Vad är det för fel på de jävla moves:en?

Ett stort fel med moves är när man gör spel om folk med krafter och de inte har moves för de krafterna. Det suger. Jag blänger på er Masks och Avatar. Särskilt Avatar!

Det kan göras bra dock, som i Monster Hearts och Monster of the Week.
 
Ett stort fel med moves är när man gör spel om folk med krafter och de inte har moves för de krafterna. Det suger. Jag blänger på er Masks och Avatar. Särskilt Avatar!

Det kan göras bra dock, som i Monster Hearts och Monster of the Week.
MH har jag spelat med god behållning och gillade nog 1e med strings bättre än 2:an. Där fick movesen också en mer långvarig regeleffekt som jag iaf gillade då.
MotW däremot tyckte jag var trasigt, men jag spelade det när det var i någon form av beta så det kanske blev bättre!
 
Last edited:
... Och ja, MH gör moves så att de känns kul och intressanta och med genomslag utan att ha sönder spelet. Bra exempel på när de görs bra!!
 
... Och ja, MH gör moves så att de känns kul och intressanta och med genomslag utan att ha sönder spelet. Bra exempel på när de görs bra!!

The Mortal är kanske den bästs PbtA Playbooken i något spel. Man är bara den här emotionella självmordsbombaren som drar ner alla i avgrunden och blir starkare av dramat. ”Ah, jag förlåter dig för att du slog mig. Nu får jag fördelen…” ”Du låg med mig så nu är du ditt värsta jag och…” ”Jag skär mig själv för att få fördelen…”
 
Såg precis detta i Daggerheart SRD:n. Snacka om att sminka hur-man-spelar-vanlig-DnD med ett PbtA-lingo:

MAKING MOVES & TAKING ACTION
Any time a character does something to advance the story, such as speaking with another character, interacting with the environment, making an attack, casting a spell, or using a class feature, they are making a move.

ACTION ROLLS
Any move where success would be trivial or failure would be boring automatically succeeds, but any move that’s difficult to accomplish or risky to attempt triggers an action roll.
 
Last edited:
Back
Top