Nekromanti Vad är det här för soppa?

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Satt och slöglodde lite på allabolag.se...

Att Theodor Bergqvist är VD för Riotminds vet vi ju, men att han dessutom är ledamot i Paradox samt att han även är VD för Torchlight som tydligen är Paradoxi moderbolag... huh?

Fredrik Wester, VD för Paradox, är även styrelseordförande i Järnringen...

Företagsstyrelser brukar visserligen vara inavlade, så det är väl inte värsta grejen, men dessa aktörer är tydligen bättre polare än jag kunde tro.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
är ju inte så konstigt, både Riot och Järnringen har ju koppling till Paradox via sina varumärken.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag är inte alls insatt i detta, men det är allmänt sett vanligt att man är med i många styrelser, särskilt i samarbetande bolag och moderbolag/dotterbolag. Det anses ofta vara en fördel på flera sätt: insatt i de relaterade verksamheterna, kompetensdelning, insatt i verksamhet, etc. Det är dock mer tveksamt att sitta i styrelsen i bolag befinner sig i tvister och/eller konkurrensförhållanden mot varandra.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Nä, det har ni väl rätt i så klart. Blev lite ivrig och trodde jag var en konspiration, relaterad till MUAs och DoDs nedgångar, på spåren =)

Man undrar ju vad det där Torchlight är för nåt, dock. Noll i omsättning osv.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Kanske mer intressant är att jämföra de tre stora svenska rollspelsproducenterna:

Alla siffror 2007 (med 2006 inom parantes) då bara ett bolag ännu har registrerat 2008 års bokslut.

Med "Tillgångar" avses, gissar jag, främst varulager, då fasta anläggningstllgångar inte överstiger 20 kkr hos någon.

Riotminds (http://allabolag.se/5566846886)
0 anställda | 290 kkr (397 kkr) i omsättning och -4 kkr (-128 kkr) i resultat | Tillgångar värderas till 180 kkr
Kommentar: Minst av de tre - i alla fall jag är mycket förvånad. Litet lager. Försäljningen sjönk med 27% jmf med 2006.

Järnringen (http://www.allabolag.se/5565840278)
0 anställda | 378 kkr (436 kkr) i omsättning och -14 kkr (40 kkr) i resultat | Tillgångar värderas till 531 kkr
Kommentar: Större än jag trodde, med ett till synes stort varulager. Försäljningen sjönk med 14% jmf med året innan.

Neogames (http://www.allabolag.se/5565484655)
1 anställd | 562 kkr (336 kkr) i omsättning och 11 kkr (-3 kkr) i resultat | Tillgångar värderas till 780 kkr
Kommentar: Störst av alla. Det enda bolaget med anställda. Har ett stort varulager. Det enda bolaget som kraftigt ökar sin försäljning (+67%)


Om inte annat borde den gamla diskussionen om vilket bolag som är störst / bästsäljande etc få mer fakta iom detta.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
intressant... undrar t.ex. vad det är för tillgångar/varulager som Neogames sitter på som är värt 780 kkr...

Att Riotminds och Järnringen backat är däremot inte förvånade... Riot har ju tagit "sabbatsår" och Järnringen har bytt fokus.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Arfert said:
Att Riotminds och Järnringen backat är däremot inte förvånade... Riot har ju tagit "sabbatsår" och Järnringen har bytt fokus.
Inte under verksamhetsår 2007 väl? Båda de nyheterna släpptes väl under 2008?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, men det betyder väl knappast att de inte vetat om det internt innan.. och trappat ner.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Arfert said:
intressant... undrar t.ex. vad det är för tillgångar/varulager som Neogames sitter på som är värt 780 kkr...
Givet att moduler som t.ex. "Asharien & Soldarn", "Mystik & Magi" eller "Jarla" som väl alla med marginal är nittiotalsprodukter fortfarande finns att beställa från Neogames så tyder det ju på att man har varit rätt så generös med hur stora upplagor man tryckt upp. (Vilket jag f.ö. tycker är strategiskt helt rätt.)

Detta i kombination med att man har hållit på länge och har många produkter gör det väl troligt att man har ett rätt så mycket fetare varulager än de andra. Räknade efter lite på vad SF bokhandeln har till Eon och det blir typ ett trettiotal olika produkter som fortfarande finns att köpa. Sitter Neogames på i snitt ett par hundra av varje (antagligen varierar det rätt mycket från produkt till produkt) så är man snabbt uppe i de där summorna.

Sedan beror det lite på enligt vilka principer man värderar sitt lager. Sitter man på väldigt många ex av en viss produkt (i förhållande till försäljningstakt) är det kanske lite tveksamt att värdera dessa till antal ex gånger det grossistpris man säljer dom för.

