberal tycks tro på det upplägget. Även om SD försökt lägga på fernissa och utöver kostym kompletterar med väst så ligger det mycket i följande konstaterande:

”Hur mycket man än sminkar en gris så är det en gris”.
Varpå, naturligtvis, en hel del sverigedemokrater och sverigedemokratiska väljare gick i taket över att att Hultqvist "kallar oss grisar".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag suckar ”Gudars skymning!” minst en gång om dagen. ”Giv mig kraft, giv mig styrka” förekommer också frekvent
"Det är dumt att misslyckas" är användbart kasta ur sig ibland, även om det är dömt att bli missförstått. :)
Min favorit om gudar och dumhet är:

Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens.
Against stupidity the very gods themselves contend in vain.
Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.

Friedrich Schiller, Die Jungfrau von Orleans, Act III, scene vi

Första gången jag såg det var när jag läste Isaac Asimovs Själva gudarna /The Gods Themselves.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ok, den här är lite rörig (och egentligen OT), se om ni hänger med:

Jag försöker (förgäves) införa mitt översatta idiom "grötröra" från engelskans "mess of pottage". Vilket innebär att sätta dålig kortsiktig vinning framför uppenbart (eller troligt) jobbiga konsekvenser. Nu betyder inte pottage gröt, men har samma etymologiska grund, och jag tycker verkligen att grötröra låter bra! Har man barn blir man dessutom dagligen påmind om att bristande impulskontroll kan försätta en i en svår sits rätt ofta :)

Ursprunget är när Jacob i Bibeln köpte sin brors födslorätt mot en skål med linssoppa. Men ett mer aktuellt exempel är att svepa 15 öl och gå på fotboll. Och sedan storma planen när Danmark möter Sverige och anfalla domaren. Så att matchen avbryts, segern tilldelas Sverige och du blir hatad av hela ditt land. Du som bara skulle ta en öl... Så blev det en sån grötröra av det...

(jag hoppas nu att ni tar med er detta och börjar använda det)

För att vara on topic så gillar jag verkligen uttrycket att "beväpna sig till tänderna".
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Göra en tavla (göra bort sig) är ju rätt lustigt. Tavlor är ju i allmänhet rätt fina saker. Och det tar tid och är rätt svårt. Att göra en tavla är ju typ att fastna med slipsen i gylfen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Göra en tavla (göra bort sig) är ju rätt lustigt. Tavlor är ju i allmänhet rätt fina saker. Och det tar tid och är rätt svårt. Att göra en tavla är ju typ att fastna med slipsen i gylfen.
Spinnoffen "göra en Rembrandt" avskyr jag däremot :) Som tur är används det inte jätteofta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Mitt favorit-talesätt är nog "att sätta getabocken som trädgårdsmästare". Det säger jag ofta om mig själv när jag vill undvika att bli tilldelad ansvar för olika uppgifter på jobbet eller hemma.

Annars är "mycket skrik för lite gris" ofta användbart.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens.
Against stupidity the very gods themselves contend in vain.
Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.
Om inte annat illustrerar de här tre raderna tydligt att engelska är det sämsta av de germanska språken.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Min märkliga humor cirklar just nu kring sådana där ytliga och klyschiga företagaruttryck:

"Här sätter vi värdegrunden främst!"
"Lägg grunden innan du bygger på höjden!"
"Man kommer längre med gott samarbete än dåligt ensamarbete!"
"Ser du glaset som helfullt eller halvfullt?"

Just nu är dock favoritskojet min påhittade konsultfirmas logo:

FramgångsTåget - Där Framgången Tuffar på!

(Detaljer i loggan jag kluckar extra mycket åt är blandningen av versaler och gemener. Suck, jag har varit i lockdown länge nu....)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
"Här sätter vi värdegrunden främst!"
"Lägg grunden innan du bygger på höjden!"
"Man kommer längre med gott samarbete än dåligt ensamarbete!"
"Ser du glaset som helfullt eller halvfullt?"
Fuck, de här kändes som jobb. Flera jag hört är:

”Vi bygger planet medan vi flyger”

”Bara öppna stuprännor”
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hört av en kompis--- man kan inte strö parfym på en hundskit och kalla det en ros .

Lite i samma anda som sminka en gris eller polera en skitkorv.

Har aldrig hört någon annan än hen använda sig av det dock.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
(Detaljer i loggan jag kluckar extra mycket åt är blandningen av versaler och gemener. Suck, jag har varit i lockdown länge nu....)
Jag har jobbat på konsultfirma hela mitt liv. På min nuvarande arbetsgivare är det strikt policy att företagets namn alltid skall skrivas med VERSALER i alla dokument och i kundkommunikationer. Inte för att det är en fortkortning, för det är det inte, utan för att det ser viktigare ut så.

EDIT: Jag undervisar bland annat i en viss programvara. Min förra chef insisterade på att programvaran också skulle skrivas med versaler. Företaget som tillverkar programvaran gör inte det, men jag skulle göra det.

På min förra arbetsgivare Etteplan lanserades när jag jobbade där den inte helt genomtänkta sloganen "Vi svettas mer", vilket i sig var ganska, öh, dåligt, men som också snart gav oss smeknamnet Svetteplan.

(Generellt är det dock toppen att jobba på konsultfirma, folk är vettiga och cheferna är bra, så få inte fel idéer av några anekdoter!)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag blir alltid glad när jag får använda
"Har du slagit yxan i båten får du ro som fan"
Norska ordspråk! Min far hade denna fantastiska bok när jag växte upp. Här är några andra klassiker från samma källa:

En naken man är inte rädd för ficktjuvar
Den som gräver en grop åt andra hittar ofta olja däri
Den som väntar på någon som gått väntar alltid för länge
Lägg inte lök på faxen
 
Top