Nekromanti Världslitteratur

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
För ett par år sedan startade jag ett långsiktigt projekt att försöka läsa böcker från så många länder som möjligt. Det har gått ganska bra hittills, men tyvärr finns det väldigt många länder, och min kunskap om dem och deras litteratur är i flera (de flesta) fallen ganska bristfällig. Därför är jag intresserad av tips på böcker från de länder jag har kvar.

Jag har bifogat en karta. De länder som är markerade med en färg som inte är vitt är redan avklarade. Ja, jag är den typ av person som fyller i färger på en karta när han håller på med ett sånt här projekt.



Ibland kan det vara svårt att avgöra vilket land en författare hör hemma i. Jag har valt att vara relativt uteslutande i min klassificering. Det finns till exempel gott om författare som föddes i ett exotiskt land och sedan flyttade till USA eller Frankrike och skriver på engelska eller franska. Då räknar jag dem som amerikaner och fransmän.

Och det jag är ute efter tips på är skönlitterära böcker, inte några andra kulturyttringar, så det duger inte med poesisamlingar, seriealbum, filmer, tavlor eller näsflöjtskonserter.

/tobias
 

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
När du markerat Kina, har du räknat in Hongkong då? Jag skulle räkna det som ett eget ställe, med tanke på de stora skillnaderna i kultur och historia.

Tyvärr har jag inga bra tips på literatur från Hongkong. De är rätt dåliga på det. Det publicerades nyligen en roman som jag är toksugen att läsa, men den är inte översatt (och kommer nog inte att bli det, heller).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Genesis said:
När du markerat Kina, har du räknat in Hongkong då? Jag skulle räkna det som ett eget ställe, med tanke på de stora skillnaderna i kultur och historia.

Tyvärr har jag inga bra tips på literatur från Hongkong. De är rätt dåliga på det. Det publicerades nyligen en roman som jag är toksugen att läsa, men den är inte översatt (och kommer nog inte att bli det, heller).
Riktigt så långt har jag inte tänkt. Det finns gott om länder kvar med ett tydligt politiskt läge, och jag har inte ramlat över någon bok som tvingat mig att ta hänsyn till om ett visst område är ett land eller inte.

/tobias
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Seriöst, det saknas Österrike?
Det överraskar mig, men det är bra, för då kan jag i alla fall bidra med nåt.

Jag brukar inte läsa "värdefull litteratur" nuförtiden, alls, men vi har ju läst några saker i skolan.

En vi har läst var 'Der arme Spielmann' av Franz Grillparzer. Jag minns ingenting om handlingen, men jag tror jag tyckte det var tråkigt och pointless. Nåja, romantik, 1800-talet. Jag skulle i princip inte rekommendera det, men läser man sig igenom världskartan är ju kriterierna annorlunda. I alla fall är det en kort bok.

Ödön von Horváth är känd. Jag har läst några saker men minns inte mycket. 'Glaube, Liebe, Hoffnung' t.ex. Mellankrigstid. Ganska trist och negativ realism, jag gillar inte sådana historier och därför kommer inte ihåg dem. Men Horvath är helt säkert en bra författare. Och hans böcker kan jag tänka mig måste finnas i översättning. Just 'Glaube, Liebe, Hoffnung' är en pjäs, men det går ju att läsa som bok, och sedan har han skrivit en del romaner också.

Stefan Zweig är också ett namn man känner. Ungefär samma tid. Teman också lite åt håll trist liv och tungt öde. Jag har själv inte läst något. 'Schachnovelle' är möjligtvis hans mest bekanta text. Kan också finnas i översättning (i fall det är relevant).

Beroende på hur du definierar härkomst kan du iofs också räkna Kafka som österrikare.
Sen kan man också kolla efter Arthur Schnitzler, och gillar man sådant kan man ju alltid läsa Freud.

