Nekromanti Vättar

gorm_UBBT

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
19
Location
Umeå, Sverige
Hmmm, vättarna i i DoD 6 beskrivs som gobliner som lever i berg. Om man slår upp vättar i svensk folkhistoria så står det att de är ett litet folk som kan bo under trappsteg eller i ladugården. Vad har ni för uppfattning om dem?
I Tolkien så beskrivs de också som "bergs-gobliner".

-Gorm-
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Enligt mej är vättar elaka, och vättarna i min spelvärld är just de ill-vättar som Tolkien har i sina böcker. ETt svartfolk helt enkelt. Goblins är enligt mej inte ett "renrasigt" svartfolk, utan dom är helt enkelt för dumma för att veta bättre än vad dom vet... hrrm.. ja nåt sånt.
Men vättar är smarta till skillnad från goblins.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Vättar är korta, vresiga, har lustiga mössor och för stora skor. Det finns schyssta vättar i Vildhjarta och Codex 8.

Peter
 

Janus

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
36
Location
Gôteborg, Linné, lägenhet, stol.
Om man kollar i de gamla versionerna av sagan om ringen så var det vättar i stället för orcher (har jag för mig, jag kan ha fel)

If you dance with the devil the devil don't change, the devil changes you
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Nästan varje land har ett sådant väsen som kan relateras till den nordiska vätten och så finns det ju en tendens att förändra dessa lite i spel och böcker för att de skall passa in. I Sverige anser vi att de är småfolk som bor i närheten i ladugårdar osv medan i Storbrittanien anser att de är småfolk som bor under jorden.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Nu när ja tänker på det mer ingående är vättar ju väldigt olika beroende på vem man frågar.
Tolkiens vättar är för mej, som jag redan sagt, originalet i rollspel. Katharine Kerr beskriver i sina böcker vättar som ett vildfolk som har nåt med magin (dweomern) att göra i den världen. Eterns vildfolk eller npåt kallar hon väl dem. I den nordiska folkmytologibn är dom som sagt små varelser, inte alls elaka, eller nåt, som bor vid trappor o lagårdar o liknande.
I Weis&Hickmans Dragonlance är vättarna feta och fula och illasinnade, men lever inte heller i berg...
Det finns många olika åsikter om dem.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jag måste hålla med om detta...
I den enda svenska översättningen av "Bilbo" av J.R.R. Tolkien gjord utav Britt G. Hallquist så förekommer vättar ganska frekvent.
Men i orginalutgåvan står det orcher, inte vättar, och som alla vet så är det ganska stor skilnad mellan dessa två raser...
Jag tror att ihopblandningen mellan dessa beror på B.G.H.'s översättning...

Har jag fel?

Robin Rönnlund

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Översättningsfelets fel var...

...se mitt inlägg ovan...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Goblin = vätte; Orc = orch ...

I »The Hobbit» kallas orcherna nästan genomgående för »goblins». Den vedertagna översättningen är »vättar». I »Lord of the Rings» kallas de för »orcs» som Ohlmarks valde att kalla »orcher» på svenska.

Hos Tolkien är alltså vättar och orcher samma sak.

/Dante
 
Top