DoD Våra intryck av slutprodukten

Trångmål

Veteran
Joined
26 Jun 2020
Messages
10
Location
Eskilstuna
Mina tankar:

-Genomgående hög kvalitet på lådan och innehållet.
-Böckerna är fina och verkar ha bra kvalitet. Personligen hade jag gärna sett ett något mindre format och hårdpärm.
-Hade gärna sett att lådan var någon cm längre. Som det är nu går det inte att få ut böckerna utan att vända på lådan, och skriver man ut rollformulär i A4-format får de inte plats i lådan.
-Den print som följde med om man backade innom 24h har fel motiv.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
+ Grymt snygg och väl genomarbetad produkt.
+ Illustrationerna har vuxit i mina ögon och nu tycker jag de passar perfekt (var lite tveksam i början).
+ Mycket pang för pengarna.
+ Sannolikt en mycket bra inkörsport för nya spelare och för att få in barn till "gamla" spelare i hobbyn.

- Det är rätt mycket i regelsystemet som inte är objektivt dålig, men som jag personligen ogillar.
- Jag hade föredragit en genomtänkt kampanj skapad av en person, snarare än Svärdets sång-formatet med en oinspirerad kampanj som hjälpligt binder samman var för sig disparata äventyrsplatser.
- Boxen är svårplacerad i hyllan eftersom den är betydligt större än t.ex. Mutant-boxarna.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Grymt nöjd med boxen i helhet! Har inte spelat D&D på snart 20år, men nu är det dags att inviga den nya generationen i familjen. Och till det känns den som ett perfekt exempel. Har ännu inte hunnit lusläsa allt, men i det stora hela verkar det bra och lätt att komma igång.
Det enda är att dottern saknar "stands"? Till att sätta alla medföljande figurer i. Vet någon var man kan inhandla dem och vad de heter i butik?
Fick du inte med transparenta stands i en påse i boxen? Det ingår och jag fick det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Vilka regler då? Har själv svårt numera för BRP, trots mer än 20 år med systemet som default.
Det jag personligen ogillar mest är mekaniken med tillstånd, och den mekaniken spelar in på flera ställen: KP är redan en abstraktion av skador och annat som kan drabba rollpersonen, varför behövs det även tillstånd? Att pressa är visserligen en frivillig regel, men samtidigt så intimt sammankopplad med tillstånden att den i praktiken uppfattas som obligatorisk. Har man redan använt ett tillstånd som känns hyfsat logiskt måste man välja ett annat tillstånd som är mer långsökt. En del av förmågorna är kopplade till tillstånd, utöver att de kostar VP. Precis som med KP blir det i praktiken två "valutor" för samma funktion. Minnessak, också den kopplad till tillstånd, är frivillig, men tar upp plats på rollformuläret. Jag har visserligen inte spellett DoD så mycket, men helt klart skapade nackdelstärningarna på grund av tillstånden en extra frustration. För att summera tycker jag att tillstånden är ett onödigt lån från år noll, och att det hade varit bättre med ett renodlat KP/VP-system, även bokföringsmässigt.

Rollpersonerna är lite väl "cookie-cutter" för min smak, i och med att de är precis likadana förutom förflyttning, en släktesförmåga (två för ankorna) och en yrkes-/hjälteförmåga. Färdigheterna, förutom 2-6 beroende på ålder, styrs helt av yrket. Visserligen var det ingen enorm frihet i gamla DoD och självklart kan man differentiera rollpersonen med ERF, men jag hade gärna sett en mycket större spännvidd vid start.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Färdigheterna, förutom 2-6 beroende på ålder, styrs helt av yrket.
Det där stämmer inte. Varje yrke anger 8 färdigheter. Av en nybakad rollpersons tränade färdigheter måste 6 väljas bland dessa, medan övriga 2-6 (beroende på ålder) väljs helt fritt. Så visst har yrket en inverkan på färdigheter, men att säga att "de styrs helt" tycker jag nog är en rejäl överdrift.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Jag har läst igenom regelboken, men inte äventyren så här långt. Jag gillar mekaniken och tycker det är ett intressant alternativ till YZE (som jag iofs också gillar).

Framförallt så är designen såpass tilltalande att mina barn tyckte det såg spännande ut och har frågat när vi kan spela det. Skulle vilja påstå att det omdömet gör spelet till en fullträff.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Det där stämmer inte. Varje yrke anger 8 färdigheter. Av en nybakad rollpersons tränade färdigheter måste 6 väljas bland dessa, medan övriga 2-6 (beroende på ålder) väljs helt fritt. Så visst har yrket en inverkan på färdigheter, men att säga att "de styrs helt" tycker jag nog är en rejäl överdrift.
6 av 8 jämfört med 2-6 av resterande färdigheter tycker jag är en rätt stark styrning...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Som sagt. Det är en frivillig regel. Använd den inte om du ogillar den?
Tillstånd är ingen frivillig regel, åtminstone inte i PDF:en (har inte kollat i den fysiska regelboken om tillstånden står i en grön ruta, men betvivlar det starkt).
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Tillstånd är ingen frivillig regel, åtminstone inte i PDF:en (har inte kollat i den fysiska regelboken om tillstånden står i en grön ruta, men betvivlar det starkt).
Tillstånd är inte frivilligt då man kan bli rädd, krasslig, osv i spelet genom att man utsätter sig för sådant som är skrämmande och smittande. Vad som är frivilligt är regeln om att pressa, den måste man inte använda. Pressa-regeln använder sig utav tillstånd som då kommer att komma med i spelet lite oftare än vad de annars skulle gjort.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Men knappast starkare än i gamla versioner av DoD?
Beror väl väldigt mycket vilken version som avses? I DoD-91/Chronopia exempelvis hade man ju fritt val bland alla primära och ganska många yrkesfärdigheter.

Men om man kisar på alla historiska versioner (som jag läst/spelat) så har yrket styrt vilka färdigheter man har tillgång till vid rp-skapande.

Cog.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Tillstånd är inte frivilligt då man kan bli rädd, krasslig, osv i spelet genom att man utsätter sig för sådant som är skrämmande och smittande. Vad som är frivilligt är regeln om att pressa, den måste man inte använda. Pressa-regeln använder sig utav tillstånd som då kommer att komma med i spelet lite oftare än vad de annars skulle gjort.
Tack. Jag var otydlig ovan. Detta var vad jag avsåg. Om man skippar att kunna pressa (vilket gör spelet mycket mindre kul IMO) så slipper man mycket av de upplevda problematiken.

Eller menar @Rangertheman att alla tillstånd (som Rädd och Uppgiven) enbart skulle innebära en påverkan på KP/VP?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Eller menar @Rangertheman att alla tillstånd (som Rädd och Uppgiven) enbart skulle innebära en påverkan på KP/VP?
Helst hade jag skippat tillstånden helt och hållet, alternativt att de har en direkt, temporär effekt när de inträffar istället för att ge nackdel(ar) till dess att rollpersonerna hinner med en tillräckligt lång vila. Jag vill inte att de påverkar KP/VP.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Jag gillar tillstånd som ett SL-verktyg, till exempel som ”ni kryper in i staden genom de trånga kloaktunnlarna, men ni kommer ut Smutsiga (bocka för tillståndet)”.
 
Top