Nekromanti Vad är det som gör att vissa spel dominerar?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
För ett tag sedan tog jag alla mina rollspel, brädspel, kortspel etc. och skyfflade ned i källaren. Inte för att jag tycker illa om dem, men för att jag ville göra mig av med min fula Billybokhylla och helt enkelt inte hade plats för prylarna längre. När jag insåg att jag faktiskt aldrig plockar upp vare sig DoD, Eon eller något annat spel, ens för att bläddra i, så hade jag inte någon anledning att låta dem ta plats i lägenheten.

I den nya bokhyllan, med betydligt mindre utrymme, lät jag bara tre spel stå kvar; D&D4 (PHB), WHFR och WH40K (regelboken till figurspelet och ett space marine codex).

"Det är ju inte något konstigt med det" tycker ni, "det är ju de spelen han tycker om att spela". Men så är inte riktigt fallet om jag ska vara helt ärlig. Jag har bara spelat WHRP en gång, D&D4 två gånger och gått kanske två matcher i WH40K. Men jag hade liksom inte hjärta att ställa undan dem. Det var ju uppenbarligen inte av nostalgiska skäl som de fick behålla sin plats.

Jag har funderat en del på det där, och kommit fram till att spelen har någon sorts dragningskraft. Jag tror att ett begrepp som använts förr är "traction", ett begrepp som t.ex. används för att beskriva varför en Beholder är ett coolare monster än en, låt oss säga, Armadillephant.

Jag tycker helt enkelt att de (spelen), trots att jag inte spelar dem nämnvärt mycket, har en sådan potential att jag vill att de skall finnas greppbara - när som helst.

Det är inte bara spelens konstruktion (som i och för sig är bra) som ligger bakom, utan att konstruktörerna bygger en så stark kultur runt sig. Det handlar om formspråk, internetstöd/internetkultur och förmågan att uppmuntra en hobby runt sitt spel som blir en egen, stark förgrening inom hela nördhobbykulturen.

Så när jag väljer att låta Warhammer och D&D stå kvar i bokhyllan är det inte bara för att jag tycker att de är bra spel, utanför att spelen har ett symbolvärde utöver vad som först kan uppfattas.

Det här är min förklaringsmodell till att D&D och Warhammer är typ världens största och mest kända nördspel, men jag är helt säker på att ni har fler och säkert mycket bättre förklaringar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Vid närmare eftertanke så är det ju kanske just det här som gör att vissa spel inte slår. Eller i varje fall inte håller i längden. Det beror inte på att spelen nödvändigtvis är dåliga, fula eller på annat sätt brister, utan för att de helt enkelt "bara" är bra spel.

Sådana datorspel finns det i min uppfattning oerhört gott om. Spel som är rätt kul, finurligt konstruerade och med fin grafik som helt enkelt inte säljer, trots bra recensioner.
 
G

Guest

Guest
Kan det vara så att D&D4 inte är har lika låg rollspelsstatus längre i sverige som spelet hade förr i tiden...? Det är ju trots allt lite "inne" med D&D :)

Jag har själv "rensat" [förra veckan faktiskt] bland mina spel och precis som du har allt förutom vissa få spel blivit kvar; Conan, D&D4, Lone Wolf, BSG, Pendragon, All Flesh...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,677
Location
Värnhem, Malmö
Frågan är då: i hur hög grad kan ett svenskspråkigt spel, med den begränsade marknad detta innebär, skapa den här typen av kultur? Drakar och Demoner har ju bevisligen en hel del (relativt sett) spelare, ett stark visuell profil och så vidare, men ändå vinner det ingen nåd från dig. Går det här ens att göra med ett nysläppt svenskt spel?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klart det gör, men då måste svenska rollspelsskapare (inklusive mig) göra lite mer "kommersiella" spel, mer "sexiga" som man säger i reklamsvängen. Inte bara spel för oss själva och närmsta klicken. Visst kan svenska spel vara väl så bra när det gäller hur de är konstruerade, men de saknar det där lilla som sticker ut.

