Nekromanti V2089 (Spelet slut)

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Varulv 2089 - Ett mutantlir i en mörk framtid

Runda 4
Plan -15 är mer öppen än de andra planen och fungerar nästan som ett stort torg befolkat av sopletande mutanter och annat löst pack. Några byggnader finns här och utanför varje port finns beväpnade vakter. Ni dividerar länge innan ni bestämmer er för att låta XXX avleda vakternas uppmärksamhet medan ni smyger er in. Ni slår upp den svarta garageporten till ljudet av kulspruteknatter när XXX slaktas i sin avledningsmanöver. Väl inne i den första byggnaden märker ni att hela lokalen är ett stort rum med ett hundratal madrasser. Människor med identiskt utseende sover på madrasserna, några sitter vid ett bord. Ingen tycks bry sig om er. Plötsligt stängs garageporten till och gas börjar strömma ut genom stålrör i taket. Tumultartat försöker ni hitta en utgång, innan ni inser att ni alla har gasfilter i hjälmarna. Alla? YYY faller livlös ned på marken tillsammans med alla replikanter i lagerlokalen. Ni lyckas bryta upp garageporten, hoppar in i svävaren och drar därifrån så fort som svävaren tillåter. Er grupp består inte endast av Sieger-Bauhaustrogna tjänare, det gömmer sig fortfarande replikanter eller andra skumma typer från Firman bland er. Nu har ni dock hittat replikanternas gömställe och ni är ett samtal ifrån att ha klarat av ert uppdrag. Givetvis kan ni inte använda intercomen här nere. Det krävs en helt annan licens för att kunna kringgå det trådlösa nätet och ringa ut till omvärlden nere i Unterstadt. Det gör ingenting. Än har ni inte blivit av med Firman.
Runda 5
Flertalet sladdar senare har svävaren parkerats på Plan -7. Ni har beslutat er för att helt sonika bara dumpa XXX här utan vapen, pengar eller annat skydd. Det var lättast så. Ni använder några slantar på vägbommarna och börjar ta er uppåt igen. Ibland är tunnlarna och korridorerna så branta att det slår lock för öronen på er. YYYs kropp tycks dock inte ha några öron längre. Inget på huvudet tycks vara kvar. Huvudet har separerats med en precision som endast kan uppnås genom en monofilamenttråd. Det är dags att hitta Firmans infiltratörer och bege er uppåt för att avlägga rapport innan det är för sent!
Spelet Slut. Sieger-Bauhaus kammar hem belöningen och festar upp den lika fort!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Rollista

Spider Jerusalem
Uppdragsgivare: Firman (Varulv)
Klass: ROB (Robot)
Yrke: SVOT (Speciella Vapen Och Tekniker)
Robotteknisk: Du består av syntetiskt material och har definitivt inga mänskliga hjärnvågor PSI-mutanter kan inte använda förmågor mot dig.
Sprängteknik: Du har memorerat Anarkistens kokbok utantill och du har alla avsnitt av McGyver inprogrammerade sedan din tid som SVOT:are. Du har möjlighet att konstruera EN bomb under spelets gång, men endast på runda 1-3, och aptera den på valfri spelare. Denna spelare kommer få veta att han/hon har fått en bomb vid början av nästa runda och om bomben inte desarmerats innan den rundans slut briserar bomben och spelaren kommer dö. (PM:a mig om vem du vill ge bomben till.)
Radioutrustning: Du har en robotteknisk radioutrustning inopererad i ditt vänstra öra och detta möjliggör att Du får kommunicera med dina kumpaner utanför speltrådarna: skapa ett login och för er konversation här: [link]http://v2089.freeforums.org/[/link]

Du får även tillsammans med dina kumpaner döda en spelare varje nattrunda. PM:a mig om vem ni väljer innan dagrundan avslutas.
---------------------
Andersson
Uppdragsgivare: Firman (Varulv)
Klass: REP (Replikant, i det här spelet innebär det varulv)
Yrke: Inget ordentligt, du är en genmanipulerad infiltratör.
Radioutrustning: Du har en cybernetisk radioutrustning inopererad i ditt vänstra öra och detta möjliggör att Du får kommunicera med dina kumpaner utanför speltrådarna: skapa ett login och för er konversation här: [link]http://v2089.freeforums.org/[/link]

Din uppdragsgivare har förklarat för dig att det finns 2 MERCs i spel. Inget yrke är representerat mer än 2 gånger.

