Nekromanti Vår produktplan

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Challenge accepted! :) Vi har ett grovt och spretigt utkast på metaplot för kampanjen som vi i Järnringen ska stöta och blöta nu i augusti - de flesta av dina frågor finns redan med som underlag för de passionerade och högljudda diskussioner som med säkerhet kommer att utspela sig, och resten adderas kvickt till listan.
En sak är nog relativt säker: Om du gillade hur vi arbetade med Undergångens arvtagare för att förverkliga visionen om MUA så kommer du att få se mycket du uppskattar också i "Davokar vaknar" (arbetsnamn).
 

Catcaller

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
20
Har läst halva boken nu ungefär (fick nog tag i den sista i hela stockholm tror jag).

Min priolista skulle se ut såhär:
1. Äventyrs Kampanj
3. Spelvärlds Information
4.? Monster & Varelser
5. Spelarbok

Äskade M:UA's kampanjböcker och håller med flera tidigare poster om att det var dessa som verkligen fick det spelet att få ett eget fantastiskt liv. Dock hade jag ett stort problem med den relativt långsamma utgivningstackten på dessa. Jag skulle föreslå att man delar upp dem i mindre delar i mjukpärm och släpper mer ofta, kanske med en tjockare första del för att täcka in världsinformation.

Förutom detta skulle jag gärna se mer information om Spelvärlden, dess faktioner och dess motivationer/konflikter som verkar mest ha skrapats på ytan i grundboken. Davorak kan förbli mystisk och okänd och upp till spelledaren, Monster och Artefakter kan jag hitta på själv om det kniper. Spelarmaterial finns det gott om i grundboken så att man kan klara sig en lång tid.

Mina 2 cent i alla fall.
Lilja said:
2 värdefulla cent! Gillar tanken på fler men kortare delar i kampanjen för att hålla högre utgivningstakt, det ska vi i alla fall utforska när vi planerar kampanjen.
 

Simpa

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
1
Hej! Gick in på WRNU för första gången på 8 år(?) bara för att läsa mer om Symbaorum. Registrerade mig bara för att skriva detta inlägg!

Kampanj topprioritet!

1) Jag kan inte lägga den tid som krävs för att skriva en stor kampanj (och skulle aldrig lyckas så bra som Undergångens Arvtagare/Femte konfluxen om jag hade den tiden). Därför behöver jag er!
2) Alla andra rollspel (ok, minst 95% av dem i alla fall) har ingen "stor kampanj". Ska jag ändå förbereda kampanj själv kan jag spela något av de spelen! En bra stor kampanj gör ett rollspel unikt, eller i alla fall att det tillhör en mycket exklusiv skara.
3) Jag kommer att börja spela (mer än eventuellt testspel) först när första delen i kampanjen kommer, och jag vill ju börja spela så snart som möjligt! I väntan på kampanj kommer jag att spela År 0 istället! :)
4) Blir det en fin stor kampanj kommer jag också att skaffa alla extraböcker som kommer/finns. Och mina spelare kommer säkert också att skaffa ett gäng - de gjorde de i alla fall med Mutant:UA.
5) Ni i Järnringen har tidigare varit så skickliga på att skriva bra äventyr/kampanjer och samtidigt beskriva världen att ni kan göra det igen!
6) Mutants två kampanjkoncept tycker jag var riktigt lyckade båda två. Riktigt ordentlig kampanj som samtidigt introducerade världen (som någon ovan redan vart inne på) som i UA. Eller kampanjbok + världsbok som kommer typ samtidigt (Ulvriket). Eftersom jag tänker att Davokar vaknar blir en större och mer detaljerad kampanj än Ulvriket (även om Ulvriket med båda böckerna är riktigt ordentlig!) är väl det ett rimligare sätt göra Davokar UA-style, d.v.s världen kommer bitvis tillsammans med kampanjen?
7) Det tog lång tid att få delarna i UA (vi pausade kampanjen för att vänta in!), så lite mindre mastiga böcker med lite högre utgivningstakt hade varit fint.
8) För att inte bli för långrandig - jag förstår att ni tänker ge ut både kampanj och världsböcker, men hur man spelar och upplever ett rollspel hänger mycket på hur den stora kampanjen ser ut (om den finns). Upplevelsen av Drakar och Demoner är ju helt olika om man spelar Den Femte Konfluxen jämfört med om man spelar Den Nidlänska Reningen. Iochmed att ni ska göra en stor kampanj så hoppas jag att den börjar landa så snart som möjligt, så jag kan få användning av grundregelbok, världs - och - spelarböcker som jag annars inte kommer att ha någon nytta av i och med att jag inte kommer att spela spelet...!

