Nekromanti V vs. W

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Vilket är bäst, Werewolf eller Vampire?
Motivera ditt svar, jag vill inte ha svar som:
"Vampire är bäst"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag föredrar Vampire för att vampyrer dels har en mer spännande mytbildning än varulvar och dels för att spelet är mer inriktat på interaktion och samtalande med andra personer än Werewolf, som jag upplever som enklare och mer handlings(för att inte säga strids-)inriktat.

Å så är vampirespelande tjejer ofta rätt söta.

/Rising
som dock -allra- helst spelar Changeling
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag väljer också Vampire före Werewolf. Precis som Rising tycker jag mer om Vampires mytologi som visserligen har förnyats i och med den nya versionen av spelet. Bäst tycker jag dock att Vampire v2 var. Med endast regelboken och en vettig kampanjidé som bygger mer på känslan i filmen Near Dark i stället för Anne Rice såpa, så kommer man långt.

Och slutligen: Som SL har jag ju möjligheten att använda mig av Werewolfs för att jaga Rollpersoner.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaaa, varför välja...
Dock, så har jag lirat klart mycket mer Vampire än vad jag har lirat Werewolf.. Det är 2 spel som är helt kalrt spelbara...
Men för att välja ett av dem så tar jag nog Vampire, eftersom jag är intresserad av just mytoligion om vampyrer & sdåant.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Vampyrer har stil, finess och sex-appeal.

Varulvar kissar i hörnen och luktar våt hund!

Det är motivering nog.

/tobias
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Vampyrer har stil, finess och sex-appeal.

Varulvar kissar i hörnen och luktar våt hund!

Det är motivering nog.
Du menar att Werewolf är bäst? Jag kanske borde spela det någon gång.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Du menar att Werewolf är bäst?"

Jupp. Vampyrer suger. Varulvar har ett liv. Och hellre lite kiss i hörnet än ett lik i garderoben. :gremgrin:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ingen diskussion!

Vampyrer har ångest, varulvar har ett syfte.
Vampyrer suger halsar, varulvar har incest.
Vampyrer går ner i torpor, varulvar går upp i crinos.
Vampyrer har solkänslig hud, varulvar har päls.
Vampyrer hejar på någon äcklig mask, varulvar är wyldside!
Lykantropi är för killar och tjejer som inte nöjer sig med hår på bröstet, utan siktar på hela kroppen!
Hur många vampyrer tar det att skruva i en glödlampa? En vampyr som beordrar sitt barn att göra det, en tredje som stoppar den andra med intriger, och en fjärde som stoppar den tredje.
Varulvar struntar i glödlampor! Dom slår ihjäl vampyrer! Raaagh!

Om det här är en vampyr: La lu lu le loo möh möh, så är det här en varulv: "RAAAAAGH! Du är töntig, vampyr!" Varulvar brinner ut när vampyrer tonar bort, varulvar dör stående, vampyrer.. sover i en jäkla låda!
Och slutligen så vinner en varulv i en strid! Vad någon annan än säger så är det det slutgiltiga argumentet!

Men egentligen så är det ju samma värld och samma regelsystem, så vad du ska fråga dig om du vill ha köpråd är om du vill spela ett argt naturmonster eller ett sofistifikerat stadsmonster.

Göteborgs-spoiler:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Om du bara vill veta vad vi själva tycker, så har jag blivit rätt avskräckt från Vampire efter att ha hängt på det här forumet. Däremot planerar jag en Blood & Silk-kampanj, Kinas motsvarighet till vampyrer under medeltiden. Det blir nog kul. Werewolf har jag bara spelat två gånger, men det var skoj.</font></td></tr></table>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ingen diskussion!

"Varulvar struntar i glödlampor! Dom slår ihjäl vampyrer! Raaagh!"

Hur många varulvar behövs det för att skruva i en glödlampa?

En. Poängen är hur många glödlampor som krävs.

I övrigt håller jag med dig på varenda punkt. :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett seriöst svar

...och dessutom med förbehåll att det egentligen gäller den tidigare versionen av World of Dorkness, inte den nya.

