Vad är det värsta exemplet på rollspel?

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hehe, nej, håller med dig Dr_Dängrot. Skulle behövas en officiell gatekeeper kanske? ;)

Finns en anledning till att jag bara spelar med folk som ä mina vänner även utanför hobbyn.
Oturligt nog för mig så är Minna vänner utanför hobbyn mer intresserade av hockey ,fotboll , bärs och brännvin än av att låtsas vara riddare och trollkarlar på en fredagskväll 🤣
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Oh, en sak till!

D&D, Dragonlance. Vad tänkte de på när de skapade kender? Liksom, en ras som tycks vara designad från grunden upp med det enda syftet att utplåna äventyrargrupper och spelargrupper genom inre konflikter...
Tror fokuset var på böckerna där det funkar. Tyvärr måste ju rasen vara med i spelet sen också. Det blir en såndär sak som hela gruppen måste säga ok till i mina ögon, som en chaotic eller neutral evil rollpersn när resten är goda och sånt.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,857
Location
Port Kad, The Rim
Det finns en negativ sida som folk ännu inte berört men det är ändå en elefant i rummet stor nog att inte kunna undgå .

Subcultures attracts weirdness . Jag har som jag nämnt i andra trådar aldrig stött på så mycket annorlunda folk som jag stött på genom rollspel , folk som jag aldrig någonsin skulle beblanda mig med i mitt yrkes eller vardagsliv .
Det är inte negativt, tycker jag. Under min tid som produktionsansvarig hos Target Games rekryterade jag en avsevärd andel kollegor och frilansare ur Tolkienfandom och Society for Creative Anachronism: Anna Frimodig, Olle Sahlin, Ewiz Ehrsson, Henrik Strandberg, Leif Eurén, Ann-Sophie Qvarnström, Magnus Anå, Mats Blomqvist, Eva Jangö, med flera.

Tolkienisten Åke Eldberg började frilansa hos Target före min tid, och han kände Erik Granström -- the rest is history.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är inte negativt, tycker jag. Under min tid som produktionsansvarig hos Target Games rekryterade jag en avsevärd andel kollegor och frilansare ur Tolkienfandom och Society for Creative Anachronism: Anna Frimodig, Olle Sahlin, Ewiz Ehrsson, Henrik Strandberg, Leif Eurén, Ann-Sophie Qvarnström, Magnus Anå, Mats Blomqvist, Eva Jangö, med flera.

Tolkienisten Åke Eldberg började frilansa hos Target före min tid, och han kände Erik Granström -- the rest is history.
Då har du kanske varit förskonad ifrån det weird jag talar om och jag skall tillägga att när jag pratar weird så menar jag inte i första hand någon som bär cylinderhatt och damasker och monokel till vardags eller någon som har ornitologi som hobby när hen är 15 utan jag pratar the darkside of weird .

Rollspelssfären eller geekculture i allmänhet har alltid varit öppen och välkomnande mot dom som av the normies anses som udda och det finns bra udda där nån bara är en skön och tokig oddball men det finns också the darkside med folk som är helt f:ing schizo och borde sitta på hospital och rollspel drar till sig båda sidor och tyvärr så har man inte alltid lyxen av att veta vem det är man bjudit in i sin vardag innan det är för sent.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,857
Location
Port Kad, The Rim
Då har du kanske varit förskonad ifrån det weird jag talar om och jag skall tillägga att när jag pratar weird så menar jag inte i första hand någon som bär cylinderhatt och damasker och monokel till vardags eller någon som har ornitologi som hobby när hen är 15 utan jag pratar the darkside of weird .

Rollspelssfären eller geekculture i allmänhet har alltid varit öppen och välkomnande mot dom som av the normies anses som udda och det finns bra udda där nån bara är en skön och tokig oddball men det finns också the darkside med folk som är helt f:ing schizo och borde sitta på hospital och rollspel drar till sig båda sidor och tyvärr så har man inte alltid lyxen av att veta vem det är man bjudit in i sin vardag innan det är för sent.
Darkside: Jag har träffat flera gamers med obehagliga politiska åsikter, som vill utsätta vissa kategorier medmänniskor för organiserade trakasserier. Även tre med obehagliga sexuella preferenser: två uppenbara fall, en tredje som jag fick reda på långt senare (men där jag inte blev förvånad). Värre än detta har jag nog inte upplevt under mina 46 år som gamer. Men jag lever ju ett stillsamt förortsliv sedan 1980-talet. ;)
 
Last edited:

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
1. Den profusa tidsåtgången och utbrändhetsrisken för spelledaren.

2. Den sociala dedikation som krävs av spelarna. Jag menar, det finns inga bra och enkla lösningar när det visar sig mitt i en kampanj att de inte trivs ihop med varandra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
1. Den profusa tidsåtgången och utbrändhetsrisken för spelledaren.
Som tur är gäller det bara spel med spelledare. Håller man sig till spelledarlösa (eller spelledarledda men förberedelselösa) spel så slipper man detta.

