DoD Våra intryck av slutprodukten

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag gillar tillstånd som ett SL-verktyg, till exempel som ”ni kryper in i staden genom de trånga kloaktunnlarna, men ni kommer ut Smutsiga (bocka för tillståndet)”.
Nu är visserligen tillståndet Smutsig/Lortig ersatt av Uppgiven, men jag förstår resonemanget. Som rollspelprompt och att det skapar en nackdel i vissa specifika situationer, har jag definitivt inget emot, tvärtom. Men att en anka beter sig vresigt och sedan går runt och är Arg i flera timmar, med nackdel på alla INT-baserade färdigheter, är mindre kul.

Dessutom tycker jag att tillstånden i så fall borde ge en fördel i andra situationer; att vara Arg gör att man slår hårdare och lättare uthärdar fysiska ansträngningar, att vara Uppgiven kan väcka sympati, att vara Rädd kan skärpa sinnena, etc.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Dessutom tycker jag att tillstånden i så fall borde ge en fördel i andra situationer; att vara Arg gör att man slår hårdare och lättare uthärdar fysiska ansträngningar, att vara Uppgiven kan väcka sympati, att vara Rädd kan skärpa sinnena, etc.
Det där funkar väldigt bra i FATE - till och med en rollpersons brutna och gipsade arm (consequence) kan potentiellt användas till något positivt. Och i RuneQuest har folk använt en Fear-passion till att gömma sig eller fly bättre från det de är rädda för.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Som frivillig regel är valet av hjälteförmåga fritt. Att det inte är det som default är för att hjälpa nya spelare och slippa analysis paralysis.
Inte riktigt så det är formulerat - det kräver SLs godkännande, till exempel. Det är mer av ”om det verkligen, verkligen blir fel annars och SL är OK med det”, och mindre ”välj fritt”.

Men i praktiken kan SL förstås ge carte blanche, visst.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Det där funkar väldigt bra i FATE - till och med en rollpersons brutna och gipsade arm (consequence) kan potentiellt användas till något positivt. Och i RuneQuest har folk använt en Fear-passion till att gömma sig eller fly bättre från det de är rädda för.
Men dessa mekaniker funkar ju helt annorlunda, så de är inte direkt utbytbara. FATE har ett helt annat designparadigm.

Det stämmer att tillstånden är obligatoriska, men om man inte använder pressa-reglerna så så får de en mycket mindre roll i spelet.

Under speltest har tillstånden varit mycket uppskattade, inte minst för nya spelare som får tydliga rollspelsprompts. Att ta "skada" på annat än KP ger också variation. Att återhämta ett tillstånd behöver heller inte ta "flera timmar" utan sker med en kort vila (en kvart).

Man får förstås tycka vad man vill om tillstånden, men som vanligt rekommenderar jag att man testar innan man dömer ut och husreglar bort. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Men dessa mekaniker funkar ju helt annorlunda, så de är inte direkt utbytbara. FATE har ett helt annat designparadigm.
Det var inte en kritik, utan exempel på hur andra spel gör vad som efterfrågades. I DoD är det fullt tillräckligt med SL-beslut om man vill hävda att man borde få någon sorts bonus av att vara i ett visst tillstånd.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Unpacking:
Sjukt fin låda!
Fina tärningar, bra att man fick extra T6 och T20 i lådan.
Standupsen var fina och bra med tjock kartong.
Kartan över Dimmornas Dal är helt perfekt.

Reglerna:
Har läst men inte spelat ännu. Gillar allt tror jag. Tror detta kan fylla den nisch som OSR (och i viss mån DnD) brukar fylla för mig med klassisk-jävla-fantasy-äventyr. Tror tillstånden kommer funka fint.

Äventyret:
Jag har läst hela och kommer att börja spelleda det redan på fredag. Det är ett riktigt bra upplägg, med en by och fritt utforskande runt omkring. Kampanjplotten är helt okej med en bra boss och sånna MacGuffin, det är inte några större överraskningar, men habilt och klassiskt. Det är ett äventyr som jag kan köra både med min spelgrupp och med mina barn. Det är också mycket blorb-vänligt, vilket jag gillar.

