Nekromanti Vad är bra och dålig med Gumshoe?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
nyvinter;n79517 said:
Men å andra sidan, för mig är gumeshoes poängsystem precis lika mycket och lite metaspel som kroppspoäng och att spelarna vet exakt hur bra chans de har på att lyckas. Det är bara inte lika mycket del av standard-"vokabulären".
Det är därför jag egentligen helst ser system som är så enkla att SL kan sköta dem i sin helhet utan problem. Alltså att spelare inte vet hur många "kroppspoäng" de har och heller inte vet exakt hur stor chans de har att lyckas.

Problemet är väl att jag själv är systemallergiker, så om jag som SL ska kunna sköta all mekanik behöver den vara så liten att den nästan inte finns... =)

(Det är därför Rotsystems mekanik är så minimal...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Det är förresten också en kritik jag har mot Gumshoe: Det är extremt svårt att låta SL sköta all mekanik, eftersom poängspenderandet är ett taktiskt val som i de flesta Gumshoevarianter inte är det minsta kopplat till val som rollpersonen gör -- när det gäller annan mekanik, som hur rollpersonen ska anfalla t.ex, så kan spelaran bara beskriva och SL enkelt förvandla det rakt av till något mekaniskt. I Gumshoe måste spelaren hantera systemet. Det är ofrånkomligt så länge poäng ska spenderas.
 
Top