2. Den sociala dedikation som krävs av spelarna. Jag menar, det finns inga bra och enkla lösningar när det visar sig mitt i en kampanj att de inte trivs ihop med varandra.
Spela kortare kampanjer?

EDIT: Det här visar ju också hur bred rollspelshobbyn är och hur svårt det är att säga något allmänt om den. Ovanstående två problem är otroligt långt från min rollspelsvardag.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Då har du kanske varit förskonad ifrån det weird jag talar om och jag skall tillägga att när jag pratar weird så menar jag inte i första hand någon som bär cylinderhatt och damasker och monokel till vardags eller någon som har ornitologi som hobby när hen är 15 utan jag pratar the darkside of weird .

Rollspelssfären eller geekculture i allmänhet har alltid varit öppen och välkomnande mot dom som av the normies anses som udda och det finns bra udda där nån bara är en skön och tokig oddball men det finns också the darkside med folk som är helt f:ing schizo och borde sitta på hospital och rollspel drar till sig båda sidor och tyvärr så har man inte alltid lyxen av att veta vem det är man bjudit in i sin vardag innan det är för sent.
Det är väl något positivt att man kan välkomna och acceptera även folk som inte är som alla andra eller? Sen behöver man ju inte komma överrens med alla, men gör man inte det kan man ju bara låta bli att umgås med dem eller?

Jag tycker det känns lite beklämmande att du raljerar över huruvida vissa typer av människor bör sitta inspärrade eller inte, men det kan ju vara så att jag är lätt-triggad på just den här punkten. Hur som helst kan det ju vara värt att fundera över hur man uttrycker sig.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är väl något positivt att man kan välkomna och acceptera även folk som inte är som alla andra eller? Sen behöver man ju inte komma överrens med alla, men gör man inte det kan man ju bara låta bli att umgås med dem eller?

Jag tycker det känns lite beklämmande att du raljerar över huruvida vissa typer av människor bör sitta inspärrade eller inte, men det kan ju vara så att jag är lätt-triggad på just den här punkten. Hur som helst kan det ju vara värt att fundera över hur man uttrycker sig.
Nu är det så här att om du läser mina tidigare inlägg så är det the "darkside" of weirdness som jag har problem med inte med någon som är en harmlös kuf .

Du har ingen aning om vad för folk jag träffat genom hobbyn och hur dessa människor betett sig gentemot mig eller andra för att förtjäna dom epitet jag gett dom . Du vet inte om dessa individer vart vrålande fullblodspsykopater .

Jag vet inte vad du anser men jag tycker inte hobbyn bör vara en frihamn för sådana individer
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
En av de värsta sidorna är väl - den mycket sällan förekommande men mycket uppmärksammade - företeelsen att spelarna tar livet av sig när deras karaktärer dör. Eller på annat sätt blandar ihop rollspel med verklighet, och dödlig effekt.

Jag påstår inte att det är vanligt, men jag förnekar inte att olyckliga fall förekommit.
Har du några länkar eller något gällande detta har aldrig hört talas om detta fenomen. Det låter för mig som en förenkling/förklaring från efterlevande. Hade varit intressant att undersöka om det fanns samband.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Har du några länkar eller något gällande detta har aldrig hört talas om detta fenomen. Det låter för mig som en förenkling/förklaring från efterlevande. Hade varit intressant att undersöka om det fanns samband.
Jag har ju aldrig sett något sådant själv. Men det fanns ju en hysteri. Och i den hysterin fanns rykten, som säkert blev förstorade.

Detta är ju kontexten.

 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Jag har ju aldrig sett något sådant själv. Men det fanns ju en hysteri. Och i den hysterin fanns rykten, som säkert blev förstorade.

Detta är ju kontexten.

Ska kolla igenom det, det känns i mina ögon som moral panik. Jag som psykolog är dock extremt tveksamt till att rollspel skulle vara den enda anledning till ett självmord. Jag skulle tro att efterlevande gärna vill ha en förklaring och rollspel är en lätt syndabock framförallt i USA, där rollspel ofta ses som något demoniskt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ska kolla igenom det, det känns i mina ögon som moral panik. Jag som psykolog är dock extremt tveksamt till att rollspel skulle vara den enda anledning till ett självmord. Jag skulle tro att efterlevande gärna vill ha en förklaring och rollspel är en lätt syndabock framförallt i USA, där rollspel ofta ses som något demoniskt.
Jag håller helt med dig!

Och det kan hända att jag bara spridit vidare rykten (urban legends och hörsägner) som jag hörde när jag var yngre.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
1. Den profusa tidsåtgången och utbrändhetsrisken för spelledaren.

