Nekromanti Vad är bra och dålig med Gumshoe?

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har aldrig provat iden som Gumshoe, efter att ha läst en massa här är jag nyfiken:

Är det ett bra system?

Vad är bra?

Vad är dåligt?

Vilket av spelen som använder systemet skulle du rekommendera? eller är det något Gumshoe spel som är kass?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Bra: Enkelt, snabbt (i de flesta versioner). Revolutionerade på många håll tänkandet kring ledtrådar -- visst hade många spelat utan att man slog slag för att hitta edtrådar tidigare, men Gumshoe har det som central grej i systemet vilket tydliggjorde det. Och i undersökande spel funkar det helt enkelt jäkligt dåligt att hålla på med perceptionsslag och annat om målet är att fokusera på player skill-baserad mysterielösning (alltså att spelarna får agera Miss Marple / Hercules Poirot).

Dåligt: Att de blandar ovanstående med ett dramaturgiskt system som pysslar med "spotlightfördelning". I praktiken blir det en astråkig poängekonomi där man skyfflar runt, spenderar och får tillbaks poäng på metanivå vilket åtminstone för mig stör spelflödet.

Jag rekommenderar Mutant City Blues, det är ett av de bästa spel jag känner till. Bra, lagom lätt Gumshoevariant, lysande spelvärld som är perfekt anpassad för den tilltänkta spelstilen.

Det sämsta Gumshoe jag läst är nog Ashen Stars, som har ett alldeles för komplext system. Framför allt för rymdstrid -- det är både komplext, långsamt och rätt dåligt.


Så jag tycker att Gumshoe är ett ganska dåligt system, men mycket bättre än många andra köpesystem. Jag har inspirerats en hel del av det.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
krank;n79073 said:
Dåligt: Att de blandar ovanstående med ett dramaturgiskt system som pysslar med "spotlightfördelning". I praktiken blir det en astråkig poängekonomi där man skyfflar runt, spenderar och får tillbaks poäng på metanivå vilket åtminstone för mig stör spelflödet.
Det beror lite på vilken version man använder. I Mutant City Blues känns det definitivt som ett spotlightsystem, men i Night's Black Agents så har i varje fall jag fått för mig att det drar tankarna till ett utmattningssystem. (det kan ju bero lite på skillnaderna i hur Laws och Hite skriver.)

Har man en spelargrupp som tänker i nuet och inte på vad som kan behövas om en timme så tycker jag att gumshoe är ett riktigt bra system. Är man en min-maxar-spelare så kommer man hata det då det inte är gjort för att man ska vara superbra på en specifik sak.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag utgår från The Esoterrorists eftersom det är det enda Gumshoe-rollspel som jag har läst (men inte spelat eller spelledit):

Bra:

Jag börjar med det mest uppenbara. Spelsystemet är nästan pinsamt enkelt vilket jag gillar. Det här är hela Gumshoes spelsystem mer eller mindre:

Allmänna färdigheter: Slå en T6 över en svårighetsnivå. Du får addera +1 till tärningsslaget när du slår för allmänna färdigheter per pool point du offrar. Svårighetsnivåerna är 2-8. Du börjar äventyret med lika många pool point som du har i färdighetsvärde.

Undersökande färdigheter: Man slår aldrig för undersökande färdigheter. Istället hittar man huvudledtråden automatiskt om man använder rätt färdighet på rätt ställe. Man får sedan i princip en extra ledtråd per pool point man offrar. Huvudledtråden är nödvändig för att komma vidare medan de extra ledtrådarna ökar sannolikheten att lyckas med äventyret, leder till ett sidospår etc.

Spelet är på totalt 150 sidor inkl introduktionsäventyr/kampanjmiljö. Jag vet inte om det är min engelska som bara blir sämre och sämre eller om språket i The Esoterrorists är svårare att förstå än i många andra spel på engelska/amerikanska. Jag tycker det är svårläst och det beror inte på sidantalet, typsnittet eller formgivningen men resultatet blir att jag tycker att spelet är onödigt svårläst.

Sedan finns det enkla regler för skador (Health) och skräck (Stability).

