DoD Våra intryck av slutprodukten

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
I leveranstråden skrev jag följande:

Nu när spelet börjar dimpa ner hos folk kanske vi kan starta en gemensam läsetråd eller nåt där vi delar med oss av våra intryck och diskuterar hur det blev till slut. Nog för att vi haft PDF:erna ett tag, men jag har svårt att läsa saker digitalt om jag vet att det kommer ett fysiskt ex. Och jag tror inte jag är ensam i det :)
Så, här har vi den. Jag börjar med att delge mina första intryck från en kringhoppande läsning:

-På det stora hela är jag mycket nöjd. Det är gedigen låda med mycket valuta för pengarna. Uppskattar de många äventyren som medföljer och allt krimskrams utöver böckerna. Soloreglerna får det också att kännas väldigt komplett.

-Kul att ha en låda som formligen brinner giftgrönt. Den sticker ut i samlingen.

-Gillar att drakar och demoner tar en plats i spelets metafysik. I många spel verkar ordningssidan falla bort så att bara de häftiga kaosvidundren finns kvar. Nu har lagbundenheten äntligen fått en cool förkämpe i fantastikens världar. Något som jag tycker den hittils saknat, bortsett från vorlonerna.

-Reglerna ger ett gott inttryck vid en snabb anblick. Det ser ut att funka bra som ett snabbt och häftigt spel. Gillar specialmanövrarna i strid, blir spännande att se hur de artar sig under spel.

-Jag har en massa små smaksaker jag stör mig på: Vandöd>>>>odöd, allmänspråk som uttryck är fientligt till gott världsbyggande, för många korsvirkeshus i Utkante.

-Den hittils största kritiken jag har är mot äventyrskapitlet. Framförallt bristen på stöd för annat än våldsamma skattjakter. Tabellen är nog hjälpsam, men jag kan tycka att det är enformigt att den alltid slutar i en bossfajt. Vore det inte för vissa av äventyren i äventyrsboken skulle jag nästan kunna tro att äventyrsplats bara var spelets ord för dungeon.

Ser fram emot att läsa mer samt sannolikt spela och spelleda framöver.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Jag har en del invändningar mot spelfilosofin, särskilt att det blev så mycket Gamist och D&D/Svärdets sång-influerat, men herregud vilken bra produktifiering! Illustrationerna känns helt rätt, och vad man fått in i boxen räcker för chockerande mycket spel för ett grundspel. Helt exemplarisk produktion.

Jag har länge tyckt att om ett spel behöver ett starterset är det ett dåligt tecken, och det vore mycket bättre om man bakade in Starter Set-filosofin i grundspelet för att göra det maximalt spelbart direkt ur boxen. Det är exakt det som DoD-23 har gjort.

Det är kanonbra att det finns ett svenskt rollspel som heter "Drakar och Demoner" och som är nybörjarvänligt och det som butikspersonal tryggt kan sätta i händerna på förvirrade föräldrar, och oberoende av mina invändningar är det ändå mycket bättre än D&D 5 (alldeles särskilt som introspel men även annars). Jag kan leva med att inte riktigt vara målgruppen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,462
Location
Helsingborg
Jag har en del invändningar mot spelfilosofin, särskilt att det blev så mycket Gamist och D&D/Svärdets sång-influerat, men herregud vilken bra produktifiering! Illustrationerna känns helt rätt, och vad man fått in i boxen räcker för chockerande mycket spel för ett grundspel. Helt exemplarisk produktion.

Jag har länge tyckt att om ett spel behöver ett starterset är det ett dåligt tecken, och det vore mycket bättre om man bakade in Starter Set-filosofin i grundspelet för att göra det maximalt spelbart direkt ur boxen. Det är exakt det som DoD-23 har gjort.

Det är kanonbra att det finns ett svenskt rollspel som heter "Drakar och Demoner" och som är nybörjarvänligt och det som butikspersonal tryggt kan sätta i händerna på förvirrade föräldrar, och oberoende av mina invändningar är det ändå mycket bättre än D&D 5 (alldeles särskilt som introspel men även annars). Jag kan leva med att inte riktigt vara målgruppen.
Grymt bra minirecension!
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Jag har en del invändningar mot spelfilosofin, särskilt att det blev så mycket Gamist och D&D/Svärdets sång-influerat, men herregud vilken bra produktifiering! Illustrationerna känns helt rätt, och vad man fått in i boxen räcker för chockerande mycket spel för ett grundspel. Helt exemplarisk produktion.
När det gäller ”mycket spel för ett grundspel”: även där tycker jag DoD-23 (11:e utgåvan, 9:e versionen … tror jag) lyckats såtillvida att boxen ger oändligt med spel enligt min mening. Äventyrsboken i boxen är en utmärkt start-hub för spel och ger också exempel på hur det funkar med slumptabeller för resande, på äventyrsplatser etc. En spelgrupp behöver egentligen inte mer, om ens detta (jag ser äventyrsboken som en excellent bonus), för att skapa egna världar och spela i evigheter.