Jag tycker bättre om Werewolf. Det har precis allt det där som Vampire-spelare skryter om att deras spel har och samtidigt felaktigt hävdar att Werewolf inte har. Vill man ha ångest i Werewolf så går det ypperligt: släng in lite förbjuden kärlek till andra varulvar bara, så kan du ha mer ångest än en hel vampyrklan ihop. Vill man ha intriger så går det ypperligt: varulvar är flockdjur, flockar har revir, och revir innebär intriger om det blir trångt. Det där med den inre besten kan vara nog så skrämmande för en varulv med mänsklig uppväxt - det är liksom det som är basen för alla subjektiva varulvs-historier som någonsin har skrivits. "Å herregud, jag håller på att bli en best, aj vad synd det är om mig" är liksom basen för de flesta varulvsstårysar.

Det jag gillar med Werewolf är valfriheten. Werewolf har alltid känts mer som en öppen värld än Vampire. Vampires klaner finns överallt och kontrollerar allt, och alla Vampire-spelare håller noga koll på varenda klan och varenda prins och justicar och fan och moster och mosters katt. Varulvarna... finns där de finns. De känns mer nomadiska på något sätt - passar det inte att ha varulvar i Basin City så drog de just till bokstavligt talat bättre jaktmarker, och man behöver inte bry sig om så mycket hur makthierarkier rubbades av det.

Slutligen så röjer varulvar mer. En vampyr har en massa problem med maskerader och Besten om de utnyttjar sin styrka fullt ut och hivar bilar på varandra om intrigerna ballar ut till öppen konflikt. En varulv behöver inte bry sig - han är en best, och av någon anledning så brukar vanligt folk inbilla sig att det där bilkastandet egentligen var en seriekrock, så de behöver inte bry sig om maskeraden heller. Och det innebär mer koola kung fu moves och mer explosioner, och det är ju aldrig fel.

Koboldiskt? Jaförfan! Men så har jag aldrig givit särskilt mycket för ångest- och intrigrollspelande heller. Raka och enkla stårysar, tydliga skurkar och massor med röj är min modell.

Edit: Tack till Feliath för påpekandet av ordval.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Det där var den bästa ...

... förklaringen till varför varulvar är coola jag någonsin läst!

RAAAAGH!

M.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Då jag aldrig spelat Werewolf utan endast bläddrat i det så är kanske min syn på detta spel något felaktig, sedan så har jag heller inte tittat i nya Werewolf.

Personligen tycker jag dock att Vampire är betydligt mer intressant och fascinerande. Men då har ju jag en fabläss för gotiken och intrigspelande.

Werewolf tycker jag verkar alldeles för stridsinriktat och tja trist helt enkelt. Att det sedan skulle finnas en coolhet att förvandla sig till halvmonster och slå ihjäl saker kan jag inte riktigt se.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Ett seriöst svar

Jag ska göra ett försök att modifiera Krilles svar för nya WoD.

Vampyrernas maktstrukturer är inte alls lika statiska som förut. Varje stad är i stort sätt helt fristående och faktioner som är fiender på en plats kan vara allierade i en annan. Spelledaren har större frihet och man slipper spelare som säger "nu har du gjort fel" eftersom världen är mycket mindre förutbestämd.

Nu är det här ju inget som är unikt för nya Vampire. Werewolf är också friare. Den övergripande kampen mot Wyrm finns inte längre, man fokuserar på mer lokala konflikter. Samtidigt har fokusen på skräck och ångest ökat. Den förbjudna kärleken är ännu mer förbjuden. Förr fick man något missbildade barn och folk kollade snett på en. Nu föds det en ond ande och man blir helt utstött. Och det finns inga kindfolk att älska, vanliga männsikor kan aldrig förstå dig.

Jag gillade aldrig gamla werewolf men förändringarna i nya gör nog att jag lutar åt att det är bättre än Vampire. Men det beror på smaken. Kanske skriver en närmare jämförelse i en senare post. De flesta svar här verkar bygga på gamla WoD och det är inte helt överförbart på nya.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Några skillnader mellan VtR och WtF:

- VtR har mycket stor fokus på intriger. Vampyrerna lever i ett mer eller mindre feudalt samhälle där alla kämpar om en bättre plats.
- WtF är något mer actionorienterat. Det finns många yttre fiender att kämpa mot och våld är en naturlig del i av varulvens tillvaro.

