Nekromanti V2089 (Spelet slut)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rollista

På vilket sätt tycker du förmågorna är obalanserade?
Förmågorna i sig är inte obalanserade, utan obalansen kommer oftast då (enligt mig) då man har med flera förmågor eller information i spel. Eftersom det blir mer att ta hänsyn till.

Angående massoutning i ett spel där ingen riktigt har koll på vad man kan förvänta sig för förmågor/information tror jag bidrar till massoutning för att försöka få ett grep om hur spelet är konsturerat. Dvs ju mer information som finns dess större chans är det att spelarna väljer att gå ut med all information tidigt. Sen är det bara skillnad på hur man gör det under spelets gång.
Men åter igen det är vad jag anser.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Massiv text: Min och Brynolfs konversation (hoppas inte Brynolf tar illa upp)
Mukwa said:
Nä, först och främst undrar jag hur i helsike de grönar alla med sammanlänkade förmågor (2 MERCs, 2 MPOL). Det är ju inte alls självklart att alla är bybor, eller? snarare tvärtom. Åtminstone någon ulv borde gömma sig bland paren, och två gör det inte. I runda 1 verkar diskussionen ha varit ett ganska klockrent grönande, och jag förstår inte det.

Hur funkade MUT-gröningen? Den är inte heller logisk väl?

Sen undrar jag vad jag egentligen borde tagit för beslut om Andersson. OM byn lyckades ta ut två ulvar skulle det vara väldigt jobbigt för den sista ulven. Om det däremot hade slagits ut 2 bybor och Andersson rök skulle ulvarna ha tjänat på det och kompenserats för att Andersson aldrig hittade hit. Den lösningen jag gjorde tjänade ingen på, statistiskt räknat tjänade byn på det eftersom det mest sannolika är att hänga en bybo, men chansen hade funnits att få ut två ulvar. Nu är det dessutom så illa att Spider Jerusalem hade rykt och byn faktiskt hade blivit av med två ulvar den rundan. Mitt beslut tog jag innan, men nu kan ju byn tolka det som just att jag räddade SJ då A redan skulle åka. Vad skulle du ha gjort?
Brynolf said:
Angående gröningarna är det ju ganska "rakt" tänk. Varför skulle ulvar vara millers? Varför skulle en ulv och en bybo ha en förmåga tillsammans? Att (om?) det inte är så, är det ju en fint av SL. Och så långt har det inte tänkts, uppenbarligen. De/vi tar den lättaste vägen. Det rör sig så klart inte om några totalgröningar. Mycket kan svänga än.

Det är ju alltid knepigt med spelare som inte dyker upp. Nackdelarna med att göra som du gjorde är ju dels, som du säger, att spelarna kan dra slutsatser av det. Det var lite samma i Ankeborgsspelet när Vic gick in och stoppade en rollbeskrivnings-diskussion. Spelarna drog då slutsatsen att de var något på spåren. Så SL-ingripanden öht är väldigt riskabla och kan störa spelflödet.

En annan nackdel med det är ju att om byn bestämt sig för att rösta ut spelare X, och så åker han inte ut, kan nästa runa bli ganska lam, då alla återupptar sina röster på X och så händer inte så mycket mer. Nu verkar det ju inte bli så den här gången lyckligtvis.

Samtidigt är det ju omöjligt att förutse om någon, och i så fall av vilken fraktion, kommer behöva diskas. Och en diskning rubbar så klart balansen. Nu var det ju bara otur att det var en ulv som du "räddade". Hade det varit en bybo hade det inte gjort något alls. Hade du gått ut med din plan i förväg hade vi sluppit meta-tänkandet som Vimes varit inne på, men samtidigt hade röstandet i första rundan blivit rätt urvattnad och meningslös.

Jag vet inte hur jag skulle ha gjort. Allt är typ lika o-bra, framför allt eftersom det var en ulv som inte dök upp. Annars är det ju mindre noga. I första hand kanske man skulle ha letat efter en ersättare till Andersson?
Mukwa said:
Angående gröningarna är det ju ganska "rakt" tänk. Varför skulle ulvar vara millers? Varför skulle en ulv och en bybo ha en förmåga tillsammans? Att (om?) det inte är så, är det ju en fint av SL. Och så långt har det inte tänkts, uppenbarligen. De/vi tar den lättaste vägen. Det rör sig så klart inte om några totalgröningar. Mycket kan svänga än.
Absolut kan det svänga. Vic är lite inne på att det borde gömma sig en ulv bland NOMerna, men Xyas är inte alls särskilt säker. När jag designade rollerna så tänkte jag inte alls på bybo eller inte bybo. Jag tänkte på yrken och klass. Om en ulv fick yrket MPOL så hade hen fått samma förmåga som alla andra MPOLs. Dessutom är ju båda relationsförmågorna, dvs kolla yrke på de som åker ut (MERC) och kolla klass på de som åker ut (MPOL) förmågor som byn inte egentligen behöver, men det har inte tagits upp riktigt. Ulvarna skulle däremot ha användning för dem eftersom de kanske måste gissa sig till klass och yrke. Angående ulvar som millers var ju jag ganska hård motståndare till det i ankeborgsliret, så det fattar jag varför byn kan resonera bort (och nä, det finns inga heller), men det borde vara väldigt mysko att outa sig som miller. För det första borde någon ha snappat upp att den där snabba massoutningen var ganska dålig, eftersom det gav ulvarna mycket att gömma sig i (bland annat är det ett känt faktum att MUT är millers nu, den informationen är ju bara dålig för byn eftersom den är så jäkla bra för ulvar).

Så SL-ingripanden öht är väldigt riskabla och kan störa spelflödet.
Ja, så är det ju och det var helt klart en sak som jag kalkylerade på. Fasen. men det var inte ett lätt beslut. Framförallt inte när jag såg att SJ skulle ryka.

