Nekromanti Våra konstiga egenheter:

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Många av mina ticks har redan tagits upp (värme, folks automatiska inkompetens, folkmassor), så jag vill bidra med några nya. Dessutom ska jag försöka vara positiv.

Men vi börjar med en negativ. Parfym. Särskilt billig. Och mycket. Jag är inte allergisk, men va fan skärp er! Det stinker. Mötte en kvinna i 35års åldern i motionsspåret dränkt i parfym. Kom igen.

Sen finns det bra dofter också. Utan inbördes ordning: Myrmark, såpa och nyfällt furu. Mer sånt.

Jag ogillar lövskog. Det är blött. Går inte att gå i och inte att elda i. Utom när det är sommar. Då är mina älskade tallhedar olidliga. Lukten av torr tallhed ökar den upplevda tempen med kanske 5°C.

Jag älskar funktionell design. Funktionalnism blir snyggt. Miljonprogram är (ofta) fula, för de är inte smarta. Vapen och stridsvagnar är coola. De MÅSTE funka, alltså är de ofta snygga.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Är tidsoptimist.

Kan verkligen inte med vissa maträtter: Lasagne/ravioli (jag älskar annan pasta), fiskbullar, allt som har med lever att göra, kålpudding, och allt som är gjort av köttfärs som påminner om skolmat.... I extrema fall så vänder det sig i magen bara jag känner lukten av dem.

Avskyr det vidriga modet där folks brallor hänger halvvägs ner till knäna.. Kalsonger skall inte synas.

Tycker illa om politiker. De som är på lokalnivå är acceptabla då de brinner för sin sak, de på högre nivå har jag svårt för (Mycket för att de är ofta politikerbroilers.)

Kna mycket väl ta mig fram gåendes om jag skall någon specifik plats (och är inte rädd för att göra det i främmande städer, men då kan en karta behövas), men tycker inte om att gå ut och gå utan syfte.

Till skillnad från vissa andra så gillar jag sol och värme. Dock kan det bli lite mycket på jobbet då det skall till en hel del för att jag skall köra med shorts där.

Kan liksom Krille inte heller med pinsmahetshumor (kanske därför jag tycker så illa om merparten av amerikans och svensk humorfilm/tv). Och har även jag en fäbless för att spela kvinnliga rollpersoner i rollspel.

/Ulfgeir
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bobby Magikern said:
Det hör också till saken att jag gillar "fula" områden. Ödetomter, miljonprogram, gator där vartannat hus innehåller en bilverkstad.
Gillar sånt också.


Och en del miljonprogram kan vara riktigt snyggt (om inte värd-jävlarna låtit det förfalla). Här i Bredäng finns det ett höghus som ägs av en privatvärld, som till skillnad mot de andra (mestadels kommunala Svenska Bostäder) har lagt lite krut på att fixa till fasaden. Och plötsligt ser huset toppmodernt, nybyggt och skitsnyggt ut. Som nån duktig arkitekt varit inblandad.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad har ni för skumma små ticks?
Well, jag är nog lite av en pedant..
Nog för att man har lite rörigt hemma, så vill jag ha det på ett visst sätt. Blir lite lätt gnällig om det inte är så..
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Skumma vanor/ovanor?

Knäcker fingrar, ben, fötter och nacken, allt som går kort sagt.

Ibland så sitter jag på ett sätt som gör så att mitt ben somnar, bara för att sen väcka den, för att det är intressant..

Har fler, men jag vill helst inte bli för jobbig..
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Jag är blott en syntes av mina dåliga vanor...

1, Jag hatar att bli kladdig. Jag underanvänder genomgående hudlotion eftersom jag knappt står ut de där minuterna det tar för den att sjunka in, och pajdeg lämnar jag med en äcklad min åt andra att göra.

2, Jag måste ha matchande bestick. Förr i tiden så kunde jag få en nervöst liten kris om någon runt bordet hade o-matchande bestick, numera så kryper det bara lite i mig.