- VtR är tänkt att fokusera på en stad. Hur maktstrukturerna och konflikterna ser ut varierar mycket från plats till plats men en vampyr bryr sig oftast bara om sin egen stad.
- WtF har mer fokus på vildmarken även om städerna inte alls är uteslutna. Kampanjen tenderar att täcka ett större område.

- VtR är extremt öppet. Det finns ingen inneboende konflikt med någon annan grupp, det mesta handlar om makt i de egna leden.
- WtF har lite mer fokus. Även om det varier hur mycket en varulv bryr sig om det, så finns det "arvsfiender" som man kommer att kämpa mot.

- Andar och animism är en viktig del av WtF, varulvarna jagar både i den fysiska världen och i andevärlden.
- Mängden ångest är undefär lika stor i båda spelen.
- Varulvar och vampyrer är ungefär lika onda.
- Varulvsflickor behöver inte nödvändigtvis vara mindre sexiga än vampyrflickor.

Jag tycker som sagt att framförallt Werewolf har fått sig ett stort uppsving i den nya versionen. Det är mer fokus på utanförskap och skräck. Man är inte längre jordens nobla beskyddare. Konflikterna är jordnära och skitiga. Vampire skiljer sig mycket lite i känsla från sin föregångare, man har i stort sätt bara gjort det mer flexibelt men behållit det vinnande konceptet.

Gå på känslan. Om du och dina spelare lockas av att vara kalla blodsugare som är nattens belevrade härskare så välj Vampire. Om ni hellre rusar genom nattskogen antingen på jakt eller jagade så välj Werewolf. Fråga dem om de helst vill spela en vampyr eller en varulv. Jag tror inte du behöver beskriva de två spelen speciellt mycket för dina spelare. Efter att ni valt spel finns det fortfarande mycket stora möjligheter att anpassa kampanjen. Ni kan spela vampyrer som bor i ett ensamt hus i utkanten av en småstad i skogen eller varulvar som jagar på stadens bakgator. Båda spelen är bra.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Blasphemy said:
Att det sedan skulle finnas en coolhet att förvandla sig till halvmonster och slå ihjäl saker kan jag inte riktigt se.
Jooo! Köttaköttaköttaköttaköttakötta! :gremgrin:

Själv har inte provat någondera, men jag är mest sugen på att prova Werewolf av ungefär samma anledningar som Krille. Men så gillar jag ju våld också (se mina favoritspel).

Arvidos said:
Hur ser werewolfspelande tjejer ut då?
Du, det tänker vi inte för mycket på, tack så mycket! :gremshocked:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Hur ser werewolfspelande tjejer ut då? [NT]

Dom jag har sett har varit rätt snygga... men när man pratar om söta vampierflickor brukar man åsyfta de gamla söta vampyrlajvarna på konvent... saknar konvnetslajver som är roliga att se på...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Zoofili eller nekrofili?

En liten tanke till dem som inte kan föreställa sig att varulvstjejer kan vara sexiga: föredrar du vilt och djuriskt sex doggy-style, eller dökött i en kista? :gremgrin:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Ett seriöst svar

Slutligen så röjer varulvar mer. En vampyr har en massa problem med maskerader och Besten om de utnyttjar sin styrka fullt ut och hivar bilar på varandra om intrigerna ballar ut till öppen konflikt. En varulv behöver inte bry sig - han är en best, och av någon anledning så brukar vanligt folk inbilla sig att det där bilkastandet egentligen var en seriekrock, så de behöver inte bry sig om maskeraden heller.
Gissar att det har mycket att göra med spelstil. MEN det jag har läst i Werewolf och när jag har spelat det så har faktiskt Varulvarna något som de kallar för "The Veil". Det upprätthålls till viss del per autmatik genom att en människa har en tendens att förtränga en Varulv i Garouform och sublimera det till en annan händelse(Delerium). Men det är av vikt för Werewolf-samhället att INTE dyka upp på människornas radar av samma anledning som Vampsen.

Sen kan man ju välja att skita i den problematiken alt. säga att Delerium:et löser allt detta utan att gemene Varulv behöver bry sig. Men det känns INTE som om det är andemeningen i spelet IMO.

C.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Okej, okej!

Jag undrade om inte Rising tänkte på WoD-are i allmänhet när jag ställde frågan, men vi behöver ju inte bli sexistiska!
Jag vill rent av retas lite med Rising för att han var det till att börja med. :gremtongue:
 
Top