En annan nackdel med det är ju att om byn bestämt sig för att rösta ut spelare X, och så åker han inte ut, kan nästa runa bli ganska lam, då alla återupptar sina röster på X och så händer inte så mycket mer. Nu verkar det ju inte bli så den här gången lyckligtvis.
Mm, här tänkte jag att även om de bestämmer sig för att rösta ut samma person och rundan blir väldigt lugn så finns det ju iallafall minst en ulv kvar som de måste ta ut och jaga. Jag hoppades att byn skulle inse att om de var passiva, skulle de ha sabbat en runda för sig själva eftersom de inte skulle ha nåt att gå på till runda 3. Här har jag haft mer tur än jag kunde hoppas på, för ingenting verkar särskilt avgjort, även om SJ ligger väldigt nära att åka ut (men det är knappast mitt fel, tänker jag hävda utan att vara elak).

Hade det varit en bybo hade det inte gjort något alls. Hade du gått ut med din plan i förväg hade vi sluppit meta-tänkandet som Vimes varit inne på, men samtidigt hade röstandet i första rundan blivit rätt urvattnad och meningslös.
Jo, din liknelse till Vics ingripande i ankeborgsliret är väldigt bra faktiskt. Så här i efterhand skulle jag helt klart ha talat om hur jag skulle göra vid diskningar. Anledningen till att det inte står med i reglerna är för att det typ aldrig händer och jag har inte tänkt på det alls innan spelstart. Jag har ingen erfarenhet av det, mer än att Lukas blev diskad i western för att ha citerat sitt pm (något SJ egentligen ligger farligt nära, men då han är ulv och det redan diskats en person tänker jag låta det gå. Jag tänker dock ta upp det efter spelets slut.) Ja, nu kan alla dra slutsatser kring mitt beslut och det ville jag så klart inte. Jag hoppas att min formulering i runda 2-inlägget var tillräckligt smooth för att inte ha nåt att gå på, men det vet ju bara ni deltagare.

Hade det varit en bybo hade det inte gjort något alls.
Det hade gjort mindre, men något hade det gjort. Då hade vi haft 9/2 spelare till runda 2, sen finns en bomb med också så det kunde bli 6/2 till runda 3, runda 4 blir 4/1. Då har vi missat en hel runda pga diskningen. För utan diskningen skulle det bli 7/2 runda 3, 5/2 runda 4, 3/1 runda 5. Det är ju jättetråkigt att riskera det med en diskning tycker jag. Dessutom skulle ulvarna vinna på att ha fått ut dels en diskad free och charge plus en till. Jag hade nog resonerat på samma sätt även om det var en bybo. Då hade jag tvingat ulvarna att plocka den som inte var aktiv istället.

I första hand kanske man skulle ha letat efter en ersättare till Andersson?
Fast det kunde jag ju bara ha gjort om jag visste att han inte skulle dyka upp. dvs om Andersson sagt att han hoppar av, men det har han ju inte gjort och ingen har hunnit få tag på honom.
Brynolf said:
Mukwa said:
Dessutom är ju båda relationsförmågorna, dvs kolla yrke på de som åker ut (MERC) och kolla klass på de som åker ut (MPOL) förmågor som byn inte egentligen behöver, men det har inte tagits upp riktigt.
Mm, jag var faktiskt inne på att det var mjäkiga förmågor, men det tog aldrig spinn. Så jag tänkte "visst, vi kan förutsätta att de här två paren är gröna tills vidare och se vart vi kommer med den teorin." Men att det kunde vara en SL-fint hade jag i bakhuvet. Kan ju hända att fler tänker så.

Angående ulvar som millers var ju jag ganska hård motståndare till det i ankeborgsliret, så det fattar jag varför byn kan resonera bort (och nä, det finns inga heller), men det borde vara väldigt mysko att outa sig som miller. För det första borde någon ha snappat upp att den där snabba massoutningen var ganska dålig, eftersom det gav ulvarna mycket att gömma sig i (bland annat är det ett känt faktum att MUT är millers nu, den informationen är ju bara dålig för byn eftersom den är så jäkla bra för ulvar).
Det tänkte jag aldrig på. Det har ju i stället resulterat i att mutanterna grönats en del (även om Vimes nu är inne på att det gör det lätt för ulvarna att claima MUT, som du säger).

Ja, så är det ju och det var helt klart en sak som jag kalkylerade på. Fasen. men det var inte ett lätt beslut. Framförallt inte när jag såg att SJ skulle ryka.
Ja, en mycket tråkig sits. Man skulle kanske kunna gardera sig i förväg på nåt sätt, typ säga till bombmannen från början att hans bombförmåga försvinner om en bybo diskas, och motsvarande för byborna om en ulv diskas.

Mm, här tänkte jag att även om de bestämmer sig för att rösta ut samma person och rundan blir väldigt lugn så finns det ju iallafall minst en ulv kvar som de måste ta ut och jaga. Jag hoppades att byn skulle inse att om de var passiva, skulle de ha sabbat en runda för sig själva eftersom de inte skulle ha nåt att gå på till runda 3. Här har jag haft mer tur än jag kunde hoppas på, för ingenting verkar särskilt avgjort, även om SJ ligger väldigt nära att åka ut (men det är knappast mitt fel, tänker jag hävda utan att vara elak).
Ja, jag ser det fortfarande som spännande. Men så har jag ju bara fått veta en av de kvarvarande ulvarna också.

Jo, din liknelse till Vics ingripande i ankeborgsliret är väldigt bra faktiskt. Så här i efterhand skulle jag helt klart ha talat om hur jag skulle göra vid diskningar.
Mja, fast då hade ju första rundan blivit rätt skum eftersom alla hade vetat att det kvittade hur vi röstade. Jag tror mer på en halvdold balanserings-grej som jag skrev ovan.