Dåligt:

Varför har man lättare för att lyckas om man offrar pool points när man använder allmänna färdigheter tex skjuter en pistol eller letar i sin bil efter rätt utrustning (färdigheten Preparedness)? I The Esoterrorists så försvarar de spelsystemet med att offrade pool points innebär man tar i så man skiter ner sig ungefär och det gör att sannolikheten att lyckas ökar. Det låter mer som en bortförklaring än en vettig förklaring till varför pool points används för allmänna färdigheter tycker jag.

Dessutom skiljer sig allmänna färdigheter från undersökande färdigheter eftersom färdighetsnivåerna är olika bra för de olika färdighetstyperna. Tex är färdighetsnivå 3 bra i en undersökande färdighet men motsvarande färdighetsnivå i en allmän färdighet innebär att personen är ganska dålig på färdigheten. De undersökande färdigheterna och de allmänna färdigheterna lever skilda liv i samma spelsystem. Dessutom finns Health och Stability med bland de allmänna färdigheterna trots att deras färdighetsvärden också skiljer sig från de andra färdigheterna.

Den enda fördelen med att spelsystemet gör så stor skillnad på allmänna och undersökande färdigheter är att du kan ersätta spelsystemet för allmänna färdigheter med vilket annat spelsystem som helst tex D6 eller BRP. Det påverkar ändå inte hur de undersökande färdigheterna fungerar i spelet. Dessutom slipper man förvirringen med pool points som ändå inte motsvarar samma sak för de olika färdighetstyperna och som de inte ger en vettig förklaring till varför de finns för allmänna färdigheter.

The Esoterrorists ger väldigt lite hjälp att skapa karaktärer. I princip säger spelet till spelarna att de får spela vad som helst bara de kommer på det själva och motiverar varför de har den och den färdigheten. Jag hade gärna sett arketyper liknande de som finns i Kult (men utan alla mörka sidor eftersom rollpersonerna är "de goda" i The Esoterrorists).
Det finns heller inga grundegenskaper och rollformuläret innehåller i stort sett bara en lista över färdigheter. Rollpersonen är kort och gott en färdighetslista. Tre listor med undersökande färdigheter och en lista med allmänna färdigheter. Det är allt. Det är möjligt att det finns en tanke med att the Esoterrorist inte hjälper spelarna att skapa karaktärer utan snarare gör att de spelar sig själva med färdigheter men jag gillar inte upplägget.

The Esoterrorists saknar utrustningslistor och vapentabeller. Det finns bara skadevärden för tre-fyra vapentyper tex knytnäve, kniv, pistol och tungt vapen. Spelkonstruktören har kanske en tanke med det också men jag hade gärna sett ett kapitel med utrustning och vapentabeller. Särskilt eftersom spelet så tydligt utspelar sig i nutid. Annat hade det varit om det som Chock hade varit tidlöst. Hur det är med den här saken i Trail of Cthulhu, Ashen Stars, Mutant City Blues det vet jag inte.

Jag planerar att spela en variant av The Esoterrorists men jag kommer troligtvis att använda T10 istället för T6 för allmänna färdigheter. Jag tycker det är mer intuitivt att slå under ett modifierat värde mellan 1-10 med 1T10 än att slå 1T6 över en svårighetsnivå. Jag tycker att Gumshoe gör det onödigt svårt för spelarna att omedelbart förstå hur stor chans de har att lyckas med ett färdighetsslag. Pool points för allmänna färdigheter skippar jag eftersom jag tycker att det bara är krystat. Dessutom funderar jag på att införa färdighetsslag för att hitta extra ledtrådar med undersökande färdigheter.

Jättebra/jättedåligt:

Jag avslutar med det jag misstänker är själva Gumshoe-spelsystemet. Användaren Rickard skrev i en annan tråd att Robin Laws (som är den som har skrivit Gumshoe och flera av Gumshoe-rollspelen tex The Esoterrorists) är en mästare på att bygga in speltips i spelsystemet och att de undersökande färdigheterna (med sina pool polints) egentligen bara är ett sätt att få spelarna att spela på ett visst sätt. De undersökande färdigheterna är så som jag tolkade Rickard mest maskerade speltips.