Warhammer FPRG, fantasyrollspelens fotbollshuligan, har ju sin "brittiska", ruffa attityd, D&D har sin amerikanska kaxighet och proffsighet. De är ju väldigt bra på att döpa sina produkter till exempel, som Pyramid of Shadows och liknade.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Frågan är då: i hur hög grad kan ett svenskspråkigt spel, med den begränsade marknad detta innebär, skapa den här typen av kultur? Drakar och Demoner har ju bevisligen en hel del (relativt sett) spelare, ett stark visuell profil och så vidare, men ändå vinner det ingen nåd från dig. Går det här ens att göra med ett nysläppt svenskt spel?
Tja, det kan man ju fråga sig. Till att börja med är jag inte helt övertygad om att t.ex. DoD är ute ur diskussionen. Jag tycker, till skillnad från många andra, att Riotminds var helt rätt ute när de köpte varumärket Drakar & Demoner. Äventyrsspels utgåvor av spelet skapade ju något av en kultur under nittiotalet i Sverige, så kanske har just DoD åtminstone varit något av det jag talade om i trådstarten.

Men ja, jag tror att det är oerhört svårt att åstadkomma samma sak med ett helt nytt svenskt spel. Men kanske kan den här diskussionen ge något eller några konkreta exempel på vad det är jag är ute efter.

Andra nördprodukter som skapat traction (enligt min högst luddiga definition) är Magic, (World of) WarCraft (även om det kanske inte helt passar in i diskussionens ramar) och Vampire. Just Vampire är ju ett väldigt bra exempel med tanke på all spin-off spelet fått i sidoprodukter, och dessutom boostat en hel subkultur.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,677
Location
Värnhem, Malmö
Vitulv said:
Tja, det kan man ju fråga sig. Till att börja med är jag inte helt övertygad om att t.ex. DoD är ute ur diskussionen. Jag tycker, till skillnad från många andra, att Riotminds var helt rätt ute när de köpte varumärket Drakar & Demoner. Äventyrsspels utgåvor av spelet skapade ju något av en kultur under nittiotalet i Sverige, så kanske har just DoD åtminstone varit något av det jag talade om i trådstarten.
Jag håller med dig om att Riotminds var rätt ute i fråga om marknadsföring -- vad jag tycker om innehållet i böckerna är egentligen irrelevant. När Äventyrsspel under åttio- och nittiotalet blev stora rådde dock en rätt annorlunda situation -- med undantag för Lancelot Games, som aldrig hade chansen att spela i samma liga, var Äventyrsspel de enda aktörerna på marknaden. Den situationen går inte att återskapa idag.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag håller absolut med dig om att situationen på åttio-, och nittiotalet var helt annorlunda än idag, men fenomenet är liknande.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag tror att spel som bjuder in spelarna till att bli medskapare får högre 'traction' än spel vars konstruktörer svartsjukt vakar över sin skapelse. Äventyrsspel var bra på att bjuda in spelarna i processen, främst via organet Sinkadus. Flertalet fans lyckades karva ut en hel karriär på att skriva för Äventyrsspels spel. D&D har sin licens, WFRP är skapat av flera olika firmor, o s v.

De svenska företagen gör fantastiskt fina spel men det känns inte som de är fullt så tillmötesgående gentemot sina spelare som de skulle kunna vara. Man kan faktiskt medge att ett fan har gjort något bra utan att det för dens skull faller en skugga över egna spelföretagets resurser.