Jag har ingen erfarenhet av det, mer än att Lukas blev diskad i western för att ha citerat sitt pm (något SJ egentligen ligger farligt nära, men då han är ulv och det redan diskats en person tänker jag låta det gå. Jag tänker dock ta upp det efter spelets slut.)
Det här med citat tycker jag man borde kunna komma runt genom att inte formulera alla fraktioners text likadant. så fall gör det ju inte så mycket om man citerar sin roll. Har fnulat lite på de där, särskilt efter Ankeborg där jag ju låg jävligt pyrt till pga erat citat-kryphål =)

Ja, nu kan alla dra slutsatser kring mitt beslut och det ville jag så klart inte. Jag hoppas att min formulering i runda 2-inlägget var tillräckligt smooth för att inte ha nåt att gå på, men det vet ju bara ni deltagare.
Jo, jag hade nog inte tänkt på det i första taget. Men Vimes är ju alltid Vimes.

Fast det kunde jag ju bara ha gjort om jag visste att han inte skulle dyka upp. dvs om Andersson sagt att han hoppar av, men det har han ju inte gjort och ingen har hunnit få tag på honom.
Förvisso. Knepigt, som sagt.
Mukwa said:
Mm, jag var faktiskt inne på att det var mjäkiga förmågor, men det tog aldrig spinn. Så jag tänkte "visst, vi kan förutsätta att de här två paren är gröna tills vidare och se vart vi kommer med den teorin." Men att det kunde vara en SL-fint hade jag i bakhuvet. Kan ju hända att fler tänker så.
Let´s hope :)

du said:
Ja, en mycket tråkig sits. Man skulle kanske kunna gardera sig i förväg på nåt sätt, typ säga till bombmannen från början att hans bombförmåga försvinner om en bybo diskas, och motsvarande för byborna om en ulv diskas.
Ja, det hade varit en riktigt bra idé iofs. Det tänkte inte jag på. Fast den har också nackdelar. Det skulle göra att vissa förmågor inte fungerade och att upplägget fick lida för det. När jag tänker på det så skulle det vara allt annat än bra. Iofs skulle vi haft samma antal spelare kvar, men det skulle bli lite kajko. Dessutom skulle det som sagt inte förhindra att byn lyckades ta ut två ulvar den rundan.

a, fast då hade ju första rundan blivit rätt skum eftersom alla hade vetat att det kvittade hur vi röstade. Jag tror mer på en halvdold balanserings-grej som jag skrev ovan.
Inte om det var en inaktiv bybo som diskades, då hade i så fall röstningen spelat roll och inte nattmordet. Då blir det iaf viktigt att rösta på den mest misstänkte, eftersom byn inte vet huruvida hängningen kommer äga rum eller inte.

Det här med citat tycker jag man borde kunna komma runt genom att inte formulera alla fraktioners text likadant. så fall gör det ju inte så mycket om man citerar sin roll. Har fnulat lite på de där, särskilt efter Ankeborg där jag ju låg jävligt pyrt till pga erat citat-kryphål =)
Ja, i princip har jag gjort så. Det finns inget fluff i rollerna annat än i förmågorna, och de som har identiska förmågor regeltekniskt har olika fluff och namn på förmågorna. Som exempelvis Vic och Recca. Vics förmåga heter Ballistik och Reccas heter Obduktion, men de gör exakt samma sak.

Ja, jag ser det fortfarande som spännande. Men så har jag ju bara fått veta en av de kvarvarande ulvarna också.
Om du vill veta den sista, eller något annat så är det bara att hojta till. Mina IRL-polare fattar inte någonting av sånt här så jag skulle bara tycka att det var kul att ha nån att skratta lite ondskefullt med :)
Brynolf said:
Mukwa said:
du said:
Ja, en mycket tråkig sits. Man skulle kanske kunna gardera sig i förväg på nåt sätt, typ säga till bombmannen från början att hans bombförmåga försvinner om en bybo diskas, och motsvarande för byborna om en ulv diskas.
Ja, det hade varit en riktigt bra idé iofs. Det tänkte inte jag på. Fast den har också nackdelar. Det skulle göra att vissa förmågor inte fungerade och att upplägget fick lida för det. När jag tänker på det så skulle det vara allt annat än bra. Iofs skulle vi haft samma antal spelare kvar, men det skulle bli lite kajko. Dessutom skulle det som sagt inte förhindra att byn lyckades ta ut två ulvar den rundan.
Mja, jag vet inte, jag tror det skulle kunna funka hyggligt om man fnular lite. Alltså, på nåt sätt boosta den fraktion som fick en spelare diskad. Det borde gå att komma på nåt bra.

a, fast då hade ju första rundan blivit rätt skum eftersom alla hade vetat att det kvittade hur vi röstade. Jag tror mer på en halvdold balanserings-grej som jag skrev ovan.
Inte om det var en inaktiv bybo som diskades, då hade i så fall röstningen spelat roll och inte nattmordet. Då blir det iaf viktigt att rösta på den mest misstänkte, eftersom byn inte vet huruvida hängningen kommer äga rum eller inte.
Det är sant, förstås. Men ju längre tiden går utan att den försvunne spelaren visar sig, desto större risker skulle åtminstone ulvarna kunna ta och rösta på varandra. Det skulle tveklöst påverka spelet på NÅGOT sätt.

Ja, jag ser det fortfarande som spännande. Men så har jag ju bara fått veta en av de kvarvarande ulvarna också.
Om du vill veta den sista, eller något annat så är det bara att hojta till. Mina IRL-polare fattar inte någonting av sånt här så jag skulle bara tycka att det var kul att ha nån att skratta lite ondskefullt med :)
Svårt att tacka nej där, även om det också hade varit kul att leva lite ovisst. Vem är den sista ulven, och hur funkar de där bomberna? Första gången jag sett sådana tror jag.
Mukwa said:
Det är sant, förstås. Men ju längre tiden går utan att den försvunne spelaren visar sig, desto större risker skulle åtminstone ulvarna kunna ta och rösta på varandra. Det skulle tveklöst påverka spelet på NÅGOT sätt.
Ja, det var en bra poäng. Ulvarna vet ju förstås vilken fraktion de inaktiva har. Jag tror inte att det finns någon bra lösning på en diskning, men kanske någon mindre dålig.

