Växande världar

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Är du ute efter en stor förskriven värld som utvecklar sig allt eftersom eller en värld som "inte finns" men som hittas på allt eftersom (via gruppen eller slumptabeller)?

För den första så finns exempelvis kampanjen till Mutant: UA och för den andra så finns det massor av hexcrawl-spel.

Om det första, så håller jag med @Ymir om att alla rollspel egentligen lämpar sig till detta, för det handlar mest om hur mycket spelledaren vill presentera till spelarna i förhand.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om det första, så håller jag med @Ymir om att alla rollspel egentligen lämpar sig till detta, för det handlar mest om hur mycket spelledaren vill presentera till spelarna i förhand.
Ett snabbt förtydligande bara: alla rollspel lämpar sig inte till det.

Eon och Neotech och Vampire, tex, har regelsystem och design som syftar till att göra rollpersonerna djupt inbäddade i världen. Man får nätverk av kontakter, livserfarenheter etc.

Star Wars blir mycket roligare ju mer känsla spelarna har för Star Wars och obskyr Star Wars-lore, och ju mer egna idéer de därför kan bidra med till storyn.

Vampire handlar om att navigera komplexa intriger som bygger på settingens fraktioner, traditioner och backståry.

Det är alltså spel som inte lämpar sig särskilt väl för växande världar. Det kan givetvis göras i dem ändå - nya spelare i Vampire tex kan ibland introduceras på det sättet. Men jag är inte säker på att det är idealiskt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Ett snabbt förtydligande bara: alla rollspel lämpar sig inte till det.

Eon och Neotech och Vampire, tex, har regelsystem och design som syftar till att göra rollpersonerna djupt inbäddade i världen. Man får nätverk av kontakter, livserfarenheter etc.

Star Wars blir mycket roligare ju mer känsla spelarna har för Star Wars och obskyr Star Wars-lore, och ju mer egna idéer de därför kan bidra med till storyn.

Vampire handlar om att navigera komplexa intriger som bygger på settingens fraktioner, traditioner och backståry.

Det är alltså spel som inte lämpar sig särskilt väl för växande världar. Det kan givetvis göras i dem ändå - nya spelare i Vampire tex kan ibland introduceras på det sättet. Men jag är inte säker på att det är idealiskt.
Även om jag tänker mig att man skulle kunna göra en Beyond the Wall-inspirerad Eonvariant där man skapar nya bakgrundstabeller som istället är till för att knyta alla rollpersoner till en by och samtidigt hjälpa dem att skapa den. Ett supplement som specifikt är till för att skapa unga rollpersoner från en isolerad liten ort, och där rollpersonsskapandet också är något som hjälper en att bygga spelmiljön.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Även om jag tänker mig att man skulle kunna göra en Beyond the Wall-inspirerad Eonvariant där man skapar nya bakgrundstabeller som istället är till för att knyta alla rollpersoner till en by och samtidigt hjälpa dem att skapa den. Ett supplement som specifikt är till för att skapa unga rollpersoner från en isolerad liten ort, och där rollpersonsskapandet också är något som hjälper en att bygga spelmiljön.
Absolut! Det är en ball idé. Men som du själv säger, det behövs en helt ny modul för det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Men jag tror att det borde gå att hitta många spel som lämpar sig väl för växande världar, även om de inte är uttryckligen skrivna med det i åtanke. Fria Ligans spel tex har ju normalt sett inga regler som gör en investerad i settingen, och kan därför lätt köras som att man börjar i random bondby utan någon koll.

Självaste D&D lämpar sig också extremt väl till växande världar. Vi körde alltid växande världar när vi spelade D&D. Dels för att regelsystemet med sina levels naturligt kändes passande för det, rollpersonerna växer liksom dramatiskt i takt med att de kommer ut i världen, och dels för att D&D-settingar passar utmärkt att skapa on-the-fly, upphängda på de vaga premisser som den definierade kosmologin skapar (dimensionerna, clericsens gudar, etc). I D&Ds världar behövs ingen stark kausalitet, utan det är okej om saker känns klyschiga och random - och det kan vara väldigt roligt att efterhand försöka pussla ihop elementen som etableras till ett framväxande, mer eller mindre solitt världsbygge.

