Nekromanti Vår produktplan

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Davokar Vaknar tycker jag borde vara prio 1. För jag antar det är först då vi får se vad ni har tänkt för riktning på spelet. Även om det skall vara ett självgående spel med andra hemmaskrivna kampanjmöjligheter.

Spelarbok - vet inte. Kan jag vara utan den?

Bestiarium - ja tack! Men då ska det vara något i "hästväg". Utan hästar dock.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Låter bra! Fokus på en episk jätte-kampanj känns som en helt rätt sak att satsa på. Gör iallafall mig intresserad. Så jag håller med Pax. Rent allmänt är det trevligt att det finns en ambitiös plan framåt och Järnringen har ju levererat tidigare.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Ser spännande ut. Stor kampanj i all ära men jag är nog mer spänd på spelvärldsböckerna och spelarboken. Allt som bygger ut världen och gör den mer spelbar är positivt och välskrivna spelarböcker (som MUAs var) är ofta sådant som blir flitigast använt av mig. Ett bestiarium är även det ofta en bok som tilltalar mig men gärna med mer icke-monster, kultister, slps, typiska humanoida fiender och liknande.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Så lång alltså röster för å ena sidan världsböcker/spelarböcker och å andra sidan kampanj - inte olikt det dilemma som vi i Järnringen själva sitter med: vad gör vi och vad gör vi först?

Gällande bestiarium så tänker vi oss ett i stort sett hästlöst (alltså utan långa uppräkningar av bruksdjur) men omfattande alster, som innehåller båda kulturväsen och mänskligt motstånd likväl som bestar och monstrositeter av gruvligaste sort. Vi planerar också att utöka antalet spelbara släkten, vi tänker oss att det finns fler än grundbokens fem val såklart. De av er som eventuellt sett fördelningen av fasor och mänskligt motstånd i Zonernas zoologi till MUA har ju sett hur vi resonerat tidigare.

Tack för er input, mycket värdefullt för mig att höra era tankar.
 
Joined
20 Oct 2008
Messages
1
Kampanjen bör flyttas upp rejält på priolistan. För min del går den före såväl splatbok som bestiarium. Det var UA-kampanjen som fick mig att spela mutant och om det inte är säkert att ni ger ut en liknande kampanj överhuvudtaget till Symbaroum (eller den ligger flera år i framtiden) så blir jag betydligt mindre intresserad av spelet.
 

1897

Veteran
Joined
3 Mar 2010
Messages
38
Location
Stockholm
Kampanj högst upp på priolistan. Kommer den köper jag även allt annat som släpps. Det var tack vare kampanjen jag köpte precis allt som släpptes till Mutant.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Kampanj kommer vi att skriva, frågan är som sagt dess plats i turordningen och dess omfattning. Det värmer att ni så traktar efter mer kampanj från oss!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Kampanj - självklart.

Nästanpå att jag röstar för att ni ska prioritera upp kampanjen högre än själva regelboken... ;-)



Jag och min spelledare minns när Mutant UA var nytt, och hur man nästan famlade runt "hur är det meningen man ska spela det härna spelet?" (om man inte var riktigt nöjd med vagt slumpmässig zonvandring som i gamla Mutant).

Och hur klockrent denna fråga besvarades i och med Undergångens Arvtagare :)

Precis som det var först med Enemy Within förälskelsen i WFRP blev total
...


Kommentarer till övriga produkter:

Spelarbok - ofta överskattat av rollspelsförlagen, antagligen för att försöljningspotentialen är hög. Men det enda riktigt helgjutna vi använder från MUAs spelarbok/spelarböcker är mutationerna, och det är först nu efter flera kampanjer som det känns riktigt nödvändigt (för att kunna variera karaktärerna). Så min åsikt är att prioritera ner detta en smula, så spelgrupperna hinner komma en rejäl bit in i kampanjen först, och alla inblandade hinner riktigt lära sig spelsystemet (alltför många "player's options" har alltför stor andel obalanserat material).

