Nekromanti Världsbeskrivning, regelverk eller metaplot..

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Jag HAR fått nog..

<I>Fruktansvärt elak kommentar: Den Urläbbigt Mörka Medeltiden är lika mycket en myt som den Heroiska Riddartiden - medeltiden var
nog inte så mycket jävligare i sig (även om säg Digerdöden inte var någon direkt höjdare) än de flesta andra tidsåldrar. </I>

Hoho. Jag är övertygad om att medeltiden var ganska jävlig, åtminstone sett ur en nittonhundratalsmänniskas perspektiv. därmed inte sagt att den var mycket läbbigare än andra tidsåldrar, men jag tror att medeltiden är en av de få tidsåldrar då myterna verkligen är i klass med verkligheten i läbbighet: alla andra tidsåldrar tenderar att få ett romantiskt skimmer över sig, som sannerligen inte fanns på riktigt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag HAR fått nog..

"...jag tror att medeltiden är en av de få tidsåldrar då myterna verkligen är i klass med verkligheten i läbbighet: alla andra tidsåldrar tenderar att få ett romantiskt skimmer över sig, som sannerligen inte fanns på riktigt"

Utmärkt definition! Men en del av myterna ÄR felaktiga... annars skulle de inte varit myter! :)
Typexempel är sådant som häxbränningarna (en sällsynthet, faktiskt, innan senmedeltiden - för att inte tala om 1600-talet, då jävlar rök det), smutsen (se anekdot nedan) eller kyrkan-sade-att-jorden-var-platt (läs Dickson - detta är en extra ihärdig myt, mest ingrodd under 1800-talet där den användes i ett bisarrt angrepp i evolutionsdebatten).

Smutsanekdot: Myter ÄR mäktiga; i samband med filmen Petri Tårar hyrdes en medeltidshistoriker in för att filmen skulle bli "autentisk". Något av det första han (eller om det var en hon, jag minns inte) sade var att även om medeltiden var äckligt ohygienisk från en 1900-talssynpunkt, så låg det INTE stora högar med skit på gatorna i senmedeltidens Visby - det är Hollywoodmedeltid.
I alla fall, experten pratade med de ansvariga om allt annat, fick sin konsultsedelbunt, och reste hem från inspelningsplatsen. Längs vägen ser han/hon förberedelserna för scen ett/tagning ett - och de kör fram hela lastbilslass med kodynga att sprida på torget...

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
(avsaknad av) Romantiskt skimmer?

"men jag tror att medeltiden är en av de få tidsåldrar då myterna verkligen är i klass med verkligheten i läbbighet: alla andra tidsåldrar tenderar att få ett romantiskt skimmer över sig, som sannerligen inte fanns på riktigt."

...um... vad gör du varje nyårsdag? Är du så bakfull varje år att du aldrig har sett Ivanhoe? /images/icons/wink.gif

Sen verkar det finnas någon slags deppromantik också, vilket är en mer romantisk variant av de gamla macho-ordspråken "det är ball att lida" och "smärta är ett privilegium". Denna deppromantik kan i högsta grad appliceras på klafsiglermedeltiden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ved är myt och vad är sanning..?

Skrivkonsten försvann inte så mycket som man gärna vill tro - det finns faktiskt ganska mycket att gå efter. Och tillförlitligheten på skrivet material är tvivelaktigt i _alla_ tidsåldrar...

Ett exempel: det finns ganska välbevarade räkenskaper, och av dem kan man till exempel lista ut hur mycket käk en genomsnittlig arrendebonde eller tjänare eller hovman åt, osv. PÅ vissa ställen svalt folk - men det finns långa perioder på vissa platser där man INTE gjorde det.

Att de lärde tvistar är definitivt klart; de gör de visserligen alltid, men ändå... En kompis som doktorerar i arkeologi (det sena romarriket) har påpekat att hans kollegor som sysslar med medeltiden har en tendens att bli nervösa så fort lekmän börjar snacka om feodalism och sådant (du vet, det kapitel om "politik och ekonomi" som brukar finnas i åtminstone måttligt seriösa fantasyrollspel, t.ex.) Poängen de har är att feodala strukturer funkade väldigt olika på olika håll och i olika tidsperioder; om man på ett ställe vid en viss tid pratar om en "hertig" eller en "livegen" betyder det inte alls samma sak som på en annan plats. I historieböcker i skolan, säg, förenklas detta å det extremaste för att det finns inte tid och möjlighet för något annat.

En annan lustig detalj är hur historiker av facket saknar nödvändiga detaljkunskaper i andra ämnen än historia. En gammal lärarkollega var expert på flygteknik; han konstaterade att fackverk (inte populärhistoria, träiga avhandlingar och dylikt) om världskrigen ofta kommer med påståenden som kräver att flygplan har prestanda som inte existerar; de är hämtade ur officiella dokument skrivna av någon byråkrat eller tidningar skrivna av någon journalist som inte vet vad de pratar om (eller förskönat sanningen). En historiker kan inte vara expert på allt och snubblar av nöden på dylikt.

