Nekromanti Världens bästa rollspel

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Duncan said:
En vän till mig håller på med en undersökning kring vilket rollspel som folk anser är mest givande att spela. Man kan tycka om olika rollspel av olika anledningar, så välj först vad ni tycker är det viktigaste hos ett rollspel och välj sedan ett spel som ni tycker passar bäst in på det enda kriteriet.

Jag kan börja, jag tycker att själva stämningen man får av världen är det viktigaste, och det tycker jag DoD:T är mycket bra på att fånga med sina trollska skogar och rika illustrationer.

Nå, vilket rollspel är er favorit?
Space 1889 är världens bästa rollspel, tack vare sin fantastiska stämning och sina breda möjligheter till olika slags kampanjer: vi har letat efter förlorade skatter på Mars, utforskat Venus' djungler, partajat med Oscar II på Sthlms slott, stridit mot ryska invadörer på Gotland och mycket mycket annat.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Dod6/ dodT eftersom jag älskar den spelvärlden och det var tackvare det som jag började spela rollspel.
Inspirerande spelvärld och fantastiska illustrationer.
Helt okej regler, dod6:e/r är lite tungrott medan DodT regler har lösare tyglar och är mer lättsamma.

Star Wars D6 ligger också väldigt nära även om jag egentligen föredrar regler där man får slå 1D20.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vet inte riktigt om jag skulle vilja uttrycka mig om att något rollspel är världens bästa.

Dock personligen är nog min favorit Noir, det är så underbart mörkt, dysrtert, actiontungt, dramatiskt och härligt på alla sätt och vis, dessutom är det på svenska vilket är ett stort plus. (Alltid skönare att sitta och slöläsa på svenska)
Dock är alla inte lika förtjusta i det i min spelgrupp så det blir alldeles för lite Noir :gremfrown:

Eon däremot är en gammal trostjänare och är det som vi alltid lutar oss tillbaka till i våran spelgrupp. Som en gammal vän som alltid finns där och det är det som spelas mest så skulle nog säga att det är det bästa som våran spelgrupp spelar.

Dock finns det många spel som jag inte spelat som jag ändå hyser en riktigt skön känsla för men de har ju inte testats så det kan jag inte riktigt säga mycket om.


/Poseur
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Space 1889 är världens bästa rollspel"

Och nu finns det i ny utgåva till ett annat regelverk! Och här finns en recension av den nya versionen! Och jag missbrukar utropstecken!


Storuggla, fiffigt det där med mustaschvax
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Noir.

Det finns andra settingar och möjligtvis enskilda regelsystem som är bättre. Men Noir erbjuder hela paketet som ingen annan varit i närheten av. Omfattande men bra regelsystem med influenser från utvecklingen på rollspelsscenen, ett stort kapitel om hur man ska spelleda som hjälper även den erfarne, spelvärlden är utförligt beskriven, massor av uppslag som går att använda, det är stämningsfullt och det är vackert att titta i. De hade kunnat släppa Sandukarbeskrivningarna och spelledardelen som separata böcker, men istället bjuder de på allt. Så det är dessutom billigt i sammanhanget.

Många ord för att säga en sak: Komplett.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Mitt eget Matiné då det är byggt kring min spelstil och väldigt lätt att modda till andra system. Det har precis allt jag är ute efter. Man skapar hjältar. Det är smarta regellösningar. Det är väldigt snabbt. Det involverar spelarna i beskrivningar. Det blir bara bättre och bättre för varje nytt tillägg. Folk har börjat skriva egna saker till spelet. Det finns gratis på hemsidan.

Om vi ska ta någon annans kreation måste jag säga d6-versionen av Star Wars. Systemet är förvisso åldrat på vissa punkter men är väldigt regellätt, väldigt intuitivt, har en spelvärld som är väldigt utvecklad och som i princip alla känner till och dessutom är det ett spel där jag först inte visste hur jag skulle spelleda förrän jag läste spelledarsektionen.

/Han som tycker få trad-spel har såpass medryckande spelledartips
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,449
Location
Maastricht
Det absolut viktigaste för mig hos ett rollspel är settingen. Ingen bra setting och jag kommer aldrig att spela spelet.