/Bjorn
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, säger man att varje bok kanske, i bästa fall, kan säljas för typ 150 kr till butik, så har de dryga femtusen böcker i lager just nu.

(..och 2600 böcker om de räknar ett slutpris till konsument på ca 300kr, fast det är ju inte helt korrekt.)

Vilket är väääääldigt mycket, med tanke på hur lite böcker som säljs numera. Så i så fall är värdet grovt övervärderat.

Lite glädjekalkyl, tycker jag... men jag är inte deras revisor. :gremgrin:

Fast de kan ju sitta på andra tillgångar än böcker, vad vet jag.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Arfert said:
tja, säger man att varje bok kanske, i bästa fall, kan säljas för typ 150 kr till butik, så har de dryga femtusen böcker i lager just nu.
Ja, och med tanke på att Neogames för ca 50 titlar så finner inte jag det underligt att det finns i genomsnitt 100 ex per produkt (mycket grovt räknat). Jag tycker snarare det verkar lågt värderat. Järnringen och Riot för tillsammans ca 30-35 titlar...

Vad tycker du är underligt?

Jag vet ju att för tio år sedan, 1998-1999, då Neogames hade omsättning kring 2m kr, trycktes moduler i mellan 2k till 4k upplagor (och regler i större omfattning) och det var inga problem att slussa ut 500-1000 ex vid lansering (det tackar vi gamla Tradition för).

Fast de kan ju sitta på andra tillgångar än böcker, vad vet jag.
Som vad? Tillgångarna är för alla tre bolag främst omsättningstillgångar och inte anläggningstillgångar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, trodde de nästintill sålt slut på det mesta av Eon-böckerna vid det här laget. Jag antar att Järnringen gjort det med sina Mutantböcker, till exempel.

..annat än rollspel (jag var lite oklar när jag skrev "böcker", jag menade rollspelsböcker)? Romaner till exempel?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Arfert said:
tja, säger man att varje bok kanske, i bästa fall, kan säljas för typ 150 kr till butik, så har de dryga femtusen böcker i lager just nu.

Vilket är väääääldigt mycket, med tanke på hur lite böcker som säljs numera. Så i så fall är värdet grovt övervärderat.
Min överslagsberäkning fick det till snarare 7-10 tusen men det beror ju på vad man antar för grossitpris och så. Hur som helst är det ju inte mer än runt fem kubikmeter, det kan man ju t.o.m. förvara hemma om det kniper.

Sedan kan det också vara så att reglerna för hur man FÅR värdera sina eventuella lager är lite "yxiga".
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
En fråga om upplagestorlek

Marco Behrmann said:
Jag vet ju att för tio år sedan, 1998-1999, då Neogames hade omsättning kring 2m kr, trycktes moduler i mellan 2k till 4k upplagor (och regler i större omfattning) och det var inga problem att slussa ut 500-1000 ex vid lansering (det tackar vi gamla Tradition för).
Med risk att gå OT från trådens ämne...

När man väl har så pass stora upplagor att man offsettrycker (i de storleksordningar vi pratar om för rollspelsprodukter) borde det väl rimligtvis vara så att man bör ligga så att man hellre trycker lite för mycket böcker än lite för litet?

Hur mycket man kan sälja av en viss produkt är ju alltid vid trycktillfället en gissning. Men borde det inte vara så att förlusten (i form av extra tryckkostnad) av att ha tryckt upp t.ex. 2000 exemplar och det visar sig att man bara får sålt 1500 är klart mindre än förlusten (i form av missade försäljningsintäckter) av att ha tryckt upp 1500 men det visar sig att det finns marknad för att sälja 2000?

Sedan är det ju långt ifrån självklart att man behöver sälja alla exemplar till samma pris heller. Man kan ju göra diverse trix med hur man prissätter och "paketerar" för att sälja eventuella tryckta "överex".

/Bjorn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En fråga om upplagestorlek

Bjorn said:
Men borde det inte vara så att förlusten (i form av extra tryckkostnad) av att ha tryckt upp t.ex. 2000 exemplar och det visar sig att man bara får sålt 1500 är klart mindre än förlusten (i form av missade försäljningsintäckter) av att ha tryckt upp 1500 men det visar sig att det finns marknad för att sälja 2000?
Lagerkostnad är också en kostnad, så det är inte bara extra tryckkostnad som är problemet.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Bjorn said:
Sedan kan det också vara så att reglerna för hur man FÅR värdera sina eventuella lager är lite "yxiga".
Hmm, det fär är definitivt en jobbig grej vad gäller redovisning, finns ju ett par olika modeller att räkna på (tillverkningskostnad, inköpspris, förväntat försäljningspris. Blir ännu värre om man även måste ta hänsyn till valutakurser). Har lyckats förtränga det mesta av det. Men jag vill minas att man exempelvis BÖR räkna med en viss värdeminskning av lagret per år.

