Vad är det bästa yrket för en spelledare?

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Vilket yrke som är bäst beror ju på genre! Spelade en lång kampanj hård SF med en fysiker som spelledare en gång. Perfekt kombination! Här kommer en lista som ni kan fortsätta fylla i:
  • Hård SF: fysiker
  • Cyberpunk: datavetare utbildad på 80-talet
  • Skitig low fantasy: historiker
  • High fantasy: musiker (metal)
  • Gnostisk skräck: bokhandlare, tydligen
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Så jag kan inte låta bli att göra kopplingen "bra yrke" - "bra spelledare" - "bra rollspel"... och jag köper kanske inte att olika former att gilla hobbyn nödvändigtvis är bättre eller sämre. Många rollspelare är dessutom för unga för att ha ett yrke.
Jag tänker nog mer "vilka yrken kräver förmågor/kunskaper som också är användbara i (olika typer av) rollspel". Alltså, inte att yrkena i sig är bättre eller sämre eller att några sätt att spela rollspel på är bättre eller sämre.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
För en odefinierad tidsenhet sedan var det en tråd här på forumet rörande vad för yrkesfärdigheter som forumiter upplevt positiva för sitt rollspelande/spelskapande. Visade sig i den tråden att spelande/skapande snarare var något som hade positiva effekter på yrkesutövanden än omvänt.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Pensionär med erfarenhet av krig, terrorattentat, etniska kravaller, en leopard utanför utedasset, ökenvandring, bergsvandring, antika tunnlar, skjutning med allehanda vapen, aikido, studier i fem främmande språk, med mera -- dvs undertecknad, som levt ett märkligt liv. 😎 ;) :kaffe:
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker nog mer "vilka yrken kräver förmågor/kunskaper som också är användbara i (olika typer av) rollspel". Alltså, inte att yrkena i sig är bättre eller sämre eller att några sätt att spela rollspel på är bättre eller sämre.
Ok.

Jag tror det viktigaste för att vara SL (det var vad trådstarten handlar om) är att man har någon slags ledaregenskaper.
Personer med ledaregenskaper förekommer i alla yrken.
En del personer har ledaregenskaper utan att vara chefer, och en del personer är tyvärr chefer (och lärare) utan att ha några ledaregenskaper.
Så den viktigaste egenskapen - att vara ledare - matchar dåligt några yrken eller utbildningar.

En central förmåga för en SL är att kunna läsa och förstå skriven text och instruktioner. Det förekommer i jättemånga yrken, men inte alla.

En annan viktig förmåga för en SL är att kunna planera, strukturera och leverera en uppgift (och eventuellt en sammankomst) - typiskt med begränsad tid och begränsade resurser. Om man alls behöver lära sig det, så lär man sig det när man utbildar sig, eller eventuellt när man fungerar som någon slags ledare.

SL behöver (normalt) vara kreativ. Det tror jag många yrken är, på olika sätt. Det är inte säkert att man behöver vara så fantastiskt kreativ (som en konstnär) utan kanske kommer man minst lika långt med praktisk kreativitet och problemlösning.

Det är viktigt att SL kan improvisera, tolka, bedöma och fatta snabba beslut, även utan fullständig information. Det är en form av ledaregenskap, men det är också något som en del yrken tenderar att inte alls uppmuntra.

Men som @Mekanurg skriver ovan, livserfarenhet, allmänbildning är viktigt. Jag tror empati är viktigt. Men det viktiga är nog att vara i linje med sina spelare, inte nödvändigtvis mycket mer avancerad. Inget särkilt yrke alltså.

Jag kan slutligen säga att jag personligen är mer allmänbildad när det gäller fysik än den genomsnittlige SL. Det innebar att när jag var SL för Star Wars satt jag orch räknade på gravitationen på olika planeter för att förstå hur livsbetingelserna och omständigheterna för äventyr var där. Jag är ganska säker på att det inte gjorde mig till bättre Sci-Fi-SL.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Pensionär med erfarenhet av krig, terrorattentat, etniska kravaller, en leopard utanför utedasset, ökenvandring, bergsvandring, antika tunnlar, skjutning med allehanda vapen, aikido, studier i fem främmande språk, med mera -- dvs undertecknad, som levt ett märkligt liv. 😎 ;) :kaffe:
Nu blev jag nyfiken , leopard utanför skitholken ?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Nu blev jag nyfiken , leopard utanför skitholken ?
December 1998, min hustru Anila, jag och Åke Rosenius besöker Anilas morfar i hennes släkts hemby i indiska Himalayas utkant. Det stryker runt leoparder i trakten. Vindstilla kväll. En buske invid utedasset vajar till rejält när Åke och jag är på väg dit. Efteråt förklarar Anila att det var en leopard som drog iväg när Åke och jag kom stampandes med ficklampor i händerna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
  • Skitig low fantasy: historiker
Hurra, jag vinner! Och älskar grisodlarfantasi, som av en kosmisk tillfällighet.

Ett problem med historiker, är att om vi med historiker menar "lektor eller professor" så har denne inte någon som helst tid att ägna sig åt rollspel. (För anmälde den biträdande professorn i historia som spelar i min kampanj nyligen förhinder). Så, en arbetslös historiker då.

De två bästa spelledare jag har haft är headhunter (rekryterare av chefer och slikt, alltså) resp mellanchef (trots ett gymnasiebetyg som såg ut som en tipsrad). Bägge har KAR 17.
 
Top