Världsfokus vs Spelfokus

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En sak som kommer upp en del (och som jag givet skulle kunnat tagit upp i någon av de andra nu aktuella trådarna) är färdigheter och fördelningen av dem.

Så frågan är, vad är viktigast. Att färdigheter kommer upp i spel eller att de speglar en värld?

Man kan också fritt argumentera för eller emot färdigheter, slå för färdighet, egenskaper istället för färdighet, förmågor istället för egenskaper och färdigheter ... och så vidare. The game is afoot ...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
För mig så är ju färdigheter (och egenskaper, attribut, grundegenskaper och allt annat som man behöver ett formulär för att hålla koll på) sällan särskilt viktigt alls, av två anledningar:
  1. Det är sällan jag spelar någon historia där rollpersonernas kompetens är så viktig att man behöver bry sig om dem. Hur bra min rollperson är på att slåss, köra bil eller göra sin bokföring är helt enkelt sällan så relevant.
  2. I de fall där rollpersonens kompetens är relevant är det oftast tillräckligt att ha en känsla för hur kompetent hen är inom olika områden, och detta improviseras fram under spel. Behöver jag veta hur duktig min rollperson är på heraldik så hittar jag på det i stunden baserat på vad jag vet om hen. Det finns ingen nytta, för mig, att kategorisera kompetenser i förväg och ange siffervärden för dem, precis som det inte finns någon anledning till att kategorisera rollpersonens matpreferenser. Om det dyker upp i spel så hittar jag på vad hen tycker om sill; det är inget jag behöver veta innan vi börjar spela.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Spelfokus, men inte på det sätt som du förespråkar, utan att världen ska komma i spel på ett naturligt sätt, via roller, via mekanik och via händelser under spelmötet.

Nej, man behöver inte Ostmakeri. Dock, det finns spel som man kan klämma in detta, som i Mouse Guard och Burning Wheels, men det kräver att spelledaren är väääldigt öppen för förslag på en nivå där spelarna nästintill är samberättande.

Det tråkiga är när det sätts värden på mekaniken, så att spelarna känner sig tvungna att powergäjma, vilket gör att de kommer att välja bort lösningar som inte har de högre värdena och en del av världen försvinner (och rollpersonen blir tvådimensionell). Jag börjar gå mer och mer i min speldesignfilosofi mot att ha generella tolkningar av ord än färdighetsbeskrivningar med värden.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Så frågan är, vad är viktigast. Att färdigheter kommer upp i spel eller att de speglar en värld?
Att de kommer upp i spel. Jag är allergisk mot menlösa/tråkiga/oanvändbara färdigheter.

Det är väl egentligen inga problem när spelarna (och spelledaren) väl har lärt sig vilka som är meningsfulla och vilka som är menlösa, men innan dess är risken stor att de har lagt ner tid på en rollperson som en bit in i spelet inte är vad de hoppas på och vi byter till någon annat spel som de uppskattar bättre.

Jag utgår också som spelledare från att (de valda) färdigheterna är tänkta att användas och vill gärna forma spelet efter det. Så om ett gäng tråkiga färdigheter gör spelmötena tråkiga så kommer jag att påstå att det är ett tråkigt spel, och så byter vil till något annat spel som vi uppskattar bättre.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag gillar tanken på att skippa enskilda färdigheter och istället använda värde på arketyper/yrken.
Tex istället för att ha en massa färdigheter har du Krigare 65% och tjuv 35% eller Brandman 70% och DJ 30% och detta styr vad du kan. Du behöver hitta en person? Du är ju DJ och då den personen är ofta ute och festar kan du rulla tärningen för att se om någon i ditt kontaktnät vet något.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag har inget emot färdigheter som skänker färg till karaktären tycker dessutom att det tillför spelet massor. Har dock oerhört svårt för att om min magiker har 18 i intelligens så måste jag spelaren lösa gåtan sånt är ju vara så himla beige
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag gillar tanken på att skippa enskilda färdigheter och istället använda värde på arketyper/yrken.
Tex istället för att ha en massa färdigheter har du Krigare 65% och tjuv 35% eller Brandman 70% och DJ 30% och detta styr vad du kan. Du behöver hitta en person? Du är ju DJ och då den personen är ofta ute och festar kan du rulla tärningen för att se om någon i ditt kontaktnät vet något.
Just detta har jag sneglat på och gillar.Har jag erfarenheten av något fält bör det räcka långt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
En sak som kommer upp en del (och som jag givet skulle kunnat tagit upp i någon av de andra nu aktuella trådarna) är färdigheter och fördelningen av dem.

