Världsfokus vs Spelfokus

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Hur man ser på tärningsrull kan nog påverkas av hur resultaten av dem funkar. Binära rull eller modulära rull.
Jag tycker ju det är spännande att rulla för något jag inte är bra på. Lyckas jag så är det ju ascoolt. Misslyckas jag får jag ta konsekvenserna av det.

Mer osäker på vad du menar med "modulära rull"? Vissa system kan ju exempelvis ge dig synergistiska effekter av att ha flera olika färdigheter. E.g., om du är en hejare på att vifta Bredsvärd så får du även en liten bonus på att vifta med andra svärd.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Mer osäker på vad du menar med "modulära rull"? Vissa system kan ju exempelvis ge dig synergistiska effekter av att ha flera olika färdigheter. E.g., om du är en hejare på att vifta Bredsvärd så får du även en liten bonus på att vifta med andra svärd.
Ja du förstod mig. Att resultat antingen kan kombineras (för nya resultat eller bara för att få resultat) eller varianter av [yes, but] och liknande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Ja du förstod mig. Att resultat antingen kan kombineras (för nya resultat eller bara för att få resultat) eller varianter av [yes, but] och liknande.
Hade det inte varit lite ballt med ett procentsystem där detta är hela grejen? Kombinera ihop olika småprocent till ett komplett slag. Lite som en kombination av 2d20 och FoRKs från de brinnande spelen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hade det inte varit lite ballt med ett procentsystem där detta är hela grejen? Kombinera ihop olika småprocent till ett komplett slag. Lite som en kombination av 2d20 och FoRKs från de brinnande spelen.
Tänker mig att det ät lite vad tärningspölsystem gör/kan användas till. Alla tärningssystem är lite %-system ändå, så ett renodlat skulle kanske vara mest transparent.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
En sak som kommer upp en del (och som jag givet skulle kunnat tagit upp i någon av de andra nu aktuella trådarna) är färdigheter och fördelningen av dem.

Så frågan är, vad är viktigast. Att färdigheter kommer upp i spel eller att de speglar en värld?

Man kan också fritt argumentera för eller emot färdigheter, slå för färdighet, egenskaper istället för färdighet, förmågor istället för egenskaper och färdigheter ... och så vidare. The game is afoot ...
Jag är i Team Värld. Blir det för mycket spel tappar jag fotfästet. Klarar såklart en del spelighet, men är generellt mer känslig för det än åt andra hållet. För mycket värld kan jag inte få :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
En sak som kommer upp en del (och som jag givet skulle kunnat tagit upp i någon av de andra nu aktuella trådarna) är färdigheter och fördelningen av dem.

Så frågan är, vad är viktigast. Att färdigheter kommer upp i spel eller att de speglar en värld?

Man kan också fritt argumentera för eller emot färdigheter, slå för färdighet, egenskaper istället för färdighet, förmågor istället för egenskaper och färdigheter ... och så vidare. The game is afoot ...
En sak som slog mig när jag nyss ånyo läste din startpost är att jag jag gärna ser att färdigheterna speglar en genre. Jag tycker alltså att det är intressant att skilja på värld och genre. Det senare syftar mer på vad man gör i världen och hur det kan tänkas sluta. Genre rymmer alltså i mina ögon bärande komponenter som roller, rekvisita, typecasting och dramaturgi. Alltså sådant som är specfika urval från en större värld.

För att nu knyta an till posterna ovan, så tillhör jag Team Genre. Om vi tar klassisk film noir som exempel, så kan jag definitivt vilja veta en del om det korrupta Los Angeles 1948 (världen), men jag är särskilt intresserad av genrens persongalleri, rekvisita och dramaturgi. Ett helt paket av färdigheter kan följa med dessa komponenter. Plötsligt blir det mycket påtagligt vad man gör i just den här settingen.
 
Last edited:
Top