Det som konstant växer på mig just nu är Dark Heresy. Cthulhu in space kan inte bli fel för min del. Reglerna har till min förvåning växt enormt. De är simpla, sätter inga hinder för min spelstil, och är enkelt moddat.

Bäst blir det dock med Noirs regler. De är som gjutna för varandra. En 40K modd till Noir, det vore nåt!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Medan världen går under

  • Vara spelledarlöst samberättande.
  • Gå att spela på ett fyratimmars konventspass/en spelkväll.
  • Inte kräva att någon gör förberedelser före spelet.
  • Producera bra historier.
  • Kunna spelas i en grupp med blandad ålder & spelvana.
  • Kunna behandla relationer mellan människor.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Medan världen går under

"Fast bara om man vill. Konstruktören har till exempel slutat med det."

Inte bara har han slutat med det, Panty Explosion 2 har helt och hållet avskaffat spelledaren.


Storuggla, och så ska det vara färg
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen måste ju vara det bästa eftersom reglerna ingår att den som vinner ska bjuda alla på dricka efteråt?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Re: Medan världen går under

Har han släppt det än?

Jag har pollat bloggen för att beställa så snart preorder öppnar, men inte sett något.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Medan världen går under

"Har han släppt det än?"

Nej. Det senaste var väl att det låg i layout och sedan dess har det vart tyst. Jag lyckades få mig ett ex av de fåtal preview-exemplar som enbart har reglerna i höstas. Så lite vet jag om systemet men... jag vill ju hal hela boken!


Storuggla, tunna skivor av det
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Med tanke på att frågan handlar om vad du tycker om, så subjektiv. Om du anser att ett spel är bra därför att du gillar stämningen trots att spelets skapare inte fokuserade på just det så har du fortfarande rätt att tycka om spelet för dess stämningsfulla värld.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Duncan said:
Med tanke på att frågan handlar om vad du tycker om, så subjektiv.
Äsch. DÅ har jag ju svarat fel, för rent objektivt är ju Panty Explosion världens bästa spel.

Subjektivt är det Blå Himmel, och det faller mest på att det inte är klart.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Pendragon.

Om man ville bli riddare när man var liten finns inget bättre spel. Dessutom är det fruktansvärt roligt att se en karaktär åldras ett år per spelmöte.

Fast, jag måste nog säga att nWoD ligger nära. Fruktansvärt smidigt regelsystem och stämningsbaserat. Väldigt lättmoddat, och framförallt. Nästan HELT utan huvudräkning.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Krille said:
Jag måste instämma med DeBracy. Panty Explosion är världens bästa rollspel, rent objektivt.
Vadå "rent objektivt"? Utveckla gärna. Jag läste en recension av spelet på rpg.net och fattade absolut ingenting. Man spelar en japansk skolflicka? Vad är kul med det? Är det nån sexuell grej? Är det roligare än att spela t ex sydbotswansk pensionär?

Rent subjektivt har jag haft mest kul med Vampire the Masquerade (2nd ed) och Vampire Dark Ages. Det var i en oskuldsfull tid när jag och mina vänner orkade intrigera med varandra i all evighet.

På pappret tycker jag Pendragon är det bästa spelet, men jag har tyvärr inte energin att spela det. Samma sak gäller för Vampire för övrigt.

Just nu är det enda jag orkar spelleda Pathfinder, så jag antar att det är det bästa spelet just nu för mig. Det är lagom av allt, med mycket nostalgi för den gamle D&D-räven, lagom mycket regler och riktigt bra äventyrsmaterial.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Necross said:
Krille said:
Jag måste instämma med DeBracy. Panty Explosion är världens bästa rollspel, rent objektivt.
Vadå "rent objektivt"? Utveckla gärna. Jag läste en recension av spelet på rpg.net och fattade absolut ingenting. Man spelar en japansk skolflicka? Vad är kul med det? Är det nån sexuell grej? Är det roligare än att spela t ex sydbotswansk pensionär?
Haha undrar jag också. Jag har hållit mig undan det spelet trotts hyllningskörerna på grund av jag fått vibbar av att den tvivelaktiga titeln och temat kan ha någonting med hentai-tentakelporr att göra. Eller är det bara mina helt ogrundade fördomar?
 
Top