Nekromanti Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Oavsett om du är en inbiten kopparhavsveteran som växt upp med Hynsolge, Kandra och Nargurs djupa skogar, en hängiven Hjältarnas Tid-entusiast som vill utforska en ny värld eller bara nyfiken på ett nytt svenskt fantasyrollspel så vill vi förstås veta vad du tycker och tänker!

Vad förväntar du dig? Vad hoppas du på? Vad skulle du vilja se? Vad vill du till alla kostnader undvika?

Fritt fram för visioner, spekulationer och konspirationsteorier!
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Personligen så hoppas jag på en intressant spelvärld som man kan bygga vidare på. Samtidigt som jag gillar enkelheten i Hjältarnas Tid så är det rätt mycket jobb att bygga upp en "seriös" värld (med lite historia, kultur, osv) om man vill ha en sån. Självklart kan man låna hejvilt från alla håll, men det är fortfarande svårare att presentera än när en värld finns sammanfattad och kan delas ut till spelare som kan läsa så mycket de känner för.

På samma sätt skulle jag gärna se en lite mörkare och mer mystisk presentation av världen, då jag finner den grafiska stilen i Hjältarnas Tid lite svår att se som det man tänker sig att man "lever i". Att leverera mer detaljerade illustrationer är självklart ett problem om man inte levererar en värld med spelet, men om man jämför med t.ex. Symbaroum - ger mängden bilder en tydligare setting som underlättar och inspirerar.

Personligen har jag vid det här laget styrt vår spelvärd halvvägs in i Trudvang, som jag tycker har en helt fantastisk värld. Sedan har jag så klart hängt på lite egen setting och historia - och flyttat världen geografiskt. Men det är ändå skönt att ha en grund att basera det hela på.

Utöver detta (som jag tror är mer av ett senare projekt, med en världsbok) så är det väl mer utveckling/fördjupningar, lite som i Hjältarnas Tid.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
illuzive;n305109 said:
Personligen så hoppas jag på en intressant spelvärld som man kan bygga vidare på. Samtidigt som jag gillar enkelheten i Hjältarnas Tid så är det rätt mycket jobb att bygga upp en "seriös" värld (med lite historia, kultur, osv) om man vill ha en sån. Självklart kan man låna hejvilt från alla håll, men det är fortfarande svårare att presentera än när en värld finns sammanfattad och kan delas ut till spelare som kan läsa så mycket de känner för.
Kopparhavets hjältar består ca av 100s regler (lätt modifierat Hjältarnas tid, inkl införd errata etc) och 100s spelvärld. Vi går igenom religioner, gudar, historia, geografi etc, men har försökt lägga det på en grundläggande nivå, utan att bli allt för svepande. En inte helt enkel balansgång och det blir många avvägningar.

illuzive;n305109 said:
På samma sätt skulle jag gärna se en lite mörkare och mer mystisk presentation av världen, då jag finner den grafiska stilen i Hjältarnas Tid lite svår att se som det man tänker sig att man "lever i". Att leverera mer detaljerade illustrationer är självklart ett problem om man inte levererar en värld med spelet, men om man jämför med t.ex. Symbaroum - ger mängden bilder en tydligare setting som underlättar och inspirerar.
Vi har en helt annat grafisk stil i Kopparhavets hjältar. I nästa nummer av Fenix kommer två av dessa avtäckas. Jag tror att de kommer att uppskattas. Mörkare än Hjältarnas tid är ju inte så svårt, men Athos inte direkt mörk. Mer mystik och äventyr än ångest och drama.

illuzive;n305109 said:
Utöver detta (som jag tror är mer av ett senare projekt, med en världsbok) så är det väl mer utveckling/fördjupningar, lite som i Hjältarnas Tid.
Det hoppas vi också! Det skissas redan på detta! Men mer om det längre fram! Någon speciell region som är intressant?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Måns;n305113 said:
Varför funkar inte mina citat längre?
Märkligt, det ser ju helt rätt ut.

Detta är ett test.

Mig Själv said:
Första citatet är autogenererat, det andra har jag skrivit manuellt.

//Edit, funkar inte för mig heller. Funkade i förhandsvisningen, dock. Oh well.

///Edit 2: startade en tråd om det: här

////Edit 3: URL-funktionen funkar visst inte heller XD
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Verkar bara vara i forumet Kopparhavets Hjältar citatfunktionen krånglar.
Då det är ett nytt forum är det mest troliga att något blev fel när det skapades - jag för det vidare till de som kan fixa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Verkar som att taggar inte slogs på när det här forumet skapades.
Det är felanmält och borde vara lätt att fixa.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Då citaten krånglar så svarar jag bara med ett nytt inlägg.

