Vad är en kvantrese?

På ett sätt är det spelarna (och platsen/vägen de väljer) som är i superposition och skiftar, medan resen alltid är där.
SL: Do not try and avoid the Ogre. That's impossible. Instead... only try to realize the truth.

Spelarna: What truth?

SL: There is no Ogre.

Spelarna: There is no Ogre?

SL: Then you'll see, that it is not the Ogre that suddenly appears, it is only your imagination.

:gremwhistle: :gremconfused:
//EvilSpook

Gissningsvis borde det väl gå att spela OSR även utan blorb? Det är min bild av att att lyssnat på folk och pratat med andra. Då funderar jag på om det är en meningsfull skillnad på en kvantrese (förberett material) och ren improvisation, som ju gissningsvis ändå hämtar från samma källa?
Det är väl att man i fallet med kvantresen förväntas finns ett val som blivit meningslöst. RP/spelarna har aktivt försökt lösa problemet utan att konfrontera det men SL tycker att sin prepp är bättre och flyttar resen.

Sedan kan det väl appliceras på många olika fall och i vissa av dessa är skillnaden sanolikt inte speciellt stor.

Det är väl att man i fallet med kvantresen förväntas finns ett val som blivit meningslöst. RP/spelarna har aktivt försökt lösa problemet utan att konfrontera det men SL tycker att sin prepp är bättre och flyttar resen.

Sedan kan det väl appliceras på många olika fall och i vissa av dessa är skillnaden sanolikt inte speciellt stor.
Jag tänkte på bloggposten @zonk länkade, där de uttryckligen pratar om att kvantresen enligt deras tes var dålig även om valet fortfarande är meningsfullt. Just att i exemplet de ger så är valet mellan skog A, B, C är meningslöst oavsett i den hel-preppade och kvant-preppade situationen, och när spelarna stöter på kvant-preppen är den nu definierad och kan hanteras på helt vanliga vis.

Ingen av oss vet egentligen hur många kvantresar vi har mött, om inte SL avslöjat sig efteråt.
Betyder det att jag, när jag bara tagit lite olika ord från spelarna (när ordinarie SL varit sjuk) och sen hittat på rakt av hela vägen utifrån dessa ord, och under vägen :) byggt det av kvantresar eller helt varit utan???

Back