Vad är det bästa yrket för en spelledare?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vad hade ni valt om ni fått välja spelledare bland olika yrkeskategorier? En historiker, ingenjör, skådespelare, reseguide osv.?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kanske är det för att jag är en själv, men jag tänker lärare. Gärna i något ämne som är relevant för det vi spelar, men kombinationen organisatorisk förmåga, planeringsförmåga, och förmåga att sortera och paketera information och strukturera saker till begripliga, sammanhängande och meningsfulla berättelser samt individualisera så att varje deltagare får utmaningar på sin nivå…

Givetvis utgår jag då från en kompetent lärare. Jag säger inte att jag själv är kompetent, men jag vet vad jag strävar efter.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Lärare, jag är själv lärare men det är inte därför jag säger det.

Lärare, som är kompetenta och utvecklat en skicklighet i sitt yrke, måste behärska en rad förmågor som fungerar bra runt spelbordet:
  • Organisera.
  • Leda.
  • Samordna.
  • Konflikthantera.
  • Strukturera.
  • Fånga upp och leda in grupp såväl som individ.
  • Väcka intresse för det som presenteras, även om det till en början med kan kännas avlägset och abstrakt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Lärare går ut starkt!

Men ni har nog rätt i att dem har en bra blandning av kunskap, pedagogik, berättarkunskaper och organisationsförmåga. Jag tror en ingenjörslagd NO-lärare hade varit särskilt bra. En som kan ta in regelmekaniker och spelleda en sci-fi kampanj.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror en ingenjörslagd NO-lärare hade varit särskilt bra. En som kan ta in regelmekaniker och spelleda en sci-fi kampanj.