PS. Sjävklart har jag redan skaffat Spelledarpaketet för att förbereda mig för Davokar Vaknar! DS.

Många Hälsningar!
Lilja said:
Vi hoppas kunna göra dig nöjd, en kampanj ska det bli!
Jag måste också passa på att tacka för ditt stora förtroende - ett spelledarpaket i väntan på kampanjen, det värmer ett skaparhjärta att du tror på oss så mycklet att du är beredd att rösta med plånboken redan nu! Tack och bock.
Simpa said:
Med tanke på hur extremt kul jag haft med UA och Ulvriket var det en självklarhet att supporta en ny kampanj! Jag hade aldrig köpt ett nytt fantasyspel utan en fet kampanj (av Järnringen, som kan ro hem det) på G. Just på grund av att jag knappast kommer att börja spela innan kampanjen kommer gör att jag såklart vill att den prioriteras över t.ex spelarbok, men det har jag ju redan sagt... måste sluta upprepa mig, vill ju inte låta som Tobias Billström.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Simpa;n39369 said:
Alla andra rollspel (ok, minst 95% av dem i alla fall) har ingen "stor kampanj". Ska jag ändå förbereda kampanj själv kan jag spela något av de spelen! En bra stor kampanj gör ett rollspel unikt, eller i alla fall att det tillhör en mycket exklusiv skara.
This.

Tusen gånger this :)
Simpa said:
Tack! Jag vill ju egentligen inte ha ett nytt rollspel utan en ny kampanj, rollspel finns det så många!
CapnZapp said:
Är du säker det inte är jag som skriver? Du säger ju vad jag alltid tyckt!

:)
 

huor

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
3
Jag tycker det är väldigt spännande att se vad ni kommer hitta på till Symbaroum, det var alla extra moduler som verkligen gjorde Mutant: Undergångens Arvtagare till ett fantastiskt spel.

Vad jag vill ha mera till Symbaroum är världsbeskrivning: platser, karaktärer, kulturer. Det jag just nu vill veta mer om är Davokar, för jag misstänker att mina spelare för eller senare vill bege sig in dit.

Jag ser också gärna att första nya produkten ni släpper är avslutningen på den äventyrsvit ni satt upp med Det Förlovade Landet och Vilddjurets Märke.

Sen vill jag precis som alla andra här ha en maffig kampanj i klass med Undergångens Arvatagare. Det finns inte mycket som slår en storslagen kampanj! Jag tyckte mycket upplgget ni hade på Undergångens Arvatagare då de olika kampanjdelarna även agerade världsbeskrivning åt de platser där den utspelade sig, den enda nackdelen det förde med sig var att man drog sig för att ta sig till de platser som inte hunnit få en bok än.

Allt som allt ser jag fram emot vad ni har i kikaren.
Väl mött!
Lilja said:
Gott att höra, då är vi på rätt spår!

Vi arbetar för fullt med äventyret Döda Drömmars Grav (arbetsnamn) som avslutar sviten Det Förlovade Landet - Vilddjuret märke - Döda drömmars grav.
Arfert said:
Jag skulle vilja ha sviten i en fet tryckt bok. :)
hakanlo said:
Ja, en fin, tryckt samlingsvolym låter bra!
 
Top