Lite trist klagande:
Böckerna borde vara samma färg som lådan och tyvärr har limmet i ryggen på en av mina böcker redan börjat lossna...

Önskemål inför kommande grejer:
  • Spelarboken i hårdpärm som kan köpas separat så att jag inte alltid måste kånka runt lådan
  • Fler stand-ups och en fet monsterbok
Slutligen:
Sjukt bra jobbat Fria Ligan. Det är bara att gratulera!
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Unpacking:
Sjukt fin låda!
Fina tärningar, bra att man fick extra T6 och T20 i lådan.
Standup-sen var fina och bra med tjock kartong.
Kartan över Dimmiga Dalar är helt perfekt.

Reglerna:
Har läst men inte spelat ännu. Gillar allt tror jag. Tror detta kan fylla den nisch som OSR (och i viss mån DnD) brukar fylla för mig med klassisk-jävla-fantasy-äventyr. Tror tillstånden kommer funka fint.

Äventyret:
Jag har läst hela och kommer att börja spelleda det redan på fredag. Det är ett riktigt bra upplägg tycker jag, med en by och fritt utforskande runt omkring. Kampanjplotten är helt okej med en bra boss och sånna MacGuffin, det är inte några större överraskningar, men habilt och klassiskt. Det är ett äventyr som jag kan köra både med min spelgrupp och med mina barn. Det är också mycket blorb-vänligt, vilket jag gillar.

Lite trist klagande:
Böckerna borde vara samma färg som lådan och tyvärr verkar limmet i ryggen på en av mina böcker redan börja lossna...

Önskemål inför kommande grejer:
  • Spelarboken i hårdpärm som kan köpas separat så att jag inte alltid måste kånka runt lådan
  • Fler stand-ups och en fet monsterbok
Slutligen:
Sjukt bra jobbat Fria Ligan. Det är bara att gratulera!
Tack! Och de där önskemålen är nog inte omöjliga att tillgodose...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Övergripande intryck: Nice!

PSI: Jag fick nån märklig oljig känsla på fingrarna efter att ha tagit av omslagsplasten på låda och sen igen på korten. Inget som haft någon som helst åverkan på produkterna vad jag kan se, men kan vara värt att räkna med att tvätta händerna efter man öppnat sakerna innan man myser ner sig i soffan och börjar bläddra =)

Jag har inte satt mig och läst saker pärm till pärm än, men trycket efter att ha blädrat i böckerna känns bra. Jag var skeptisp till återanvändandet av gamla bilder innan, men inte nu längre. Och jag ser att min favoritbild letat sig in på sidan 37, vilket gjorde mig väldigt glad. Jag misstänker att det öppnar upp för ändlösa klagåmål från folk eftersom kattfolk inte finns som spelbart släkte, men själv gillar jag just det! Tycker det uppmuntrar folk att husregla och inte vara så låsta vid Rules As Written.

Bra stadig låda. Betydligt större format och tjockare böcker än vad jag trodde. Jobbigt ur "bära med sig"-synpunkt förvisso, men å andra sidan kommer jag huvudsakligen förlita mig på PDF:erna så inget som påverkar mig. Det känns om man fått _väldigt_ mycket för pengarna skall erkännas.

Snygga tärningar! Jag tror jag var skeptisk till symbolerna för 1:or och 20:or tidigare. Vet inte om de förändrats eller om de bara ser annorlunda ut när man har den fysiska tärningen i handen, men nu tycker jag det är väldigt tydligt att 1:an är en drake och 20:an är en demon (Eller möjligen en get. Passande oavsett!).

Figurerna är supertjocka och härliga, och superlätta att poppa ut utan att man råkar riva sönder dem! Jag råkade poppa ut två av dem av misstag bara genom att plocka upp arket XD. Jag gillar även stativen som är riktigt stadiga och bra.

Vad jag inte gillar är figurerna i kombination med stativen. Sjukt svårt att trycka i figurerna, och kanten på den jag prövade har redan börjat fläkas upp lite efter bara två istoppningar. Jag måste titta på en allternativ lösning för det.

MEN, jag tror de där stativen kommer vara FANTASTISKA för egenutskrivna figurer som knappast kommer vara lika tjocka som de medföljande! Jag är överlag nöjd. Och jag hoppas på många fler figurer i framtiden! Tror det finns mer där att hämta från RM:s tidigare eskapader, men ser alltid gärna än fler.

