Nekromanti Världens kortaste sf-novell

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Givet dessa premisser så blir mening nummer två, "någon knackade på dörren", definitivt också vetenskap. Om alla andra människor lämnat Jorden så kan en av dem ha återvänt. Det är vetenskap och/eller teknik. Oavsett om det inträffat någon utvandring eller apokalyps så kan meningen också läsas som att den sista människan är i rumet och något annat (uppenbarligen intelligent och som har studerat jordisk kultur) av utomjordiskt ursprung knackat på dörren. Det om något är vetenskap och/eller teknik."

Eller så är det en orangutang. De är ganska klyftiga djur, kan bergis knacka på dörrar om de vill in. Och vips blev det en barnbok...


Storuggla, gillar apor
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Eftersom SciFi-ramen innehåller så skilda verk som 2001, reMix, Blade Runner, Star Wars osv osv så är det här verkligen SF. Särskilt eftersom Författaren verkar ha valt kalla sitt verk för Världens kortaste SF-novell.

chrull
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Men då är det alternativ historia, och den genren är väldigt nära SF.
Visst är det nära SF, min poäng är dock att man inte ser drag som enbart kan tolkas som sci-fi.

Hade det stått "Den siste mannen på Midgård" så hade jag köpt det argumentet. Nu står det "på Jorden".
Midgård är ju likt Tellus bara ett annat namn på Jorden så det är ingen skillnad enligt mig (inte i den riktning vi diskuterar iaf). LotR skulle inte vara annorlunda bara för att han kallade världen för Jorden istället. Min poäng är bara att det finns andra saker som kan göra en till den sista människan på jorden än vetenskapliga och därför finns möjligheten till andra genretolkningar.

Njä, det är på grund av att författaren säger att det är SF som jag bedömer det enligt den ramen.
Håller inte med om att det är skaparen själv som bestämmer sin genre. Som jag är lärd är det innehållet som bestämmer genre och det spelar ingen roll vad jag kallar min hypotetiskt nyskrivna deckare för det är ändå inget annat än en deckare (om boken är svårtydd kan den dock hamna mellan genrer). Musikvärlden visar det tydligast men det stämmer in på alla konstformer imo.

Det var förånansvärt många personer som reagerade på mitt lilla tristesskämt som bara roade mig själv (kanske inte det heller iofs :gremwink: ). Mitt resonemang har iofs hamnat lite på glid pga hur svaren kommit plus att jag uttryckte mig lite skumt från början. Jag vidhåller ändå att historien inte definitivt tillhör en genre men det kanske bör påpekas ifall det varit otydligt att jag inte förnekar att det kan vara sci-fi (vilket förstås är närmast till hands). Dock är litteratur till för att tolkas, inte att läsas tillsammans med facit, så jag står vid mitt ord. Det har dock blivit en löjligt seriös diskussion över en skämtsam variant på en novell och tråden har olyckligtvis hamnat i en linje författaren inte tänkt sig.

Fast bara för att djävlas kanske man skulle ifrågasätta hurvida två meningar är en novell eller inte. :gremgrin:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det var förånansvärt många personer som reagerade på mitt lilla tristesskämt som bara roade mig själv

Tja, vi är kanske fler som roar oss själva.

Jag tyckte åtminstone det var ganska roligt att diskutera genrebegreppets godtycklighet utgående från en halvseriös kommentar om en novell på två meningar. Men det kanske är jag som är lättroad.

JPS
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
GARV! (INTE NT!)

'Genre' är inte någonting som finns i verkligheten, det är ett tänkt begrepp som ska göra det lättare att marknadsföra (och i viss mån diskutera) ett litterärt verk.
Jupp. Det märks på bibliotek - har man separata ämnes-hyllor (brukar finnas för SF/fantasy och deckare/thrillers) ökar alltid lånen av sagda böcker. Många människor använder genre för att skaffa sig de böcker de vill läsa - dvs böcker som liknar de de läst förut.

