Nekromanti Världsidé: kräver kommentarer

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Hopkok

Jag tror att det behövs en ordentligt sammanhållen kosmologi, som förklarar både änglar, demoner och Drömmen.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Himmel, helvete och religion

Du har drabbats litet av Versalsjukan också... med Stora bokstäver på alla Viktiga Begrepp :gremsmirk:

Jo, Jag Vet. /images/icons/smile.gif Delvis Är Det För Att Kunna Skilja På Vissa Uttryck Som "drömmarna" (Plural Bestämd Form Av Ordet "dröm") Och "Drömmarna" (Plural Bestämd Form Av Ordet "drömmare").

Ridijeck
Versalsjuk
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Inte för att jag har något alternativt förslag, men det känns lite som om det där med troendes energi har gjorts tusen gånger. Jag skulle gärna se att du kom på något annat som hade samma orginella "touch" som resten av världen har (även om det nu stämmer att rätt mycket är lånat).

Om någon har någon idé, skicka in den är ni snälla!

Kanske Gud skapade en massa änglar och sen försvann/dog/stack iväg och lämnade änglarna med de tio budorden och sa "se till att människorna förljer de här reglerna när jag är borta". Och nu finns det tusentals änglar som alla har sin personliga syn på hur man bäst ska föra igenom Guds vilja. Och några struntar naturligtvis i det och blir fallna änglar, alltså demoner.

Ju mer jag tänker på detta, desto mer lockande tycker jag idén är. Det skulle kunna förklara varför Gud själv inte är så aktiv i världen, och det skulle absolut förklara det kaos som jag tänkte mig skulle råda i de högre sfärerna. För att fortfarande hålla sig lite till grundidén kan man tänka sig att änglarna delats in i två huvudsakliga "läger", de som fortfarande försöker följa Guds order (änglarna) och de som gått sin egen väg (demonerna). Naturligtvis med stor splittring även inom varje läger.

Det här är nog en idé jag kommer att använda. Tack!

Ridijeck
som redan börjat fundera på hur man kan vidareutveckla det hela
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Änglar...

Ska kolla upp lite noggrannare när jag kommer hem och har boken jag läst om det i tillgänglig. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Namnförslag

"Svårt att komma bort från den moderna betydelsen, tror jag."

Visst är det så, men i vår nutid får ju många saker namn från just olika mytologier etc... Och det här skulle ju utspela sig i nutiden om jag inte förstått det fel. Jfr t.ex. planeterna i universum, samtliga har namn från olika mytologiska gudar (romerska och grekiska), t.ex. Pluto = Rikedomens gud, Mars = krigets gud etc...

Så då ser jag inget fel i att kalla drömmare för exempelvis Hypnoser.

Riddaren - min åsikt


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Namnförslag

Absolut inget fel med det, bara risk för förvirring. :)

Personligen tycker jag att drömmare är ett helt OK namn, men hypnoser (hypnosar? hypnister? hypnotiker?) är det heller inget fel på.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re:pluto = rikedom? (OT)

Jo, så var det. (Såg nu när jag rotade runt lite att han även var nån slags jordfruktbarhetsgud.) Men plutokrati kallas ju ett stadsskick där de rikaste styr... Hmpf.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Klarläggning av Pluto

Delvis sant...

Dödsguden är Hades.

Men...i egenskap av rikedomens gud går han under namnet Pluton (Pluto i Romersk mytologi).

Dvs...Hades = dödsgud, Pluto = rikedomens gud

Hades är samma gud som Pluto, men olika syfte när namnet förekommer.

Riddaren


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Klarläggning av Pluto

Nu när jag har kollat mina böcker hemma och inte det opålitliga nätet kan jag bara instämma. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Klarläggning av Pluto

Tänk...detta skrev jag ur minnet....det är inte så pjåkigt ibland ändå /images/icons/smile.gif

Riddaren


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Klarläggning av Pluto

Trots min 'insnöning' på antiken så måste jag erkänna att jag faktiskt inte visste att Pluto var även rikedomsgud. Jag bugar och tackar för informationen (om man nu kan lita på information på det 'opålitliga nätet' ;-)

Jag kan dock tänka mig att det var mer egenskapen av dödsrikets härskare snarare än någon egenskap av superköpman som gjorde att man döpte den nionde planeten efter honom...


[color:green]/Illern
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Klarläggning av Pluto (OT)

"Jag kan dock tänka mig att det var mer egenskapen av dödsrikets härskare snarare än någon egenskap av superköpman som gjorde att man döpte den nionde planeten efter honom..."

Där håller jag nog inte med dig. Planeten Pluto har nog just fått namnet Pluto för sin rikedom (eller skall man kalla det, brist på rikedom, när den är så kall).

Det är också förklaringen varför rikemansvälde kallas för Plutokrati också. Hur skulle det låta med Hadeskrati? Det skulle dessutom passa bättre till i såfall diktatur och autokrati.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Klarläggning av Pluto (OT)

<I>Där håller jag nog inte med dig. Planeten Pluto har nog just fått namnet Pluto för sin rikedom (eller skall man kalla det, brist på rikedom, när den är så kall).</I>

Rikedom på vad, i sådana fall?
Jag tror anledningen till att planeten döptes till Pluto varken har att göra med döds- eller rikedomsgudatiteln, utan snarare med att upptäckaren hade initialerna PL eller något sådant så man ville döpa planeten efter honom. Sedan var det väl någon lite flicka som påminde astronomherrarna om guden Pluto, så att även den sista planeten följde de övriga planeternas gudamönster.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Klarläggning av Pluto (OT)

Från http://seds.lpl.arizona.edu/billa/tnp/pluto.html: The planet received this name (after many other suggestions) perhaps because it's so far from the Sun that it is in perpetual darkness and perhaps because "PL" are the initials of Percival Lowell.

Den som upptäckte Pluto hette dock Clyde Tombaugh.



"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
G

Guest

Guest
Låter som en bra världs idee. Påminner lite om kult. Vilken roll hade du tänkt att rollspelarna skulle ha? drömmande? vanligt folk?

Mvh Ezzy
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Vilken roll hade du tänkt att rollspelarna skulle ha? drömmande? vanligt folk?

Fokus skulle i första hand vara på drömmare, men det borde inte finnas några hinder för att vara vanlig människa om man skulle känna för det. Änglar och drömvarelser hade jag inte tänkt skulle finnas tillgängiga som rollpersoner (Kanske i ett kommande supplement... /images/icons/smile.gif).

Ridijeck
skådar låångt in i framtiden
 
Top