V-rollspel

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Jag har för mig att @Mekanurg berättat att Partisan skulle ha en alternativ spelvärld inspirerad av V men där ödlorna är utbytta mot onda androider?

Nämns här.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Har dålig koll på Partisan nu, men hoppas på ett scenario där man kan köra just den grejen; dvs "De Välvilliga Goda Männen" eller "nödvärldsregeringen" som tvångsförvaltar oss efter en katastrof, är del av en sådan konspiration. Spelarna vet inte vad de är up against från början.

EDIT här fanns mer om Stormakt Ultraviolett (onda androider): https://gondica.wordpress.com/2018/03/25/partisan-ater-i-verkligheten/
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Klart att man KAN tolka extremt politiska verk som "opolitiska", eller helt ignorera all symbolism eller låtsas som att "gemensamma symboler" inte är en grej som överhuvudtaget existerar.

Men jag förstår inte riktigt vad man vinner på det.

Vill man tvätta V helt ren från alla referenser till fascism och nazism så får man antingen plocka bort ganska mycket, eller låtsas som att man inte vet något om fascism eller nazism.



Grejen är att eftersom just ödlemänniskor är en av de större globala antisemitiska konspirationsteorierna så blir det definitivt något man behöver vara väldigt medveten om och försiktig med – om man inte vill förstärka David Icke och andra stollars narrativ.

Ignorerar man det antisemitiska tankegodset och symboliken och låtsas som att den inte finns så blir risken överhängande.
Men grejen är att den här sortens teman - rasism, antisemitism och orientalism - finns inbakade i massor av populärkultur. Ett snabbt axplock: krig mellan olika ”raser” där vissa är mer primitiva (Sagan om Ringen), skurkaktiga och blodtörstiga rumäner (Dracula), primitiva och krigiska ökenfolk (sandfolket i Star Wars), primitiva afrikaner (Tintin i Kongo) och konspirationer av kanske-judar (ärkeskurken Blofeld i S.P.E.C.T.R.E., skurkorganisationen i James Bond, som rimligen är förlaga till både Mutants Järnringen och The Octopus i Troubleshooters). Du kan också titta på hur Västern-genren skildrar den nordamerikanska ursprungsbefolkningen, som skjutande vildar (inte i alla Västern-filmer, men i många och särskilt de äldre). Västerländsk populärkultur är tyvärr genomsyrat av den här sortens idéer. Förmodligen för att det säljer. Ska vi då helt avstå från att använda oss av detta arv? Tja, kanske det. Men då har vi å andra sidan inte så mycket kvar att utgå ifrån.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Klart att man KAN tolka extremt politiska verk som "opolitiska", eller helt ignorera all symbolism eller låtsas som att "gemensamma symboler" inte är en grej som överhuvudtaget existerar.

Men jag förstår inte riktigt vad man vinner på det.

Vill man tvätta V helt ren från alla referenser till fascism och nazism så får man antingen plocka bort ganska mycket, eller låtsas som att man inte vet något om fascism eller nazism.

Grejen är att eftersom just ödlemänniskor är en av de större globala antisemitiska konspirationsteorierna så blir det definitivt något man behöver vara väldigt medveten om och försiktig med – om man inte vill förstärka David Icke och andra stollars narrativ.

Ignorerar man det antisemitiska tankegodset och symboliken och låtsas som att den inte finns så blir risken överhängande.
Även om vi plockar bort fascismen i V så har vi kvar imperialismen:
Högre stående utomjordingar kommer till jorden, varpå alla människor blir någon form av tredje klassens medborgare.

Tar man även bort imperialismen så får vi något som liknar Alien Nation eller District 9 - det kan säkert bli kul so rollspel, men det liknar ju inte V.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Även om vi plockar bort fascismen i V så har vi kvar imperialismen:
Högre stående utomjordingar kommer till jorden, varpå alla människor blir någon form av tredje klassens medborgare.