Bestiarium - sitt på denna produkt och polera fantasiglädjen ett extra snäpp. En rutinmässig monsterbok gör sällan någon glad; Zonernas Zoologi och Jorges Bestiarium är mer ribban att sikta på. Prova att lägga ut några monster som freebies på er hemsida; så kan detta monster senare (i en utökad, tillspetsad, och framförallt speltestad version) ingå i ett tryckt Bestiarium.

Symbaroums spelvärld - ska jag vara ärlig låter detta halvkokt och urvattnat. Jag vill be er om att inte nöja er med enbart uppslag, miljöer, personer och intriger. Sådant inspirationshöjande kan vara ok som extrarutor i typ regelboken, men...: inspiration är lätt, det är att följa upp och slutföra sin idé som är det svåra och tunga (och därför det jag vill betala er för att göra).

Fyll ut "uppslagen" till färdiga (eller nästan färdiga) scenarion! Samla all information i en viss spelvärldsbok kring ett gemensamt tema! (Kompilationer av scenarier blir nästan enbart bra om det skett en rejäl urvalsprocess - exempelvis en "best of" samling, och där är ju inte det splitternya Symbaroum på några år än)

Ni kan fortfarande släppa äventyrsfrön, idéer och uppslag, men då som individuella och separata (digitala) alster. Som bok blir det nog först tillräckligt kvalitativt som samlingsverk, eller då om ni förbinder er till mer kompletta alster.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Spelarbok: Jag hoppas att jag tolkat det rätt, att den här boken kommer att ha med nytt ”godis" till alla de yrken och/eller arketyper som finns i grundboken, inte bara vissa, samt att det bara kommer bli en spelarbok, totalt. Stämmer det?



Spelvärlds böckerna/PDF:erna: Vet inte om jag har helt klart för mig om hur dessa kommer utformas. Men ni pratar om att släppa dessa senare i tryck, med hårdpärm. Så jag antar vi pratar en hel del sidor per PDF, för att det ska vara värt och släppa det hela sen med hårdpärm.

Om vi då t.ex. tar ”Ruiner”-delen av alla de olika, så gissar jag på att vi pratar minst 20-25 sidor om ruiner….. Alla dessa delböcker låter alldeles för enformiga och oinspirerande enligt mig.

I så fall skulle jag hellre sett att det hela utformades så att varje samlingsbok koncentrerade sig på ett visst område av Symbaroums värld istället, och på allt det som gör just det området speciellt, med information om intressanta städer, skogar, ruiner, legender, väsen, kulter, klaner, konflikter, skatter, religionen, kulturen osv, i just det området. Så klart skulle de mer intressanta städerna, skogarna, ruinerna, osv, få mer utrymme i dessa böcker, med allt som händer och finns just där. (Kanske, om en viss stad eller skog är tillräckligt intressant så skulle de kunna släppas som egna böcker.) Dock antar jag att sådana böcker hade blivit svårare att dela upp i olika PDF:er på ett snyggt sätt.



Kampanj - Davokar vaknar: Denna är så klart något man verkligen ser fram emot, inte så mycket mer och säga där. :wink:
Lilja said:
Yes, en spelarbok med likvärdig mängd material till varje arketyp är tanken, inte helt olikt den samlade spelarboken till MUA (som iofs gav ut i delar och sedan samlades ihop i en härlig bibba).

Symbaroums spelvärld del X är ett exempel på vad vi ser som möjligt att ge ut först som digitalt i delar, eftersom det kan krydda en kampanj utan att för den skull vara essentiellt - eller falla precis alla i smaken. En samlingsvolym i tryck blir sedan ett alternativ för dem som vill ha det så.

Kampanj - Davokar vaknar kommer göras, exakt omfattning och när första delen är klar får vi återkomma med.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
47
Location
Norge
Setting bøker som utdyper områder og kulturer står høyest hos meg. Lager nesten altid egne eventyr og kampanjer selv - de er greie å ha som inspirasjon men ligger lengre ned på listen hos meg.
Bestiarium liker jeg, spesielt hvis det er masse bra artwork og setting tekst til dem for å gi dem godt med liv. Bare et bile og litt stats derimot...
 