Detta stämmer isf bra med hur färdigheterna är tänkta att användas av spelledaren när han/hon konstruerar äventyr. Spelledaren har en matris som består av rader med alla undersökande färdigheter (en rad per undersökande färdighet) och kolumner (en kolumn per rollperson) med rollpersonernas namn. Spelledaren kryssar sedan i vilka undersökande färdigheter rollpersonerna har där rad och kolumn möts. Ev skriver spelledaren även hur många pool points rollpersonerna har i cellen.
Matrisen gör det enkelt för spelledaren att se vilka ledtrådar som rollpersonerna kan hitta och hur många extra ledtrådar de kan hitta utöver huvudledtråden (som de hittar automatiskt om de bara använder rätt färdighet på rätt ledtråd). Det återstår "bara" för spelledaren att hitta på ledtrådar och sedan gömma dem på olika platser, hos olika personer eller i olika föremål i äventyret.
Dessutom hjälper matrisen spelledaren att konstruera äventyr som gör att alla spelare någon gång får spela en central roll för äventyrets lösning.

Jag ser Gumshoe som spelledartips maskerade till ett spelsystem. De enkla reglerna finns för att tala om för spelledaren/spelarna att ett deckaräventyr bör vara regellätt så att reglerna inte stör ut storyn. De undersökande färdigheterna finns för att hjälpa spelarna att spela undersökare som väger värdet av en extra ledtråd mot hur mga pool points de har. Matrisen talar om för spelledaren hur han/hon ska skapa deckaäventyr som innehåller vettiga ledtrådar och äventyr där alla spelare är delaktiga i äventyret.

Sakerna här ovanför är också det riktigt dåliga med Gumshoe så som jag ser det. Spelledaren kommer att behöva husregla mycket eftersom reglerna knappt säger någonting om chansen att lyckas. Jag kan inte minnas att The Esoterrorists innehåller regler för tex biljakter. Hur fungerar biljakter i The Esoterrorist? Det är upp till dig som spelledare att bestämma. Spelsystemet ger inget svar och ingen hjälp på vägen annat än att just inte så i vägen för spelledarens husregler.

Vad händer om spelledaren konstruerar ett äventyr efter 4 rollpersoners undersökande färdigheter i matrisen och en spelare/rollperson ställer in sin medverkan i spelmötet i sista stund? Äventyret är ju konstruerat för att alla rollpersoner ska spela en central roll någon gång i äventyret. Antingen får spelledaren fort som bara den ändra bland ledtrådarna eller också får spelledaren ge de övriga rollpersonerna undersökande färdigheter som de nyss inte hade vilket inte är särskilt trovärdigt. Detta innebär tror jag att bra Gumshoe-äventyr är väldigt låsta till sammansättningen av rollpersoner (eller rättare sagt till sammansättningen av rollpersonernas undersökande färdigheter).

Sedan har vi risken med poängekonomin som Krank skrev om. De undersökande färdigheternas pool points är väldigt viktiga i spelsystemet Gumshoe. Tar man bort dem så återstår i stort sett bara en T6:a till spelsystem.

Slutsats:

För att svara på din fråga. Jag tycker att Gumshoe är ett bra system eftersom jag uppfattar att spelsystemet hjälper mig att spelleda deckarrollspel och det gör det (utan att ha spelat eller spelledit Gumshoe) betydligt bättre än tex D20, BRP, D6, Savage Worlds mfl generiska spelsystem. Min motfråga är om det finns något bättre spelsystem för att spela undersökande rollspel? Svaret på den frågan är också svaret på din fråga. Gumshoe är uppenbart konstruerat för undersökande rollspelande och jag tror inte (jag har ju bara läst The Esoterrorists dvs aldrig spelat eller spelledit Gumshoe) att Gumshoe gör det jobbet dåligt. Det får ses som ett gott betyg men det beror ytterst på vad alternativet är.