Å andra sidan kan man ju säga att det finns författare som medvetet nischar in sig och försöker skriva som en viss genre för att få sälja... och därmed skapar de genren.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Eller så är det en orangutang. De är ganska klyftiga djur, kan bergis knacka på dörrar om de vill in. Och vips blev det en barnbok...
Inte nödvändigtvis - vare sig E.R. Burroughs böcker om Tarzan eller Pratchetts Discworldserie är skriven för barn (även om barn läser dem) och bägge har apor i sig.

Däremot kanske den siste mannen på jorden är den där killen Clint Eastwood spelade... i 'Nu Fajtas vi Igen!' och det är hans orangutang-kompis.

Och plötsligt är det en truckerfilm i bokversion.

Erik
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Håller inte med om att det är skaparen själv som bestämmer sin genre... ...Musikvärlden visar det tydligast men det stämmer in på alla konstformer imo.
"


Men musikerna måste väl ha någon slags genre-intention? Inte nödvändigtvis i undergrupperingar och annat som genrebögarna gillar att mala på om (jag är själv sån). Jag menar, när Ghostface Killah spelar in en platta måste han väl veta att det kommer bli en hiphop-banger? När Max Martin sätter sig vid spakarna är det förstås galet lättsmält refrängpop som dyker upp. När Yngwie Malmsteen plockar upp gitarren är det ju ingen tvekan om att han vill lira lite hårdrock med tunga symfoni-influenser.

Men om man tar band/artister som t.ex. Portishead eller Tricky, vad tyckte de att de sysslade med? Samplingsmusik? Vart kom uttrycket trip-hop ifrån?

Det måste förstås vara så att det till mången del ligger i betraktarens öga. Det finns genrer och kännetecken, men medan jag kanske tycker att Outkast är funk skulle många (inklusive de själva) givetvis hävda att det är hiphop. Det är, sett till genredefinitionerna, lite av båda. Men vem bestämde att de skulle ligga i hiphop-lådorna i butiken? Skivbolaget? Skivbutiken? Skivköparna? MTV? De själva?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kolla på några av dina engelska SF-böcker så ser du att det ibland står "Sort under Science Fiction" på dem.
Det är alltså bestämt innan boken trycktes.
Vem som sedan bestämde det är ju svårt att gissa sig till.

chrull
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
gör det? har jag aldrig tänkt på... engelsmän och amrikanare måste ha svårt med kategorisera saker(när det inte gäller dum och snäll, då blir det jag snäll, du dum) :gremwink:

//Netfeed, som tycker att bokaffärer kan ha lite fantasi
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: GARV! (INTE NT!)

Å andra sidan kan man ju säga att det finns författare som medvetet nischar in sig och försöker skriva som en viss genre för att få sälja... och därmed skapar de genren.

sådant är fult, kan störa en riktigt, men som tur är brukar det ju inte gå så jätte bra för deras historier. skall man skriva om något skall man ha passionen för det
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: GARV! (INTE NT!)

sådant är fult, kan störa en riktigt, men som tur är brukar det ju inte gå så jätte bra för deras historier. skall man skriva om något skall man ha passionen för det
Tvärtom - det brukar gå mycket bra för en del. David Eddings har öppet erkänt att han bestämde sig för att skriva Tolkien-ripoffs för stålarnas skull, och både han och Terry 'Shanarra' Brooks garvar åt dig hela vägen till banken.

Många mer 'seriösa' författare - till och med folk som Harlan Ellison - har förtjänat sin biff och sin punsch på att sälja 'spinoffery' - Star Trek-romaner, Buffy-romaner, Dragonlance-romaner, etc. Mer eller åtminstone säkrare än deras mer självständiga verk.

'Genre' säljer, och säljer stort. Om en författares namn kan bli en genre i sig själv är den ännu bättre (se t.ex. Robert Jordans gamla Conan-historier, eller nyutgåvan av 'Gömda' som fick Liza Nilsson som författare, för nu var hon gudbevars känd - för helt (nåja) andra böcker.).

Trust me - som bibliotekarie ser man och hör man vad folk läser.

Erik
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Apor och genre

Inte nödvändigtvis - vare sig E.R. Burroughs böcker om Tarzan eller Pratchetts Discworldserie är skriven för barn (även om barn läser dem) och bägge har apor i sig.