Massher

Keyboard Warrior
Joined
25 Apr 2014
Messages
42
Den här Härskaren vill ha bestiariumet och världsböckerna först sen spelarböckerna. Kampanjböcker är sekundärt för mig eftersom jag sällan använder färdigskrivna kampanjer i mitt spelledande, jag hade dock antagligen köpt dem också eftersom jag är såld på det jag sett och läst ur settingen so far :p
Lilja said:
När vi skrev Undergångens arvtagare-kampanjen till MUA så kombinerade vi äventyr och värld i samma böcker. Jag tolkar det som att du skulle föredra att ha dem åtskilda, världsböcker och äventyren separat. Är det korrekt?
Massher said:
Ja precis, jag föredrar att se värld och äventyr separat.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Järnringen said:
Vi är Järnringen; vi älskar episka äventyrskampanjer
+1


Att upptäcka en värld som inte är helt blottlagd från dag ett är ju halva nöjet med spelandet, även för mig som SL. En världbeskrivning samt bestiarium ser jag som steg två.


Lilja said:
Låter som att vi är åsiktsfränder, i alla fall i frågan om att en kampanj är huvudfokus i mitt spelande. Men en fråga: Hur omfattande är den ideala kampanjen, om du jämför med vad du spelat förut eller planerat att spelleda? Vore intressant att höra mer om inför kommande produktionsplanering!
kjetilkverndokken said:
En kampanjebok lik Darkening of Mirkwood til The One Ring, som gir noen tanker om hva som skjer, men er veldig åpen på hvordan SL skal gå frem er det optimale.
Lilja said:
Har just läst Darkening, gillade verkligen upplägget. Inte säker på att det är den vägen vi vill gå för Symbaroums kampanj, men det är absolut en bra influens.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Utifrån min högst egna åsikt är t.ex. den femte konfluxen en lagom best att hantera.
Lilja said:
Smakfullt val, både innehållsmässigt och i omfattning! Det är den kampanj jag själv spellett flest gånger, tätt följd av Enemy Within till WFRPG som håller ungefär samma omfattning (5 böcker mot Konfluxkrönikans 4 - och jag brukar skippa Something Rotten in Kislev som trots sin härliga titel är svårt att göra något vettigt av tycker jag...).
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
CapnZapp fångade mina åsikter rörande övriga produkter ganska bra.
 
Joined
9 Jul 2014
Messages
6
Vet att äventyr säljer sämst men Kampanj: Davokar vaknar skulle uppskattas mest just nu. Äventyr är bensinen som driver bilen framåt. Vet att många skapar egna äventyr baserat på kampanjmaterial men för många är äventyr ett måste, även som inspiration. Tror även detta skulle gynna framtida släpp väldigt mycket. Tror mycket på kombinationen äventyr + kampanjmaterial tillsammans. 100% kampanjmaterial blir för tung läsning för mig.
Brokk said:
Exakt sådär tycker jag med. Ordagrant :)
Lilja said:
Så ungefär som upplägget med kampanjen Undergångens arvtagare till Mutant, om jag förstår dig rätt?
Michael Michaelsson said:
Precis, varför ändra ett vinnande koncept. Sen så förstår jag dem som vill ha kampanjvärlden i en bok om man använder den som uppslagsbok till egna äventyr.
CapnZapp said:
Ordagrant! sa Bull :)
 

Judas

Veteran
Joined
24 Jul 2013
Messages
14
Måste sälla mig till kören som sjunger om att kampanjen bör komma först! Jag har inte läst UA, men jag gillar idén om att kombinera värld/kampanj.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Nu när jag läst igenom grundboken vill jag trycka igen på vänt-knappen vad gäller en spelarbok.

Låt oss först sätta oss in i de förmågor och kombinationer som finns i regelboken. Att kunna skapa fler sorters karaktärer, att kunna välja fler förmågor och/eller att få tillgång till fler nivåer av förmågorna (än Novis-Gesäll-Mästare) är verkligen inte ett akut behov under den närmaste tiden.

(Prova gärna isåfall försöksballonger först: lägg ut något eller några exempel på er hemsida och känn av responsen.)

