Nekromanti V2089 (Runda 2)

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Nu ska jag lägga mig, ska försöka hålla lite koll innan jag somnar via mobilen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Som jag ser det Recca gick ut med MPOL och ingen annan har claimat det. Och liksom förhållandet mellan Möller och Vimes att ingen av dem kan bruka sin förmåga så länge den andra är i livet så finner jag det ologiskt att någon av dem skulle vara ulvar. Det samma skulle vara ifall Recca eller jag var ulv. Fast då skulle det troligtvis vara så att ulvarna skulle ta ut icke ulven ur spel och på så sätt ta bort våran förmåga. Så jag finner det orimligt att Recca i det här fallet skulle vara ulven bland NOM. Men det är hur jag ser på saken.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vimes said:
Sen så noterar jag att Sapient var jäkligt ovillig att rösta ut Spider i slutet. Höll stenhårt på Paxen (vilket i förlängningen i princip innebar att Recca eller ANdersson skulle få flest röster). Det kan ju varit så att Sapient verkligen försökte få oss att nita Paxen för att han verkligen trodde på honom som ulv, men så hårt jobbade han inte för det.

Och dessutom vet väl alla att det i slutändan alltid är jag som bestämmer vem byn ska rösta på. :gremwink:
Jag trodde framför allt att det var mycket oklokt av byn att kasta rösterna hit och dit. Nån gång vid 18-tiden var byn fokuserad. Då var det !Paxen som hade flest röster, hade just hoppat från fyra till fem om jag minns rätt.

En person som de allra flesta av oss hållit för gravt misstänkt.

(Nu i efterhand vet vi ju dock att han inte hade röstats ut, men ändå...)

Vi hade kunnat analysera röstningsmönstret, vem som hoppade på när, och kanske i bästa fall fått upp spåren efter nån ulv som "säkerhetsröstat" på en redan hängd kollega. (Jag kommer att kolla ändå, men jag tror inte det ger något nu.)

Men därefter? Som alla flyttade sina röster hit och dit, går det inte att säga något alls.

Jag hade inte haft något emot att flytta min röst till Spider på slutet, eftersom han låg i topp på min lista, om det gjorts övervägt och sansat. (För att försäkra sig om en trygg majoritet.)

Recca var jag - och är - mycket kluven till. Hennes outning känns trovärdig iofs. men hennes spel mindre övertygande mot slutet.

DET kändes framför allt som det var överilat. Mysko ja, men mer "låt oss drev som fasiken nästa runda"-mysko. Inte "låt oss kasta alla resonemang överbord och hänga henne"-mysko.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Korpa said:
Och vad sjutton innebär termen ”miller”?
En miller är en person som visar omvänt resultat då den sias.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Argh! Pungen! Tack för en riktigt kul runda. Ska följa resten av spelet med spänning. Go go Sieger-Bauhaus!
Tack för gott spel Brynolf!

För övrigt har jag ännu inte tagit in allt som hände mot slutet eller att Andersson diskades och ingen blev hängd.

Skitbra att Andersson var ulv dock och det är en seger!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Som jag ser det Recca gick ut med MPOL och ingen annan har claimat det. Och liksom förhållandet mellan Möller och Vimes att ingen av dem kan bruka sin förmåga så länge den andra är i livet så finner jag det ologiskt att någon av dem skulle vara ulvar. Det samma skulle vara ifall Recca eller jag var ulv. Fast då skulle det troligtvis vara så att ulvarna skulle ta ut icke ulven ur spel och på så sätt ta bort våran förmåga. Så jag finner det orimligt att Recca i det här fallet skulle vara ulven bland NOM. Men det är hur jag ser på saken.
Jo, jag resonerar på liknande sätt, och det är därför jag finner outningen (i sig, dock vissa frågetecken kring hennes spel som gjorde att den kom så sent osv.) som ganska trovärdig. Vi hade väntat oss en "dubblett" till din förmåga.

Men jag har en fundering kring villkoret att förmågan upphör om en av er åker ut. Det KAN vara tänkt som en balansfaktor. En av er är ulv (vilket i princip ersätter förmågan, gör den möjlig att fejka för en infiltratör som inte kan replikera den). Om en ulv ryker, förlorar byn en förmåga - vilket något litet neutraliserar förlusten för ulvfraktionen. (Och byn är ju nedlusad med förmågor ändå...)

