V-rollspel

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Dallas The Television Roleplaying Game! Och såklart Primetime Adventures.

V hade jag inte ägnat en tanke på länge. Känner på mig att den inte åldrats med värdighet. :)
För mig ligger faktiskt gnistan i just det där: det komiska i serien har inte precis minskat med åren. Ett V-spel skulle ofrånkomligen innehålla en massa 80-talsnostalgiska referenser och skojiga frisyrer. Det skulle bli svårt att spela spelet på blodigt allvar, men ödlornas konspirationer skulle möjligen gå att göra åtminstone lite otäcka på riktigt. Själv hade jag nog valt att sätta Diana i centrum på något sätt. En klassisk filmskurk.

Som varumärke är V rätt märkligt. Jag är inte säker på att en ny sequelserie vore en lönsam idé. Samtidigt har serien verkligen ätit sig in i skallen på folk. Det finns något närmast arketypiskt över främlingarna från rymden som kommer i märkliga farkoster och har dolda avsikter. Independence Day har nästan precis samma story.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
För mig ligger faktiskt gnistan i just det där: det komiska i serien har inte precis minskat med åren. Ett V-spel skulle ofrånkomligen innehålla en massa 80-talsnostalgiska referenser och skojiga frisyrer. Det skulle bli svårt att spela spelet på blodigt allvar, men ödlornas konspirationer skulle möjligen gå att göra åtminstone lite otäcka på riktigt. Själv hade jag nog valt att sätta Diana i centrum på något sätt. En klassisk filmskurk.

Som varumärke är V rätt märkligt. Jag är inte säker på att en ny sequelserie vore en lönsam idé. Samtidigt har serien verkligen ätit sig in i skallen på folk. Det finns något närmast arketypiskt över främlingarna från rymden som kommer i märkliga farkoster och har dolda avsikter. Independence Day har nästan precis samma story.
Alltså rebooten har ju haft viss framgång. Blev ändå 2 säsonger.
https://m.imdb.com/title/tt1307824/
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Alltså rebooten har ju haft viss framgång. Blev ändå 2 säsonger.
https://m.imdb.com/title/tt1307824/
Absolut, men det finns ju också en orsak till att det inte gjordes ännu mer. Jag minns den sista säsongen som riktigt löjlig. Kan dock också bero på att jag hade blivit äldre. När jag kollade på Youtube för en stund sedan noterade jag att det verkade ha använts ännu mer hårspray i sequel-säsongerna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
V-rollspel?

Ett rollspel om hur förrädisk och lockande en framväxande fascism är, alltså?

Det känns väldigt avlägset och inte alls rätt i tiden år 2021…

(Ursprungligen skulle V ha handlat om framväxande fascism i USA, men bolaget trodde inte folk skulle vilja se vanliga amerikaner som skurkar, så då fick det bli aliens. Å ena sidan gillar jag ju Vs ödlor, å andra sidan är det definitivt så att de liksom urvattnar den politiska kommentaren. När fascismen kommer utifrån snarare än från helt vanliga människor så försvinner varningspotentialen lite.

Jag har funderat lite på hur man skulle kunnat göra för att å ena sidan ha kvar ödle-aliens som äter råttor och å andra sidan ha mer effektiv varning för hur populism och nationalism lätt slår över i fascism där det inte bra känns som xenofobi-bait men… jag har inte kommit fram till så mycket.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag gillar V från 80-talet. Såg om serien för några år sedan och den var fortfarande underhållande. Ömsom häftig, ömsom fånig. Funderade även då på att omsätta den till rollspel. Vill minnas att någon här på forumet gav mig en länk till ett svenskt V-rollspel, oklart om det fanns regler men i vart fall världsinformation. Känns hur som helst som ett bra upplägg för rollspel men jag skulle nog tona ner 80-talsestetiken och bygga mer på seriens samhällskommenterande sida.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
En tanke: Låta ödlorna inte så mycket komma med förrädisk fascism så mycket som utnyttja en som redan finns. Låta en fascistisk rörelse redan ha vuxit fram, och så kan den bara utnyttjas och underblåsas av ödlorna. Ödlorna skiter i vilket, så länge de kan göra profit få tag i de naturresurser de kommit till jorden för.

Dvs. låta ödlorna snarare vara kapitalisterna än de faktiska fascisterna.

Den stora nackdelen här, som ju också tyvärr är nackdelen med hela V-konceptet, är ju att folk som David Icke gjort att det är svårt att använda sig av ödlemänniskor utan att det blir antisemitism av alltihop. För det är ju tyvärr det i princip alla konspirationsteorier förr eller senare kokar ner i, och ödlemänniskor-grejen är inget undantag.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
V-rollspel?