Du får även tillsammans med dina kumpaner döda en spelare varje nattrunda. PM:a mig om vem ni väljer innan dagrundan avslutas.
---------------------
Korpen
Uppdragsgivare: Firman (Varulv)
Klass: REP (Replikant, i det här spelet innebär det varulv)
Yrke: Inget ordentligt, du är en genmanipulerad infiltratör.
Radioutrustning: Du har en cybernetisk radioutrustning inopererad i ditt vänstra öra och detta möjliggör att Du får kommunicera med dina kumpaner utanför speltrådarna: skapa ett login och för er konversation här: [link]http://v2089.freeforums.org/[/link]

Din uppdragsgivare har förklarat för dig att det finns 2 MPOL i spel. Inget yrke är representerat mer än 2 gånger.

Du får även tillsammans med dina kumpaner döda en spelare varje nattrunda. PM:a mig om vem ni väljer innan dagrundan avslutas.
---------------------
Konrad Konvalj
Uppdragsgivare: Sieger-Bauhaus (bybo)
Klass: PSI (Mentalt muterad människa)
Yrke: BRAT (Gatubarn)
Kraftdelning: Dina hjärnvågor förändrades plötsligt en dag och du insåg att du kunde imitera vad som helst Du får använda någon annans förmåga (spelaren blir inte av med sin förmåga). PM:a mig när du vill använda denna förmåga och skriv vem du väljer att använda den mot. Den förmåga du får kommer du behålla tills du väljer att använda Kraftdelning på någon annan. Om förmågan du får är passiv får du endast reda på vad det är för förmåga när och om den gör dig medveten om det. Denna förmåga fungerar även om den du valt att rikta den mot dör i samma runda (exempelvis hängning).
---------------------
Möller
Uppdragsgivare: Sieger-Bauhaus (bybo)
Klass: MUT (Mutant)
Yrke: MERC (Mercenary)
Gristryne och sneda tänder: Med ett ansikte endast en… nej, inte ens hon. Du sias röd.
Ego: Du har aldrig varit bra på att kompromissa eller dela med dig, ett karaktärsdrag ditt yrke har hjälpt dig att bibehålla. Om du är den ende i spel med denna förmåga får du reda på spelares Yrken när de dör.
---------------------
Vimes
Uppdragsgivare: Sieger-Bauhaus (bybo)
Klass: NOM (Normal Människa)
Yrke: MERC (Mercenary)
Ensamvarg: Du är van vid att den som först får ett uppdrag utfört också är den som kan casha in belöningen. Om du är den ende i spel med denna förmåga får du reda på spelares Yrken när de dör.
---------------------
Vicotnik
Uppdragsgivare: Sieger-Bauhaus (bybo)
Klass: NOM (Normal Människa)
Yrke: MPOL (Metropolis)
Ballistik: Du kan analysera kulor och andra föremåls fysiska inverkan på mordoffer, men du måste ha hjälp för att avgöra viktiga detaljer. Det får du av din hemliga arbetsgrupp. Så länge du inte är ensam med denna förmåga får du reda på spelares Klasser när de dör.
---------------------
Recca
Uppdragsgivare: Sieger-Bauhaus (bybo)
Klass: NOM (Normal Människa)
Yrke: MPOL (Metropolis)
Obduktion: Du utgör en del av ett hemligt arbetslag som kan fastställa döda personers klass. Så länge du inte är ensam med denna förmåga får du reda på spelares Klasser när de dör.
---------------------
Xyas
Uppdragsgivare: Sieger-Bauhaus (bybo)
Klass: NOM (Normal Människa)
Yrke: KORP (Tekniker)
Desarmera bomb: Klipp den blå sladden! Eller var det den röda? Du får desarmera bomber. Du vet att en bomb briserar i slutet av rundan och tar död på en spelare om den inte har desarmerats. Om du vill desarmera en bomb skickar du ett PM till mig där du skriver vilken spelares bomb du vill desarmera. Du får inte ändra dig och PM:et måste ha kommit in innan rundan slutar. Du får desarmera hur många bomber du vill varje runda.
---------------------
Brynolf
Uppdragsgivare: Sieger-Bauhaus (bybo)
Klass: NOM (Normal Människa)
Yrke: KRIM (Kriminell)
Dömd brottsling: Du finns med i brottsregistret och därmed har du inte tillåtelse att delta i de ”fria” val som äger rum i staden. Men det gör ingenting. Din röst räknas inte när jag sammanställer rösterna. Du måste varje runda välja en spelare som får en extra röst nästkommande runda (skicka PM till mig om vem, och ge mig ett andra- och tredjehandsalternativ också). Du får inte välja samma person två rundor i rad. Skulle du glömma bort att använda denna förmåga kommer rösten slumpas ut och du får inte reda på vem som fått den. Din röst räknas som vanligt i runda 1 och i sista rundan, och i dessa rundor kommer ingen heller ha någon extra röst.
---------------------
Sapient
Uppdragsgivare: Sieger-Bauhaus (bybo)
Klass: MUT (Mutant)
Yrke: ZIGGY (Vildmarksjägare i Skymningszonen)
Stank: Det är inte andra som har näsan för nära munnen. Det är du som luktar illa. Du sias röd.
Överlevare: Du har alltid vetat hur man överlever. Dina ledord: Ät svampar och passa dig för gul snö Du överlever den första gången du egentligen skulle ha dött. Det gäller dock inte om du blir utröstad.
---------------------
!Paxen
Uppdragsgivare: Sieger-Bauhaus (bybo)
Klass: ROB (Robot)
Yrke: MUD (Reporter)
Mekanisk: Du består av kretskort, konstgjord vävnad och kablar i syntiplax. PSI-mutanter kan inte använda förmågor mot dig.
Handledsdator: Inopererad i din högra arm finns en robotteknisk handledsdator med vilken du kan söka efter information i ett oändligt dataregister. Det kommer väl till pass i ditt yrke. Du kan sia fraktion. Varje runda får du välja en person att granska och ett andrahandsval och ett tredjehandsval (om första- och andrahandsvalet röstas ut och/eller blir nattdödad). PM:a mig om vem du väljer innan dagrundan slutar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
As tråkigt för dig Mukwa att det blev som det blev. Fan kan man inte delta aktivt så är det ju bättre att inte vara med. Nu vet inte ja hur det är med Korpen så ja ska väl va tyst. Har ju ingen koll på Andesson heller så ja ska väl va tyst där också.