Vad iallafall jag är i skriande behov av som SL är istället svar på närmast filosofiska frågor som:
- vilka twister fokuserar ni på vad gäller att krydda "simpla" skattjakter? Är det svek och lögner från uppdragsgivare? Konkurrerande äventyrargäng? Hotet från barbarer och alver?
- hur farligt planerar ni skogsexpeditioner ska vara? Behöver man hitta "skattplatser" för att hitta vettig loot eller ligger sådant slängd lite varstans?
- är äventyrande allvarsamt? lekfullt? Givetvis lite både ock. Är skogen på liv och död? Finns det oaser av liv och vila? Eller som den grymmaste zon?
- vilka sällsamma och övernaturliga tema kommer ni att lägga tyngdpunkten på vid förtrollade ruinplatser? I exempelvis Dragon Age spelet har Skogen en hyfsat framträdande roll, med vissa temata. Hur tänker ni?
- vilka aspekter kommer er kampanjplot att fokusera på? Hotet från en brusten järnring? Eller vad?
- vilken roll är Korruption tänkt att spela? Är svartkonstnärer och mörkermästare mestadels ett historiskt hot, eller var kriget bara början på ett rent sauronskt hot? Finns svärta och skugga överallt? Eller har man en rimlig chans backa undan i tid? Hur fysiskt manifesterad är den visavi ett osynligt hot? (Tänker på WFB där kaos är/kan vara monster-in-yer-face och WFRP där kaos är/kan vara själviska och korrupta adelsmän bakom kulisserna) Ska man mestadels vara rädd för sin egen korruption/skugga rent konkret som "nu vågar jag inte kasta fler spells så jag inte blir en Styggelse", eller är det mer ett titta-sig-bakom-axeln hot "undrar om hon där är Häxjägare... kan de se min besmittade aura"? Givetvis en glidande skala, men vilket anslag är just ert anslag?
- hur stor roll i inledande äventyr ska man lägga på alver & dvärgar typ, visavi "enkla" stråtrövare, barbarer och skogsmonster?
- är skogen i sig en karaktär (gaia) eller är det dess invånare som står för tänkandet?

Tja, ni förstår. Det finns massor av sätt att spela på, att lägga tyngdpunkten på olika saker, att framhäva olika saker olika starkt. Jag letar inte efter ETT svar, det finns förstås många svar som är lika mycket rätt (=allt roligt är ju rätt), och av alla möjliga intressanta ideer har ni självklart tänkt på flera stycken.

Och jag vill absolut inte ha ett långt svar här och nu. Jag vill mycket hellre att ni lever efter den gamla devisen "show, don't tell". Med andra ord, att ni säger "här: här har ni en uppsjö äventyr och kampanjscenarion som visar VÅR vision för Symbaroum." :)

Bara MUA regelboken gav inte dessa svar för Mutant - det var först med Undergångens Arvtagare som spelets potential uppfylldes, känslan av "folkhemsapokalyps" gavs en gestaltning; det var först när ni visade som jag riktigt förstod er vision och hur ni tänkt er spelet. Jag fick då upp ögonen för hur spelet bara var ett verktyg för att berätta historien - att ni var nästintill "tvungna" att skapa MUA så ni kunde berätta er visionära berättelse Undergångens Arvtagare. :)

På samma sätt känns Coriolis bara som ett ekande tomt skal tills vi äntligen får ta del av Ikonernas Nåd, så vi förstår hela tanken bakom Coriolis tillblivelse och varför ni beskrev Tredje Horisonten.

Det finns ingenting annat jag längtar efter och ser fram emot ens tillnärmelsevis lika mycket, som en kampanj som visar varför ni gett oss Symbaroum.

Jag hoppas, jag längtar.
Genie_GM said:
Jag tycker att svaren på många av dina frågor är sånt som varje enskild Spelledare får sätta sitt eget svar på. Sen finns ju också romanen och intro-äventyret att titta på för mer info.
CapnZapp said:
Tack för att du påminde om boken. Hade jag helt glömt. Känns det som en hyfsat representativ bild av Järnringens syn på sitt spel, så asbolut!
 
Top