Tar man även bort imperialismen så får vi något som liknar Alien Nation eller District 9 - det kan säkert bli kul so rollspel, men det liknar ju inte V.
Ska man helt undvika politiskt laddade konflikter och ämnen är det knappt möjligt att använda sig av populärkultur över huvud taget. Kommersiellt gångbara teman ÄR ofta problematiska, förmodligen särskilt när de uppfattas som självklara. Men jag tycker alltså inte att V är värre än något av de exempel jag nämner ovan.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Ett uppenbart problem med V as-is är att det är så sinnessjukt puckat - de har kommit till Jorden för att stjäla vatten? Alldeles förutom vad det säger om deras transportkapacitet, så vore det så oändligt mycket lättare att bara greppa ett gäng kometer eller ismånar. Det är Matrix-nivå på hur dumt det är.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Ett uppenbart problem med V as-is är att det är så sinnessjukt puckat - de har kommit till Jorden för att stjäla *vatten*? Alldeles förutom vad det säger om deras transportkapacitet, så vore det så oändligt mycket lättare att bara greppa ett gång kometer eller ismånar. Det är Matrix-nivå på hur dumt det är.
Jämför Oblivion...
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Ett uppenbart problem med V as-is är att det är så sinnessjukt puckat - de har kommit till Jorden för att stjäla vatten? Alldeles förutom vad det säger om deras transportkapacitet, så vore det så oändligt mycket lättare att bara greppa ett gäng kometer eller ismånar. Det är Matrix-nivå på hur dumt det är.
Men det är ju bara ett problem om realism är ens utgångspunkt. V är ungefär lika (o)realistiskt som Star Wars. Det tycker jag är en del av charmen. Jag tror att de flesta (?) förstår att en verklig rymdinvasion förmodligen skulle vara mycket märkligare och inte alls så mänskligt kommunikabel som i V. Rymdödlorna talar ju exempelvis amerikansk engelska, vilket förstås är helt orimligt. Verkliga rymdvarelser skulle kanske inte ens förstå eller intressera sig för mänsklig kommunikation.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Ett uppenbart problem med V as-is är att det är så sinnessjukt puckat - de har kommit till Jorden för att stjäla vatten? Alldeles förutom vad det säger om deras transportkapacitet, så vore det så oändligt mycket lättare att bara greppa ett gäng kometer eller ismånar. Det är Matrix-nivå på hur dumt det är.
Man kan ju gå på att de är ute efter delikatesser(människor, möss etc), som de exporterar dyrt, och bara skippa vattnet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Man kan ju gå på att de är ute efter delikatesser(människor, möss etc), som de exporterar dyrt, och bara skippa vattnet.
Det skulle jag köpa mycket mer. Det är litet som att jag låtsas att människorna i pods i The Matrix i själva verket är där för att man kör ett distribuerat nätverk i deras hjärnor, inte för att de producerar elektricitet…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Ett uppenbart problem med V as-is är att det är så sinnessjukt puckat - de har kommit till Jorden för att stjäla vatten? Alldeles förutom vad det säger om deras transportkapacitet, så vore det så oändligt mycket lättare att bara greppa ett gäng kometer eller ismånar. Det är Matrix-nivå på hur dumt det är.
Grejen är självklart att rymdvatten saknar något som vårat vatten har. Det är bara vi primitiva jordbor som tror att det är likvärdigt
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Grejen är självklart att rymdvatten saknar något som vårat vatten har. Det är bara vi primitiva jordbor som tror att det är likvärdigt
Plus att det är väl en anomali/svårförklarat rent vetenskapligt varför just jorden har så mycket vatten...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Ska vi då helt avstå från att använda oss av detta arv?
Jag vill understryka att det här överhuvudtaget inte är vad jag föreslagit eller pratat om, och att jag inte vet varför det ens dyker upp i diskussionen. Jag ser ingen annan som föreslagit det heller.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag vill understryka att det här överhuvudtaget inte är vad jag föreslagit eller pratat om, och att jag inte vet varför det ens dyker upp i diskussionen. Jag ser ingen annan som föreslagit det heller.
Nä, men jag kan ändå ställa frågan. Du har just talat om varför du tycker att V är en problematisk tv-serie och då är mitt svar att mycket annan populärkultur också är problematisk av olika anledningar. Vad som är moraliskt rätt och fel att använda är inte alltid svartvitt. Jag påstår att det till stor del handlar om HUR det görs.

Dessutom köper jag inte att V skulle vara en antisemitisk tv-serie bara för att det finns antisemiter som använder sig av galna konspiratiosteorier om just ödlemänniskor. Det tror jag snarare är ett märkligt och helt oavsiktligt sammanträffande. Tänk på att ingen googlade på 80-talet. Galna idéer flöt inte runt på samma sätt som idag.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Dessutom köper jag inte att V skulle vara en antisemitisk tv-serie bara för att det finns antisemiter som använder sig av galna konspiratiosteorier om just ödlemänniskor. Det tror jag snarare är ett märkligt sammanträffande. Tänk på att ingen googlade på 80-talet. Galna idéer flöt inte runt på samma sätt som idag.
Så vitt jag minns dök de där ödlemänniskoidéerna upp i den västerländska konspiracismen först på 1990-talet på grund av David Ickes böcker. På 1980-talet, återigen IIRC, handlade utomjordiska konspirationsidéer främst om de så kallade greys, vilka inte kopplades samman med antisemitiska idéer i någon större utsträckning.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Så vitt jag minns dök de där ödlemänniskoidéerna upp i den västerländska konspiracismen först på 1990-talet på grund av David Ickes böcker. På 1980-talet, återigen IIRC, handlade utomjordiska konspirationsidéer främst om de så kallade greys, vilka inte kopplades samman med antisemitiska idéer i någon större utsträckning.
David Icke är mest en besynnerlig figur. Före detta fotbollsmålvakt i Coventry och tidigare miljöpartistisk (Green Party) politiker i England. Det verkar ha slagit över för honom först flera år efter det att tv-serien V visades.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Dessutom köper jag inte att V skulle vara en antisemitisk tv-serie bara för att det finns antisemiter som använder sig av galna konspiratiosteorier om just ödlemänniskor.
Om du med "är en antisemitisk TV-serie" menar att de som skapade serien var antisemiter eller medvetet stoppade in antisemitisk symbolik så är det ännu en sån där som, tror jag, ingen här sagt och jag blir lite osäker på varför du pratar om det.

Däremot är det definitivt så att serien V innehåller symboler som idag i väldigt hög grad är associerade med antisemitiska konspirationsteorier. Oavsett om de symbolerna var antisemitiska då eller ej, så är de det nu. För det är så symboler fungerar; deras betydelse förändras över tid.

Och eftersom vi lever nu och inte på 80-talet så verkar det väldigt märkligt, för mig, om man helt skulle ignorera vilken betydelse de symbolerna har nu, om man nu skulle skapa ett V-rollspel.


Men ja, jag lämnar nog det här replikbytet här. Jag börjar tröttna på att du citerar mig och sedan svarar på saker varken jag eller någon annan skrivit. Du får ha dina halmdockor i fred.
 
Top