Svårt att tacka nej där, även om det också hade varit kul att leva lite ovisst. Vem är den sista ulven, och hur funkar de där bomberna? Första gången jag sett sådana tror jag.
Your call :)
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Mukwa said:
Eller en enklare karta som kanske förklarar mer hur jag tänkt med upplägget (lika mycket spoiler-varning här):

Klasser
ROB: PSI-förmågor fungerar inte på dem.
MUT: Sias röda
PSI: Kan använda andras förmågor
NOM: Har ingen klass-förmåga

Yrken
BRAT: Har ingen yrkes-förmåga
KRIM: Måste ge bort sin röst till någon annan
MERC: Om du är den ende i spel med denna förmåga får du reda på spelares Yrken när de dör.
MPOL: Så länge du inte är ensam med denna förmåga får du reda på spelares Klasser när de dör.
SVOT: Sprängteknik (Skicka EN bomb på någon runda 1-3)
KORP: Desarmera bomb (desarmerar en bomb helt enkelt)
MUD: Handledsdator (Siar fraktion, alltså vanlig siare)
ZIGGY: Överlever första gången spelaren egentligen skulle ha dött, dvs nattmord eller bomb.

!Paxen: ROB, MUD
K.K: PSI, BRAT
Sapient: MUT, ZIGGY
Möller: MUT, MERC
Vimes: NOM, MERC
Vic: NOM, MPOL
Recca: NOM, MPOL
Brynolf: NOM, KRIM

Spider: ROB, SVOT
Korpen: REP, Inget yrke

Andersson: REP, Inget yrke

Min grundidé var att alla skulle få förmågor. Den arbetade jag runt och försökte få allting att bli så vanilj som möjligt igen. Siaren finns med som vanligt (och PSI kan finurligt nog inte kopiera förmågan), väktarförmågan är sämre, då det är en bulletproof som bara gäller väktaren, men å andra sidan kan två bybor ha den förmågan (om PSI väljer att kopiera den, förvisso kommer PSI i det fallet också att sias röd, men det är bara kul och kan verifieras).
</div></div></div>
Brynolf said:
Många balla förmågor. Konrads var ju skithäftig, tex. Kan ge väldigt intressanta effekter =D Extra ballt om han snor förmåga från nån som ljugit. Blir en intressant överraskning... Fast i det här spelet går det väl knappast i dagsläget. Vem använde han den på?

Oj, är Korpen ulv alltså? Då ligger de lite halvpyrt till som det ser ut.

Frågan är om Spider har snackat med Andersson trots allt... tänker på info-förmågan han claimade. Fast det var ju ganska lätt att lista ut i det läget i vilket fall förstås.

Ja, det var en bra poäng. Ulvarna vet ju förstås vilken fraktion de inaktiva har. Jag tror inte att det finns någon bra lösning på en diskning, men kanske någon mindre dålig.
Nä, en diskning i sig är så tragisk att det nog inte går att balansera upp. Men det går nog att skademinimera på lite olika sätt. Värt att fnula på, det har ju hänt ett par gånger att någon diskas trots allt. Tror jag varit med om tre.
Mukwa said:
Många balla förmågor. Konrads var ju skithäftig, tex. Kan ge väldigt intressanta effekter =D Extra ballt om han snor förmåga från nån som ljugit. Blir en intressant överraskning... Fast i det här spelet går det väl knappast i dagsläget. Vem använde han den på?
Han använde Anderssons förmåga på Vicotnik. Jag har haft en kul pm-konversation med K.K. Han blev grinig för att jag avslöjade Anderssons fraktion, för K.K. trodde att han helt sonika skulle diskas och ingen skulle få reda på någonting. K.K. har nämligen "räknat ut" att om han inte får någon förmåga så innebär det ulv. På så sätt kunde han och ingen annan avgöra om Andersson var ulv eller inte vid en diskning. När jag förklarat att han då inte skulle fått ut någonting av Andersson, eftersom han tagits ur spel och alltså inte var med alls så menade K.K. att han då hade kunnat identifiera Andersson som ulv genom förmågan. Jag har räknat ut att det är därför K.K. är så suspekt mot !Paxen som har outat sig som siare :) Det är hilarious, faktiskt. Jag designade PSI-mutanten för att ge byn en möjlighet till en bullet proof extra, eller om en MPOL ryker kan förmågan ändå funka, eftersom det då skulle vara mer än en kvar. Men jag designade den också så att det finns negativa grejer PSIn kan få, tex att sias röd eller att ta en MERC-förmåga när någon fortfarande är kvar i spel.

Om K.K. och !Paxen samarbetar kan de dessutom sia mutanterna. K.K kopierar en MUT och !Paxen siar K.K. Om K.K. är röd vet K.K. att MUT är en miller, och alltså inte ljuger om det.
Oj, är Korpen ulv alltså? Då ligger de lite halvpyrt till som det ser ut.
Det suger. Det är dock inte Korpens fel. När Trasapa hoppade av valde Korpen att gå med för att det skulle bli nåt spel, trots att han inte hade tid egentligen. Korpen hjälpte mig dessutom att testa ett varulvsforum innan spelstart som jag fixade åt ulvarna att snacka på, så jag kunde inte slumpa in honom som jag gjorde med alla andra, eftersom han var medveten och hade tillgång till forumet. Nu visade det sig dessutom att ulvarna av någon jäkla anledning inte vill använda forumet, trots att jag har tjatat på dem. Av den anledningen har ulvinfon gått via mig, och eftersom Andersson aldrig dök upp och Korpen var inaktiv typ hela tiden valde jag efter ett tag att posta alla ulv-PM till samtliga ulvar. Därför visste t ex Spider Jerusalem om Anderssons och Korpens information. Jag hade räknat med att alla ulvarna skulle citera sina pm för varandra ändå, och det skrev jag i startinlägget på varulvstråden i det hemliga forumet. Jag gav dem alltså ingen fördel mitt i partiet, utan gav dem den information jag hade räknat med att de skulle ha. Hade jag startat spelet idag hade jag citerat alla pm i varulvstråden på det hemliga forumet direkt. Det hade blivit lättare och de hade fått tillgång till informationen direkt.