3, När jag är trött eller nervös eller stressad så börjar min näsa rycka som en ekorres.

4, Ibland glömmer jag att folk kan bli illa till mods om man är nästannaken vid fel tillfällen. (Generellt sett så gör jag lätt folk illa till mods för att jag inte tänker på att jag beter mig konstigt)

5, Jag blir fysiskt lätt illamående och får huvudvärk av musikalisk disharmoni. Som när två låtar spelas på varsin laptop i samma rum. Huvudvärken går dock att fixa med alvedon.

Det finns mer. Men ni har inte tid (och definitivt inte intresset).
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
I hear you! Mode är ofta fult. Glasögonmode är _alltid_ fult. Det är ett stort mysterium för kommande generationer att lösa.

//Alva - pallar inte heller pilotglasögon om de inte sitter på faktiska piloter
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag tror jag har lyckats sluta (vilket nog främst beror på att jag numer har brevinkast på dörren där jag bor) men förut så kollade jag alltid brevlådan varje gång jag kom hem/gick förbi i hemmåtartad riktning. Det var sällan något där...

Jag har också svårt för att vara smutsig eller kladdig om händerna. Saker som att baka känns lite extra omständiga, osv. Jag har svurit på att göra mig av med ovanan om/när jag får barn för att inte föra den vidare: vilken förlust i livskvalitet att inte våga gegga och söla när man är liten!

Jag tycker det är fult att vara nyfiken. Eller, jag tycker det är fult när jag är nyfiken; jag har inget emot att andra ställer frågor till mig, utan svarar för det mesta ärligt, eller på ett sånt sätt som jag tror förväntas i situationen (två heeeelt olika saker). Jag har däremot svårt att ställa de där frågorna själv vilket ju gör att jag går miste om en del...

Jag har svårt att prestera för mig själv, utan arbetar bäst när det är för andra: jag tar ett jobb på allvar, men har ingen diciplin när det gäller sådant som »bara rör mig«. Tyvärr faller studier och hemtentor och sånt normalt sett i den senare kategorin...

En till grej som jag verkar ha fått bukt med: jag kunde förut bli irrationellt upprörd över att ha sönder något. Till och med en sån grej som att ett glas gick sönder när jag diskade kunde lämna en väldigt märklig känsla hos mig. Tack och lov verkar jag vara fri det här nu. Jag tror att det faktum att jag faktiskt sålt en del böcker ur rollspelssamlingen hör ihop med det här på något sätt (jag som annars är en notorisk hamster).
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Jag får panikångest om jag är ensam för länge.

Jag hatar kyla, jag hatar snö och regn.

Jag blir förbannad på folk som inte kan klä sig ordentligt, folk som använder fula skor har jag väldigt svårt att handskas med. Alla som använder converse borde skjutas (det inkluderar tyvärr en större portion av min vänskapskrets) men fulare sko får man leta efter.

Shorts är satans kläder

Jag avskyr folk som är konstiga bara för sakens skull, folk som är oavsiktligt konstiga kan jag ha överseende med.

Än värre är det med personer som måste hävda sig själva, konstant.

Är väll inte ovanligt direkt, men jag måste lyssna på musik ett par timmar om dagen för att må bra.

Måste duscha efter jag skitit.

Jag slänger hellre än sparar.


Sjukt bra tråd :9
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
DeBracy said:
Jag har svårt att prestera för mig själv, utan arbetar bäst när det är för andra: jag tar ett jobb på allvar, men har ingen diciplin när det gäller sådant som »bara rör mig«. Tyvärr faller studier och hemtentor och sånt normalt sett i den senare kategorin...
Ooh, jag också! Jag tenderar att se det som ett ganska så sympatiskt drag, för jag tar ju i alla fall mina plikter på allvar då det inte är jag själv som lider av det.

