Nekromanti Världsidé: kräver kommentarer

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Någon gång i den grå forntiden (=före sommaren) skrev jag på skräckforumet om en idé till spelvärld jag gått och spånat på. Nu har jag vidareutvecklat det hela och skulle gärna vilja ha lite kommentarer.

Platsen: vår värld. Tiden: nutid. En nutid helt identisk med vår - för de flesta. För vissa människor (från och med nu kallar jag dem 'Drömmare' men jag vill gärna ha förslag på bättre namn) har den dock förändrats radikalt. En dag fann de sig plötsligt, helt oförklarligt, besitta övernaturliga krafter. Dessa krafter varierar en hel del, de flesta är ganska begränsade (viss telekinesi, regeneration m.m.) men andra oerhört kraftfulla (t.ex. förmågan att besätta andra). Merparten av krafterna är subtila.

Som tidigare sagts vet Drömmarna ingenting om hur eller varför de fått dessa förmågor, men man har lyckats uppdaga deras ursprung: drömvärlden. Drömvärlden, eller Drömmen som den ofta kallas, är en spegelbild av vår värld som omedvetet skapas av sovande människors fantasi. I Drömmen blir människors fantasi verklighet, någonting som inte alltid är så trevligt... Jag hade inte tänkt att Drömmen skulle få en allt för central plats i spelvärlden utan skulle mera vara någontig ogripbart och mystiskt som alltid finns precis utanför ens räckvidd.

Drömmen är också hem för de Slumrande. De Slumrande är oerört mäktiga okroppsliga väsen som finns i Drömmen och som ibland försöker påverka Verkligheten, vanligen genom folks drömmar. Exakt vilka de Slumrande är eller vad De vill vet ingen utom de själva, men det spekuleras i att det är De som skapat Drömmarna. De Slumrande är tänkta att om möjligt vara ännu mer ogripbara än Drömmen, någonting som man ibland hittar tecken på men som är totalt oförståbara för människor.

För att sedan göra det hela än mer intressant hade jag tänkt att lägga till två mer aktiva aktörer på den övernaturliga scenen: himmel och helvete. Änglar och demoner har tidigare kämpat ett osynligt krig om herraväldet på jorden som slutat oavgjort. De är lika okunniga om vad som skapar Drömmare som Drömmarna själva, men de ser dem som potentiella vapen och som potentiella hot. Änglar och demoner har återigen börjat sin kamp om jorden...

För att sedan komplettera det hela är det bara att lägga till en handfull mänskliga ockultister och kanske ett spöke eller två.

Detta är alltså situationen för Drömmarna: de finner sig plötsligt med krafter de inte kan förstå och många gånger inte vill ha, de lockas av Drömmen men den kan lika gärna innebära undergång som frälsning, de Slumrande försöker manipulera dem för okända syften, änglar och demoner försöker använda dem som vapen mot varandra och dessutom måste de försöka hålla sina förmågor dolda för en omvärlden som annars snabbt skulle bli fientlig. Och då har de fortfarande inte tvingats ta hänsyn till varandra.

Oj, det blev visst en lång beskrivning, men om ni orkar läsa igenom allting vore jag mycket tacksam för kommentarer. Är detta en värld man skulle vilja spela i? Jag kanske borde försöka utveckla ett rollspel runt detta?

Ridijeck
som älskar att tänka ut olika sorters roliga spelvärldar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Namnförslag

"För vissa människor (från och med nu kallar jag dem 'Drömmare' men jag vill gärna ha förslag på bättre namn)"

Hypnoser?...Hypnos var ju någon i grekiska mytologin som stod för drömmar.

Riddaren


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Jag skulle mycket gärna spela i den värld du beskriver... beträffande konstruktiv kritik det är svårt att hitta något att sätta fingret på när man inte har mer koll på detaljerna, men jag har ett par tankar:

När jag först läste igenom din beskrivning utgick jag bara från de Slumrande som främsta fiender/allierade/okänd faktor/whatever, och jag blev nästan lite förvånad när du kastade in Himmel och Helvete i det hela... speciellt med tanke på att de Slumrande verkar vilja använda Drömmarna (eller Hypnoserna, om vi skall gå efter Riddarens förslag) på samma sätt som Änglarna och Djävlarna vill använda dem. Jag gillar idén med Himmel och Helvete, men jag tror det är viktigt att Himmel/Helvete och de Slumrande skiljer sig enormt mycket från varandra... helst att de inte ens ligger på samma kraftnivå. Kanske de Slumrande kan liknas vid the Old Ones eller kanske hellre the Elder Gods i Lovecraft-mytologi, kosmiska och gåtfulla väsen som till och med Änglarna och Djävlarna fruktar. När vi ändå är inne på Änglar och Djävlar... vilken mentalitet har dessa, och hur rätt har egentligen Bibeln? Vad slåss de bägge sidorna egentligen om? Själar? Hur "mänskliga" är varelserna, och vad tycker de om oss? Hur mycket makt har de över Drömmen? Gud? Satan? Här gäller det att ha en vattentät och intrigskapande kosmologi... åtminstonde för spelledarens ögon.

Lite tankar bara, men nu när jag läser igenom dem kan jag tänka mig att de flesta redan passerat genom din hjärna... Jag gillar grundkonceptet väldigt mycket, och skulle hemskt gärna ge dig en hjälpande hand som tecknare eller författare om du känner för att dela på bördan. Även om jag inte sett mycket av världen kan jag redan ana en fet intrigpotential med starka inslag av ockult mystik, (o)helighet, surrealism och ren skräck... och dessutom den mänskliga faktorn som en högst smaksättande ingrediens. Spännande!

-Gaxar... ockulta X-Men?
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Intressanta tankar - känner igen en hel del från In Nomine (som du kanske eller kanske inte tittat på).

En undran: hur har man kommit fram till att krafterna kommer från Drömmen, om man vet så lite om den? Och vilka är det som vet detta?

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Intressanta tankar - känner igen en hel del från In Nomine (som du kanske eller kanske inte tittat på).

Nej, jag känner inte till mer om In Nomine än vad som nämnts här på forumet. Men det jag hörde lät riktigt intressant, så jag.. eh... "lånade" det. Liksom jag lånat de Slumrande från Call of Ctulhu, Drömvärlden från Robert Jordan och Drömmarna/Hypnoserna från Nightbane (mycket modifierade).

En undran: hur har man kommit fram till att krafterna kommer från Drömmen, om man vet så lite om den? Och vilka är det som vet detta?

Eh, tja... Idén ligger fortfarande på ritbordet. Tanken var den att man faktiskt vet en del om Drömmen, i alla fall i de rätta kretsarna (ockultister, änglar/demoner och vissa sammanslutningar av Drömmare/Hypnoser), även om det inte är en plats man reser till efter jobbet. Att krafterna kommer från Drömmen är en slutsats som har dragits då dessa krafter i mångt och mycket påminner om sådant som en person med stark vilja kan göra i Drömmen. Det förhärskande teorin (Bland dödliga, dvs. Om änglar och demoner vet något säger de det inte.) är att Drömmare/Hypnoser kan på vissa begränsade sätt påverka Verkligheten på samma sätt som man kan påverka Drömmen.

Dessutom är det hela en bra metaförklaring även om ingen känner till sanningen.

Ridijeck
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Maste upprepa liknelsen In Nomine, men ocksa Kult (?), CoC och ett projekt som en av mina kamrater hade där man skulle göra tva versioner av sin karaktär: Dröm-jaget och det verkliga jaget.

Däremot vet jag inte vad "världen" är för nagontin eftersom det mest later som ett hopkok, till och med enligt dig själv. Med mer detaljer tror jag det skulle kunna bli en av tva saker. Antingen en ytterst bra/dalig sammanföring av olika spel eller ett koncept med liknelser till flera spel men en egen "approach". Det är bara att välja antar jag :)

-Martin
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Namnförslag

Det stämmer ju i och för sig men det är nog stor risk att det förknippas med den hypnos "se på klockan" som de flesta tänker på när man hör ordet. Själv tycker jag drömmare är ett ganska bra namn.

/eh... neh.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag hade tänkt mig någonting i den här stilen:
Änglar och demoner ser Drömmare (eller Hypnoser, jag har ännu inte bestämt mig) med skräckblandad fascination. De har i årtusenden sett dödliga som varelser att styra och kontrollera, och nu har vissa dödliga plötsligt utvecklat förmågor som inte står dem själva efter. Om Drömmarna skulle gå ihop skulle de bli ett allvarligt hot mot deras makt, särskilt som antalet Drömmare i världen verkar öka. Samtidigt ser de också Drömmarna som ett potentiellt vapen som kan bryta dödläget i kampen mot varandra. Änglar och demoner har alltså två huvudmål när det gäller Drömmarna: de vill förhindra dem från att bli ett verkligt hot (de är särskilt fientliga mot Drömmare som bildar sällskap) och de vill använda dem som vapen i kampen mot varandra.