Spider Jerusalem, som är den enda ulven med aktivitet gör dessutom en riktigt dålig match, rakt igenom. Det om nåt är dock inte mitt fel :)

Ja, jag räknar med att det här partiet är över efter runda 3, dessvärre. Fan. Jag hade sett fram emot att det skulle bli så där fräsigt som jag tänkt mig, men det är mycket som har gått emot mig. Eller snarare, jag har inte varit förberedd ordentligt och dessutom är jag hel-rookie på design och att hålla i varulvsspel så både jag och spelet lider säkerligen av en massa barnsjukdomar.
Brynolf said:
Mukwa said:
Om K.K. och !Paxen samarbetar kan de dessutom sia mutanterna. K.K kopierar en MUT och !Paxen siar K.K. Om K.K. är röd vet K.K. att MUT är en miller, och alltså inte ljuger om det.
Töfft med synergier. Apropå det, hur hade du tänkt kring min förmåga? Jag såg det mest som en nackdel, men jag hade kanske kunnat göra någon snygg grej med den om jag hållit den hemlig och fått leva. Men det känns som det skulle vara svårt, och mest skapat en massa kaos och misstankar pga av mig. Och så var jag ju mer eller mindre tvungen att outa den för att inte röstas ut...

Ja, jag räknar med att det här partiet är över efter runda 3, dessvärre. Fan. Jag hade sett fram emot att det skulle bli så där fräsigt som jag tänkt mig, men det är mycket som har gått emot mig. Eller snarare, jag har inte varit förberedd ordentligt och dessutom är jag hel-rookie på design och att hålla i varulvsspel så både jag och spelet lider säkerligen av en massa barnsjukdomar.
Jo, att byn vinner är nog en lågoddsare, men vi får väl se. Vimes och Sapient är ju på gång att mörda varandra, tex. Jävligt synd med Andersson, han är duktig. Jag tycker inte det är ditt fel, hur som helst. Att Andersson diskas, Korpen inte har tid och Spider lirar klantigt har ju inget med designen att göra. Möjligen skulle du ha stoppat in en ulv i ett av förmåge-paren.
Mukwa said:
Töfft med synergier. Apropå det, hur hade du tänkt kring min förmåga? Jag såg det mest som en nackdel, men jag hade kanske kunnat göra någon snygg grej med den om jag hållit den hemlig och fått leva. Men det känns som det skulle vara svårt, och mest skapat en massa kaos och misstankar pga av mig. Och så var jag ju mer eller mindre tvungen att outa den för att inte röstas ut...
Nej, det var bara en nackdel, fast inte en särskilt stor nackdel egentligen eftersom du skulle veta vem som hade två röster. och förmågan fungerade bara om du var i spel, för att samma mängd röster som antalet spelare alltid skulle gälla. Det var också en aktiv förmåga som K.K. kunde ta, mer än så tänkte jag inte egentligen. Det var en sån där förmåga som var lite rolig men inte gjorde annat än att du tvingades lita på någon. Din tolkning av förmågan var way coolare imo, så den önskar jag att jag hade kört på. Mer sneaky KRIM liksom. Den hade funkat fint att ha som ulvförmåga också, både bra och dålig för en ulv.

Möjligen skulle du ha stoppat in en ulv i ett av förmåge-paren.
Ja, så här i efterhand skulle jag ha gjort det, men rent teoretiskt tycker ju jag att byn grönar paren på tok för lätt. Nu har de dessutom insett att 3 millers är för mycket så de kommer inte rota i nåt annat än mutanterna i runda 3 tror jag. Hoppas Möller blir mer misstänkt då, annars är det jobbigt för Sapient kan tala för sig. Tycker iofs inte att Sap har gjort en lysande match, men anklagelserna han får mot sig har han tagit hand om på ett väldigt bra sätt, ulvsniffandet är det dock sämre med.
Brynolf said:
Mukwa said:
Det var en sån där förmåga som var lite rolig men inte gjorde annat än att du tvingades lita på någon. Din tolkning av förmågan var way coolare imo, så den önskar jag att jag hade kört på. Mer sneaky KRIM liksom. Den hade funkat fint att ha som ulvförmåga också, både bra och dålig för en ulv.
Ja, jag var lite osäker på om folk skulle se mig som särskilt mycket grönare av att outa förmågan först, men det funkade ju fint. Det kanske för övrigt krävs lite fintande för att det inte ska grönas alltför mycket. Typ ge en ulv min förmåga och stoppa in en ulv i de där förmåge-paren. Det verkar ju som det här spelgänget tänker ganska straight-forward.

Ja, så här i efterhand skulle jag ha gjort det, men rent teoretiskt tycker ju jag att byn grönar paren på tok för lätt. Nu har de dessutom insett att 3 millers är för mycket så de kommer inte rota i nåt annat än mutanterna i runda 3 tror jag. Hoppas Möller blir mer misstänkt då, annars är det jobbigt för Sapient kan tala för sig. Tycker iofs inte att Sap har gjort en lysande match, men anklagelserna han får mot sig har han tagit hand om på ett väldigt bra sätt, ulvsniffandet är det dock sämre med.
Det ser ut som Spider och Korpen är de mest misstänkta dessvärre. :gremeek: Rätt dumt att bomba Recca tror jag, hon var ju i hetluften ganska rejält innan dess.
Mukwa said:
Det verkar ju som det här spelgänget tänker ganska straight-forward.
Ja, jisses. Haha. Jag skulle ha gett ulvarna yrken och förmågor, så att de bara behövt ljuga om klass och klassförmågor. Men å andra sidan blev ju den ulv som fått allt gratis mest misstänkt direkt, så det hade kanske inte hjälpt ändå.

Det ser ut som Spider och Korpen är de mest misstänkta dessvärre. Rätt dumt att bomba Recca tror jag, hon var ju i hetluften ganska rejält innan dess.
Ja, men de har ju legat pyrt till hela tiden. Men nu har jag märkt att det kan bli en fjärde runda med lite tur. K.K. har valt att använda sin förmåga på Sapient och !Paxen har valt att sia K.K. Då kommer K.K. vara röd, men risken är att det inte hjälper så mycket för efter nån dag kommer han ha försvarat sig och Sapient har istället grönats och då ryker Korpen iallafall.
Mukwa said:
Det här var kvällens höjdpunkt:

!Paxen said:
Kort sagt, din förmåga har gjort dig till miller?

