TheDawn
Veteran
- Joined
- 1 Feb 2024
- Messages
- 79
Jag tycker inte alls Moves är som färdigheter. Moves är istället som handlingar. Där man i ett vanligt rollspel skulle säga vad en karaktär gör för något, helt fritt utan begränsningar annat än vad fiktionen tillåter, så skall man med Moves istället kolla genom en lista med Moves för att se på vilket sätt man kan tolka det man vill göra så att det finns en regel för det. Jag har läst ett par sådana regelsystem och finner dem fascinerande men kan inte förstå hur jag skall hantera det vid bordet. Det känns som om man vill få ett bra tempo och flyt i denna typ av PbtA måste man internalisera varenda Move så man alltid vet vilken regel man skall tillgå vid varje tillfälle, något som i sin tur får mig att ifrågasätta den gammal termen "story first" eller "story game" då dessa system verkar systematisera saker som tidigare inte behövt regler utan som sköttes naturligt via rollspel. Känns mer "rules first, story second" än något annat.