Här kan man ju se ännu ett exempel på genreindelningens godtycklighet. Här har vi helt klart böcker som har gemensamma drag i innehållet – apor – men som ändå inte placeras i samma genre.

Och om de gör det (jag kan tänka mig att E. R. Burroughs står i fantasyhyllan i något bibliotek någonstans i världen, och även om det inte råkar vara så kan ni inte motbevisa det) så är det inte på grund av det klara och tydliga apsambandet utan på grund av att de inte eftersträvar "realism", vad det sen är.

Jag skulle vilja hävda att den enda orsaken till att det inte finns en genre kallad 'apböcker' är att ingen frågar efter dem. Om tillräckligt många människor skulle fråga efter "böcker med apor i" på bibliotek och bokhandlar skulle så småningom 'apböcker' få en egen hylla, vissa författare skulle satsa på att skriva 'apböcker', vissa läsare skulle antagligen helst läsa 'apböcker' och så skulle en ny genre vara född.

Genren 'apböcker' skulle dessutom vara enkel att beskriva jämfört med 'fantasy', 'science fiction', 'tantsnusk'* och så vidare.

JPS

* 'Tantsnusk' är en existerande genre. Begräppet används av åtminstone en bibliotekarie i min bekantskapskrets, om än inte i låntagarnas närvaro...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
På det sättet slipper ju bokhandlarna att undra och läsa om boken för att förstå vad det är. praktiskt :gremsmile:

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: GARV! (INTE NT!)

Många mer 'seriösa' författare - till och med folk som Harlan Ellison - har förtjänat sin biff och sin punsch på att sälja 'spinoffery' - Star Trek-romaner, Buffy-romaner, Dragonlance-romaner, etc.
Nu blev jag nyfiken! Vad har Harlan Ellison gjort förutom att vara med i B5 och några andra TV-serier som är i denna klass?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Apor och genre

'Tantsnusk' är en existerande genre. Begräppet används av åtminstone en bibliotekarie i min bekantskapskrets, om än inte i låntagarnas närvaro...
Jodå - den mer PK termen är FLN-litteratur, Flärd-Lidelse-Njutning.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: GARV! (INTE NT!)

Vad har Harlan Ellison gjort förutom att vara med i B5 och några andra TV-serier som är i denna klass?
Han har skrivit stuff till bland annat Star Trek (The City on the Edge of Forever) och även gjort bokifiering av detta.

Erik, tycker Harlan är i behov av ett kok norrländskt bondstryk - det skulle göra karl av honom!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Harlan Ellison

Vad har Harlan Ellison gjort förutom att vara med i B5 och några andra TV-serier som är i denna klass?

Ellison har varit ruggigt produktiv genom decennierna. Bara några enstaka romaner, men han har skrivit multum med noveller - och brukar vara en standardmottagare när det delas ut SF-författarpriser; karln har vunnit The Hugo Award ett tiotal gånger.
Hans klart mest kända novellsamling är I Have No Mouth and I Must Scream (sv. 'Det tysta ropet'); titelnovellen är och förblir bland det mest obehagliga jag har läst.
Fast Ellison har också gott om meriter på sitt manusskrivande. Hans 'City on the Edge of Forever' till Star Trek räknas väl fortfarande som det mest berömda avsnittet ur hela den franchisen. Han skrev filmen 'A Boy and His Dog', och har även gjort rätt mycket serietidningsmanus genom åren.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: GARV! (INTE NT!)

Han har skrivit stuff till bland annat Star Trek (The City on the Edge of Forever)
Den visste jag. Det är för övrigt ett av de bättre avsnitten.

gjort bokifiering av detta.
Den visste jag inte.

Erik, tycker Harlan är i behov av ett kok norrländskt bondstryk - det skulle göra karl av honom!
Han har gjort så mycket annat som uppväger dessa synder. Dessutom misstänker jag att han skulle kunna ta för sig. Det var trots allt han som försökte hoppa upp på bordet och dropkicka en producent som ville få in idiotiska ändringar i ett manuskript och i samband med detta klämde ur sig "Writers are stooges. You will write what I tell you."...
 
Top