Och vad vill de Slumrande med Drömmarna? Ingen vet. De Slumrande är medvetanden utan gestalt och bundna till Drömmen, och de blandar sig sällan i Verklighetens affärer. När de gör det (vanligtvis genom att influera folk genom deras drömmar) verkar det till synes vara helt planlöst, som om de vore helt kaotiska eller följer en plan ingen människa kan förstå. Det finns dock mer än en person som teoretiserat att det är de Slumrande som skapat Hypnoserna (nu byter vi namn på dem för att få omväxling).

Att likna de Slumrande vid Old Ones är nog en ganska bra liknelse. De är totalt obegripbara. De har helt klart förmågan att göra den förnuftigaste människa galen. Och de är bundna utanför Verkligheten. De är tänkta att vara en dold kraft som verkar bakom scenen, man ser tecken på deras inblandning men möter dem aldrig. Änglar och demoner har en mer direkt approach.

En tanke är att de Slumrande är ganska nya på scenen. Änglar och demoner har kämpat om herraväldet på jorden i tusentals år, men har fram till för ca 50 år sedan ignorerat Drömmen (kanske för att de själva inte kan drömma). Drömmen, de Slumrande och Hypnoserna är någonting nytt, någonting de inte förstår. Änglar och demoner är helt klart rädda för denna nya kraft, men de vet ännu inte om den kommer att bli något hot. Sant är, att om den vore det, skulle de lägga ner all energi på att eliminera detta hot, även om det skulle innebära att förhindra varje människa från att drömma.

Om änglars och demoners natur: inte så mycket bestämt än. Jag hade inte tänkt mig en alltför bibelnära version av dessa väsen. Som den negativist jag är hade jag inte tänkt mig en "ond" och en "god" sida, änglar är fullt kapabla att begå illdåd om det främjar deras syften. Exakt vad de kämpar om har jag inte heller bestämt än, men antagligen kommer det att bli någonting i stil med "den psykiska energi som alstras av troende människor". När änglar och demoner rör sig på jorden ser de fullt mänskliga ut, men de har förmågan att utföra mirakler (hur mäktiga sådana beror på hur kraftfullt väsendet är). Deras mentalitet skiljer sig dock ganska markant från människornas, de är ju trots allt utomvärldsliga väsen med några tusen år på nacken...(fast det skulle säkert gå att göra ett intressant äventyr om t.ex. en ängel som förälskat sig i en dödlig) Drömmen är dem helt främmande och det är därför de är så intresserade av Hypnoser.

Slutligen, vad gäller Gud och Satan: Jag har ännu inte bestämt om de existerar i denna kosmologi. Om de gör det har det inte alltför stor makt över enskilda äglars/demoners handlingar, utan fungerar mer som en kraft i bakgrunden som använder sina tjänare när de vill ha något uträttat.

Återigen mycket text. Om du har några idéer om hur man kan vidareutveckla det hela så meddela mig gärna. Jag har inte börjat utveckla regelsystemet än så det hela befinner sig fortfarande på hjärnspökestadiet men låt inte det hindra dig. (Eller någon annan som läser detta och är intresserad av att hjälpa till.)

Ridijeck
som faktiskt undrar om inte "ockulta X-Men" är en ganska bra beskrivning på det hela
 

ThrawnJr

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
5
Location
Sundsvall
Allt ser väldigt bra ut och jag gillar iden med drömmare!

Om det hjälper något så tror faktiskt vissa Abordjinstammar (hur det nu stavas :gremsmile: på att det finns en drömvärld där man kan komunisera och så. De drömmer bla fram sina songer och ritualer...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Himmel, helvete och religion

Det låter kul, intressant och orginellt... tills du drar in himmel och helvete i det hela. Det passar liksom inte inte in. En variant skulle kunna vara att låta änglar och demoner vara okroppsliga andar skapade och livnärda av religiösa människors drömmar/mardrömmar.

