Världens mest kända fiktiva figur

Jag diskvalificerar alla religiösa figurer här eftersom jag vill hålla mig till figurer som ALLA är överens om är fiktiva. Om gud är fiktiv är en helt annan diskussion än den jag tänkte mig.

Angående Pikachu tror jag att många känner igen honom, men att många av de som känner igen honom inte vet vad han heter.

Kan tänka mig att flertalet marvelkaraktärer är rätt kända världen över då vi under lång tid matats med marvelfilmer med bio.

Jag diskvalificerar alla religiösa figurer här eftersom jag vill hålla mig till figurer som ALLA är överens om är fiktiva. Om gud är fiktiv är en helt annan diskussion än den jag tänkte mig.
Menar du verkligen ALLA? Isf får vi nog bordlägga hela diskussionen... Rätt säker på att hyfsat stor procentuell del av jordens befolkning faktiskt tror på jultomten... :)

Menar du verkligen ALLA? Isf får vi nog bordlägga hela diskussionen... Rätt säker på att hyfsat stor procentuell del av jordens befolkning faktiskt tror på jultomten... :)

Skulle våga mig på att säga rent genrelllt att stora delar av asien, arabvärlden, olika ögruppsinvånare och afrika bortsett från boer inte tror på jultomten.

Jultomten är väl mig veterligen ett västerländskt fenomen så nej en hyfsat stor procentuell del tror inte på jultomten

Lite enkel googling ger svaret att ungefär 25-30% av jordens befolkning tror på tomten och förknippar tomten med julfirande så en övervägande majoritet tror inte på tomten om man skall tro google.

Skulle våga mig på att säga rent genrelllt att stora delar av asien, arabvärlden, olika ögruppsinvånare och afrika bortsett från boer inte tror på jultomten.

Jultomten är väl mig veterligen ett västerländskt fenomen så nej en hyfsat stor procentuell del tror inte på jultomten

Lite enkel googling ger svaret att ungefär 25-30% av jordens befolkning tror på tomten och förknippar tomten med julfirande så en övervägande majoritet tror inte på tomten om man skall tro google.
25% är väl ändå en hyfsat stor del??? Säg att 10% av dessa är under 10 år. Det är 2,5%* av JORDENS BEFOLKNING. Rätt långt ifrån noll med andra ord.

*200 miljoner människor

25% är väl ändå en hyfsat stor del??? Säg att 10% av dessa är under 10 år. Det är 2,5%* av JORDENS BEFOLKNING. Rätt långt ifrån noll med andra ord.

*200 miljoner människor
Nja är 1/4 så stor procentuell del. Det kommer vi nog att ha skilda åsiker om.

Vi är väl runt 8,3 miljarder på jorden och 25% av det är alltså 2,075 miljarder som tror på tomten.

Det betyder att en övervägande procentull del på 75% eller om man så vill 6,225 miljarder jordbor inte tror på tomten och förknippar tomten med julen

Så en starkt övervägande del av jordens befolkning tror inte på jolly old saint nick skulle jag vilja påstå

Jag ber snällt, inte som moderator, utan som trådstartare, att diskussionen får handla om uppenbart fiktiva figurer och deras berömdhet, och inte om hur många som eventuellt tror att de finns på riktigt. Naturligtvis kan man påpeka att det finns en bunt femåringar som tror att Läderlappen finns på riktigt, men jag är övertygad om att ni förstår skillnaden mellan fiktiva figurer och religiösa figurer om ni bara vill.

Tror på jultomten? Vad har det med något att göra?
Det är väl i stort sett ingen utom små barn som tror på jultomten. Precis som folk inte tror på Kalle Anka eller Askungen.
Men nu var det inte fråga om att tro på olika figurer, utan om att känna igen fiktiva figurer.
Man kan nog anta att folk i kulturer som inte firar jul oftast inte heller känner till jultomten.

Halmdocka i olika former är vida ökänt över hela världen😇
Jag vet vad en halmdocka är men anser mig inte ha använt sådana så när nån påstår det så får hen gärna ge en förklaring till vad i det jag sa som skulle vara en halmdocka så jag kan bemöta det.

Angående Pikachu tror jag att många känner igen honom, men att många av de som känner igen honom inte vet vad han heter.

Ah, jag tänkte eftersom folk nämde Herkulus så är Jesus fair game. Att folk inte kan namnet på Pikachu köper jag, men jag tror relationen för många är densamme till Batman.

Vidhåller att tomten eller Musse Pigg är de största vinnarna då.

Någon specifik bild du skulle vilja visa upp? ;)

Gubbe-med-vitt-skägg-bland-molnen är nog det många tänker på.

Det är väl en ganska arketypisk patriark annar?

Attachments

• gods-butt.jpg
    gods-butt.jpg
    125.3 KB · Views: 2
Back