Hur är det med beskrivningen? (Den där mysko "gruppen"...) Kan den eliminera min farhåga, genom att explicit antyda att motpolen måste vara en bybo?

("explicit antyda" är ju nästan en självmotsägelse, men jag hoppas ni fattar hur jag menar...)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Sapient said:
Recca var jag - och är - mycket kluven till. Hennes outning känns trovärdig iofs. men hennes spel mindre övertygande mot slutet.

DET kändes framför allt som det var överilat. Mysko ja, men mer "låt oss drev som fasiken nästa runda"-mysko. Inte "låt oss kasta alla resonemang överbord och hänga henne"-mysko.
Jag har en praktik på ett äldreboende och jobbar jävligt skumma tider. Jag berättade om detta i söndags och även vilka tider jag har. När jag är hemma är jag inloggad här 100% och analyserar och skriver och bidrar. När jag är på jobbet tar jag varje tillfälle i akt att läsa via mobilen. Idag gick jag tidigt för att jag noterade att folk började rösta på mig efter K.K's bisarra påstående att jag var mest mysko.

Det du anklagar mig för är att jag inte spenderar lika mycket tid online som jag gjorde i Supernaturalgate då jag var arbetslös. That's it.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Konrad Konvalj said:
Tack för gott spel Brynolf!

För övrigt har jag ännu inte tagit in allt som hände mot slutet eller att Andersson diskades och ingen blev hängd.

Skitbra att Andersson var ulv dock och det är en seger!
Hörrö! Du har fan varit inloggad ända sedan rundan kom igång. Och det här är allt du presterar?

Hur är det med ROBotarna?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Får jag förresten föreslå att vi lägger mer press på Korpen denna runda, dels för att han är här just nu?

Min röst: Korpen Jag skulle gärna vilja se mer outning, men främst vad du tycker om spelarna som är kvar. Du har varit på sidolinjen. Vad tror du?
!Paxen du har varit på sidlinjen du med. Din 50/50 höll ihop igen och du är kvar i runda 2..

Redan nu efter typ 1 timme har du varit mer vettig än hela runda 1 så det får jag väl se som väldigt bra.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Sapient said:
Vicotnik said:
Som jag ser det Recca gick ut med MPOL och ingen annan har claimat det. Och liksom förhållandet mellan Möller och Vimes att ingen av dem kan bruka sin förmåga så länge den andra är i livet så finner jag det ologiskt att någon av dem skulle vara ulvar. Det samma skulle vara ifall Recca eller jag var ulv. Fast då skulle det troligtvis vara så att ulvarna skulle ta ut icke ulven ur spel och på så sätt ta bort våran förmåga. Så jag finner det orimligt att Recca i det här fallet skulle vara ulven bland NOM. Men det är hur jag ser på saken.
Jo, jag resonerar på liknande sätt, och det är därför jag finner outningen (i sig, dock vissa frågetecken kring hennes spel som gjorde att den kom så sent osv.) som ganska trovärdig. Vi hade väntat oss en "dubblett" till din förmåga.

Men jag har en fundering kring villkoret att förmågan upphör om en av er åker ut. Det KAN vara tänkt som en balansfaktor. En av er är ulv (vilket i princip ersätter förmågan, gör den möjlig att fejka för en infiltratör som inte kan replikera den). Om en ulv ryker, förlorar byn en förmåga - vilket något litet neutraliserar förlusten för ulvfraktionen. (Och byn är ju nedlusad med förmågor ändå...)

Hur är det med beskrivningen? (Den där mysko "gruppen"...) Kan den eliminera min farhåga, genom att explicit antyda att motpolen måste vara en bybo?

("explicit antyda" är ju nästan en självmotsägelse, men jag hoppas ni fattar hur jag menar...)
Av min förmåga framgår det att den slutar funka om jag ÄR SIST kvar. Inte om en av oss åker ut. Jag trodde att det kunde vara fler än två faktiskt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
!Paxen said:
Recca said:
Var det någon som reagerade på att Spider Jerusalem citerar hela sin roll utan att bli diskad?
Inte direkt, då det tydligen inte är ett direkt-citat. För om det står ungefär likadant som på min rollista, så är det olikt.
Eller för att han inte citerar alls utan hittar på vartenda ord...
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Sapient said:
!Paxen said:
Recca said:
Var det någon som reagerade på att Spider Jerusalem citerar hela sin roll utan att bli diskad?
Inte direkt, då det tydligen inte är ett direkt-citat. För om det står ungefär likadant som på min rollista, så är det olikt.
Eller för att han inte citerar alls utan hittar på vartenda ord...
Jepp.