Det by far största av -alla- rollspel är alltså jättebra till växande världar. Så kanske borde du inte klaga egentligen (◕ᴗ◕✿)
Oj du säger mycket jag inte håller med om här.
Jag tycker det är en enorm skillnad på ett rollspel som fungerar för växande världar och en som är skriven för det. Visst kan jag hitta på en setting gjord för vara en växande värld, och använda mitt favoritregelsystem (Burning wheel eller Cortex Prime). men alltså det kan man ju säga om vilket setting problem man än har. Jag tycker sällan "man kan hitta på själv" är ett bra svar på frågan "finns det något rollspel som gör X" . Jag vet ju att du gillar dockskåps världar, och jag tror du blivit irriterad om jag föreslog att du man kan spela D&D som ett dockskåp, du måste bara hitta på en massa saker du kan fylla ut och förklara forgotten realm tills det är ett dockskåp.

Jag vill ha spel som är gjorda för att ge stöd åt det här, där det är en feature som borde setting och spelsystem är anpassat för.
Ingen av de D&D settingar jag läst är gjorda för den typen av kampanj, jag har varken sett det djupet eller de settingvida hemligheter som jag tycker skulle krävas för att leverera.
Jag tycker också D&D regelsystem motsätter sig en sådan kampanj, D&D är mycket men flexibelt är inte dess styrka. Du väljer klass och vet vilka förmågor du kommer få tillgång till på varje level. Det är ett spel som uppmuntrar planering. Om en setting twist plötsligt öppnat uppvärlden så pass mycket att situationen din karaktär är i förändras, blir du antigen värdelös, är utlämnat utan regelstöd, eller så är världensynen så pass oförändrad att du ändå kan fortsätta banka levelvettiga monster i huvudet som huvudsyssla precis som du gjorde förut.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Är du ute efter en stor förskriven värld som utvecklar sig allt eftersom eller en värld som "inte finns" men som hittas på allt eftersom (via gruppen eller slumptabeller)?

För den första så finns exempelvis kampanjen till Mutant: UA och för den andra så finns det massor av hexcrawl-spel.

Om det första, så håller jag med @Ymir om att alla rollspel egentligen lämpar sig till detta, för det handlar mest om hur mycket spelledaren vill presentera till spelarna i förhand.
Det första.
Och som jag skrev till Ymir, så är det enligt mig en stor skillnad på en värld skriven för en sådan kampanj och en där du "kan" skapa en sådan kampanj på ett sådant sett
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag vill ha spel som är gjorda för att ge stöd åt det här, där det är en feature som borde setting och spelsystem är anpassat för.
Ingen av de D&D settingar jag läst är gjorda för den typen av kampanj, jag har varken sett det djupet eller de settingvida hemligheter som jag tycker skulle krävas för att leverera.
Jag tycker också D&D regelsystem motsätter sig en sådan kampanj, D&D är mycket men flexibelt är inte dess styrka. Du väljer klass och vet vilka förmågor du kommer få tillgång till på varje level. Det är ett spel som uppmuntrar planering. Om en setting twist plötsligt öppnat uppvärlden så pass mycket att situationen din karaktär är i förändras, blir du antigen värdelös, är utlämnat utan regelstöd, eller så är världensynen så pass oförändrad att du ändå kan fortsätta banka levelvettiga monster i huvudet som huvudsyssla precis som du gjorde förut.
Jag står på Ymirs sida här, kanske inte med 5E så mycket, men flera av kampanjmiljöerna har ju hemligheter och förändringar som går genom dem och åtminstone en har ett djup som tål att utforskas. Dark Sun hade flera (varför en drake, varför är Athas förstört/vad hände i dess historia), Spelljammer (Spelljammern själv, bakgrunden för flera kända arter), Forgotten Realms (här finns detaljer du sällan hittar på andra ställen som beskrivning av de flesta (alla?) värdshus och barer i Waterdeep med pris och kvalité på maten mm, ostars härkomst, samt en bunt hemligheter som vad som orsakat att en öken och en glaciär ligger sida vid sida och tusentals fler, dock inga för hela settingen vad jag vet), Birthright (verkligen gjort för förändring då man spelar regenter över länder eller organisationer med en massa saker att ta itu med), Planescape (hemligheter är ju typ en handelsvara, fast förändring verkar inte vara önskvärt).

Det regelsystemet tillåter dock är ju att saker som var omöjliga eller svårgjorda för en låglevlad figur är möjligt för en höglevlad när det kommer till vad formler kan göra för en äventyrargrupp i jakt på hemligheter. Hemligheterna låses ju bakom höggradiga hot eller problem.
 
Top