Stor eloge ändå Mukwa! Ja hade roligt och ditt lir va magnifikt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rollista

Funderingar kommer imorgon. Brynolf kan annars kopiera vår pm-konversation, för där har jag redogjort för en del. Tack och hej!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Yeah!

Även om Andersson och Korpen sumpade ulveriets chanser tycker jag att vi spelade bra.

Till nästa spel måste byn nerfas dock.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Rollista

Tack för ett bra spel, skittråkigt dock att två av varulvarna var borta (hoppas att Andersson mår bra, och synd att vi inte fick se något varulvsspelande av Korpen).

och roligt att min taktik fortfarande fungerar. Om jag inte har fel så har jag varit en del av det vinnande laget dom 6 senaste spelen (jag har varit med i).

Skitbra spelat av byn, och fan att jag skulle sia K.K. just då!

Jag tror att med mer aktiva ulvar så hade det blivit svårare. Kanske kunde Spider ha utnyttjat sin "jag är väktare" lite bättre.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Rollista

Förresten, Spider! hur tänkte du med Brynolf? Varför ta ut honom?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Tycker inte du ska vara allt för missnöjd Mukwa. Spelupplägget VAR bra, även om byn kanske var lite OP. Att det blev som det blev handlar ju om att det oturligt nog blev så att två ulvar var helt inaktiva.

Jag har haft kul, i varje fall de två första rundorna.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Rollista

Yay, byn FTW!

Instämmer att det varit tråkigt med frånvarande ulvar med ett så fluffigt upplägg. Borde varit en nervbitare i flera rundor till...