Kan ha varit bland det dummaste du har gjort.
Jag tror faktiskt inte att K.K. har förstått det som tog mindre än en minut för !Paxen att klura ut, utifrån K.K.s beskrivning av sin förmåga.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Skummat igenom din och Brynolfs konversation nu, Mukwa. En kommentar kring det här med att vi grönade de som delade förmågor:

grejen är ju, att i spel som är ganska informationsintensiva så tenderar byn att gå mycket på outningarna. Ingen är ju hundraprocentigt grönad någonsin egentligen. Men i spel med så här mycket symetrisk information så börjar man ju konstruera teorier utifrån informationen. Hängningarna SP och sedan Kroepn var nog helt rimliga utifrån informationen vi hade.

I Ankeborgsspelet funkade det ju inte så eftersom det enda vi egentligen hade att gå på var scum tells. Men spel med så här mycket information sköts mer mekaniskt av byn: den mest rimliga teorin blir det man går på, snarare än magkänsla kring folks beteende.

Jag säger inte att det är fel, och hade ulveriet inte drabbats av inaktivitet hade det nog blivit ett riktigt nervigt spel. Dock håller jag med om analysen att en ulv borde gömts i MPOLarna och MERCsen.

Sedan är det såhär också: vi är ett gäng som spelar ganska ofta. Vi börjar bli ganska duktiga. Eftersom vi känner igen folks spelstil och har en ganska gedigen erfarenhetsbank att ösa ur. Jag tror att detta gör att ulvarna har svårare än de skulle ha det om ingen spelat med varandra tidigare. Därför menar jag nog att Trasapa och KK till Varulv 1888 bör försöka vara lite mer generösa mot ulvarna i spelupplägget.

Jag noterar också att jag aldrig någonsin är ulv. Och jag börjar känna mig så jävla självsäker som bybo att jag mer eller mindre ignorerade xyas m.fl. i runda 1 för att jag tyckte att deras anklagelser var irrelevanta.

Sist så är jag lite ledsen för att Sapient inte var ulv, jag såg fram mot att försöka övertyga byn om att den vältalige herren skulle röstas ut. :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ingen är ju hundraprocentigt grönad någonsin egentligen.
Nä, men det var tillräckligt grönande :). Problemet var ju att i mitt upplägg kunde jag lika gärna ha stoppat in en ulv bland de förmågorna, därför tänkte jag att det inte skulle bli så grönande. Men där hade jag ju fel, bevisligen. Eftersom jag inte spelade så var jag ju inte riktigt säker på hur fasen ni resonerade heller. Jag hade ju en översiktsbild som ingen av er andra hade. Visserligen tror jag att det hade tagit fart igen, när det började nystas om att förmågorna hette olika, men den mest drivande i de teorierna bombades ju ihjäl.

bomb ja... varför chansade inte K.K. på att ta xyas förmåga och rikta den mot Recca? Det fattade jag aldrig. Outat var ju att xyas kunde desarmera reccas bomb. Om Recca skulle dö när K.K. gjorde så hade han fått väldigt mycket information att gå på.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Sedan är det såhär också: vi är ett gäng som spelar ganska ofta. Vi börjar bli ganska duktiga.
Ja, jisses. För några spel sedan vann ulvarna statistiskt sätt fler gånger än byn. Nu har det vänt och på 3 spel (4 om man räknar DTF-vinsten som byns) har byn vunnit samtliga.

Byn har också blivit sjukt mycket mer aktiv och det tolereras inte att man som deltagare har skrivit mindre än 50-60 inlägg en runda. Snart börjar det bli ohållbart att delta :) Men, ja. Jävlar vad mycket bättre alla har blivit.

-----------

Överlag känner jag mig nöjd med upplägget. Mycket gick som jag hade förutspått och det var kul. Förmågorna och kopplingarna gjorde det de skulle. Jag är dock uppriktigt ledsen över att aldrig få veta hur spelet blev i en ordentlig praktik eftersom inaktiviteten hos ulvarna gjorde att byn inte hade nåt att jaga.

Dock har jag lärt mig en hel del och jag kommer nog slänga ihop ett spel till nån gång i framtiden. Vampire: The Masquerade är ett tema som jag funderat på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Därför menar jag nog att Trasapa och KK till Varulv 1888 bör försöka vara lite mer generösa mot ulvarna i spelupplägget.
Upplägget är rätt spikat just nu och det vore ju dumt om jag hintade om att vi varit generösa mot ulvarna eller inte. Hur som så har det ju kommit in ett gäng med anmälningar så jag skall ta tag i det hela och spika ett datum. Min Trasapa är borta på jobb mest hela tiden så jag måste invänta helgen så vi hinner snacka lite om det hela.

"Varulvsspelsgruppen" är fan som ni säger rätt aktiv numera. 50-60 inlägg i första rundan är ju inte en ovanlighet direkt. Det händer alltid väldigt mycket i just första rundan och har man som Mukwa hade oflyt med ulvarnas aktivitet så dör ju spelet mer eller mindre efter runda 1. Det är något som jag skall försöka jobba med. Det är ju jävligt intensivt första runda överlag och runda 2 kan vara skaplig. Sen dippar det allt som oftast i runda 3 så hittar man nån form av lösning på det tror jag upplevelsen blir magnifik. Fullt tryck rundorna igenom så att säga.