Du har drabbats litet av Versalsjukan också... med Stora bokstäver på alla Viktiga Begrepp :/
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det liknar...

Det är väldigt likt In nomine... det kanske skulle gå att utgå från detta spel och modifiera litegrann snarare än att börja från scratch.
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Det här verkar väldigt bra, här öser jag ut mina tankar över dina idéer:

--------------------------------


"eller Hypnoser, jag har ännu inte bestämt mig"

Hypnoser låter helt klart bättre, tycker jag.

--------------------------------------------------

"En tanke är att de Slumrande är ganska nya på scenen. Änglar och demoner har kämpat om herraväldet på jorden i tusentals år, men har fram till för ca 50 år sedan ignorerat Drömmen (kanske för att de själva inte kan drömma)"

Skitbra koncept, att varken änglar eller demoner kan drömma. Känns häftigt helt enkelt. Vad du ska göra med det utöver det du redan nämnde vet jag inte, men jag tycker att det på något sätt borde vara centralt för änglars och demoners interaktion med hypnoser.

-------------------------------------------------

"Om änglars och demoners natur: inte så mycket bestämt än. Jag hade inte tänkt mig en alltför bibelnära version av dessa väsen. Som den negativist jag är hade jag inte tänkt mig en "ond" och en "god" sida, änglar är fullt kapabla att begå illdåd om det främjar deras syften. Exakt vad de kämpar om har jag inte heller bestämt än, men antagligen kommer det att bli någonting i stil med "den psykiska energi som alstras av troende människor"".

Inte för att jag har något alternativt förslag, men det känns lite som om det där med troendes energi har gjorts tusen gånger. Jag skulle gärna se att du kom på något annat som hade samma orginella "touch" som resten av världen har (även om det nu stämmer att rätt mycket är lånat). Men det är bara en personlig åsikt. Kanske du kunde knyta guds/satans kamp till drömmen på något sätt? Eller skippa defentitionen ängel/demon, låt det istället finnas bara en massa änglar, alla med sina egna agendor, underhuggare och mål. Särskilt om du nu väljer att skippa Gud och satan helt och hållet. Fast du måste förstås fortfarande tänka ut vad de i grunden kämpar över. Kanske Gud skapade en massa änglar och sen försvann/dog/stack iväg och lämnade änglarna med de tio budorden och sa "se till att människorna förljer de här reglerna när jag är borta". Och nu finns det tusentals änglar som alla har sin personliga syn på hur man bäst ska föra igenom Guds vilja. Och några struntar naturligtvis i det och blir fallna änglar, alltså demoner.

--------------------------------------------------

"Slutligen, vad gäller Gud och Satan: Jag har ännu inte bestämt om de existerar i denna kosmologi. Om de gör det har det inte alltför stor makt över enskilda äglars/demoners handlingar, utan fungerar mer som en kraft i bakgrunden som använder sina tjänare när de vill ha något uträttat."

En tanke bara: eventuellt skulle gud kunna vara en av de Slumrande som på något sätt lyckats skapa en materiell värld. Jag tror faktiskt att vissa liknande tankar finns inom gnosticismen: att det fanns en massa immateriella väsen, av vilka gud som skapade materien bara var en. Det är från honom Kult har tagit namnet Demiurgen tror jag förresten.
Nå, Drömmen skulle då kunna vara den ursprungliga, immatriella verkligheten, på något sätt, jag vet inte riktigt. Kanske den har "knuffats undan" då gud skapade den materiella verkligheten. Kanske de slumrande slutgiltigt är ute efter att förgöra hela den vakna verkligheten. Kanske gud skapade människorna och deras förmåga att drömma för att binda och styra den immateriella världen.

Nå, det här var mina tankar. Det verkar kunna bli rätt bra, faktiskt. Fast jag tycker väl att Drömmen borde spela en mer central roll i spelet och att du kunde tona ner ett eventuellt "ockulta x-men" tema. Återigen blott en personlig åsikt.
Hoppas det hjälpte.

/sinisa
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag kan hålla med gaxar om att De Slumrande och himmel/helvete måste skilja sig ganska mycket åt, men nu kommer nästa fråga: ska himmel/helvete skilja sig åt i utseende (nu snackar vi änglarna och demonerna, inte själva stället)?