Om mer nytida österrikiska författare vet jag ingenting alls, men det finns ju Elfriede Jelinek som fick nobelpriset i litteratur, kanske löner sig att börja där.
Andra namn som dyker upp är Peter Handke och Ingeborg Bachmann, båda fick en hel del priser.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Venezuela saknas också, ser jag. Ska fråga min kollega som växte upp där.
Har också en kollega som jobbade på Tonga (Polynesia), kanske han vet nåt från området South Pacific.
Västafrika kan jag kanske också hjälpa, trummisarna möjligtvis vet nåt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Du som läser mycket SF, har du inte läst något av Stanislav Lem? I så fall kan du färga Polen också.

Joseph Conrad levde iofs sista halvan av sitt liv i England, men ansåg sig alltid vara polack.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Ascoolt projekt. Inspirerande som bara den. Du skulle inte kunna posta en lista på vad du läst och vilket lan det hör till, om man skulle bli inspirerad att göra likadant?
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Kolla in förlaget Tranan, de översätter och ger ut afrikansk och latinamerikansk litteratur mm.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
gizmo said:
Seriöst, det saknas Österrike?
Om man ska läsa nåt från Österrike kan jag tänka mig att Thomas Bernhard kan duga. Även om han råkar vara född i Nederländerna.

Om man lutar åt s-f/skräck kanske Gustav Meyrinks "Golem" kan vara något. Har själv inte läst den dock.

Annars har du ju alltid Wittgenstein :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Tack för tipsen, även om jag hade föredragit några där ordet "trist" inte användes i beskrivningen. :gremwink:

Jag har en bok skriven av en österrikare i bokhyllan: Mein Kampf av A. Hitler, men det kommer krävas att jag blir strandsatt med den på en öde ö för att jag ens ska orka öppna den. Jag köpte den för att kunna dunka den i huvudet på kreationister som hävdar att Hitler var ateist och baserade sina åsikter på evolutionsteorin, men när jag insåg att jag måste läsa i boken för att bevisa att de har fel var det inte lika roligt längre.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Troberg said:
Du som läser mycket SF, har du inte läst något av Stanislav Lem? I så fall kan du färga Polen också.
Det är inte världens mest detaljerade karta, men Polen är den blåa fläcken mellan Tyskland och Ukraina, så det är redan avklarat.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
w176 said:
Ascoolt projekt. Inspirerande som bara den. Du skulle inte kunna posta en lista på vad du läst och vilket lan det hör till, om man skulle bli inspirerad att göra likadant?
Det ska jag göra när jag kommer hem och slipper försöka återskapa den ur minnet.

/tobias
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Gurgeh said:
även om jag hade föredragit några där ordet "trist" inte användes i beskrivningen.
Möjligtvis kan du helt enkelt ignorera mig där. Jag skulle nog kalla för "trist" den största delen av allt som är post 1800 och realism, så jag är inget bra mått.
Det moderna livet verkar vara antigen trist eller brutalt (enligt mig då), eller om inte det, inte intressant för någon att skriva om.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Svarte faraonen said:
Räknas Sofi Oksanen som Finland eller Estland? I vart fall tycker jag du kan läsa "Utrensning", även om den väl inte är den muntraste bok man kan tänka sig.
Hon är, som jag förstått det, född i Finland och skriver på finska, så jag räknade henne som finsk när jag läste henne.

/tobias
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Det verkar jättekonstigt faktiskt om du inte har läst nåt från Grekland, kanske om du tänker på det så har du gjort? Dock så tipsar jag om Xenofons Anabasis om inte du har gjort det, det är en intresant bok, också en krönika om en knasig D&D kampanj som går påtok :gremsmile:

Senså, jag kan inte se så tydligt på kartan men om Serbien är inte med så säger jag Khazarisk Uppslagsbok av Milorad Pavic. Den är fruktansvärt konstig också men det gör inget.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag kan tipsa om Nam Le "Båten", från Vietnman. Det är en väldigt bra novellsamling, asiatisk melankoli.

Mehmed "Meša" Selimović från Bosnien Herzegovina har skrivit "Döden och Dervishan" (typ). Det är också en mycket bra bok, tung och tydligen rätt viktig kulturellt.
 
Top