Nekromanti Världsbeskrivning, regelverk eller metaplot..

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Japp! (OT) (even expanded OT)

Då är vi två om att vara rysligt rädda för konflikter. Det värsta är ju att frågan som jag osvikligt steppade in på är brännande het i många läger. Vi får välan se om Åke dunkar oss bakifrån för vår försiktighet.

Usch, jag som dessutom måste träna in mig på denna typ av konflikter, (könsdiskussioner, rasism etc) det ingår i mitt blivande jobb att hålla en bra "profil" på sånt. (blivande textillärare - tänk dig krocken med, äsch det är bara tjejer som håller på med sånt här! och motiverande för att göra saker i tyg eller garn eller what ever)

För att återknyta till rollspel är faktiskt detta ett intressant dilemma. Hur lyckas man styra ett spelmöte där man är rädd för att trampa någon på tårna just för att hon (i det fall jag tänker på) faktiskt blivit misshandlad av sin före detta make. Att undvika sexistiska diskussioner när handlingen i äventyret du tänkt ut bygger på sådant. Ack så svårt, dessutom ingår jag själv inte som en del i en behandling av det hon råkat ut för - men samtidigt måste jag visa hänsyn.

Ack det är svårt att vara människa. Ibland ännu svårare att SPELA människa.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Japp! (OT) (even expanded OT)

<I>Det värsta är ju att frågan som jag osvikligt steppade in på är brännande het i många läger. Vi får välan se om Åke dunkar oss bakifrån för vår försiktighet.</I>

Finns det en brännande het "bröder"-fråga?
Jag blir mest bara trött av diskussioner som jag inte tycker är nåt att tjöta om - men å andra sidan så är jag notorisk ordmärkare och -dissikerare också (är det t.ex bara jag som tycker att ett visst totalt überdebatterat skällsord på h mest brukar användas i betydelsen "kvinnlig skitstövel" och inte ett dugg i samband med prostitution?).

--
Åke, som förresten också har ritat både kille och tjej(er) till Krilles sajt; än så länge har bara en kommit upp, dock.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Japp! (inte OT längre)

För att återgå till rollspelskonstruerande: Frågan om "bröder" är knappast brännhet, men när man har med vissa människor att göra är det där med absolut maskulinum minst sagt en het potatis. Det borde inte behöva vara det - ords urpsrungliga betydelse betyder inget i andra fall, och jag misstänker alltid att folk som bråkar mest om ord är de som inte bryr sig om handling - men det jobbiga med sådant som andra kan stöta sig på är det är _deras_ toleransnivå man får försöka gå efter. Det är som när jag bodde i studentkorridor ett tag i förra decenniet: man graviterar mot en hygiennivå som den värsta städhitlern _står ut_ med, eller så mår alla dåligt, förr eller senare.

Naturligtvis finns det gränser; jag har stött på folk som inte gillar ordet "manhole" (hål ned i kloak) eftersom det implicerar att bara män kan gå ned där (?). I övrigt fruktansvärt förnuftiga människor, men...

Vänta nu, säger Vän Av Ordning, vad hade detta med _rollspelsmakande_ att göra?

"Han eller hon?" Den klassiska lösningen är att i början på spelet skriva: "Han är förkortning för han eller hon."
Andra är:
*Strunta i det.
*Skriv "hon" istället.
*Omväxla.
*Bisarr lösning: Skriv "den". Eller "dem".
*Ännu bisarrare lösning: Använd ett genus för spelare och rollperson, och ett annat för SL och SLP. Det är helknasigt, men jag vill mig minnas ha sett det i minst två fall...

Själv har jag funnit lösningen (man är väl inte sifu för inte): Om jag någon gång skriver ett spel, skall jag genomgående använda "han" med motiveringen: "Jag är en egocentrerad jävel. När jag tänker mig en generell människa, tänker jag därför på mig själv. Nu råkar jag vara man, så då säger jag 'han'." Det är nämligen sanningen...

Nightowl, som minsann märkt under åren att Åke gillar att märka ord :)

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Japp! (inte OT längre)

Det lustiga är att oftast i andra fall när (förrutom rollspel) när det just är han eller hon som gäller, så används hon som ord istället för han.

Riddaren - föredrar nog att skriva hon ändå. Slipper då hann han?, utan blir hann hon?


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Japp! (inte OT längre)

<I>jag har stött på folk som inte gillar ordet "manhole" (hål ned i kloak) eftersom det implicerar att bara män kan gå ned där (?).</I>

Själv tycker jag "manhole" låter som om det implicerar nånting helt annat... (-:

<I>"Han eller hon?" Den klassiska lösningen är att i början på spelet skriva: "Han är förkortning för han eller hon."
Andra är:
*Strunta i det.
*Skriv "hon" istället.</I>

Kult använde ju "hon" om SL - vilket Piff&Puff förklarade med att ett Kultspelgäng behöver kvinnliga deltagare för att kunna utföra de perversa ritualerna som beskrivs där...

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Japp!

Iofs kanske kaos och ordning inte alltid är motsatser. Ordning kan föda kaos, kaos är fyllt av ordning.

*klockas 4 på natten efter krogen flum*
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Japp! (inte OT längre)

"Kult använde ju "hon" om SL - vilket Piff&Puff förklarade med att ett Kultspelgäng behöver kvinnliga deltagare för att kunna utföra de perversa ritualerna som beskrivs där..."

Jag har då aldrig läst några perversa ritualer i Kult...fast då har jag bar läst Kult version 2, dvs inte boxen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Japp! (inte OT längre)

Herregud... men de är ju insnöade också... Dvs, jag vet de facto att hon är insnöad (efter diverse diskussioner med damen ifråga), men det är lika intelligent som att anstränga sig till att tolka ordet "man" som man. När det ofta används istället för jag, vi och så vidare.

Har haft en pärs med skrivning av rapport för att jag (vi gruppen eller öh) inte fick skriva VI!
Jösses vad knöligt det blir att skriva då. Det blir olika varianter på temat gruppen, gruppmedlemmarna etc.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 
Top