Vad är det bästa yrket för en spelledare?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vad hade ni valt om ni fått välja spelledare bland olika yrkeskategorier? En historiker, ingenjör, skådespelare, reseguide osv.?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kanske är det för att jag är en själv, men jag tänker lärare. Gärna i något ämne som är relevant för det vi spelar, men kombinationen organisatorisk förmåga, planeringsförmåga, och förmåga att sortera och paketera information och strukturera saker till begripliga, sammanhängande och meningsfulla berättelser samt individualisera så att varje deltagare får utmaningar på sin nivå…

Givetvis utgår jag då från en kompetent lärare. Jag säger inte att jag själv är kompetent, men jag vet vad jag strävar efter.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Lärare, jag är själv lärare men det är inte därför jag säger det.

Lärare, som är kompetenta och utvecklat en skicklighet i sitt yrke, måste behärska en rad förmågor som fungerar bra runt spelbordet:
  • Organisera.
  • Leda.
  • Samordna.
  • Konflikthantera.
  • Strukturera.
  • Fånga upp och leda in grupp såväl som individ.
  • Väcka intresse för det som presenteras, även om det till en början med kan kännas avlägset och abstrakt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Lärare går ut starkt!

Men ni har nog rätt i att dem har en bra blandning av kunskap, pedagogik, berättarkunskaper och organisationsförmåga. Jag tror en ingenjörslagd NO-lärare hade varit särskilt bra. En som kan ta in regelmekaniker och spelleda en sci-fi kampanj.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror en ingenjörslagd NO-lärare hade varit särskilt bra. En som kan ta in regelmekaniker och spelleda en sci-fi kampanj.
Det beror nog lite på hur man vill spela. Personligen är jag nog mer för en språklärare, eftersom jag ju är helt ointresserad av regler och hellre ser någon som har tillgång till en stor mängd intressanta litterära berättelser att ösa inspiration till intressanta SLP:er, mysterier och plots ur.

EDIT: Och jag vill gärna tänka mig att jag inte bara skriver det för att jag själv är utbildad lärare i engelska och programmering/datavetenskap. Datavetenskapen kanske hjälper mig att kunna lösa problem och strukturera upp grejer, men jag skulle nog kanske välja… antingen en ren språklärare (svenska/engelska) eller en språk/tekniklärare, tror jag. Teknik är ju också ett helt sjukt brett ämne där man lär kunna hitta ordentligt med inspiration plus att man har samma ingenjörsmässiga problemlösning som programmerare…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Då den tveklöst bästa spelledaren jag känner är en före detta nattreceptionist på ett vandrarhem som numera jobbar med att vidarebefordra mail på ett universitet så tror jag att detta är det utan tvekan absolut bästa yrke för en spelledare.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
En teaterlärare (inom skolväsendet), utan tvekan. Jag pluggade teater i gymnasiet och det har hjälpt mig något enormt när det kommer till att spelleda. Att ha lärt sig tekniken bakom gestaltning och röstkontroll är hysteriskt användbart, för att inte prata om att jobba och lära sig improvisation. Utöver det får du väldigt mycket koll på berättande och narrativ för att skapa en spännande berättelse. En teaterlärare har också en fördel från skådespelare när det kommer till gestaltningen: en större förståelse för hur folks gestaltning (i vårt fall, spelstil) och vilja att "skådespela" skiljer sig. Framförallt vet de också hur mycket i deras roll handlar om att lyfta de runtomkring sig: en teaterlärare ska inte vara stjärnan trots allt, utan lyfta sina elever som skådespelar!

Utöver det så är de lärare, vilket betyder att de också har med de kunskaperna som @krank listade ovan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Röstskådis för alla vet ju att Mat Mercer är guds gåva till spelledandet 🤣🤣.

Men skall man vara seriös så den bästa spelledare jag haft jobbade på Ica och den sämsta jag haft var lärare i låg och mellanstadiet.

Så det får bli snabbköps kassör
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är själv utbildad lärare i historia och religion, arbetar dock inte som lärare längre. Försöker att bli jurist så det är mycket pluggande igen, men jag tror att jag haft väldigt stor nytta av mina kunskaper som just lärare i mitt utövande som SL. Men de bättre spelledarna jag själv varit spelare med, har inte haft någon universitetsutbildning eller något vidare häftigt akademiskt att visa upp, de har varit grymt bra oavsett. Så egentligen tror jag inte yrket spelar så stor roll mer än att det är bra om SL är personligt intresserad av den setting eller epok som spelet/kampanjen utspelar sig i.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så egentligen tror jag inte yrket spelar så stor roll mer än att det är bra om SL är personligt intresserad av den setting eller epok som spelet/kampanjen utspelar sig i.
Exakt detta.

Sedan vad gäller att ha hand om en spelgrupp så som administration kring spelgruppen ,det logistiska , konflikthantering osv osv .

Vissa personer är natural born leaders och har det naturligt i sig och har auktoriteten som krävs för att leda en spelgrupp och det har noll och ingenting med yrke att göra i det jag upplevt iaf.

Att tex lärare skulle vara bättre lämpade att hantera konflikter utifrån sitt yrke tror jag inte ett dyft på utan snarare tvärtom då lärare får lära sig lågaffektivt bemötande och annan pedagogisk smörja.

Ibland behövs en king Kong alfahane som vrålar åt dom uppstudsiga spelarna att sitta ned och hålla käften vid hens spelbord 🤣

Nu menar jag inte att du sagt att lärare är det bästa yrket för en spelledare men det verkar vara någon sorts konsensus i tråden och jag ville mer framhäva att yrket har noll och inget med ens förmåga att vara en bra spelledare eller gruppledare rent generellt att göra.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Jag har spelat mycket med ett gäng gamla studentspexare, det är ofta bra. Men de har ju vitt skilda yrken... Eller typ alla är läkare och psykologer när jag tänker på det... Men alla har teater- och impro-vana
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Någon med journalistisk bana tror jag. Grafiskt, skrivande, grävande. Allt som krävs för att hitta en bra story samt göra schyssta handouts.

PS. Jag är medveten om att det är olika människor som gör olika saker på en tidning.

Pps. Lärare kan ju knappt sätta igång en projektor så tveksamt om de ens lyckas ladda hem rollformulär... ;)
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Pps. Lärare kan ju knappt sätta igång en projektor så tveksamt om de ens lyckas ladda hem rollformulär... ;)
Farligt nära sanningen, jag är glad att jag lyckats leja ut såna sci-fi projekt som musik, discord och onlineformulär till mer tekniskt kunniga människor
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag gillar ju generellt inte spelledare och vill vanligtvis att de ska hålla sig borta från mina spelgrupper, men om jag får välja ett yrke på en medspelare så hade nog poet legat nära till hands. Att behärska det svenska språket gör jättemycket för min spelupplevelse.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Någon med journalistisk bana tror jag. Grafiskt, skrivande, grävande. Allt som krävs för att hitta en bra story samt göra schyssta handouts.

PS. Jag är medveten om att det är olika människor som gör olika saker på en tidning.

Pps. Lärare kan ju knappt sätta igång en projektor så tveksamt om de ens lyckas ladda hem rollformulär... ;)
Du kommer inte få några erfarenhetspoäng nästa session.:devilish: Hälsar SL som är lärare.
 
Top