Kanske lite svårt och krävande att hålla ångan uppe i ett flertal rundor så det kanske inte finns nån bra lösning på det, men det måste undersökas.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag tror man skulle kunna göra rundorna kortare efter runda 1-2 och korta ner dem med en dag, vilket troligtvis kommer påverka aktiviteten.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
bomb ja... varför chansade inte K.K. på att ta xyas förmåga och rikta den mot Recca? Det fattade jag aldrig. Outat var ju att xyas kunde desarmera reccas bomb. Om Recca skulle dö när K.K. gjorde så hade han fått väldigt mycket information att gå på.
Ja, vafan K.K!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Mukwa said:
bomb ja... varför chansade inte K.K. på att ta xyas förmåga och rikta den mot Recca? Det fattade jag aldrig. Outat var ju att xyas kunde desarmera reccas bomb. Om Recca skulle dö när K.K. gjorde så hade han fått väldigt mycket information att gå på.
Ja, vafan K.K!
Jag gillade inte xyas bombförmåga riktigt. Den var så luddig och att man kunde deaktivera bomber på alla spelare alla rundor kändes lite ostigt.

Sen så var jag ju rätt säker på att jag skulle fimpas och då tänkte jag att Sapients förmåga skulle passa mina syften att överleva.

Brukligt är ju att jag ryker första eller andra rundan och det är ju aldrig roligt...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Jag tror man skulle kunna göra rundorna kortare efter runda 1-2 och korta ner dem med en dag, vilket troligtvis kommer påverka aktiviteten.
Det tror jag är en bra idé. Sen så tror jag fortfarande på ett spelstopp. Alltså, typ stänga allt spel på lördagar eller så (kanske även fredagar från 18.00), men det ogillades har jag för mig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Jag tror man skulle kunna göra rundorna kortare efter runda 1-2 och korta ner dem med en dag, vilket troligtvis kommer påverka aktiviteten.
Det tror jag är en bra idé. Sen så tror jag fortfarande på ett spelstopp. Alltså, typ stänga allt spel på lördagar eller så (kanske även fredagar från 18.00), men det ogillades har jag för mig.
Jag tror att det är dumt att göra ett spelstopp bara för att det blir helg, vist aktiviteten skjunker ordentligt men kommer man på något i spelet så vill man gärna kunna posta det.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Konrad Konvalj said:
Sen så tror jag fortfarande på ett spelstopp. Alltså, typ stänga allt spel på lördagar eller så (kanske även fredagar från 18.00), men det ogillades har jag för mig.
Äh, det tycker jag är rätt onödigt. Rätt många är inte aktiva på lördagarna, och rundan går närmast i dvala. Men varför stänga av spel då? Det kan ju finnas de som har tid på lördagen men inte söndagen, t.ex.

Däremot tycker jag att sluttiden 2100 borde omförhandlas. Vicotnik skulle älska en senare tid, och även jag känner att det vore bekvämare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Däremot tycker jag att sluttiden 2100 borde omförhandlas. Vicotnik skulle älska en senare tid, och även jag känner att det vore bekvämare.
Jupp att ha en sluttid runt 22:00 - 22:30 skulle inte sitta helt fel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay. Jag ger upp!

Men start/stopp-tiden kan man ju göra om lite.
Stängning av spel på dagtid är en variant. Alltså, typ 15.30.

Alternativt stänga igen det hela 22.00 eller så.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
lite fler funderingar under spelets gång

OBS: Risk för upprepningar
Från mina anteckningar jag försökte göra under spelets gång:

Byn (mest K.K) tänkte direkt att det var troligt att en ulv gömde sig bland ROB. Det hade väl i ärlighetens namn varit precis lika troligt att de gömde sig bland MUT, eller? Återigen synd att jag stoppade in en ulv bland ROB där och inte bland MUT.

Att K.K tillbringade en ganska stor del av runda 1 åt att leta efter powerroller tycker jag är intressant att ingen reagerade på. Jag hade blivit vansinnig som bybo. K.K kunde förstås dra nytta av att veta vilka som hade bra förmågor, men det måste han ha förstått att ulvarna också kunde. Hade jag varit K.K hade jag siat Sapient, inte för att jag i egenskap av konstruktör vet att Sapient har den bästa förmågan K.K kan få tag på, utan för att Sapient har sagt att han sias röd och att han har en mäktig förmåga. Eftersom siaren inte kan kontrollera Sapient då han är en miller skulle K.K. både tjäna ett låtsas-siande (och se om Sapient ljög om sin förmåga) och, om Sapient talade sanning, lägga beslag på en ”viktig förmåga för byn” som Sapient uttryckte det. Att Sapient var en miller hade förstås drabbat K.K, men det hade nästan varit värt det. Om K.K hade blivit siad hade !Paxen sett att K.K. var ulv och K.K kunde ha bekräftat Sapients miller-egenskap. Nu valde dock K.K att ta Anderssons förmåga och rikta den mot Vicotnik, med jack resultat, tyvärr. Synd att K.K kände sig tvingad att rikta förmågan mot Andersson för att inte riskera att en bra förmåga gick till spillo.

När Vimes och Möller hade outat samma förmåga (att de fick reda på Klass när någon dog) och att den bara fungerar om en av dem är kvar i spel hade jag som varulv nattdödat Vimes. Möller skulle få reda på Klass, men eftersom alla redan massoutat typ allting spelar det ingen roll. Vad som däremot spelar roll är att Möller nu nästan helt garanterat kommer att ryka i runda 2, eftersom det var han som drog nytta av att Vimes åkte. Att jag inte hade valt Möller handlar om att han redan outat sig som Miller, och det är givetvis bättre att ha en Miller i spel än någon som kan bekräftas grön av en eventuell siare.

Spider Jerusalem hade det svårt. Både Korpen och Andersson var inaktiva och den enda ulven som spelade runda 1 var Spider Jerusalem. Jag hade dock kontakt med både Korpen och Spider Jerusalem via pm och jag fattar inte varför ni inte använde det forum jag gav er tillgång till. Spider Jerusalems spel i runda 1 var dessutom allt annat än bra. Det var velande fram och tillbaka, helt till ingen som helst nytta. Vid outningen hade det utan tvekan räckt med antingen ROB eller SVOT. Nu gjorde han det svårt för sig genom att inte invänta information om hur spelet såg ut och bestämde sig därför för att varken ROB eller SVOT var särskilt viktigt. När det sedan sprutade ut tankar om att Klass innebar en förmåga och Yrke innebar en annan förmåga kunde han ha läst rollen tydligare och sett att även hans roll gjorde det. Jag har aldrig varit ulv så jag vet inte hur lätt sånt är att snappa upp, men eftersom Spider hade en fullständig roll borde han känt igen sig i snacket om förmågor kopplade till yrke och/eller klass. Sen går han fullt ut med att outa. Han gör iofs en jäkligt bra engångs-väktarförmåge-outning, men när information om att det finns 2 MERCs och 2 MPOL i spel outas är det på tok för mycket för vad någon annan har outat. Den andra robotförmågan visste förstås inte Spider att !Paxen kunde gröna, men att outa så mycket var inte direkt optimalt.