Jag är lite besviken att konsttrycket inte var den där lönmördarankan. Jag är också lite besviken på spelledarskärmen. Informationen på den är rätt bra (Fast jag saknar en lista på alla färdigheter på den. Det är något jag alltid behöver ha nära tillhands), jag gillar inte formatet (uteslutande en smakfråga och ingen brist i produkten), och vad jag verkligen ogillar är att den inte riktigt får plats i lådan. Den är typ en millimeter för lång. Tillräckligt nära att det ska gå att trycka ner den, men hade jag inte haft de tunga böckerna kvar i lådan under den så jag kunde skaka ut allting hade det varit svårt att få ut den igen utan att göra åverkan på något. Tråkigt också att bilden på skärmen är så avhuggen. Känns typ som ett feltryck. Hade föredragit något mer genomtänkt där. Fast jag lär printa ut mina egna sidor och använda en av mina generiska skärmar oavsett, så inget stort problem. Men jag de hade nog inte köpt skärmen om jag gjort om valet.

Jag gillar inte att alla rollformulär har ett till rollformulär tryckt på baksidan. Det är ju där man skriver alla anteckningar. Men jag lär väl köra på egenprintande oavsett så det spelar inget stor roll.

Bra kvalitet på korten, men jag gillar inte att man fortfarande måste slå fram värdet på värdeföremål och pengar. Om jag nu måste slå hade jag lika gärna kunnat ha en tabell från början.

Oh well... det beror på hur man hanterar dem antar jag. Vet inte om det står något om användandet i boken, men jag kommer nog köra med att man inte slår föränn man återvänder till staden efter äventyret "säljer" skatterna. Även om det är guldmynt tänker jag att olika präglingar kan vara olika värda. Så när man återvänder till staden lämpar man över allt till typp skattekontoret som väger och testar och växlar in alla skatter till "moderna pengar" (För tiden).

Överlag blir jag väldigt sugen på att spela. Och jag blir väldigt sugen på att spela mer episodiskt, med en mer brädspelsliknande approach.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Men säg något om Anton Vitus illustrationer! Alla ansikten etc, är ju guld. Gillade hans stil redan i Vaesen, men här är det nästa nivå. Älskar dem alla Kvasimund, Maske m fl. Fångar verkligen sagokänslan och stämningen i äventyren + att många ser lite luriga ut och att man inte riktigt vet var man har dem.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag skrev i någon annan tråd att jag var nöjd med spelet som PDF och jag blev inte heller besviken av den fysiska boxen. Hade kanske sett att boxen varit lite större så man inte behöver vända den upp och ner för att få ut innehållet men då volym är pengar är valet inte ologiskt. Det jag blev förvånad över är hur tjock äventyrshäftet är, jag tänker inte på det när jag läser PDFen.
För att göra spelet en ännu bättre inkörsport till rollspel (framförallt för yngre) hade jag velat se ännu fler färdiga rollpersoner, iaf en för varje yrke. Eftersom bilderna redan finns borde väll Ligan kunna släppa en PDF med de karaktärerna för en billig peng? Personligen hade jag gärna sett karaktärer av blandade kön till alla yrken med då krävs det nya illustrationer och det blir ett helt annat projekt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Köpte ett gäng från Tyskland för några år sedan, finns olika varianter. Kan säkert köpas närmare också..

Passar dessa till DoD?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Passar dessa till DoD?
Jag har inte testat dem, mina figurer är fortfarande opunchade. Jag köpte inte den modellen utan de färgglada fyrkantiga från samma butik. DoD är lite tjockare är de jag använde men kan försöka testa den imorgon.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Hur snabbt gick det inte från KS-lansering till levererad produkt? Under ett år! Inga hick-ups att tala om, trots specialtärningar, cardboard, kort, boxar, massa olika delförfattare etc. Har nog aldrig sett ngt liknande, och då ligger jag på nästan 100 Ks-backningar.

Otroligt bra jobbat, Tomas o Ligan!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Paizo säljer också stands för pappfigurer. Kan inte testa just nu ifall de funkar eftersom jag lånat ut min DoD-låda. :p
 
Top