När det gäller De Slumrande har jag en idé. Jag vet inte om du läst Steven Erikson's bok "Gardens of the Moon", men där finns i alla fall en "ras" som kallas Jaghut Tyrant, denna ras är nästan utdöd, det finns bara ett par stycken av dom kvar. Saken är den att de som finns kvar har blivit "fängslade" i evig sömn, eftersom dom var ganska onda hela högen. Jag vet inte om man skulle kunna se det så med dina "De Slumrande", men det är en idé...

Robban kan också tänka sig hjälpa till...
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag skulle säga: utveckla världen först. Regelsystemet är helt onödigt i början. Krille har även med detta i sin "guide" Att göra (ett?) Rollspel.

Robban-har koll på änglar och demoner...
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Änglar...

Här kommer lite information om änglar... Jag har ännu mer på hårddisken, men om jag tog med allt skulle ni bli galna...

Ärkeängel
Ärkeängel, en ängel, eller himmelsk varelse, med högre rank än vanliga änglar. I judisk och kristen litteratur, de fyra namngivna är Mikael, Gabriel, Raphael och Uriel. Inom Islam tror man att fyra ärkeänglar vaktar Allahs tron. Enligt kristen tro, så tillhör ärkeänglar den åttonde av nio "plikter". Ordnade i fallande ordning (på svenska inom parenteser):

Seraphim (Serafer)
Cherubim (Keruber)
Thrones
Dominations
Virtues (Dygdeänglar)
Powers (Kraftänglar)
Principalities (Principalänglar)
Archangels (Ärkeänglar)
Angels (Änglar)

Cherubim (Keruber)
Cherubim, Keruber, bevingade övernaturliga varelser liknande änglar. I gammal hebreisk tro, är änglar liknande
människor, medan keruber har vingar och är mer djurlika. I det hebreiska systemet är keruberna en av nio sorters
änglar. Gud placerade keruberna på den östra sidan av Eden för att hindra människan att återkomma till paradiset och på det sättet få tillgång till Livets Träd (se Genesis 3:24). Keruberna är också Guds tron.

Änglar
Ängel, (grek. angelos, "budbärare"), himmelsk ande trodd att vara budbärare mellan gud, eller Gudarna, och
mänskligheten. En ängel kan också vara en Väktare, en himmelsk krigare, eller till och med en "kosmisk kraft".
Skillnaden mellan en god och ond ängel (demon) är mycket oklar. Därför kan änglar mest beskrivas som medlare
mellan mänskligheten och det okända (gudomliga). Israels tro är att det bara finns en Gud, men innan dess så var
deras tro att det fanns flera gudar, men de löste detta genom att förvandla alla utom en till änglar.

Antalet änglar är inte bestämt. Men det är känt, ifrån Enoks Bok, att varje ärkeängel bestämmer över 5 miljoner
änglar. Och när man betänker att det utfördes en utrensning i Himmelen för ett antal år sen sär ungefär en tredjedel av änglarna blev förvisade till helvetet, så inser man att helvetet inte heller är så litet.

Gott och Ont
Den judiska sekten "Qumran", till exempel, såg världen som ett slagfält för goda och onda andar, mer exakt en kamp mellan Sanningens Andar och Förvirringens Andar, den senare motsatsen till Gud, kallad Belial.

Djävulen
Djävulen ses i Hebreiska och Kristna texter som ondskans överhuvud, som för evinnerlig tid har regerat över
ondskans rike och dess invånare. Han går alltid emot Gud, och gör allt för att få mer som tillber honom. Ordet kommer från engelskans Devil, som kommer från latinets diabolus, eller grekiskans diabolos vilket båda betyder kränkande, baktalande. Även använd i grekiskan som ett substantiv för att identifiera en person som baktalande. Termen användes i den Grekiska översättningen av Bibeln, inte för att beskriva baktalande människor, utan för att beskriva ha-satan (senare "Satan"). En titel som en medlem av den gudomliga domstolen, som fungerade som Guds spion, samlande information om mänskliga varelser.

I senare Judiska och Kristna texter blir titeln ett namn; Satan. Satan börjar bli sedd som en motståndare till Gud. Detta kommer förmodligen från den Persiska "tvåfaldiga" filosofin, med dess två krafter, Gott (Ormazd), och Ont (Ahriman). Men i Kristna och Judiska texter så är det onda alltid något temporärt, något som Gud själv har skapat. I Qumran–sektens skrifter så uppträder ondskan (Djävulen) som Belial, Förvirringens Ande.