Tvärtom kan jag nästan känna att jag inte vill att någon ska berätta för mig som SL om vad som finns norr om Draktandsmassivet:.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Standees är grymt underskattade, för övrigt. Aktivt bättre än plast så länge man inte orkar måla.
Ja, jag tycker dom är spännande. Formatet erbjuder även andra möjligheter att uppbära en konststil som Egerkrans'. 3D-figurer i plast hade behövt göra en del tolkningsarbete för att få till samma känsla, och det hade varit svårt tror jag, om alls möjligt.
Tycker dock det är lite förbryllande form på rutkartan, att den är avlång så. Känns lite som jag missat ett sätt att veckla ut den. Men den kanske funkar utan anmärkning i spel.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Tvärtom kan jag nästan känna att jag inte vill att någon ska berätta för mig som SL om vad som finns norr om Draktandsmassivet:.
Vet vi något om framtida support? En monsterbok känns logisk.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Standees är grymt underskattade, för övrigt. Aktivt bättre än plast så länge man inte orkar måla.
Vi som bara skaffade PDF:en tittar dock i "DoD_Figurer_v1.pdf" och funderar på hur mycket jobb det är att få dem spelbara jämfört med att skaffa och måla plastfigurer. Visst är de skit-snygga, men...
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Vet vi något om framtida support? En monsterbok känns logisk.
Tomas nämnde på ligans forum att en modul med fler spelbara släkten, däribland nattfolk, kommer om några månader. Eventuellt är det en monsterbok, men annars känns det ju som ett givet tillbehör. Tror även det är ett bestiarium på gång i tredjepartsvärlden.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Jag kan bara instämma i att det är en gedigen produkt, värd allt pris den fått. Min enda invändning är mot de extra tärningspaket som säljs; varför har de bantat ner det från de 10 tärningar som finns i lådan till bara 6? En behöver 2t20, och mer än bara 1t6! HELT obegripligt!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag har nu hämtat ut boxen och har inte så mycket att säga utöver att jag är imponerad. Funderar på att försöka få någon av spelgrupperna att köra en eller två möten i systemet för att testa. Däremot inte så mycket mer att säga om spelet än.
 

Gemmel

Veteran
Joined
15 Apr 2021
Messages
7
Grymt nöjd med boxen i helhet! Har inte spelat D&D på snart 20år, men nu är det dags att inviga den nya generationen i familjen. Och till det känns den som ett perfekt exempel. Har ännu inte hunnit lusläsa allt, men i det stora hela verkar det bra och lätt att komma igång.
Det enda är att dottern saknar "stands"? Till att sätta alla medföljande figurer i. Vet någon var man kan inhandla dem och vad de heter i butik?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Grymt nöjd med boxen i helhet! Har inte spelat D&D på snart 20år, men nu är det dags att inviga den nya generationen i familjen. Och till det känns den som ett perfekt exempel. Har ännu inte hunnit lusläsa allt, men i det stora hela verkar det bra och lätt att komma igång.
Det enda är att dottern saknar "stands"? Till att sätta alla medföljande figurer i. Vet någon var man kan inhandla dem och vad de heter i butik?
De ingick i min, kom i en påse.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Det enda är att dottern saknar "stands"? Till att sätta alla medföljande figurer i. Vet någon var man kan inhandla dem och vad de heter i butik?
Köpte ett gäng från Tyskland för några år sedan, finns olika varianter. Kan säkert köpas närmare också..

 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Alphaspel har: FFG Plastic Stands

Grymt nöjd med boxen i helhet! Har inte spelat D&D på snart 20år, men nu är det dags att inviga den nya generationen i familjen. Och till det känns den som ett perfekt exempel. Har ännu inte hunnit lusläsa allt, men i det stora hela verkar det bra och lätt att komma igång.
Det enda är att dottern saknar "stands"? Till att sätta alla medföljande figurer i. Vet någon var man kan inhandla dem och vad de heter i butik?
 
Top