Till det så känner jag inte att jag kan slappna av ordentligt om jag inte gjort det jag ska. Har jag saker jag borde göra så kan jag inte bara sonika skita i det, även om jag mentalt inte orkar ta tag i det. Så det blir att jag bara gör nåt smått tidsfördriv i två timmar (som var tänkt att vara tio minuter max) istället för att göra något faktiskt givande. Vill jag t ex lära mig ekonomi eller spela något lite djupare datorspel (typ, såna där rollspel med många val och historia) så känner jag att om jag har tid/ork med sånt då borde jag egentligen göra den där labben som jag fortfarande inte gjort. Jag ser fram emot att börja jobba bara för att kunna känna att efter kl 17:00 då har jag jobbat klart och kan med gott samvete göra vad jag vill.

För övrigt så är jag extremt bra på att hitta på ursäkter förklaringar till varför jag gjort bort mig. Jag gjorde egentligen rätt val, men det blev fel för jag agerade på felaktig information. Jag önskar att min stora talang var att skapa musik (eller dylikt) men nej, den är ursäkter förklaringar.

Übereil
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Ubereil said:
DeBracy said:
Jag har svårt att prestera för mig själv, utan arbetar bäst när det är för andra: jag tar ett jobb på allvar, men har ingen diciplin när det gäller sådant som »bara rör mig«. Tyvärr faller studier och hemtentor och sånt normalt sett i den senare kategorin...
Ooh, jag också! Jag tenderar att se det som ett ganska så sympatiskt drag, för jag tar ju i alla fall mina plikter på allvar då det inte är jag själv som lider av det.
Här är en till. Mina deadlines till andra hålls alltid, mina egna projekt ligger på hög 'til kingdom comes.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag tycker väldigt illa om människor. Personer gillar jag, men sådär rent allmänt tycker jag rätt illa om människor, mer ju fler och mer högljudda de är. Festivaler, brrr!

Till skillnad från många i tråden så är jag dock helt såld på sol och värme. Det enda problemet är att det är svårt att använda en datorskärm när man är i gassande sol. Väntar angeläget på att displaybrillorna ska bli bättre!

Jag är en extrem informationsjunkie som helst inte vill promenera ett kvarter utan att läsa något samtidigt.
 

Hanihörnet

Veteran
Joined
9 Aug 2008
Messages
67
Jag har jättesvårt att organisera mig.

Så fort jag hör talas om något häftigt kollar jag upp det på wikipedia på min iPhone och går sedan igenom alla grenar i artikeln.

Jag gillar gorefilmer sjukt mycket, men bara de som är oseriösa. När mina vänner brukar hålla på att spy ut gallan på sig brukar jag klappa händerna ocb jubla.

Jag tycker det är jättejobbigt in general när någon avbryter en konversation.

Är intresserad av naturvetenskap men suger i praktiken på det.

Gillar att försvara saker som jag egentligen inte är för.

Är politiskt neutral.

Älskar Godzilla (men INTE den amerikanska versionen, usch!) och de flesta kaiju-flicks.

Är översocial men kan få panik i vissa sociala situationer.

Brukar ofta gå emot mina egna argument under hettsiga debatter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Bobby Magikern said:
Markehed said:
När jag var liten så klarade jag inte av ljudet av när folk åt äpplen. Det har tack och lov gått över.
Jag har fortfarande svårt för ljudet av tuschpennor.
Fan, prata inte om'et.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
krank said:
Bobby Magikern said:
Markehed said:
När jag var liten så klarade jag inte av ljudet av när folk åt äpplen. Det har tack och lov gått över.
Jag har fortfarande svårt för ljudet av tuschpennor.
Fan, prata inte om'et.
Att packa upp saker ur frigolitemballage är också obehagligt. Frigolitbitarna gnider sig mot varandra och skapar det där fruktansvärda lätet...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Bobby Magikern said:
Att packa upp saker ur frigolitemballage är också obehagligt. Frigolitbitarna gnider sig mot varandra och skapar det där fruktansvärda lätet...
Jag hatar dig.
 
Top