Gumshoe har lärt mig "hitta ledtrådar automatiskt", "extra ledtrådar" (framförallt hur extra ledtrådar kan användas för att skapa ett deckaäventyr), "matrisen". Dessutom tycker jag att det är väldigt "deckigt" att Gumshoes färdighetslista till 3/4 består av undersökande färdigheter. Jag hade gärna sett ett fördjupningskapitel om vetenskaperna bakom de undersökande färdigheterna nu när jag tänker på det. Gärna med tips på passande ledtrådar till resp färdighet/vetenskap.

Jag vill inte rekommendera något specifikt Gumshoe-spel eftersom jag inte har läst dem alla men jag hade om jag var du satsat på ett Gumshoe-rollspel som är ganska nytt (dvs inte Fear Itself) och som motsvarar vilken värld du vill att mysterierna ska utspela sig i. Tex The Esoterrorists för klassisk skräck i nutid, Trail of Cthulhu för Cthulhu-skräck, MCB för superhjältar, Ashen Stars för sience fiction. Jag kan inte säga hur eller om själva Gumshoe-spelsystemet skiljer sig mellan spelen. Någon anpassning till spelvärlden lär det ju vara men om Gumshoe som sådant skiljer sig åt det kan jag inte svara på.

Vad säger ni som har mer erfarenhet av Gumshoe? Har jag missuppfattat eller glömt någonting centralt i Gumshoe?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
nyvinter;n79093 said:
Det beror lite på vilken version man använder. I Mutant City Blues känns det definitivt som ett spotlightsystem, men i Night's Black Agents så har i varje fall jag fått för mig att det drar tankarna till ett utmattningssystem. (det kan ju bero lite på skillnaderna i hur Laws och Hite skriver.)

Har man en spelargrupp som tänker i nuet och inte på vad som kan behövas om en timme så tycker jag att gumshoe är ett riktigt bra system. Är man en min-maxar-spelare så kommer man hata det då det inte är gjort för att man ska vara superbra på en specifik sak.
Mitt problem är nog mest att det är en metapoängsekonomi, tror jag. Jag hatar ju synlig mekanik överlag, och tycker inte riktigt att den här fyller något konstruktivt syfte. Den typ bara stjäl uppmärksamhet... Eller ja, jag har ju inte läst NBA än. Kanske har de fått till det där. Men jag har ogillat systemet i MCB, ToC, Esoterrorists (första utgåvan) och Ashen Stars.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
nyvinter;n79093 said:
Har man en spelargrupp som tänker i nuet och inte på vad som kan behövas om en timme så tycker jag att gumshoe är ett riktigt bra system. Är man en min-maxar-spelare så kommer man hata det då det inte är gjort för att man ska vara superbra på en specifik sak.
Jag försökte Trail of Cthulhu med mitt gäng hårdhudade simulationister, uppfödda på d20 och BRP. De hade inga problem med de undersökande färdigheterna, men avskydde de allmänna färdigheterna passionerat.

Eftersom Laws är en väldigt erfaren och medveten konstruktör misstänker jag att detta inte är ett olycksfall i arbetet, utan att han avsiktligt försökt avskräcka från den spelstil som mitt gäng gillar.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
krank;n79073 said:
Så jag tycker att Gumshoe är ett ganska dåligt system, men mycket bättre än många andra köpesystem. Jag har inspirerats en hel del av det.
Dåligt relativt vad då? Känner du till något system som gör jobbet bättre än Gumshoe (mer än något av spelen du har gjort själv)? Eller tycker du att alla köpespel är dåliga dvs att inget deckarspelsystem är bra nog?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Mutanten;n79140 said:
Dåligt relativt vad då? Känner du till något system som gör jobbet bättre än Gumshoe (mer än något av spelen du har gjort själv)?
Dåligt inte ställt i relation till något, utan mätt enligt den ganska konkreta måttstocken "kan jag tänka mig att spelleda detta utan ganska stora förändringar". Jag gillar Mutant City Blues, men skulle jag spelleda det idag så blev det nog till att transplantera superkrafterna till mitt eget system.

Och nej, utöver mina egna spel (framför allt Rotsystem) känner jag inte till något system som sköter ledtrådar och sånt bättre.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
nyvinter;n79093 said:
Det beror lite på vilken version man använder. I Mutant City Blues känns det definitivt som ett spotlightsystem, men i Night's Black Agents så har i varje fall jag fått för mig att det drar tankarna till ett utmattningssystem. (det kan ju bero lite på skillnaderna i hur Laws och Hite skriver.)