Röst: Spider
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Recca said:
Det du anklagar mig för är att jag inte spenderar lika mycket tid online som jag gjorde i Supernaturalgate då jag var arbetslös. That's it.
Saken är den att jag tror dig. Jag har bara en vag känsla av att jag inte borde tro på dig, bara så där.

Jag tror jag börjar förstå lite hur K.K. fungerar... .)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Hörrö! Du har fan varit inloggad ända sedan rundan kom igång. Och det här är allt du presterar?

Hur är det med ROBotarna?
Jo jag har suttit och lurkat och läst som fan. En av ROBotarna är bov i min värld fortfarande. Är lite purken över att inte en hängdes, men jag förstår ju Mukwa också. Hur det än hade gått i slutet hade ingen hängts så vi är lite på ruta 1 fortfarande (förutom att lite mer har outats och en massa förmågor förmodligen har använts). Sen kan vi ju hitta lite saker i tumultet mot slutet också.

Egentligen ska vi väl vara glad att inte Spider dinglar nu om han visar sig vara en bybo, men det återstår ju att se.

Mina topp misstänkta ligger fortfarande hos ROB:otarna och Recca.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Sapient said:
Jag tror jag börjar förstå lite hur K.K. fungerar... .)
Det tycker jag är ett gott tecken. Jag är labil mot slutet kan man säga..

Jag tänkte ändra till !Paxen som jag egentligen ville rösta ut, men du var för på gällande det så jag backade. Mina tankar letade sig tillbaka till Mos Varulv där jag hade Brynolf som en liten stöttepelare i mörkret och så snart han skrev att Recca var clean så gjorde jag ett förkastligt byte i slutet. Turligt nog plockade vi Recca ändå, men jag rök ju all världens väg efter det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Sapient said:
Recca var jag - och är - mycket kluven till. Hennes outning känns trovärdig iofs. men hennes spel mindre övertygande mot slutet.

DET kändes framför allt som det var överilat. Mysko ja, men mer "låt oss drev som fasiken nästa runda"-mysko. Inte "låt oss kasta alla resonemang överbord och hänga henne"-mysko.
Men vad är det du tycker är överilat och mystiskt? Mina stressiga inlägg 20 minuter innan rundan är slut och det ser ut som att ni är på g att sätta ut mig i skogen som nåt jäkla ulv-foder, eller det faktum att jag outar min information sent och röstar på xyas utan någon direkt förklaring?

Det senare kan jag tänka mig kändes skumt. Men ja, med mina misstankar om xyas och att jag i princip gått på jakt i NOM-gruppen som jag fortfarande misstänker att det finns en ulv bland, så känns fortfarande den rösten rättrådig. Vi har alltså 5 NOMs och nu i efterhand vet vi att Andersson inte var NOM utan REP och att Korpen claimar MUT. Möller och Vimes grönar varandra och Vic och jag är banne mig rätt nära att gröna varandra vi också. !Paxen har grönat Vimes dessutom.

Who's the odd one out?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mina favvo-ondingar är xyas och !Paxen eller xyas och Spider Jerusalem i nuläget.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Skitbra att Andersson var ulv dock och det är en seger!
Nej, det är ren tur.

Det är två ulvar kvar i spel, men då röstningen inte avgjordes (kaos eller ej...) så står vi på ruta ett*. Vi har bara gått från ett ulvalir med 12/3 till 10/2.

Det har visserligen reducerat ulvfraktionens andel från 1/4 till 1/5, men de har samtidigt tagit ut en rätt så grönad spelare, som dessutom börjat spela bra på slutet. Och många frågor hänger i luften, mer nu än någonsin. Kan vi lita på de sena outningarna? Fick vi så mycket klarhet vi kunde ha fått om dubblettförmågorna?

(* Jag håller dock med om att Mukwa gjorde det bästa tänkbara av en svår situation med diskning.)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Sapient said:
Hur är det med beskrivningen? (Den där mysko "gruppen"...) Kan den eliminera min farhåga, genom att explicit antyda att motpolen måste vara en bybo?
Nej, för att få del av informationen som förmågan ger mig så får jag inte vara själv med den utan det måste finnas minst en till spelare med den.
 
Top