Det finns väl move-system som låter en dela ut bonusar på slag för att göra bättre/sämre resultat mer sannolika?
Mitt problem är att vad som har hänt i fiktionen inte nödvändigtvis matchar med de listade komplikationerna.
Och att mitt under spel ändra i de listade komplikationerna ser jag som ett större brott mot spelares agens än att Improvisera helt nytt.
Men det är jag, och det kanske är fånigt.
Ja, det kan ju vara resultatet av en move eller reaction/SL-move, men åtminstone i vissa av dem så får man inte modda slaget godtyckligt.
T.ex. gjorde jag det misstaget i FW i början när att jag inte fattade att jag inte fick applicera disadvantage bara för att en grej i fiktionen rimligen borde ge en nackdel. Det är ok att som en reaction på en annan missad move visa på en nackdel (och därför applicera den) och sedan låta den påverka en senare move, men inte göra det bara för att fiktionen har beskrivit en nackdelen.
Jag minns inte riktigt vad det handlade om men jag tror att det var typ att en rollperson skulle ta reda på information genom att snacka med en person och använde
Read someone, jag tyckte att han hade en nackdel i interaktionen med personen på grund av sin relation, men då hade jag först varit tvungen att använda
Put them at a Disadvantage för att ge dem nackdelen och då måste jag vara tillåten att använda en sådan reaction. På en massa sätt kunde jag spela ut den dåliga relationen i interaktionen, men jag var inte tillåten att just modda slaget.
Hela move grejen kommer absolut att vara ett brott mot spelaragensen, det tänker jag är en del av poängen: "om du beskriver X så kommer spelet att göra en paus, vi kommer att följa move:ts regler, och sedan fortsätter spelet utifrån det". I rättvisans namn så kommer det också att vara ett brott mot SLs agens med. (SL får t.ex. inte välja att strunta i en move, och ofta är det spelarna som har makt att aktivera dem och inte SL. Många moves tvingar* SL att beskriva olika saker osv.)
Det borde absolut kunna vara så att man tvingas välja någonting som inte går att få till i fiktionen, men jag har inte stött på det problemet än. Ibland kan det ju vara bättre eller sämre däremot. Det går ju också att fråga spelarna om de har något förslag på hur man ska beskriva.
* Jag fattar om man hatar det, men i form av att det lyfter börda från SLs rygg så älskar jag detta numera.