Så frågan är, vad är viktigast. Att färdigheter kommer upp i spel eller att de speglar en värld?

Man kan också fritt argumentera för eller emot färdigheter, slå för färdighet, egenskaper istället för färdighet, förmågor istället för egenskaper och färdigheter ... och så vidare. The game is afoot ...
De färdigheter som spelarna köper till sina rollpersoner bör komma upp i spel någorlunda ofta. Att investera massor i t.ex. Heraldik och sedan aldrig ha någon nytta av den färdigheten är bara nedslående.

Men, de färdigheter som finns bör avspegla världen. Så om heraldiker är ett yrke där, så behöver färdigheten Heraldik finnas.

Vad som är viktigt då är att spelare och spelledare är överens om vilken typ av spel man tänker spela, så att spelarna vet vilka färdigheter de kan tänkas behöva.
För de spel som stöder flera olika typer av kampanjer/äventyr/spelstilar så är det ju inte helt fel att lista några olika typer av spelande och vilka färdigheter som kan väntas behövas för dem.


Även om man har klasser/yrken istället för separata färdigheter så gäller i mångt och mycket samma saker - det är tråkigt att spela t.ex. Lärd Man om kampanjen bara innehåller en massa strider.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Bäst är när färdigheten signalerar vad är för spel, just för att något att man annars inte skulle förvänta sig kommer upp i det.

Jag älskar udda färdigheter som Forensic Entomology (GUMSHOE), Enigmatic Wisdom (Werewolf), eller Illumination (RuneQuest), men det är bara intressant om de faktiskt kommer till användning också - barnmorskekonsten i Burning Wheel är höggradigt tveksam.

Men bara att Forensic Entomology finns berättar på förhand för spelarna att det kommer att dyka upp lik i olika skick i kampanjen, och kanske spännande parasiter också.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Men, de färdigheter som finns bör avspegla världen. Så om heraldiker är ett yrke där, så behöver färdigheten Heraldik finnas.
Heraldik är ju viktigt för hela överklassen också. Särskilt för riddare är det jätteviktigt att veta vem det är man håller på att möta så att man kan hantera det rätt! Ingen poäng att ge sig till Sir Bruce Sans Pitie och hoppas på hedervärd behandling, till exempel (medan det kräket själv kommer att kräva det om du vinner)!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag skulle lätt kunna tänka mig att ge min fäktmästare svassande gång 95%
eller min CIA agent blåsa rökringar 95% så både SL och mina medspelare fattar hur cool min karaktär är.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Klassikern är ju Heraldik & Genealogi från EDD. Här tror jag att terminologin spelar roll: det låter knögligare och obskyrare än det egentligen är: att veta vilka spelvärldens viktiga adelsätter är, hur de är släkt och hur man känner igenom på vapensköld och livré kan ju defintivt vara applicerbart.

Kanske ännu bättre om det bakas samman med Etikett/Överklasstil till någon sorts allmän Hovfärdighet
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Klassikern är ju Heraldik & Genealogi från EDD. Här tror jag att terminologin spelar roll: det låter knögligare och obskyrare än det egentligen är: att veta vilka spelvärlden viktiga adelsätter är och hur man känner igenom på vapensköld och livré kan ju defintivt vara applicerbart.
Skridskoåkningen, däremot...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
En annan risk med väldigt detaljerade färdigheter är att det riskerar att uppstå olyckliga luckor. RQ har helarfärdigheterna First Aid, Treat Disease och Treat Poison, men det innebär att det saknas en färdighet för att bara pyssla om någon skadad och sängliggande, eller kanske för att avgöra dödsorsak när man har en kropp.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
I Skodon™ valde jag att man själv fritt hittar på sin färdighet och en erfarenhet kopplat till detta. Sedan lägger man denna tillsammans någon grupp (man kan sin färdighet specifikt, om det är inom sin erfarenhet med bonus … och vill man göra något inom samma grupp har man avdrag).

De exempel som visas upp är helt och hållet för att skapa atmosfär och ge sken av värld.
 
Top