De svenska spelföretagen håller inte heller någon högre utgivningstakt jämfört med exempelvis D&D och WFRP. Det kunde man kanske råda bot på om man bjöd in någon annan att arbete på sitt spel. Det tror jag skulle öka intresset för svenska spel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,677
Location
Värnhem, Malmö
Utgivningstakten är säkerligen en viktig faktor -- ett spel till vilket det inte ges ut något upplevs som "dött" av många. Dock hamnar vi där åter i frågan huruvida det är ekonomiskt vettigt att göra på det viset i Sverige.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Nä det kan inte vara lätt. Men det är ju också så att bara Företag A ger ut material till Spel A. Om Företag B eller Fangrupp C fick publicera till Spel A så skulle nog intresset bli större över hela linjen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,677
Location
Värnhem, Malmö
Å andra sidan tycks Wizards ha avlägsnat sig från licensidén nu -- med gott skäl, kan tyckas, då de mest framgångsrika produkterna tycks vara OGL-grejer som inte kräver att man egentligen köper något av Wizards för att kunna använda spelet (Conan, Mutants & Masterminds, etc). Övergången från 3e till 4e är ju en ganska märkbar övergång från "D&D fast användbart till andra spelstilar" till "D&D som bara gör D&D".
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Absolut. Wizards har samlat in sina kor i hagen. Nu är det ju omöjligt att säga nåt om försäljningssiffror men jag kan tala om att Enworld kryper fram nuförtiden. Det är stor skillnad på trycket ett år efter 3E och idag.

Kvaliteten på tredje partsutgivarna har ju också blivit märkbart sämre. Förr kunde de ge ut 400-sidiga hårdinbundna böcker men nu får vi nöja oss med en niosidig pdf på Rpgnow.

En annan grej som har hänt är att 3E hade formler för hur man skapar egna grejor. I 4E ska man höfta till en del siffror. Det innebär att 'official' blivit 'utgivet av Wizards' och inte 'enligt SRD'.

Jag tror, men har inga belägg för det, att 4E engagerar färre spelare än 3E.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De svenska spelföretagen håller inte heller någon högre utgivningstakt jämfört med exempelvis D&D och WFRP. Det kunde man kanske råda bot på om man bjöd in någon annan att arbete på sitt spel. Det tror jag skulle öka intresset för svenska spel.
Om vi talar om produkter som ska ut i butik, och inte saker att ladda ner som PDF, så är inte tillgången på skribenter problemet. Jag har till exempel MASSOR med material till Saga (och andra spel) att ge ut i bokform. Problemet är pengar. Och jag misstänker att andra också har låg utgivningstakt för de helt enkelt inte har råd att ge ut en massa saker.

Jag blir förresten alltid glad om folk skriver bra material till Saga. Och ser gärna att fler gör det...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">[J]ag kan tala om att Enworld kryper fram nuförtiden. Det är stor skillnad på trycket ett år efter 3E och idag.</div></div>
Men det beror väl snarast på yttre faktorer? Förut var ju ENWorld typ det enda stora D&D-dedikerade forumet, och det hängde ju mängder av bozos där som inte ville annat än gnälla och minnas den gamla goda tiden; med tiden och fora som Dragonsfoot har många subgrupper och då särskilt av retrospelare i princip lämnat ENWorld. Och så har de väl hårdare regler mot dryga jiddrare nu har jag för mig; ett år efter 3E var ju två tredjedelar av alla trådar fortfarande hate threads.


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Kvaliteten på tredje partsutgivarna har ju också blivit märkbart sämre. Förr kunde de ge ut 400-sidiga hårdinbundna böcker men nu får vi nöja oss med en niosidig pdf på Rpgnow.</div></div>
Vilket väl är precis vad Wizards vill, så att de själva har mer grepp om marknaden.
Förresten har kanske kvantiteten blivit sämre, men fan vet om kvaliteten, alltså; det är naturligtvis helt subjektivt men själv tyckte jag att tredjepartsutgivarna mest prånglade ut en massa dynga. Med undantag för White Wolfs grejer var det obalanserat skräp hela skiten. (Så gick ju också många, många tredjepartare under, de första åren, så helt ensam om att tycka såhär kan jag knappast ha varit.)


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Jag tror, men har inga belägg för det, att 4E engagerar färre spelare än 3E.</div></div>
Själv tror jag att anledningen att du saknar belägg är att du har fel. Antalet gnällare som tycker att 3E inte borde ha fått vidröras alls är ungefär lika stort som antalet spelare som helst passade på tredje utgåvan och gläds åt den fjärde, i min personliga erfarenhet och estimation. Och det jag tycker mig se mest av är spelare som engagerar sig mer för 4E än för 3E. Därför att det är enklare. Därför att det inte gräver ner dig i ett berg av jobbigt och onödigt finmickel.

