Vad är din inre 14 åring pepp på?

Bobbo @chrull sa det bra. I mångt och mycket gör jag idag det jag mer eller mindre ville som 14'åring i rollspelssammanhang. Dock ska det sägas att min uppfattning om vad som var en häftig och badass karaktär då, inte är detsamma som idag. Spelade en hel del Heroquest och Advanced Heroquest och tänker att de flesta antasyrollspel kan man mer eller mindre anpassas till att efterlikna de två brädspelen/figurspelen.

Vid närmare eftertanke är jag pepp på Blood Bowl med eget lag, det var ingen som lirade det när jag var liten. Känner ingen som lirar det idag heller.

Det andra 14åriga jag skulle gå igång på är: Man kan hitta på allt själv, man kan göra det här ihop med folk. Ett strukturellt sätt att göra saker. Sitta på biblioteket och rulla en tärning och hitta på saker som är lika bra som i böckerna runt omkring.

Har pratat om det förut, men stora delar av min yrkesgärning är en hämnd på min egen barndom, som bara erbjöd fotboll på eftermiddagarna. Håller i en rollspelsklubb för ungdomar, anordnar coola events (bl.a. hyrt en buss och tagit kidsen till Etnografiskas yokai-utställning; hyrt en hel biosalong och gett 40 ungdomar en Miyazaki-festival; osv osv), förser dem med cool fantastik och är närvarande nördvuxen.

Vad peppar ditt yngre jag? Och skulle su vilja göra en vuxen variant av det nu?
Det här är ju solklart var min AD&D 2E och Dark Sun pepp kommer ifrån! Men det kommer absolut bli en mer överdrivet förberedd variant än vad jag hade orkat med då. Plus att det blir med mig som SL och jag SL:ade aldrig AD&D som tonåring — spelade bara.

Sen tror jag vi tillhör en generation där det är många vuxna som fortfarande gör samma sak som de gjorde som 14. Vilket jag ser som ett privilegium.

Mitt fjortonåriga jag gick igång stenhårt på DoD Expert. Det var så coolt, nydanande och hade så mycket som kändes rätt! Hur kunde de på Target veta att det var just det jag ville ha?! Gycklare, Drogkunsksp, judo/karate/ninjato, magiskolor, överklasstil, hjälteförmågor, livsmål, Gulliksons svartvita illustrationer, det snygga k:et i teckensnittet, ja det kändes som att hela rollspelsvärlden levlade tio nivåer i ett enda spel!

Och fortfarande blir jag inspirerad av det där röda rollformuläret…

Ivanhoe-riddare med släktträd och genomtänkt heraldik, pilbågsjägare med mantel och huva, mossa och tät skog som i Ronja Rövardotter!

Edit: ... och borgar, så klart!

Last edited:
Såg om Porco Rosso här nyligen och blev väldigt pepp på någon typ av sjöflygplans-fokuserat rollspel i en pulpig, varm ö-värld. Luftpirater, söderhavsöar, tropikhattar, rökiga jazzhak i skabbiga hamnar, diselpunkiga flygande fort, undervattensruiner, dog fights mot fascistflottor, jättebläckfiskar och snajdiga läderluvor med inbyggda glasögon. Det hade min 14-åring diggat.

Sen är jag lika peppad nu som jag var som 14-åring på Trudvang.

Jag var fjorton 1991, och då var jag orimligt pepp på Mutant Zero-G som skulle ta nya svarta Mutant (som var mitt huvudsakliga spel då) ut i rymden, som skulle komma när som helst...

1772529001999.jpeg

Nu blev jag sjukt peppad på det igen!

Last edited:
Jag var fjorton 1991, och då var jag orimligt pepp på Mutant Zero-G som skulle ta nya svarta Mutant (som var mitt huvudsakliga spel då) ut i rymden.

View attachment 28692

Nu blev jag sjukt peppad på det igen!
Jag tyckte inte att RYMD levde upp till ZERO-Gs löfte. Skulle lätt kasta pengar på en sådan kickstarter. Nästan så jag skulle kunna tänka mig att delta i skrivandet, men det skulle väl behöva bli något med avfilade serienummer "Zero-G M/77". :-)

Jag tyckte inte att RYMD levde upp till ZERO-Gs löfte. Skulle lätt kasta pengar på en sådan kickstarter. Nästan så jag skulle kunna tänka mig att delta i skrivandet, men det skulle väl behöva bli något med avfilade serienummer "Zero-G M/77". :-)
Nä, håller med. RYMD var inte det som hade utlovats. Vi spelade dock RYMD som en förlängning av Mutant 2089, slog ihop det som funkade och försökte efterlikna det som målats upp i reklamen för Zero-G. Minns inte riktigt hur väl vi lyckades.

Just nu spelar jag mitt hemmabygge Världsrymdens vagabonder med några kompisar och det är precis något sådant som mitt 14-åriga jag skulle vara superpeppad på. Rymdopera inspirerad av Star Wars och Star Trek. Märkliga rymdvarelser. Cybernetik och robotar. Rymdskepp som färdas snabbare än ljuset. Kulissartade världar som är en enda grej - öken, is, djungel och så vidare. Plus en slags superkrafter som för tankarna till X:en (vilket X-Men hette i svensk översättning på den tiden). Dessutom ett regelsystem som använder alla roliga tärningar. Maxat!

Just nu spelar jag mitt hemmabygge Världsrymdens vagabonder med några kompisar och det är precis något sådant som mitt 14-åriga jag skulle vara superpeppad på. Rymdopera inspirerad av Star Wars och Star Trek. Märkliga rymdvarelser. Cybernetik och robotar. Rymdskepp som färdas snabbare än ljuset. Kulissartade världar som är en enda grej - öken, is, djungel och så vidare. Plus en slags superkrafter som för tankarna till X:en (vilket X-Men hette i svensk översättning på den tiden). Dessutom ett regelsystem som använder alla roliga tärningar. Maxat!
Hrmm. X-en slutade heta X-en och bytte till X-men senast 1986/1987 när de gick från egen tidning till att ingå i Marvels Universum. Jag är ganska säker på att du inte var 14 då? 😅

Hrmm. X-en slutade heta X-en och bytte till X-men senast 1986/1987 när de gick från egen tidning till att ingå i Marvels Universum. Jag är ganska säker på att du inte var 14 då? 😅
Sant. I mitt minne hängde X:en kvar lite längre men då var jag 12 år när serien bytte namn, inte 14. 🙂

Last edited:
Såg om Porco Rosso här nyligen och blev väldigt pepp på någon typ av sjöflygplans-fokuserat rollspel i en pulpig, varm ö-värld. Luftpirater, söderhavsöar, tropikhattar, rökiga jazzhak i skabbiga hamnar, diselpunkiga flygande fort, undervattensruiner, dog fights mot fascistflottor, jättebläckfiskar och snajdiga läderluvor med inbyggda glasögon. Det hade min 14-åring diggat.

Sen är jag lika peppad nu som jag var som 14-åring på Trudvang.
+1 på den! Det där med att köra någon sorts Luftens Hjältar/Tales of the Gold Monkey-upplägg har länge perkulerat i bakhuvudet, och skulle garanterat kittla så väl min inre 14-åring som min yttre 41-åring.

Back