Men men, det var bra kul medan det var fart!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Kul första runda. Sen så tappade spelet massor i runda 2, tyckte jag. Antar att det var för att vi var så säkra på vår sak hela tiden. Men det var ett roligt spel tycker jag. :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Rollista

Som sagt, väldans otur med ulvarna men i synnerhet första rundan var skitkul ändå. Många roliga förmågor. Som jag o Mukwa PMade om litegrann, borde någon ulv ha smugits in i något av förmågeparen Vimes/Möller och Recca/Vic, bara utifall folk skulle gröna alla fyra (som det nu blev). Men egentligen var ju de förmågorna så meningslösa att man borde ha ansett att det lika gärna kunde ha varit en fint av SL, och att det alltså fanns ulvar där. Det var iaf vad jag trodde så smått första rundan.

För övrigt, note to self: Spela inte så defensivt...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag föredrar mindre-fluff-spelen. Trots att jag var rätt dålig som varulv kände jag mig mer bekväm än här och i Supernaturalgate. Jag blir för förvirrad av allt bös runtomkring.

Men, jag tyckte ändå spelpplägget var häftigt. Dehär kopplade förmågorna var ovanliga.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rollista

Nu ska jag sluta negga. Liret var sjukt bra första rundan och jag kan bara instämma att det var oturligt att det blev som det blev med ulvarna. Upplägget var tufft och det fanns mycket att noja sig över.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rollista

Först och främst tack till alla som varit med och tack till Mukwa som ordnade spelet.

Om jag blir osammanhängande så ber jag om ursäkt på förhand men här kommer mina spontana tankar om spelet.

De delade förmågorna var helt klart intressant tanke men tyvärr så anser jag att de inte rikigt fungerar i praktiken. När det kommer till Möller/Vimes så måste någon av dem gå ut med sin förmåga och den andra sitta tyst om sin och hoppas på att ulvarna tar ut den första av dem. Men i och med att de måste vara ensamma kvar i spel så kommer inte ulvarna ta ut dem för då kan de använda sin förmåga. Så för att få ut den andra så måste den ena av dem röstas ut och då slår ulvarna ut den andra och byn får inte ut någon information. Ifall någon av dem hade varit ulv så hade de fortfarande inte haft någon intresse i att ta ut den andra spelare eftersom han inte kan använda sin förmåga. Att ta ut den andra spelaren (icke ulv) och sedan ljuga om yrke skulle inte fungera i längden eftersom det yrke som ulven skulle kunna ljuga om är endast andra ulvars eftersom en bybo mer eller mindre alltid håller sig till saningen vid outningar.

Min och Reccas förmåga är dock mer intressant och enligt mig mer vettigt balanserad ur spelsynpunkt. Anledningen till det är att den kräver liksom siarens roll att man inte avslöjar sin förmåga för gör man det så kommer ulvarna väldigt fort vilja ta livet av en. Men tvisten blir att för att kunna gröna sin partner så måste man avslöja sig eftersom man inte vet hur många som har förmågan så är det en stor risk att gå ut och verifiera den andres resultat.

Dock anser jag att båda varianterna kräver att de med förmågan tillhör byn, vilket gör att de som ingår i förmågagrupperna kan grönas väldigt fort. Även om de kommer bli måltavlor för ulvarna så är det 2 eller 4 spelare mindre att fokusera sitt ulv-letande på. I detta fall så behövde vi endast leta ulvar bland 8 spelare istället för 12. Och att gömma 3 ulvar bland 8 spelare är ganska så svårt eftersom nästan 50% är ulvar då.

Att ha med 2 millers i spel var otroligt förvirrande men deras närvaro gjorde att !Paxen som siare kunde grönas väldigt fort eftersom det finns millers med så måste det finnas en siare för annars finns det ingen anledning att ha millers med.

xyas förmåga som bombtekniker anser jag vara väldigt luddig och överdjävligt bra eftersom han mer eller mindre kan desermera bomber på alla varje runda. Vilket gör att ulvarnas bombförmåga mer eller mindre sätts ur spel. Ska du ha med en liknade förmåga framöver så bör du sätta någon form av begränsning på den.

Brynolfs förmåga var grymt cool så pass cool att personen som har den måste vara bybo. Tycker nog den var den häftigaste förmågan i hela spelet, synd bara att Brynolf inte fick använda den.

Konrads förmåga var även den häftig och en typisk bybo förmåga, vilket även grönade honom på tolk för snabbt. I och med den så förstår jag varför du bara valde att ha recca och mig med samma förmåga ihop om att konrad kanske skulle ställa sig till vår sida.