Det framstår som om ansatsen till ökad användarvänlighet har lyckats, helt enkelt, mer förhöjd spelglädje som följd.



/Feliath — Den allra gulaste
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
ENWorld har alltid varit förträffligt modererat. Visst tillåter de kontroverser men artiga flame wars är ju ett symptom på att folk bryr sig. Retrospelarna kan mycket väl ha övergivit ENWorld, men de väljer ju också att spela en äldre utgåva eller klon såsom 1st, 2nd, OSRIC, eller t o m 3E.

Vad gäller tredje partsutgivare har i alla fall bl a Green Ronin, Malhavoc Press, Mongoose och Paizo hoppat av. Och de är saknade. Även Necromancer Games, som älskar 4E, har valt att stå utanför.

Wizards offentliggör inga försäljningssiffror (och ingen annan heller). Det är förklaringen till att jag inte har belägg för att 4E engagerar färre. Jag tror dock inte att det skadar Wizards i någon större utsträckning. De har redan en stor marknadsandel som de kan leva på och det vi ser är ju en tecknen från en tydlig policy. Men om man vill växa är jag övertygad om att öppenhet är a och o.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Neogames sega utgivningstakt beror vad jag förstått främst på tidsbrist, och ökade kvalitetskrav på modulerna. Dels är det helt enkelt ingen som har råd eller tid att prioritera rollspelsskrivandet (eller ja, vem försöker jag lura...jag har tid, jag får bara inget gjort), och administrationen av företaget som sådant tar mycket tid för Kim. Korrektur och omarbetning av material drar ut på utgivningen ytterligare. Neotech 3 har tex haft en väldig brist på produktiva skribenter, but it's all getting better now.

Jag har inte förstått det som att pengar är en hämmande faktor när det kommer till modulutgivning, vad Neogames anbelangar då.

- Ymir, borde skriva...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Retrospelarna kan mycket väl ha övergivit ENWorld, men de väljer ju också att spela en äldre utgåva eller klon såsom 1st, 2nd, OSRIC, eller t o m 3E.</div></div>
Jamen för i helvete...! Poängen är ju att retrospelarna valde detsamma i 3E:s dagar, man då hängde de på ENWorld istället, vilket är ett av skälen till att forumet verkar mindre nu: en »artificiell« svällning av antalet postare har upphört.



<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Vad gäller tredje partsutgivare har i alla fall bl a Green Ronin, Malhavoc Press, Mongoose och Paizo hoppat av. Och de är saknade. Även Necromancer Games, som älskar 4E, har valt att stå utanför.</div></div>
Jag förstår inte ritkigt vad det här är ägnat att bemöta. Påståendet att tredjeparterna i min mening främst skovlade dynga? Jag har främst erfarenhet av Paizos arbete, och fastän de var så officiella och sanktionerade man kan bli, med Dragon och Dungeon, skrev de ju nästan bara illa balanserad, tråkig skit.

Eller vill du ha sagt att du håller med mig om att Wizards gjort detta med vilje? I så fall förstår jag inte vad det var för fel på ett enkelt »håller med«.

Eller är det möjligen så att du härvidlag försöker demonstrera att färre spelare är engagerade? Jag ser inte att tredjepartsutgivningen är något som helst tecken på det. Det indikerar bara just detta att Wizards inte vill ha dem där längre, av diverse skäl.


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Men om man vill växa är jag övertygad om att öppenhet är a och o.</div></div>
Jaha? Men du har inga belägg för det. Eller, du kan förstås peka på Äventyrsspel, som... använde ganska ohederliga metoder för att hålla sina konkurrenter nere. Eller TSR:s tidiga historia, förstås, då... Judges' Guild knappast var en stor faktor i spelets tillväxt.



/Feliath — blinda övertygelser = sjukt useful
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
De är ju väldigt bra på att döpa sina produkter till exempel, som Pyramid of Shadows och liknade.
Precis, vill du spela ett fantasyrollspel som heter SAGA eller ett som heter Dragon Warriors? SMILE
 
Top