I kristna och judiska texter så tror man att människor kan bli besatta av djävulen, eller hans undersåtar, demonerna.

Djävulen har tagit många olika former, i början sågs den som en Drake, efter det som något liknande människorna,
dock med horn och svans. I nutiden så är det många som ser djävulen som en advokat eller liknande, listig och elak.Men det finns ingenting som säger att han skulle vara annorlunda på något sätt. Djävulen var ju från början en helt "vanlig" ängel, som tillhörde Seraferna (de mäktigaste).

Robban - har forskat i dety här...
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Demoner...

Här kommer information om demoner...

Demoner
Demon, övernaturlig varelse, ande, med kraft att påverka mänskliga liv, oftast i onda ärenden. Demoner har spelat en roll i de flesta religioner, och har också uppenbarat sig i mytologisk litteratur. Exorcism, utövandet av utdrivning av demoner som har besatt människor, har blivit använt av många religioner, oftast av en person av vikt. Studier om
demoner kallas demonologi.

Tron i onda andra och deras förmåga att påverka människors liv har sitt ursprung i förhistoriska tider. Många tidiga
folkslag trodde att varje ting i naturen var besatt av en ande. Onda andar eller demoner var förfädernas andar som
skadade levande människor. Samhällen som praktiserade dyrkan av förfäder försökte påverka både onda och goda
handlingar.

Vissa gamla samhällen, inkluderande dom i Egypten och Babylonien (numera Irak), trodde att såna andar hade
ansvaret för kroppsfunktionerna och att demoner skapade sjukdomar.

Ande och demon -skapelser blev en viktig del av Hinduismen, Indiens religion. Hinduiska skrifter, kallade Vedas,
skrivna ungefär 1000 f. Kr. beskriver en blandning av onda andar, inkluderande "asuras" och "panis", vilka skadar
människor och motarbetar de Hinduiska gudarna. Ordet demon kommer från en gammal grekisk term, daimon, som
beskrev skapelser med speciella krafter som placerade dom mellan gudarna och människorna. Dessa skapelser
hade förmågor att antingen förbättra folks liv, eller att bringa gudarnas straff över dom.

Grundidéerna om demoner inom Kristendomen kom ifrån beskrivningar av onda andra eller, mer korrekt översatt,
"orena andar". Vid medeltiden hade Kristendomen utarbetat en "vacker" hierarki av änglar, som var relaterade till gud, och de hade också utvecklat idén om fallna änglar, eller demoner, som leddes av Satan. Satan själv var sedd som den fallna ängeln. I de mesta engelska översättningar av Bibeln så är termen demon översatt som djävul, och i nya testamentet, så är demon identifierad med ond ande.

Islam har också utvecklat ett komplext system av demoner. Muslimska skrifter beskriver en grupp av onda skapelser, kallade djinner, som orsakar förstörelse och styr över platser där onda aktiviteter tar plats. Den första djinnen kallades Iblis, han kastades ut av Allah för att han vägrade att tillbe Adam, den första människan. Demoner har också blivit delar av folktron i hela världen. Många av dessa demoner har olika "egenskaper". Dessa "egenskaper" inkluderar sådana skapelser som vampyrer, som suger blod från sina offer. En annan variant av demon är den japanska "onin", som sägs ta med sig stormar dit den kommer. Folks tro i demoner och onda andar har stadigt avtagit sedan 1600-talet.

Robban - har mer information om det här med...
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Namnförslag

Svårt att komma bort från den moderna betydelsen, tror jag. Själv kommer jag dels att tänka på det, dels på "hypnar" från Assar. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
OK, got it.

I In Nomine finns något som till stora delar liknar Drömmen - det eteriska planet. Människor hamnar där i sina egna små drömvärldar när de sover, vissa människor, änglar och demoner kan traska omkring där och mickla med folks drömmar, och de gamla gudarna och andra mytiska varelser finns där (de som finns kvar efter ärkeängeln Uriels korståg mot dem). Gudarna i IN är dock mycket svagare än Himmel och Helvete.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Änglar...

Angående Satan:

Satan (eller snarare ordets hebreiska motsvarighet) var i de äldre judiska texterna en titel snarare än en individ. En satan var en ängel utsänd av Gud för att på något sätt hindra en människa från att göra något, gott eller ont.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Top