Vad nu detta har för relevans för rollspelsmakande; tja, man behöver inte känna sig som en flippad romantiker om man inte utmålar varje sekund av medeltiden som mental tortyr. Det beror på vad man betonar. Detsamma gäller övriga historiska perioder; Michael Nordqvists poänger i ovan nämnda böcker är att man ofta tillskrivit renässansen (närmare bestämt stadsstaterna i Italien) en massa moderna dygder (frihet, jämlikhet, förnuftstro) som inte fanns, bara gällde ett fåtal, eller är rent dravel. Hans favorittema är att jämföra med dokument från södra Frankrike ett par sekel tidigare (under den Mörka Medeltiden); instruktionsböcker i Flickors Uppfostran, t.ex., lämnar en bra äckligare kvinnobild från det upplysta renässans-Italien än det mörka medeltids-Frankrike. Inte för att inte en modern svensk kvinna skulle vilja ta första tidsmaskin hem igen från bägge orterna (om hon inte var rollspelare, he he he), men många tror tvärt om.

Vilket påminner mig att jag måste få ned idén till en mini-pikaresk-kampanj (tänk: Don Quijote, Candide) till Gondica, baserad på en ruskig anekdot i Nordqvists Renässansmänniskan... Syns på Gondica-forumet!

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ved är myt och vad är sanning..?

"En annan lustig detalj är hur historiker av facket saknar nödvändiga detaljkunskaper i andra ämnen än historia."

Ett exempel visade Björn Hellqvist upp för mig: den av historiker "fastslagna" myten om att medeltida krigskonst är primitiv och saknar övergripande strategi (även om vissa härförare antas vara skickliga taktiker). Samma exempel på usel strategi som historiker brukar ta upp i sina avhandlingar brukar lärare på diverse militärhögskolor ta upp som exempel på lysande strategi... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ved är myt och vad är sanning..?

Alltså, vitsen med att jag skulle surfa bort min a-kassa var att jag skulle söka jobb, men när folk som Midknight, Krille och Dnalor envisas med att skriva intressanta svar...

En annan obskyr favorit: Jag hittade en liten skrift på ett antikvariat som tar upp en biologs syn på Eddadikterna. Han kollade vilka djur och växter som fanns med, ren ordräkning, men i samband med detta kom han på att påståenden om var dikterna ursprungligen uppstått var underliga.

Man kunde hitta referenser till djur som har symbolisk betydelse (t.ex. vargar) som tydde på att den som skrev inte visste hur vargar egentligen betedde sig. Med tanke på att det under vederbörande period fanns ganska få områden i Skandinavien där man inte skulle känna till det, var det enligt honom ganska rimligt att de skrivits av inhemska islänningar - inte av norska skalder som många trott.
En poäng är givetvis att en del av de som ansåg sig spårat dessa dikter till "fastlandet" var representanter för danska och norska akademiker (vi talar om gamla böcker) som ansåg att Island var en jävla håla som bara helt händelsevis _råkat_ bevara den Stora Konst som skapats i deras hemländer... På tal om hur politik påverkar historia, alltså...

Nightowl, tillbaka till AF

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Fakta om myt och sanning

Aaaa folk säger om du vill hitta sanningen så finns Din sanning min sanning och någonstans i mitten utom räckhåll den sanna sanningen..

Sanning = sagor som folk tror är sant
Myt = Sanningar folk tror är sagor..

*skrattar*
Vår värdshistoria är fylld av propaganda omskrivningar och förfalskningar att det enda vi kan säga med säkerhet är att något har i alla fall hänt och oftas krig...
 
Joined
13 Dec 2000
Messages
17
Location
Malmö
Drivkrafter och kulliser bör premieras före regler, i varje fall om själva ROLLspelandet ska framhävas. Eller som allas vår läromästare Erik Granström uttrycker det "Logik och Must"

Mvh

?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jag HAR fått nog..

<I>Det ÄR smutsigt och jävligt; naturligtvis inte för alla, men ändock synnerligen otrevligt. Tänk Europa. Tänk Sen Medeltid. Tänk pest och icke-funktionerande sanitetssystem =).</I>

Aha, Gemini? (-:

--
Åke
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Inte riktigt..

..det är mer.. absurt.. /images/icons/laugh.gif
Hade jag velat ha Gemini hade jag köpt det (vilket jag förmodligen gör när det kommer tillbaks i affären där jag bor.. /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT. - "kom till rollspel.nu forumet och träffa kändisar!" - slogan?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Slogan

Här är en liten slogan jag kommit på för Brujgården (Åkej, Burgården) som jag väntat på att någon ska fråga efter..