Regioner är inte så viktiga för mig personligen, jag vill mest ha en genomtänkt grund att bygga vidare på. :)
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Hoppas i grunden på två saker.

1: Ett enkelt och trevligt "pirat-spel" som funkar för min grupp. Med HT som bas, så borde det vara fixat (hurra, jag slipper fundera ut skeppsregler själv :p )

2: En bra och inspirerande värld, gärna som är någorlunda lätt att mata lata rollspelare med, så att de kanske gör karaktärer istället för spelpjäser...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag hoppas på lite färgstark galenskap, sötvattenhav som det rinner ur absurda mängder vatten ur och som måste fyllas på genom att vatten filtreras genom planeten eller någon portal till ett elementarplan, sydpolen som en öken fylld av eldelementarer, ja, storslaget och galet.

Jag hoppas även, mot bättre vetande, på ett grundegenskapshack, kanske a la CM/77.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
illuzive;n305145 said:
Då citaten krånglar så svarar jag bara med ett nytt inlägg.

Regioner är inte så viktiga för mig personligen, jag vill mest ha en genomtänkt grund att bygga vidare på. :)
Gudar (och därmed religioner) är en fundamental hörnsten i världsbygget så det är ett måste för en genomtänkt setting i vårt fall :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Zonk - Färgstark galenskap är ett mycket passande uttryck! Jag kan inte lova de specifika exemplen men du lär inte bli besviken :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag vill ha en lagom färdig värld som är tillräckligt styrd för att ge mig stöd som spelare men ändå öppnar för att lägga in egna konstruktioner. Inte helt öppen, inte lika färdig som i t.ex. Symbaroum. Något i stil med Ereb Altor kanske :) men mer sammanhängande och gärna hyfsat geografiskt begränsad. (En av mina favorit hang-ups men ändå: tänk gärna i banorna av att man som rollperson ska kunna flänga runt på de olika platserna på ett sätt som känns rimligt in-game och inte kräver immersionsbrytande hopp.) Ta hänsyn till hur makrofaktorer som religion, ekonomi och politik länkar samman världen så att utsagor om olika platser inte motsäger varandra (vilket inte är samma sak som att de behöver vara detaljerade beskrivna).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Andra fromma förhoppningar:

- Slippa standins för kristendomen och andra post-år-0-religioner. De är mestadels tråkiga och träiga jämfört med tidigare tokigheter. Ge oss massor av gudar och lokala varianter på dem!

- Slippa detaljerad/rationell historia. Ge oss myter, övernaturligheter, färg och fantastik. Sociologin kan vi lämna till nåt annat rollspel.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Jag har inget emot monoteistiska religioner men precis som Zonk hade jag gärna skippat kristendoms ripoffer. Sen hoppas jag att det finns ett någorlunda vettigt sammanhang i världen och den inte blir för mycket av ett lapptäcke. Varje land behöver inte ha sin egen religon eller gudar och alla religioner behöver inte hata alla som inte tycker som dem.

Sen vill jag gärna ha en schysst kampanj/sandlåda också, den behöver inte vara super episk, huvudsaken är att den är bra.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
Jag vill ha rykten och mystik! Gamla legender som man inte vet är sanna eller inte. Sånt som kan inspirera till äventyr.

"Det brukade bo ett helt dussin skogstroll däruppe, men något har hänt och numera är det bara 3st kvar. Vissa tror att dem slog ihjäl varandra, men andra tror att den gamla "obotliga" trollsjukan har återvänt."
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Att vi äntligen får ett Ereb 2.0 (inom rättigheternas möjligheter).

Samla allt det plottriga som Äventyrsspel skapade kring Kopparhavet och sy ihop det till en helhet och sedan förlägga en stabil kampanj där.
Kampanjen behöver inte vara lång, kanske 2 max 3 delar. Där varje del öppnar upp med mer info samtidigt som världen förändras i takt med kampanjen.
Spelarnas val hjälper till att forma hur kopparhavet ser ut efter kampanjen.

Sedan hade det varit kul att få med kända platser typ Nohstril, Krilloan (pratades om i en annan tråd).

Och mycket metastory gärna med anknytning till gamla Ereb, typ kända krig, personer eller varelser. Kanske saker ur ett äventyr som de flesta spelat osv.

Föresten vilken är målgruppen?
Är det vi Ereb veteraner?
 
Top