2. Den sociala dedikation som krävs av spelarna. Jag menar, det finns inga bra och enkla lösningar när det visar sig mitt i en kampanj att de inte trivs ihop med varandra.
För att fylla på där:

- Rollspel kräver investering för att lära sig, mer än många andra liknande hobbies, av alla deltagare inte bara SL.
Som tur är gäller det bara spel med spelledare. Håller man sig till spelledarlösa (eller spelledarledda men förberedelselösa) spel så slipper man detta.
Kan vara fel men min bild är att dessa alla kräver ganska mycket rollspelsvana eller erfarna vägledare. Folk som redan investerat den där tiden sedan länge.

- Rollspel kan vara socialt krävande utan att alls röra sig på den dysfunktionella skalan som skrivs om i andra poster. Att hamna i en spelgrupp med någon man inte funkar ihop med som spelare är lätt hänt, utan att det för den skull behöver vara knepigt i övrigt. Det är lätt att predika "byt grupp" men inte alltid så lätt att göra det - av många skäl. Kanske har man inga andra att spela med, kanske uppskattar man övriga deltagare, kanske är de sociala banden sådana att det kostar för mycket att skapa en motsättning om det.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
För att fylla på där:

- Rollspel kräver investering för att lära sig, mer än många andra liknande hobbies, av alla deltagare inte bara SL.

Kan vara fel men min bild är att dessa alla kräver ganska mycket rollspelsvana eller erfarna vägledare. Folk som redan investerat den där tiden sedan länge.
För att bli bra på det, visst, men hur är det skillnad gentemot andra hobbyer? Om min hobby är att spela gitarr, måla akvarell eller lära mig arabiska så kommer jag att behöva investera rätt mycket tid för att komma någon vart. Betydligt mindre än jag behöver för att komma igång med rollspel.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
För att bli bra på det, visst, men hur är det skillnad gentemot andra hobbyer? Om min hobby är att spela gitarr, måla akvarell eller lära mig arabiska så kommer jag att behöva investera rätt mycket tid för att komma någon vart. Betydligt mindre än jag behöver för att komma igång med rollspel.
Även World of Warcraft (eller vilket liknande spel som helst) tar ganska mycket tid i anspråk.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Betydligt mer antar jag menas? Rollspel för nån som börjar rakt av som spelledare kanske tar en 10 timmar om man startar med nåt bra startspel, för en spelare kanske nån timme. För att spela en enkel låt på gitarr ligger det väl runt 10 timmar med nån form av lärare, väldigt mycket beroende på vilken metod man använder, för att måla nåt som nån annan ser vad det föreställer i akvarell ett par minuter.
Sen skiljer det i hur lätt det är att utöva olika hobbies, måla och spela gitarr kan du troligtvis göra hemma själv och lägga hela din fritid på. En del av rollspelandet behöver man en grupp för även om man idag kan hitta massa med artiklar och videos om rollspel som kan göra en bättre och anamma tips därifrån.

Att bli en duglig rollspelare skulle jag säga går mycket fortare än att bli en duglig musiker eller bildkonstnär.

När det gäller satanic panic och sånt finns det att läsa på wikipedia. Tror även det funnits en svenska site som kollat in detta gentemot rollspelen och antalet självmord bland rollspelare var lägre än genomsnittet enligt den personen. Likt att skylla skolskjutningar på musik, eller dataspel, eller film så drog man korelationer mellan vissa mord och självmord när man hittade rollspel hemma hos folk. Och det är inte lika roliga nyheter att skriva om "rollspelsmordet" som "polisens utredning visar att det inte hade med rollspelen att göra". Det säljer inga lösnummer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Kan vara fel men min bild är att dessa alla kräver ganska mycket rollspelsvana eller erfarna vägledare. Folk som redan investerat den där tiden sedan länge.
Från någon som spelat med nybörjare på konvent. Nä, det är inte svårare. Kanske till och med lättare eftersom de är regellätta och nu för tiden har tydligare strukturer än vad spelledarlösa spel hade för tjugo år sedan.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Nu är det så här att om du läser mina tidigare inlägg så är det the "darkside" of weirdness som jag har problem med inte med någon som är en harmlös kuf .

Du har ingen aning om vad för folk jag träffat genom hobbyn och hur dessa människor betett sig gentemot mig eller andra för att förtjäna dom epitet jag gett dom . Du vet inte om dessa individer vart vrålande fullblodspsykopater .

Jag vet inte vad du anser men jag tycker inte hobbyn bör vara en frihamn för sådana individer
Men är hobbyn en frihamn för sådana? Jag betvivlar inte på att du har stött på en del riktigt mysko personer genom rollspel, men jag är också rätt säker på att dina erfarenheter på området är ovanliga.
Visst har man träffat en del lite udda personer som spelar rollspel genom åren, men de flesta har varit tämligen normala och jag tror inte att jag träffat någon endaste person som passar in på din beskrivning.
 
Status
Not open for further replies.
Top