Nekromanti Världens kortaste sf-novell

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Oldtimer har lagt ut världens kortaste äventyr på D&D-forumet. Här är världens kortaste sf-novell:

"The last man on earth sat in a room. There was a knock on the door."

Den finns också i en ännu kortare skräckversion:

"The last man on earth sat in a room. There was a lock on the door."

/tobias, som uppenbarligen har långtråkigt eftersom han skriver sånt här...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Världens längsta SF-novell

The Longest Science-Fiction Story Ever Told

Utgiven första gången i Galaxy, oktober 1966, som "A Recursion in Metastories".

Dear Mr Jinx;
I'm afraid your idea is not at all original. Stories about writers whose work is always plagiarised even before they can complete it go back at least to H. G. Well's 'The Anticipator'. About once a week I receive a manuscript beginning:

Dear Mr Jinx;
I'm afraid your idea is not at all original. Stories about writers whose work is always plagiarised even before they can complete it go back at least to H. G. Well's 'The Anticipator'. About once a week I receive a manuscript beginning:

Dear Mr Jinx;
I'm afraid your idea is not...

*

Better luck next time!
Sincerely,
Morris K. Mobius
Editor, Stupefying Stories
Better luck next time!
Sincerely,
Morris K. Mobius
Editor, Stupefying Stories
Better luck next time!
Sincerely,
Morris K. Mobius
Editor, Stupefying Stories


(c) Arthur C Clarke

edit: stavfel
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Hahahahah! :) [smått OT]

Den var ju bra... antar att det fortsätter så i en halv evighet. :gremsmile:

Jag har en liknande från TV-programmet Roligt.Elakt.Aktuellt.

- Åh, nej, jag tror jag hade en såndär Randevouz [vet inte hur det stavas].
- En deja vú menar du?
- Ja, vad sa jag då?
- Åh, nej, jag tror jag hade en såndär Randevouz.
- En deja vú menar du?
- Ja, vad sa jag då?
- Åh, nej, jag tror... [Osv i all oändlighet]
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det var väl att han var den sista mannen på jorden, eller nåt.
Måhända något som kan förekomma i sci fi men det är inte det som gör det till sci fi. Sci fi som begrepp betyder av att bärande element i miljö eller intrig har inslag grundade på vetenskapliga eller teknologiska spekulationer.

Ja, jag vet att jag är tråkig men jag var uttråkad när jag skrev det och tristess tar ibland sådana uttryck. :gremsmile:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Men den är ju det. Även om det är snarare i ultrakondenserad book-a-minute form.

Han är den enda mannen på jorden. Och någon knackade på dörren. Vem?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Då är det väl bara jag som missar det då eftersom enligt mig kan han vara ensam på jorden pga vadsomhelt. Det kan lika gärna vara fantasy. Ser inget teknologiskt resonemang i varken ett rum eller en dörrknackning. :gremsmile:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Sci-fi är inte bara teknologi. Det är funderingar runt allt möjligt.
Det är inte fantasy för en sak är att fantasy ställer inga filosofiska frågor(andra än de som du kan hitta i "vanlig" literatur).
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det som definierar sci-fi är de teknologiska och vetenskapliga elementen. Filosofiska frågor kan hittas i alla litteraturens genrer, även fantasy, och är därav inget som specifikt utmärker sci-fi-genren. Därav finns de flesta litteraturgenrer även som sub-genrer till sci-fi, dvs pga att de inte är det som kännetecknar genren men ändå finns där för att skapa en historia kring det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det som definierar sci-fi är de teknologiska och vetenskapliga elementen."

Åkej. Solklart. Det finns minst två teknologiska/vetenskapliga element i ståryn, dessutom i två meningar. Det gör att det är mer vetenskap och teknologi per mening än i princip vilken annan SF-ståry som helst.

"Den siste mannen på jorden" är antingen den enda överlevande efter en apokalyptisk händelse av något slag, eller den enda som stannat kvar efter att alla andra har stuckit därifrån. I och med att det är Jorden vi talar om så måste en apokalyptisk händelse vara en framtida apokalyptisk händelse, och faller därmed under vetenskap eller teknik. Alternativ två, att alla dragit därifrån, är definitivt vetenskap eller teknik.

