Världens mest kända fiktiva figur

Jag tror att många känner till Sherlock Holmes, men betydligt färre skulle kunna identifiera honom utifrån en bild. Många moderna tolkningar har inte den klassiska deerstalker-mössan.

Tänker vi i västvä'rlden eller globalt?
Jag tycker mig minnas listor på globalt, och då vänds en hel del upp och ner mot vad vi förväntar oss och vad jag sett i tråden här...
Många superigenkända globalt är "nyare"..

Mario är från vad mitt huvud minns den mest igenkända fiktiva figuren globalt
EDIT, och jag m,indes fel...det verkaR vara Musse Pigg, med Mario som 2a

Jag misstänker att Jultomten är det rätta svaret, men Pikachu ligger nog rätt bra till.

Bland superhjältarna är det Spindelmannen.

Jag tror att många känner till Sherlock Holmes, men betydligt färre skulle kunna identifiera honom utifrån en bild. Många moderna tolkningar har inte den klassiska deerstalker-mössan.

Den klassiska deerstalker-mössan som han sällan eller aldrig bar i originalberättelserna....

Mario är från vad mitt huvud minns den mest igenkända fiktiva figuren globalt
EDIT, och jag m,indes fel...det verkaR vara Musse Pigg, med Mario som 2a
Musse och Mario är ju - i praktiken även om de inte är det officiellt - sina företags loggor.

Rimligt om lirare som Sonic och Pikachu finns med som bubblare.

View attachment 31036

Check!

Och Umberto Eco nämner Batman i The Serial Myth of Superheroes.

Så check!
Haha detta påminner om när jag och tjejen (som är thai) åkte runt på landsbyggden i thailand då vi skulle till en bar nånstans ute i tjotahejti och mitt ute i obyggden i en trädgård utanför sitt hus har en thailändare slängt upp stora statyer av iron man , hulken , optimus prime , megatron och bumble bee.

Det coola var att autobotsen och megatron var riktigt skicklig smideskonst som hen troligtvis knåpat ihop själv.

Så där man minst anar det dyker det upp eller nått sånt 🤣.

Back