Andersson åker istället för Spider Jerusalem. Självklart skrivs det metatänkande om att jag skonade SJ, vilket egentligen är sant. Eller, jag bestämde mig för hur jag skulle hantera Andersson innan jag visste att SJ skulle ryka, men mitt beslut grundade sig i att byn inte skulle få en chans att få ut två ulvar samma runda. Nu blev det dock SJ som hade rykt och självklart går snacket i tråden om att jag skulle ha räddat honom. Olyckligt. Men det hade varit lika olyckligt om jag diskade Andersson och byn eventuellt röstade ut SJ. Det hade faktiskt varit olyckligt om en bybo hängdes samtidigt som jag diskade Andersson för det kunde ha lett till att spelet blev en runda mindre om bomben skulle smälla ut en till. Jag ville inte plocka bort bomben, för det hade sabbat spelupplägget (xyas och SJs förmågor).

Hursomhelst. Runda 2. När Xyas outade att han kunde desarmera bomber hade jag som ulv nattdödat honom, helt klart. Hade jag varit K.K hade jag förstått att Xyas var nära ett nattmord om Xyas var bybo. Därför hade jag valt att använda K.K.s förmåga på Xyas och rikta den mot Recca, ifall att. Om Xyas inte dör är det suspekt, men om Recca dör trots denna manöver är Xyas rökt i runda 3. Nu skulle det ju inte leda till nåt grönande eftersom Xyas blir nattmördad, men Recca skulle åtminstone leva.

En annan rolig sak jag upptäckte först i runda 2 var att K.K. trodde att han var siaren. Om han inte fick någon förmåga hade han räknat ut att det var en ulv. Detta stämmer dock inte alls, eftersom det inte finns särskilt många aktiva förmågor han kunde ha. De passiva förmågor han får vet han inte om förrän de används. MPOLs och MERCs förmågor skulle visa sig samma runda om kriterierna för förmågorna fortfarande var uppfyllda, Brynolfs förmåga är aktiv, så den hade K.K. fått veta allt om, samma sak med Xyas. Sapients förmågor var båda passiva och skulle aldrig upptäckas. Replikanterna (Korpen och Andersson) hade inte gett någon information alls eftersom de inte hade någon förmåga, inte SJ eller !Paxen heller eftersom de var immuna mot PSI-förmågor. Troligast är att K.K. inte skulle få reda på någon förmåga, eftersom de flesta bara har passiva förmågor som inte ger någon info. K.K. var som sagt säker på att han var siaren, vilket förklarar hans misstankar mot !Paxen. Jag hade dock inte alls tänkt på PSI-rollen som siare, mer än till miller-mutanterna i samarbete med den riktiga siaren. Det var en roll som kunde få en bullet proof av Sapient, en miller-förmåga av Möller och Sapient, det var en roll som kunde ge tillbaks Brynolfs röst, eller hjälpa till att desarmera bomber. Den kunde också hjälpa till att alltid ha en MPOL-förmåga extra i spel, eller sabba för en MERC. Lite rolig utan att vara för obalanserad, så där.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: lite fler funderingar under spelets gång

Mukwa said:
Anderssons förmåga och rikta den mot Vicotnik, med jack resultat, tyvärr. Synd att K.K kände sig tvingad att rikta förmågan mot Andersson för att inte riskera att en bra förmåga gick till spillo.
Det var ju lite så jag kände. Eftersom vi inte fick ut nått av Andersson så vore det dumt av mig att låta honom försvinna. Min roll var inte där väldans lätt vill jag påstå. Sen är jag ju allt som oftast helt vanilj i varulvsspel så jag visste nog inte riktigt hur jag skulle hantera situationen.

Kikar jag tillbaka så kunde jag ju givet använt mig förmåga bättre och jag skulle kunna spela bättre också. Helt ute och cyklade var jag ju inte så överlag spelade jag rätt bra. Att det fanns en ulv bland robotarna nojade jag ju fram i och med att de inte var mottagliga för min PSI. Sen spelade Spider inte på topp och !Paxen körde 50/50 random så det var inte så konstigt att jag misstänkte en ulv bland robotarna.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: lite fler funderingar under spelets gång

När vi skickade pm fram och tillbaks funderade jag på att förklara vad jag hade i åtanke med din roll, men om jag hade gjort det så skulle jag grönat !Paxen, och det ville jag inte. Jag fick bita mig väldigt i tungan när vi pratade (bita på naglarna när jag skrev?!). Samtidigt kände jag att hängningen av Andersson just gick ut över KK, så du fick åtminstone lite medlidande :). Men fortfarande så här i efterhand känner jag att jag fattade rätt beslut att hänga Andersson och inte bara diska honom.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: lite fler funderingar under spelets gång

Mukwa said:
Men fortfarande så här i efterhand känner jag att jag fattade rätt beslut att hänga Andersson och inte bara diska honom.
Ja, det är ju som sagt en knepig grej, det där med diskningar. Jag är inte övertygad om att det hade varit en bra idé att berätta från början att man tänkt låta hängningen gå över till den diskade, som jag var inne på i PM-diskussionen. Har ni andra några åsikter om det här? Hur löser man egentligen diskningar på bästa (eller minst dåliga) sätt?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: lite fler funderingar under spelets gång

Kanske skulle det vara en lösning att ha någon "reserv" spelare som kan rycka in och ta över när en spelare uteblir.
 
Top