Har man en spelargrupp som tänker i nuet och inte på vad som kan behövas om en timme så tycker jag att gumshoe är ett riktigt bra system. Är man en min-maxar-spelare så kommer man hata det då det inte är gjort för att man ska vara superbra på en specifik sak.
Kan du utveckla de där två styckena? Ge exempel är du snäll.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Det lilla jag stör mig på med Gumshoe är att det för undersökande färdigheter bara utgår från spelarens förståelse av situationen: när_spelaren_ förstår vilken färdighet som borde vara användbar fungerar ledtrådssystemet. Därigenom avgör spelarförståelsen om rollpersoner lyckas eller ej, vilket kan vara tråkigt för då blir det hopplöst att spela om man saknar IRL-kunskaper. Då gillar jag bättre idén med three clue rule (förbered alltid minst tre sätt för spelarna att klara av ett problem).
 

Kim Eriksson

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
15
Jag håller just nu på och kör en Trail of Cthulhu kampanj med fyra andra hugade spelare. Har precis bara läst igenom regelverket innan start av alltsammans och nu hunnit med de första tre spelomgångerna.

Så långt känns det rätt så intuitivt, men samtidigt lite oprecist - läs. få regler att följas utav. Skapar på sätt och vis samma känsla som man hade när spelade D&D för 30 år sedan och alla relger låg som i en dimma - lämnade det mesta åt fantasin, mao.

Återkommer när provat mer och kommit in i del hela på ett mer nyanserat vis...
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Bolongo;n79134 said:
Eftersom Laws är en väldigt erfaren och medveten konstruktör misstänker jag att detta inte är ett olycksfall i arbetet, utan att han avsiktligt försökt avskräcka från den spelstil som mitt gäng gillar.
Vad var det med de allmänna färdigheterna som inte fungerade som ni ville att det skulle fungera i Gumshoe? Kan du ge något konkret exempel?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Bolongo;n79134 said:
Jag försökte Trail of Cthulhu med mitt gäng hårdhudade simulationister, uppfödda på d20 och BRP. De hade inga problem med de undersökande färdigheterna, men avskydde de allmänna färdigheterna passionerat.

Eftersom Laws är en väldigt erfaren och medveten konstruktör misstänker jag att detta inte är ett olycksfall i arbetet, utan att han avsiktligt försökt avskräcka från den spelstil som mitt gäng gillar.
Det här vad jag tror kommer hända med mitt vanliga spelgäng också, då de har samma spelbakgrund, å andra sidan älskade de Svavelvinter, så vem vet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Mutanten;n79238 said:
Vad var det med de allmänna färdigheterna som inte fungerade som ni ville att det skulle fungera i Gumshoe? Kan du ge något konkret exempel?
Vi och vi. Det var just det som redan påpekats i tråden. Att spendera ur en pool med poäng är extremt speligt, och det störde mina vänners djupt rotade simulationism. De uttryckte det inte i de termerna, förstås. De skulle heller aldrig säga att de inte är bekväma med att kliva ur 'actor stance' för att istället tänka i 'director stance', men jag skulle beskriva deras reaktion så.

Att de kunde köpa speligheten i undersökningarna tror jag berodde på att där löser det något som upplevts som ett problem - de hade däremot aldrig haft någon känsla av att exempelvis strider i CoC utgjorde ett problem, så där var mottagligheten för en 'lösning' lägre.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Mutanten;n79142 said:
Kan du utveckla de där två styckena? Ge exempel är du snäll.
I NBA är du uttalat en badass agent. Så du är skitbra på saker, men eftersom du är en människa innebär det att du är så bra när du är utvilad och har full överblick av situationen. Efter att med enkelhet (spenderat poäng) tagit dig in i ett föredetta KGB-komplex och hittat en laptop med skumt innehhåll så har larmet gått, du har haft vakter som skjutit på dig och en vampyr har tömt ut dina undvikande färdigheter och slagit dig gul och blå så är man inte på topp. Då gäller det inte att vara en badass utan att fly iväg med vad ork man har kvar och sedan vila upp (24timmare refresh av allmänna poäng) för eventuell hämd.