/Ulfgeir
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ulfgeir said:
Bjorn said:
Sedan kan det också vara så att reglerna för hur man FÅR värdera sina eventuella lager är lite "yxiga".
Hmm, det fär är definitivt en jobbig grej vad gäller redovisning, finns ju ett par olika modeller att räkna på (tillverkningskostnad, inköpspris, förväntat försäljningspris. Blir ännu värre om man även måste ta hänsyn till valutakurser). Har lyckats förtränga det mesta av det. Men jag vill minas att man exempelvis BÖR räkna med en viss värdeminskning av lagret per år.

/Ulfgeir
Jo, anledningen att jag skrev det var att jag har för mig att jag läst/hört om situationer där folk i olika verksamheter haft saker i lager som de troligtvis inte kommer få sålt alternativt bara kan få sålt till en bråkdel av vad som var tänkt men där enda möjligheten att få skriva ned värdet (i det fallet till noll) hade varit att förstöra de sakerna. Och det kan ju kännas onödigt...

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: En fråga om upplagestorlek

Krille said:
Bjorn said:
Men borde det inte vara så att förlusten (i form av extra tryckkostnad) av att ha tryckt upp t.ex. 2000 exemplar och det visar sig att man bara får sålt 1500 är klart mindre än förlusten (i form av missade försäljningsintäckter) av att ha tryckt upp 1500 men det visar sig att det finns marknad för att sälja 2000?
Lagerkostnad är också en kostnad, så det är inte bara extra tryckkostnad som är problemet.
Det är delvis därför jag skrev min brasklapp om "i de storleksordningar som är typiska i rollspelssammanhang". Tänker mig helt enkelt att lagerutrymme (åtminstonde kostnadsmässigt) är relativt kvantifierat och att i stort sett alla svenska rollspelsföretag klarar sig med den minsta tillgängliga storleken i stort sett oavsett. =)

Men visst lagerkostnad påverkar ekvationen en del. Sedan så är det ju en likviditetsfråga också. Det ena är en kostnad "up front" i förväg, det andra är en potentiell intäkt "down the road". Tesen att "det är dyrt att vara fattig" gäller rimligtvis även i rollspelsbranchen.
(Vilket vissa hävdar är en oundviklig sidoeffekt av att vara i rollspelsbranchen.)

/Bjorn
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: En fråga om upplagestorlek

Bjorn said:
När man väl har så pass stora upplagor att man offsettrycker (i de storleksordningar vi pratar om för rollspelsprodukter) borde det väl rimligtvis vara så att man bör ligga så att man hellre trycker lite för mycket böcker än lite för litet?
Ja och nej. Som Krille säger är lager = kostnad (Neogames hade 1999 ett (i prinicp fullt) lager på ca 30 kvadratmeter, med hyra, försäkring etc. Men den stora posten här är kapitalbindning. Stora tryck innebär mindre likviditet. Säger att du trycker "överupplagor" om ca 10 kkr per modul. På tio moduler innebär det 100 kkr extra som ligger låst, pengar som hade kunnat användas till annat.

Det är mycket att hålla igång. Och oväntade utgifter kan dyka upp när som helst. Då kan det vara bättre att ha pengar i kassan än inlåst som framtida försäljning på lagret.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Sedan beror det lite på enligt vilka principer man värderar sitt lager. Sitter man på väldigt många ex av en viss produkt (i förhållande till försäljningstakt) är det kanske lite tveksamt att värdera dessa till antal ex gånger det grossistpris man säljer dom för.
Svensk GAAP ger inte så oerhört stor utrymme för "kreativ" lagervärdering. Utgångspunkten är att lagret skall värderas till inköpspris/tillverkningsomkostnad. Lagervärdet skall dock skrivas ned om försäljningspriset bedöms understiga ovanstående värde ("lägsta värdets princip"). Skattemässigt får dock lagervärdet normalt sett inte ligga på under 97% av anskaffningskostnaden. Tilläggas kan att det knappast ligger i de svenska rollspelsförlagens intresse att överdriva lagervärdet, eftersom inget av dem har värdepapper som är föremål för allmän handel. Skattemässigt är det däremot fördelaktigt att undervärdera sitt lagervärde, så det skulle inte förvåna mig om något av förlagen "glömde" att räkna senaste lagret vid den senaste inventeringen (såvida de inte har en nitisk revisor). Slutsatsen av ovanstående resonemang är att jag inte finner det för troligt att något av bolagen redovisar lagervärden som överstiger kostnaden för produkterna, men att det finns viss möjlighet att lagervärdet skulle understiga detta. Att grossistpriset skulle användas bedömer jag som ytterst osannolikt. Men du kanske har mer info än jag? Jag har i alla fall aldrig hör talas som sådana värderingsmetoder.
 
Top