Ett rollspel om hur förrädisk och lockande en framväxande fascism är, alltså?

Det känns väldigt avlägset och inte alls rätt i tiden år 2021…

(Ursprungligen skulle V ha handlat om framväxande fascism i USA, men bolaget trodde inte folk skulle vilja se vanliga amerikaner som skurkar, så då fick det bli aliens. Å ena sidan gillar jag ju Vs ödlor, å andra sidan är det definitivt så att de liksom urvattnar den politiska kommentaren. När fascismen kommer utifrån snarare än från helt vanliga människor så försvinner varningspotentialen lite.

Jag har funderat lite på hur man skulle kunnat göra för att å ena sidan ha kvar ödle-aliens som äter råttor och å andra sidan ha mer effektiv varning för hur populism och nationalism lätt slår över i fascism där det inte bra känns som xenofobi-bait men… jag har inte kommit fram till så mycket.)
Det är möjligt att tolka V-serien på ett helt annat sätt än vad du gör. Faktiskt oavsett vad skaparna bakom serien har haft för avsikter. Ett rollspel kan vara en helt ny tolkning av en gammal story. Krocken kan vara själva poängen.

Att det skulle behöva bli antisemism tror jag inte alls. Det är betydligt värre i exempelvis Star Wars där den snabelnäste och girige Watto är en obehaglig påminnelse om Fagin, det förmodligen mest kända och spridda antisemitiska nidporträttet i litteraturhistorien.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Klart att man KAN tolka extremt politiska verk som "opolitiska", eller helt ignorera all symbolism eller låtsas som att "gemensamma symboler" inte är en grej som överhuvudtaget existerar.

Men jag förstår inte riktigt vad man vinner på det.

Vill man tvätta V helt ren från alla referenser till fascism och nazism så får man antingen plocka bort ganska mycket, eller låtsas som att man inte vet något om fascism eller nazism.

Att det skulle behöva bli antisemism tror jag inte alls.
Grejen är att eftersom just ödlemänniskor är en av de större globala antisemitiska konspirationsteorierna så blir det definitivt något man behöver vara väldigt medveten om och försiktig med – om man inte vill förstärka David Icke och andra stollars narrativ.

Ignorerar man det antisemitiska tankegodset och symboliken och låtsas som att den inte finns så blir risken överhängande.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Fanns öldefolks konspirationsteorierna innan V sändes?
Ja. Ödlekonspirationens-teorierna i sin moderna form har ett DNA som inte är så mycket från V som från ett mish-mash av Robert E. Howard pulp och diverse kolonial-myter. Så surprise suprise att en primärt anti-judisk konspirationsteori har sina rötter i 20- och 30-talets USA.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja. Ödlekonspirationens-teorierna i sin moderna form har ett DNA som inte är så mycket från V som från ett mish-mash av Robert E. Howard pulp och diverse kolonial-myter. Så surprise suprise att en primärt anti-judisk konspirationsteori har sina rötter i 20- och 30-talets USA.
Jag blev varse ödle teorierna först i samband med om det var när någon introducerade mig till nutcasen David Icke. Det första jag tänkte var att hmmm han har nog tittat på V en gång för mycket och sedan kokat ihop ödle konspirationsteorier.

Jag hade ingen aning om att ödle tjaffset existerade innan icke och V.

Alltid lär man sig nått nytt här på wrnu 🙂
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Älskar klistermärkena med en knuten ödleklo, ’Stop Human Oppression’, som sitter nära SF-bokhandeln i Gamla Stan.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Det vore coolt att köra ngt i modern setting typ action/spionage-spel där skurkarna gradvis avslöjas som rymdödlor eller motsvarande, och spelarna inte vet om det från början.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Det vore coolt att köra ngt i modern setting typ action/spionage-spel där skurkarna gradvis avslöjas som rymdödlor eller motsvarande, och spelarna inte vet om det från början.
Rätt säker på att Delta Green skulle funka bra där. De har ju både utomjordiska konspirationer OCH förklädd Ödlemänniskor.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Rätt säker på att Delta Green skulle funka bra där. De har ju både utomjordiska konspirationer OCH förklädd Ödlemänniskor.
Jo, tänkte på den, men coolast vore om spelarna inte vet om förutsättningarna/konspirationen alls. Spelar man DG så vet man ju att saker kommer att vara ockulta etc. Typ spela ett Bond-äventyr eller annat i nutid med helt annat upplägg.

PS En av de bästa grejer jag varit med om som spelare är en Daredevils-kampanj, som gled över i Cthulhu. Ingen såg det komma!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jag har för mig att @Mekanurg berättat att Partisan skulle ha en alternativ spelvärld inspirerad av V men där ödlorna är utbytta mot onda androider?
 
Top