<font size=3> Old school, New school.. Y'all know Burgården is the BEST school!<font size=2>

Ojojoojj!


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Inte riktigt..

Absurt?

Tja, med en upphovsman som bor i _en affär_, så... ;-P

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: (avsaknad av) Romantiskt skimmer?

Tja, som tidigare nämnts i den här diskussionen så finns det två sorters mytbildningar kring medeltiden: ivanhoe-riddar-tornerspels-romantiken, coh slafsiglera-ingenskrivkonst-pestochelände-mytbildningen. Det var främst den senare jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Japp!

*surigare än få*

Men vad nu då... fick inte vi kvinnfolk vara med?

Lyssnen mina bröder.... Jo jag tackar jag *stirrar ner på bysten*

Men allvarligt, jag håller med Krille jag också. Det är som i ett klassrum - ordning kräver ledning och kaos går att skapa ändå!
(har nyligen haft praktik som lärare!)

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Japp!

"Men vad nu då... fick inte vi kvinnfolk vara med?

Lyssnen mina bröder.... Jo jag tackar jag *stirrar ner på bysten*"

Därför att kineser är attans patriarkaliska? :)

Påminner om en elak skämtteckning (Pete Boggs?): en kvinnlig upptäckresande har fångats av en gigantisk köttätande växt, och i sin desperation greppar hon brösten och säger ilsket "Look, you dope, you are MAN-eating plant, aren't you? Well, what do you think these are - WATER BALLOONS?!?" ;-)

Sifu Nightowl



"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Japp!

*skratt* Minsann, där fick jag så jag inte teg.

Men vad tusan har kineser med saken att göra? *förvirrad* Adresserade du dig inte till oss svenskar.
*funderar, han blir bara värre och värre. Först könsdiskriminering och nu tadlar han in på rasdiskriminering*

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Japp!

Det var ju för tusan en PARODI på den Vise Orientaliske Nissen (en rasistisk kliché från början, iofs.) Och kinesisk kultur var/är ruskigt patriarkalisk...

Om jag skall vara seriös två sekunder, så har jag svårt att emotionellt förstå att man tror att ordvalet "bröder" utesluter de av kvinnokön - språket är byggt på det sättet, sorry, och jag tror det är svårt att ändra på. (Man säger "hon" om Människan som ras, oavsett kön, remember?) Fast jag har aldrig utsatts för någon diskriminering, pgav kön (jo utom positiv särbehandling av idioter som tror jag har vissa kvalitéer bara för att jag har en penis, but I digress...) så jag skall väl egentligen hålla käft. Det känns dock som att det är att läsa in lite väl mycket om mina åsikter om kvinnor och män bara för att jag sade "bröder" istället för "bröder och systrar" eller "syskon" i ett medvetet skämtsamt inlägg...

Nightowl, sexist, dvs. han gillar sex!

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Japp!

Ja och jag tycker om den parodin, att jag sedan var lite smått elak hoppas jag inte du tog illa upp för. *ser djupt bedrövad ut*

Men kvarstår faktum att du nog kunde valt att adressera oss som "bröder och systrar" - men det kanske hade blivit fel klang för din parodi? Äsch, jag tog faktiskt inte illa upp för det hela, jag var bara lite busig. Men bakom busigheten finns faktiskt ett uns allvar. Jag har själv blivit utsatt för sexuella trakasserier (observera skillnaden mellan trakasserier och diskriminering) och det ligger nog alltid i bakhuvudet hur långt jag än tror att jag har bearbetat bort det. Förresten, sa jag bearbeta bort det, det är faktiskt så att när man som jag råkat ut för oegentligheter så måste man vara försiktig att dömma andra.

Nog om detta. Jag gillar också sex, även sexiga bilder ( vilket följande bilder kan visa http://www.foxtail.nu/playelf.php?id=54 och http://www.foxtail.nu/playelf.php?id=55 )
Och jag hade ingen direkt avsikt att inläsa åsikter om kvinnor och män i ditt "bröder"...

Förlåt mig.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Japp! (OT)

Jag tog inte illa upp - men jag är rysligt rädd för konflikter, om vi skall bli djuppsykologiska, och blir alltid rädd om jag tror att jag _sårat_ någon (om det inte är en total idiot som jag _vill_ såra, och Frun har inte gett mig den minsta anledning än).

Det enda jag väntar på är att Åke kommer och slår oss med e hoprullad teckning för att vi är för politiskt korrekta! ;-)

Sifu Nightowl, som vill påpeka att den till orientaliska klichéer gränsade översvallande artigheten i den här sortens brev är bättre än att vara brysk och sarkastisk och därmed råka såra någon.

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 
Top