Överlag så anser jag att spelet tyvärr var obalanserat till byns fördel. Mycket på grund av förmågorna som fanns i spel då många av dem rimligtvis bör tillhöra en bybo. Detta medförde att väldigt många kunde grönas pga deras förmågor lägg sedan på all text som bidrar till att gröna folk så blir det väldigt svårt för ulvarna.
När hela byn mer är enade runt vilka som troligtvis är ulvar och vill rösta ut en ulv redan första rundan (2 om man räknar andersson) och till slut kan avgöra spelet redan i runda 3 då är det tyvärr något som inte stämmer i balansen.

Att ulvarna sedan inte hade någon särskilld förmåga utöver ett potentielt extra mord vilket inte påverkar balansen allt för mycket i förhållande till hur många förmågor byn hade. Ju fler förmågor byn har desto bättre försvar/förmågor måste ulvarna få. Sen är det så att ju mer förmågor man vill ha med i ett spel dess svårare är det att hålla en jämn balans mellan de olika lagen.

Hur som helst så var det ett intressant spel med ett unikt upplägg och att gå efter normalt kunande gällande förmågor osv sattes lite ur spel vilket kunde kännas väldigt rörigt till och från.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: Rollista

Jag tycker uppläget verkar skit coolt.
synd att jag missade det.

Dock så har det varit väldigt skönt att inte behöva lägga ner så mycket tid på det.

//Lukas som under första rundan trodde sig ha hittat en tell på Möller, men han var dock inte ond.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rollista

Förmågeparen - enda anledningen till att ulvarna inte fanns där var för attjag ville att ulvarna skull få ljuga om yrke. jag tycker i ärligherens namn att ni grönade varann på tok för lätt. förmågorna var ju struntgrejer för byn, men för ulvar hade de varit bra. att ulvarna velat skona nån eller få ut en specifik roll hade varit ganska logiskt med tanke på att ulvar också ska få en fördel från massoutning. tyvärr stoppade jag inte in nån ulv där. Att rollerna måste vara bybor håller jag alltså inte alls med om.

Millers - Att ha två stycken balanseras med att båda var MUT. Det räknade ni ut och alltså funkade mitt tankemönster där. Massoutning var apdåligt eftersom ni också fick en ulv som, utan att ens varit aktiv, kunde gömma sig bland millers. Det här funkade faktiskt precis som jag tänkt. Det blev inte millers som var problemet. det var massoutning och PSIn, den verkliga millern, som ställde till det. PSIn och siaren kunde även samarbeta för att bekräfta en miller. även detta hände. paxen siade KK igen sista rundan.

Bomber - eftersom det bara kunde skapas en bomb under spelet var ju inte xyas förmåga för bra direkt. den var dock lite för lyddigt utformad och det tog ett par pm för att allt skulle falla på plats. även här var massoutning dåligt för byn.

PSI - Det här var spindeln i nätet och funkade som jag ville. kk var dock mer inne på att han var siaren, något som inte slog mig förrän flera pm senare. det var lite underhållande faktiskt.

Jag tror faktiskt inte att byn var OP. Att ni fick ut Spider var för att han dels spelade kasst och för att han var enda ulv i spel. Du kan ju inte mena att byn vann på tre rundor för att det var obalanserat. två av ulvarna var ju aldrig aktiva, det tror ju jag var orsaken til
att det tog slu runda 3.

På vilket sätt tycker du förmågorna är obalanserade? Bomb- desarmera, klass och yrke är meningslösa för bybor, en siare och en bulletproof istället för en vanlig mycket mäktigare väktare, en som måste ge bort sin röst och en vars förmåga som bäst blir miller + bullet proof? Det var lätt för ulvarna att ljuga om yrke och klasd, så förmågorna var egentligen tänkta att fungera som namn kan göra i andra spel.

Skriver på mob så om språket känns kort och grinigt är det därför :)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rollista

Btw, brynolfs förmåga hade varit ännu coolare på en ulv. då hade den t o m vari väldigt bra, men samtidigt lite balanserad eftersom hen måste välja en runda i förväg.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rollista

Vilken text grönade då? Alla förmågor hette olika hos varje roll, även om de gjorde exakt samma sak.
 
Top