Och tänka i nuet som spelare: se det eom en löpare. Visst, de kanske sparar krafter mot slutet för att orka sprinta imål innan de andra (förhoppningsvis) men det är fortfarande i slutet av samma situation. De sparar inte på krafterna i det här loppet på grund av det som de ska göra senare. Folk som sparar på poängen för att de är bra att ha i framtiden kommer inte långt fram i loppet och får kanske inte heller springa nästa gång,

Men å andra sidan, för mig är gumeshoes poängsystem precis lika mycket och lite metaspel som kroppspoäng och att spelarna vet exakt hur bra chans de har på att lyckas. Det är bara inte lika mycket del av standard-"vokabulären".
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Tror ni att det är så att Laws har utelämnat arketyper i The Esoterrorists för att spelarna ska välja färdigheter mer fritt och på så vis indirekt tala om för spelledare vilken typ av deckaräventyr de önskar spela?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
nyvinter;n79517 said:
I NBA är du uttalat en badass agent. Så du är skitbra på saker, men eftersom du är en människa innebär det att du är så bra när du är utvilad och har full överblick av situationen. Efter att med enkelhet (spenderat poäng) tagit dig in i ett föredetta KGB-komplex och hittat en laptop med skumt innehhåll så har larmet gått, du har haft vakter som skjutit på dig och en vampyr har tömt ut dina undvikande färdigheter och slagit dig gul och blå så är man inte på topp. Då gäller det inte att vara en badass utan att fly iväg med vad ork man har kvar och sedan vila upp (24timmare refresh av allmänna poäng) för eventuell hämd.

Och tänka i nuet som spelare: se det eom en löpare. Visst, de kanske sparar krafter mot slutet för att orka sprinta imål innan de andra (förhoppningsvis) men det är fortfarande i slutet av samma situation. De sparar inte på krafterna i det här loppet på grund av det som de ska göra senare. Folk som sparar på poängen för att de är bra att ha i framtiden kommer inte långt fram i loppet och får kanske inte heller springa nästa gång,

Men å andra sidan, för mig är gumeshoes poängsystem precis lika mycket och lite metaspel som kroppspoäng och att spelarna vet exakt hur bra chans de har på att lyckas. Det är bara inte lika mycket del av standard-"vokabulären".
Går det inte lika bra att köra med att rollpersonerna tappar 5 % i färdighetsvärde för varje gång de slår för färdigheten? Det leder ju ofrånkomligen till den effekt du gillar i NBA.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Jo. för all del. men det blir mer sifferbokföring och hur långt ner ska man dra av de där fem procenten? I NBA tittar man på rollformuläret och ser vad man har utöver grundchansen.. (Jag ser inte T20 eller T100-systemen som heliga och att allt måste göras om till BRP/D20-kloner.)
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
nyvinter;n79548 said:
Jo. för all del. men det blir mer sifferbokföring och hur långt ner ska man dra av de där fem procenten? I NBA tittar man på rollformuläret och ser vad man har utöver grundchansen.. (Jag ser inte T20 eller T100-systemen som heliga och att allt måste göras om till BRP/D20-kloner.)
Vad jag egentligen försöker säga är att jag inte tycker att det här är en anledning till att spela med Gumshoe även om det inte är standard i BRP/d20. Det är enkelt att hitta på liknande uttröttningsregler till andra spelsystem.

Jag ser Gumshoe som en metod att skapa och spela deckarrollspel. Ta inte illa upp men det är utifrån den aspekten som jag är intresserad av att analysera Gumshoe.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Mutanten;n79551 said:
Jag ser Gumshoe som en metod att skapa och spela deckarrollspel. Ta inte illa upp men det är utifrån den aspekten som jag är intresserad av att analysera Gumshoe.
Visst, men för- och nackdelar med systemet innebär även de delar som inte direkt handlar om de undersökande delarna. Som i det här fallet.
 
Top