Givet dessa premisser så blir mening nummer två, "någon knackade på dörren", definitivt också vetenskap. Om alla andra människor lämnat Jorden så kan en av dem ha återvänt. Det är vetenskap och/eller teknik. Oavsett om det inträffat någon utvandring eller apokalyps så kan meningen också läsas som att den sista människan är i rumet och något annat (uppenbarligen intelligent och som har studerat jordisk kultur) av utomjordiskt ursprung knackat på dörren. Det om något är vetenskap och/eller teknik.

Ergo: i högsta grad SF.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det kan jag inte hålla med om. Inget av de antaganden du gör är fullständigt säkra. För det första behöver det inte vara en framtida händelse bara för att det är jorden eftersom litteraturen har rättigheter att ändra tidigare skeenden hur som helst. Det är pga att du anser att det är sci-fi du bedömer på detta sätt då det är det enda som passar in i sci-fi-ramen. För det andra kan mannen vara den siste på jorden t ex pga att han är en ond magiker som förvandlat alla andra människor till odöda eller vad som helst. Möjligheterna är oändliga (nåja, nästan iaf) och man definierar inte en boks genre efter vad det kan vara.

Eftersom de premisserna om första meningen inte är givna är heller inte följderna för den andra meningen given.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Möjligheterna är oändliga (nåja, nästan iaf) och man definierar inte en boks genre efter vad det kan vara

Nej, man definerar en boks genre utgående från vilka andra böcker den liknar, vilka av dessa likheter som är relevanta och – till stor del – utgående från vilken genre författaren/förlaget har valt att placera boken i. 'Genre' är inte någonting som finns i verkligheten, det är ett tänkt begrepp som ska göra det lättare att marknadsföra (och i viss mån diskutera) ett litterärt verk.

JPS
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
" För det första behöver det inte vara en framtida händelse bara för att det är jorden eftersom litteraturen har rättigheter att ändra tidigare skeenden hur som helst."

Men då är det alternativ historia, och den genren är väldigt nära SF.

"För det andra kan mannen vara den siste på jorden t ex pga att han är en ond magiker som förvandlat alla andra människor till odöda eller vad som helst."

Hade det stått "Den siste mannen på Midgård" så hade jag köpt det argumentet. Nu står det "på Jorden".

"Det är pga att du anser att det är sci-fi du bedömer på detta sätt då det är det enda som passar in i sci-fi-ramen."

Njä, det är på grund av att författaren säger att det är SF som jag bedömer det enligt den ramen.

"Möjligheterna är oändliga (nåja, nästan iaf) och man definierar inte en boks genre efter vad det kan vara."

Exakt. Man utgår från vad författaren säger att det är. Säger författaren att det är SF, och man tittar på det enligt premisserna som jag lade fram tidigare, så är det SF.

Möjligen kan man vara obstinat och hävda att man inte vill se SF-konnotationerna i texten, men det är någon slags litterär motsvarighet till att hålla för öronen och lalla.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Nej, man definerar en boks genre utgående från vilka andra böcker den liknar, vilka av dessa likheter som är relevanta och – till stor del – utgående från vilken genre författaren/förlaget har valt att placera boken i.
Precis vad jag tänkte säga.

Dessutom, hur man än vänder och vrider på det så tror jag det finns två genrer som har "sista människan på jorden" som tema. Det är SF och religiösa skrifter. Knackande på dörrar bukar inte finnas i religiösa texter.

Dessutom har jag ett vagt minne av att jag någon gång för 20 år sen eller så läst en (SF) novell med nästan samma tema (skulle gissa Jules Verne-magasinet). Sista människan på jorden sitter i ett rum i en ruinstad och har fått nog och har tagit en överdos tabletter. Då ringer telefonen.

Så, det är SF imho.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Sista människan på jorden sitter i ett rum i en ruinstad och har fått nog och har tagit en överdos tabletter. Då ringer telefonen."

Ja se de där jefla telefonförsäljarna...


Storuggla, aldrig ger de upp
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Knackande på dörrar bukar inte finnas i religiösa texter.

Kanske inte. Men förvånansvärt ofta brukar knackande på dörrar ingå i processen i alla fall.

"The last man on earth was sitting in a room. There was a knock on the door. I've been through the apocalypse, the last man thought, but Jehova's Witnesses still won't leave me alone"

JPS
 
Top