Nekromanti Världens bästa rollspel

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
En vän till mig håller på med en undersökning kring vilket rollspel som folk anser är mest givande att spela. Man kan tycka om olika rollspel av olika anledningar, så välj först vad ni tycker är det viktigaste hos ett rollspel och välj sedan ett spel som ni tycker passar bäst in på det enda kriteriet.

Jag kan börja, jag tycker att själva stämningen man får av världen är det viktigaste, och det tycker jag DoD:T är mycket bra på att fånga med sina trollska skogar och rika illustrationer.

Nå, vilket rollspel är er favorit?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Rent objektivt är Panty Explosion världens bästa rollspel, men det räcker ju egentligen inte att utgå från en enda parameter för att förklara varför.

Jag klämmer till med något pajjigt som »Det viktigaste är att det gör mig sugen på att spela.« Och med demoner, psykiska krafter, och japanska skolflickor som gråter i regnet så uppfyller förstås Panty Explosion detta allra bäst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har jättesvårt att bara skriva en sak här. Jag tycker ju om flera sorters rollspel, lite beroende på humöret för tillfället. Det är lite som att fråga "vad gör en film bra" - tja, explosioner och specialeffekter kollar jag efter i en actionrulle, men jag gillar också romantiska komedier...

Men om jag skulle säga något, så vore det att spelet ska vara inbjudande och hjälpsamt. Med det menar jag att spelet har intressanta och roliga ingångar för spelare, ett ramverk som får dem att känna att de förstår och kan agera i världen. SL får äventyrsuppslag, introäventyr, och massor av fästytor och relationskartor man kan bygga äventyr av. Kort sagt, att spelet underlättar spelande istället för att hindra det.

Det är nästan bara Mutant City Blues som för mig uppfyller de här kraven. Jag kände direkt efter läsning att jag VILLE och KUNDE både spela och spelleda det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Får jag driva snudd på OT här?

Om man tycker att X är världens bästa rollspel. Vad säger det som ensam informationspunkt?

Om man tycker att X är världens bästa rollspel, och man har testat Y andra rollspel?

Om man tycker att X är världens bästa rollspel, och man har testat Z_1 till Z_y?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Mutant City Blues, kanske. Av de (halvmånga) rollspel jag spelat, är det det bästa jag läst. Hängde ni med? MCB är hyfsat snyggt, och bra skrivet. Det är har ett mål, och både spelvärld och system lyckas uppnå målet. Det är kul att spela. När jag läser det vill jag spelleda det, något jag tror att jag skulle kunna göra.

Conspiracy of Shadows (1e revised) är annars något av ett favoritspel. Texten är riktigt dålig, och inte är det så särskilt snyggt heller. Spelvärlden är gräslig. Men, det har en skön blandning mellan trad-sim och narrativism. Regelsystemet är smidigt, och lätt att anpassa för andra spel. Spelledartipsen och -mekanikerna för att få till konspirationistisk skräck verkar riktigt bra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker den här frågan blir både lättare och svårare att svara på med tiden. På ett sätt är det svårare för att jag vill säga "det spel som ligger närmast sin vision" och svara utifrån det, men samtidigt är inget av de spelen faktiskt högst på min spela-lista (även om de ligger högt). Tydligen är det något helt annat som triggar mig och skapar spelsug.

Vad det gäller genuint sug att spela för min personliga del är faktiskt Dungeons and Dragons 4E helt överlägset alla andra rollspel jag har spelat. Fast vissa inte ens tycker att det är ett rollspel. Jag kanske inte ens gillar rollspel egentligen. Borde fundera över det någon gång.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det finns en himla massa bra rollspel. Så det är vad man är sugen att spela NU som är bäst.

För tillfället är det antingen Pathfinder eller Lamentatins of...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Just nu, Burning Wheel pga min, Simon och Måns kampanj som ligger i startgroparna. Mycket pepp inför den!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Mutant: Undergångens arvtagare är fortfarande ohotad etta. Jag gillar den världen så mycket att inget annat kommer i närheten och världen och äventyren i den är det absolut viktigaste i ett rollspel.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Trots att det inte är särskilt bra tycker jag att Call of Cthulhu är världsbäst.
Kanske lite som Churchill som hävdade att demokrati var det minst dåliga statsskicket.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
I mina ögon är det helt klart "Call of Cthulhu" och deras extremt simpla BRP-system. Man kan använde det lite som man vill men kärnan är klassiskt rollspel när det är som bäst. Har gett mig mest både som spelare och spelledare genom åren. Bra produktserie också.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag hävdar bestämt att Eon är bäst. I mitt fall handlar det helt enkelt om att jag har spelat så mycket i den spelvärlden att jag har en personlig relation till den. Dessutom kan jag regelverket ganska bra, tycker att magireglerna har ett oerhört djup iom den utarbetade teoretiska grund det ligger på.

Paradoxalt nog så är det också det regelsystem jag hatar mest... Det är liksom för mycket, men alltihop är en gammal kär vän som man har så många roliga kvällar med ändå.

Jag skulle vilja testa Panty Explosion, men tvivlar starkt på att konceptet kommer räcka längre än ett par spelkvällar för mig. Jag vill ha krigare, magiker, kampanjer, adelsfolk, intriger, småtjuvar, ilskna vargflockar, trilska bönder, fältslag och högpolitik i feodal miljö!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Det finns ett väldigt enkel svar för mig: det bästa rollspelet för mig är det jag själv skrivit, eftersom jag skrivit ett rollspel så som jag vill spela det. Enkelt, flexibelt och väldigt regellätt.

Ser man det på en mer objektiv nivå är det förstås inte sant. Men jag uppfattade inte det var vad du var ute efter heller.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vet inte vad jag tycker är viktigast. Det beror på. Saker är olika viktiga för olika slags spel och tänkt spelmål. Med andra ord så har varje spel och därav spelsession sin grej. Sedan så har jag ju knappt spelat några rollspel alls och kan därmed inte uttala min om saken.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Mouse Guard

Jag tror att mitt bästa är Mouse Guard. Det funkar för mig, det är inte perfekt, men det har tillräckligt mycket av det jag vill ha i form av system, setting och estetik för att det ska kamma hem en topplacering.
 

Ronin

Veteran
Joined
10 Mar 2011
Messages
17
Location
Söderort Stockholm
Jag håller med Robert Jonsson i det att mitt egenskrivna är det jag gillar bäst då jag har skapat det efter mina personliga ideal och efter mina systemfundament.
Bland de utgivna rollspelen så beror det mycket på hur jag känner för tillfället men överlag så går första placeringen till Noir, systemet är simpelt, funktionellt och konsekvent, världen är väl uppbyggd och atmosfären är fantastisk.
 
Top